Misie
Nauczyciel prowadzący: Dorota Orłowska, Małgorzata Wiese
Styczeń
CZAS SZYBKO MIJA
- „Noworoczne życzenia”- rozmowa wywołana utworem E. Skarżyńskiej ; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami ruchu rozwijającego V. Sherborne
- „ Rok” – rozmowa połączona z działaniem – redagowaniem gazetki tematycznej; nauka piosenki „U zegarmistrza gra”
- „ Dzień i noc”- zabawa dydaktyczna według E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; konstruowanie zegara; zestaw ćwiczeń – zabaw gimnastycznych ( metoda zadaniowa- po południu)
- „U zegarmistrza gra ” – opracowanie piosenki metodą Dobrego Startu- piosenka do rysowania
- Zabawa ruchowe;
- Zegary- dzieci będą koordynować ruch ( skłony ciałem, głową, wymachy ręką – wahadło) z wymawianymi zgłoskami ; tik- tak., ku- ku, czip- czap, dzyń – dzyń, bim- bam- bom. Ćwiczenia ortofoniczne
- -„ Podróż stopami”, „Przejście przez przeszkody”- dzieci będą rozwijały zmysł dotyku przechodząc, omijając przeszkody z zawiązanymi oczami.
- -„Jestem płatkiem śniegu”, „ Zamieć śnieżna”. – wyczuwanie własnego ciała i przestrzeni
CWICZENIA PORANNE
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH ( metoda zadaniowa z woreczkami i krążkami)
Zadania wg koncepcji planu daltońskiego
- „improwizacje taneczne”- zatańcz ( samemu lub w parze ) do muzyki Rytm czasu ( mam sprawne ciało i artystyczną duszę) – 4 latki i 6 latki
- „Rytm dnia”- narysuj co robisz w różnych porach dnia( jestem ciekawy świata) ( 6 latki )
- „zegar – uzupełnij tarczę zegara cyframi i wskazówkami( bawię się matematyką) ( 6 latki )
- w Literkowie – ułóż wyraz zegar z rozsypanki literowej ( 6 latki )
- BABCIA Z DZIADKIEM DZIŚ ŚWIĘTUJĄ
- „Super babcia, super dziadek” – rozmowa przy rodzinnych zdjęciach; gimnastyka rytmiczna wg Kniessów)
- Co robi babcia, co robi dziadek? – zagadki słowne, pantomimiczne ; zabawy taneczne w rytmie poleczki
- „ Pączki i faworki u babci Honorki”- inscenizacja żywo-planowa utworu T. Fiutowskiej ; przysmak dla babci i dziadka – lepienie z plasteliny (lub masy solnej)
- „Serwetka dla babci; wycinanie nożyczkami; zestaw ćwiczeń gimnastycznych ( metoda zadaniowa)
- „ Kocham babcię i dziadka” – uroczystość z okazji Święta babci i dziadka”
Ćwiczenia poranne – dzieci będą ćwiczyć duże grupy mięśniowe, mięsnie grzbietu m.in. podczas zabawy koci grzbiet
ZABAWY RUCHOWE
Komórki do wynajęcia” – dzieci będą reagować na sygnał dźwiękowy zmieniając swoje miejsca.
Zajączki do norki – zabawa z elemen. skoku – dzieci będą ćwiczyły staw skokowy
Zadania wg koncepcji planu daltońskiego
- Serce- zagadka rysunkowa – kolorowanie obrazka wg podanego kodu (bawię się matematyką)
- Śpiewne prezentacje przy choince– zaśpiewaj piosenkę o babci lub dziadku (mam sprawne ciało i artystyczną duszę) – 4latki , 6 latki
- Kwiaty dla bliskich– Udekoruj wazony wg własnego pomysłu – wykorzystując różny materiał (jestem ciekawy świata)
- W Literkowie – dokończ rysowanie szlaczków literopodobnych
KULTURALNE A…B…C
- Mateuszek na Zaczarowanej wyspie”- opowiadanie St. Szuchowej przy serii obrazków; gimnastyka twórcza wg Kniessów ( wstążki)
- „Kultura to nie bzdura” -nauka „Piosenki bardzo kulturalnej”; konstruowanie gniotka
- „Grzeczność przy stole”- rozmowa połączona z działaniem,; rysowanie mazakami ( plakat); zestaw ćwiczeń gimnastycznych ( po południu)
- „Bajka o Szacunku” – rozmowa w oparciu o film edukacyjny ; instrumentacja „Piosenki bardzo kulturalnej”
- „Zdobywamy Mistrza dobrych manier ”- zabawa dydaktyczna; zestaw ćwiczeń gimnastycznych met. zadaniową
Zadania do wykonania – wg koncepcji daltońskiej
- zagraj z kolegą lub koleżanką w kręgle (mam sprawne ciało i umysł) 4 – 6 latki
- „klamerkowe koło” dzieci będą rzucać dwoma kostkami, liczyć oczka na kostkach i przypinać klamerki w odpowiednie liczbowe miejsca – (bawię się matematyką ) – 6 latki
- ozdób talerz wg własnego pomysłu -wydzieranka (z gazety lub kolorowych papierów – (jestem ciekawy świata ( 4 – 6 latki)
- plątaninka literowa – ułóż wyraz kultura z rozsypanki literowej. Wyjaśnij co to znaczy być kulturalnym (w Literkowie ) (6 latki)
ZIMO, BAW SIĘ Z NAMI (ferie zimowe)
- „ Nierozważny Tomek ” – historyjka obrazkowa; zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Zimowa opowieść”-opowiadanie twórcze; zabawy taneczna do piosenki „Zimowa poleczka”
- .„Zimowa zgaduj- zgadula ”- rozwiązywanie zagadek ; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana
- Zimowy krajobraz – malowanie białą farbą; instrumentacja piosenki „Zimowa poleczka”
- „ Rysujemy z muzyką”- rysowanie świecą do „Walca łyżwiarzy” E. Wanteufela ; zestaw zabaw ruchowych (ćwiczeń gimnastycznych) ( met. zadaniowa)
- „Grajmy w białe”- gra ściganka wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, zabawy ortofoniczne (oddechowe )„białe chmurki”
Zadania wg koncepcji planu daltońskiego
- Co brakuje sportowcom? – dorysowywanie brakującego sprzętu sportowego np. piłki, nart ( jestem ciekawy świata) ( 6 latki)
- sportowiec – liczenie elementów, składanie obrazka z części ( bawię się matematyką)( 4latki)
- napisz cyfrę 6, 7,po śladzie zachowując właściwy kierunek kreślenia ( W Cyferkowie) – 6 latki
- ułóż wyrazy z rozsypanki literowej; sport, narty, sanki ( w Literkowie)
- Moje zdrowie w moich rękach -wykonaj ćwiczenia wg sportowej tabeli – (mam sprawne ciało i umysł) – (4- 6 latki)
„ Podróże do Literkowa” ( 6 latki)
Dzieci będą;
- Poznawać litery; r, R, n, N , p.P
- globalnie czytać wyrazy związane z tematyką kompleksową
- doskonalić analizę i syntezę słuchowo –wzrokową,
- dzielić wyrazy na sylaby,
- układać zdania ze różnymi słowami,
- liczyć słowa w zdaniach,
- rozpoznawać litery wśród innych np. w gazetach, dostrzegać różnice między nimi – dzieci chętne
- odczytywać swoje imiona
- odnajdywać różne litery w swoich imionach-
- wybierać króla i królową liter.
- zakupy – wymienianie produktów na określoną głoskę
- – wyrabiać precyzję ruchów ręki łącząc wykropkowane miejsca, rysując po śladzie, kreśląc wzory literopodobne
- – rozpoznawać odgłosy z loteryjki dźwiękowej,
„Podróże do Cyferkowa” ( 6 latki)
Dzieci będą;
- poznawać cyfry 6, 7
- utrwalać rozpoznawanie cyfr
- doskonalić liczenie wykonywać działania na dodawanie i odejmowanie
- poszerzać zakres liczenia, przekraczać próg dziesiątkowy
- utrwalać liczebniki porządkowe
- kodowanie
REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (Galina Dolya)
Konstrukcje – motyle
– sesja 7- Meble dla trzech misiów –budowanie zgodnie z podanymi kryteriami- dzieci będą; rozwijać umiejętność budowania z podanymi kryteriami. Określać główne elementy konstrukcyjne
– sesja 8 – Długie i krótkie dróżki – budowanie dróżek o różnych długościach będą precyzyjnie łączyć klocki. Poprawnie stosować zwroty długi, krótszy. Ćwiczyć działalnie poprzez naśladownictwo.
Matematyka
sesja 30 Domki dla figurowych ludzików –dzieci będą poszerzać wiedze o kształtach geometrycznych. Budować domki o odpowiednich kształtach dla Kwadratu, Prostokąta, Trójkąta Owalu, Koła.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
- systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami
- wspomaganie z własnej inicjatywy materiałami do zabaw i zajęć edukacyjnych
- organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu „ Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
- uroczystość z okazji Babci i dziadka – 13.01.2025