Dni adaptacyjne
Szanowni Rodzice,
dni adaptacyjne odbędą się 29 i 30 sierpnia 2024 roku (czwartek i piątek) w godz. 10:00-11:30
Prosimy o przyjście jednego opiekuna z dzieckiem/dziećmi oraz zabranie obuwia na przebranie.
Co możemy zrobić, aby dzieci z uśmiechem przychodziły do przedszkola?
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej jest momentem przełomowym w jego życiu społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia i zaspokajania potrzeb. Dziecko wchodzi do przedszkola z pewnym już repertuarem zachowań, przyzwyczajeń, doświadczeń społecznych, które z jednej strony są sprzymierzeńcami procesu adaptacji, z drugiej strony mogą go utrudniać. W tym okresie dziecko uczy się nowej dla siebie roli przedszkolaka.
W związku z tym bardzo ważny jest zakres i poziom posiadanych umiejętności samoobsługowych dzieci, który z pewnością ma wpływ na ich poczucie bezpieczeństwa i niezależność w nowym środowisku. Poziom tych umiejętności postrzegany jest jako element dojrzałości przedszkolnej dziecka.
RADY DLA RODZICÓW
- nie przeciągajmy pożegnania w szatni
- nie zabierajmy dziecka do domu , kiedy płacze przy rozstaniu, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić
- nie obiecujmy; jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz. Kiedy odbieramy dziecko, możemy mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania
- kontrolujmy to co mówimy. Zamiast; już możemy wracać do domu, powiedz; teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma lekko negatywny wydźwięk
- nie wymuszajmy na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres
- pamiętajmy ! żegnamy i witamy swoje dziecko zawsze z uśmiechem
ZAPEWNIJMY DZIECKU LEPSZY START
OPANOWANE PRZEZ DZIECI UMIEJĘTNOŚCI ZMNIEJSZAJĄ LĘK, OBNIZAJĄ NAPIĘCIE EMOCJONALNE WPŁYWAJĄ KORZYSTNIE NA ICH SAMOPOCZUCIE,
BEZPIECZEŃSTWO I NIEZALEŻNOŚĆ W NOWYM ŚRODOWISKU
ZADBAJMY O TO ABY DZIECKO POTRAFIŁO
- samodzielne jeść łyżką, widelcem
- myć ręce
- sygnalizować i załatwiać potrzeby fizjologiczne
- zdejmować i ubierać podstawowe części garderoby ( np. nakładać spodnie, kapcie )
- rozpoznawać swoje rzeczy wśród innych
- wycierać nos
- chodzić po schodach przy poręczy
- powiedzieć swoje imię i nazwisko
Przeciętny rozwój w pełni umożliwia dziecku opanowanie tych umiejętności. Nabywa je poprzez treningi w rodzinie.
WSPOMAGAJMY ROZWÓJ MOWY DZIECKA
- Mówmy do dziecka, dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu. Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów.
- Mówmy dziecku co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.
- Mówmy do dziecka zwracając uwagę, aby widziało naszą twarz – będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów.
- Od najmłodszych lat uczymy dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się gryźć i żuć.
- Zwracajmy uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, prosimy pediatrę o ustalenie przyczyny.
- Opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki.
- Oglądajmy z dzieckiem obrazki: nazywajmy przedmioty i opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.
- Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajmy!); chwalmy je za każdy przejaw aktywności werbalnej; dostrzegajmy każde, nawet najmniejsze osiągnięcie,
- nagradzając je pochwałą.
- Unikajmy podawania dziecku smoczka typu „gryzak”, zwracajmy uwagę, aby dziecko nie ssało palca.
- W trakcie rozmowy z dzieckiem unikajmy zdrobnień i spieszczeń (języka dziecinnego), dostarczając dziecku prawidłowy wzorzec językowy danego słowa.
- Nie gaśmy naturalnej skłonności dziecka do mówienia, obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.
- Nie zawstydzajmy, nie karzmy dziecko za wadliwą wymowę.
- Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do wymawiania zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać.