Misie
Nauczyciel prowadzący: Dorota Orłowska, Małgorzata Wiese
Wrzesień
W PRZEDSZKOLNEJ RODZINIE JEST RADOŚNIE I MILE
- „ Wesoła nowina przedszkole się zaczyna”- opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem pacynki misia; rysowanie
- „ Wakacyjne wspomnienia” – rozmowa o wakacjach wywołana wierszem Najlepsze są wakacje; opowieść ruchowa „letnie przygody”
- Ulubione zabawy – rozmowa przy serii obrazków. Zestaw zabaw ruchowych (ćwiczeń gimnastycznych ) „ wesołe zabawy”.
- Wesołe przedszkole –zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki; słońce- wydzieranka
- „ Wesołe przedszkolaki”- gra ściganka wg E. Kolczyńskiej. Zestaw zabaw ruchowych
- „ Wspólnie dbamy o zabawki”- wiersz I. Salach pt. „Porządki” ; wydzieranka moja ulubiona zabawka
- Tu mam rękę, tu mam nogę – zabawa dydaktyczna ( z wykorzystaniem lusterek); zabawa ilustracyjna do piosenki „Miś różowy”;
- Moja wizytówka czyli to lubię – wycinanie, zestaw zabaw ruchowych ( ćwiczeń ) (metoda zadaniowa)
- Magiczne pudełko – zagadki; zabawy rytmiczno- ruchowe do piosenki „Miś różowy”
- Kolorowy wiatrak – zabawa dydaktyczna (z wykorzystaniem wiatraka matematycznego); zestaw zabaw ruchowych ( ćwiczeń gimnastycznych) z piłką
Zabawy ruchowe;
- Czyj to znaczek?- dzieci będą rozwijać umiejętność rozpoznawania swojego znaczka po opisie słownym.
- „Kto jest przy tobie?”- dzieci będą rozpoznawać koleżankę lub kolegę po dotyku
- „Miś do Misia” – dzieci w parach będą witać się różnymi częściami ciała. Na umówione hasło zmiana partnera.
- „Tworzymy pary” – zabawa orientacyjno-porządkowa – dzieci będą na hasło maszerować lub biegać parami
- „Mostek” – zabawa z wykorzystaniem met. V. Sherborne – jedno dziecko w klęku podpartym wykonuje mostek, a drugie obchodzi je na czworakach dookoła w prawą stronę, w lewą, przechodzi pod, nad..
Zadania daltońskie
6 latki
- – Poznajemy nasza salę –dzieci będą liczyć ilość drzwi , okien, lamp, stołów w swojej nowej sali. Zaznaczać ilość określonymi symbolami w poszczególnych kratkach. (bawię się matematyką )
- – „Znaki” – połącz ze sobą takie same znaki i symbole ( w Literkowie – przygotowanie do nauki czytania i pisania)
- – Muszelki- ćwiczenia grafomotoryczne. (jestem ciekawy świata)
- – Mój znaczek – zaprojektuj swój znaczek orientacyjny (mam sprawne ciało i umysł)
4 latki
- – połącz w pary odpowiednie połowy obrazków – (jestem ciekawy świata)
- – Mój znaczek – zaprojektuj swój znaczek orientacyjny (mam sprawne ciało i umysł)
JESTEM CZUJNY I BEZPIECZNY
- 1.„Co się dzieje na ulicy?”- wycieczka na skrzyżowanie ulic, zestaw zabaw ruchowych
- „Będę kierowcą” –zabawy rytmiczno- ruchowe do piosenki; samochód – układanie
- Kolorowe samochody – zabawa dydaktyczna; zestaw zabaw ruchowych „na ulicy”
- „ Ważne auta” – opowieść ruchowa z wykorzystaniem krążków ; – pasy – wycinanie
- Jedzie pociąg- opracowanie piosenki metodą dobrego startu
- Jestem sobie przedszkolaczek – obchody Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka
Zadania daltońskie
- – Zabawy z wyobraźnią… uzupełnij obrazek
- Dzieci będą; rozwijać aktywność twórczą, uzupełniać rysunek wg własnego pomysłu dorysowując brakujące elementy do naklejonych kół ( 6 latki) (mam sprawne ciało i umysł)
- – Łączenie liniami tych samych pojazdów i kolorowanie ich ( 4 latki) (jestem ciekawy świata)
- – łączenie linią wykropkowanych pojazdów – ćwiczenia grafomotoryczne
6 latki -w Literkowie
- – Garaż –zbuduj z klocków garaż do wybranego auta . Nabywanie umiejętności konstruowania na określony temat – samodzielnie lub w parach. Stosowanie określeń np. za duży, za mały , taki sam (4 – 6 latki) (bawię się matematyką )
- – projektowanie ołówkiem dziwnego pojazdu , pobudzanie dyspozycji twórczych – zadanie z gwiazdką ( dla chętnych)
- – mój pojazd” – manipulowanie mozaiką geometryczną
ZABAWA RUCHOWA
- – Zabawa ruchowa „Zepsute pojazdy”- z elem. metody twórczej. Dzieci będą naśladować różne pojazdy przy muzyce. Na przerwę improwizować ruchem naprawę zepsutych pojazdów.
- – Zabawa ruchowa „ Na ulicy”- dzieci będą poruszać się swobodnie lub pod dyktando; prosto, do tyłu, do przodu, na lewo, na prawo
- Zestaw zabaw ruchowych „ Leśne przygody”- z wykorzystaniem woreczków
JESIENNE GRZYBOBRANIE
- Królestwo grzybów – rozmowa przy serii obrazków; malowanie farbami grzybów
- Grzyby – słuchanie wiersza J. Brzechwy; zabawa ruchowo- rytmiczna do piosenki Muchomorek
- Dom pod grzybem – inscenizacja żywoplanowa wg utworu T. Fiutowskiej; zestaw zabaw ruchowych
- Muchomor – konstruowanie wg instrukcji ; opowieść ruchowa do piosenki Muchomor
- Grzybobranie- zabawa dydaktyczna; zestaw zabaw ruchowych
Zadania daltońskie
- -Połącz grzybki z cieniami – jestem ciekawy świata ( 4-6 latki)
- – ułóż grzybek z domina lub z innych klocków ( mam sprawne ciało i umysł) ( 4-6 latki)
6 latki
- -( w Literkowie)- nazwij obrazki, narysuj tyle kresek ile słyszysz sylab, wymień pierwszą głoskę
- – (bawię się matematyką) –narysuj tyle grzybków w koszyczku ile wskazuje cyfra
„Podróże do Literkowa” – zabawy dla 6 latków (przygotowanie do nauki czytania i pisania)
- rozpoznawanie odgłosów z otoczenia- rozwijanie analizatora słuchowego
- globalne czytanie wyrazów
- wyszukiwanie przedmiotów na różne głoski np. o, a, s
- dzielenie słów na sylaby
- układanie zdań ze różnymi słowami,
- liczenie słów w zdaniach,
- odczytywanie swoich imion
- „zakupy” – wymienianie produktów na określoną głoskę
- ćwiczenia grafomotoryczne, wzory literopodobne
„Podróże do Cyferkowa” – zabawy dla 6 latków
- – liczenie w dostępnym dla siebie zakresie, poszerzanie tego zakresu
- – liczenie w różnych sytuacjach np. policz ile dzieci jest w grupie? ile jest dziewczynek? ile chłopców?
- – rozpoznawanie, rozróżnianie kierunków; prawo-lewo-przód-tył
- -przyporządkowywanie elementów np. nakrywanie do stołu
- – tworzenie par, układanie sekwencji ( rytmów)
- – rozpoznawanie figur geometrycznych w otoczeniu
- – klasyfikowanie przedmiotów wg kolorów, przeznaczenia
REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (Galina Dolya)
- – Ukryj myszkę sesja 1- (matematyka sensoryczna cz. 1) – dzieci będą układać kolorowe drzwi na odpowiadające im kolorem „domki”
- – Złap piłkę sesja 2- dzieci będą układać 3 piłki wg rozmiarów, używać określeń ; duży, średni, mały
- – Królestwo figur – figurkowe herbatniki dla figurowych ludzików sesja 3 – dzieci będą z pomocą nauczycielki nazywać 3 figury; koło, kwadrat, trójkąt, rysować palcem w powietrzu figury.
– Konstrukcje ( zabawy z 6 latkami)
- – Spotkanie z rodziną klocków- sesja 1 – dzieci będą przyswajać informację ze każdy klocek ma swoją specjalną nazwę. Rozpoznawać niektóre z klocków ; sześcian, prostopadłościan, graniastosłup i inne.
- – Papużko, papużko czy umiesz to zrobić?- budowanie przez naśladowanie – sesja 3 – dzieci będą naśladować działanie osoby dorosłej, tworzyć różne budowle składające się z dwóch elementów.
ZABAWY ROZWIJAJĄCE FUNKCJE ARTYKULACYJNE U DZIECI
- „Minki”- rozluźnianie mięsni twarzy. Ćwiczenie warg- wesołe, smutne, złe, obrażone usta
- „Śmiejmy się”- ćwiczenia oddechowe; śmiejmy się jak pan –ho,ho,ho, jak pani- ha, ha, ha, jak dziecko-hi, hi, hi, śmiejmy się głośno- cicho
- „Kto dalej”- wydłużanie fazy wdechowej i wydechowej. Dmuchanie na kawałki bibuły lub krepy
- Całuski ” przesyłanie całusków” wargi wysunięte do przodu, cmokanie
- Echo – dobitne wymawianie za nauczycielem samogłosek a, o, e, i, u,
- -Baloniki – nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, balon pękł ? dziecko palcami uderza w policzki.
- Motorek – parskanie wargami ? naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- -ogólne i grupowe zebranie z rodzicami
- -„Ćwiczysz ty, ćwiczę ja – to zabawa na 102!” – zorganizowanie zabaw integracyjnych z rodzicami na terenie przedszkolnym
- -systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami
- – organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu „ Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
- bajka teatru Vaśka- 11.09.
- spacer na skrzyżowanie ulic
- wycieczka do lasu
- spacery po osiedlu