Zuchy Czerwone
Nauczyciele prowadzący: Monika Monikowska, Sylwia Oskwarek
Luty
W karnawałowym nastroju
- „Lody nie tylko do lizania” – zabawy „W Literkowie”, słuchanie wiersza pt. „Zagadka” (na podst. Metody Dobrego Startu), zestaw ćw. gimnastycznych met. opowieści ruchowej „Wyprawa na bal”
- „Karnawał” – rozmowa w oparciu o film edukacyjny, zestaw ćw. gimnastycznych met. opowieści ruchowej „Wyprawa na bal”
- 3.„Bal w przedszkolu” – zabawa karnawałowa z aktorami Bano Show
- Kostiumowy bal” – nauka piosenki, „Maska karnawałowa” – technika mieszana
- „Puf, puf, rusza pociąg” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kulig”
- Zabawa oddechowa „Wirujące piórko”
- Zabawa wyciszająca „Wędrująca śnieżynka”
- Zabawa słowna „Łańcuszek słów”
- Zestaw ćwiczeń porannych przy muzyce z el. aerobiku
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych met. opowieści ruchowej „Wyprawa na bal”
Bezpieczny świat internetu
- „Mój przyjaciel Necio” – teatr sylwet, zestaw ćwiczeń gimnastycznych met. zadaniową
- „Obchody Światowego Dnia Bezpiecznego Internetu” – rozmowa w oparciu o prezentację multimedialną Sieciaki.pl, kolaż pt. „Zalety i wady internetu”
- 11.02.25 – „Światowy Dzień Osób Chorych” – wykonanie kartek dla chorych z życzeniami, rozwijanie empatii poprzez formułowanie życzeń, rozwijanie zainteresowań plastycznych
- 11.02.25 „Dzień Europejskiego Numeru Alarmowego 112”
- 11.02.25 „Dzień Bezpiecznego Internetu”
- „Co to jest internet i do czego służy?”- scenki pantomimiczne, zestaw ćw. gimnastycznych met. zadaniową
- „Online” – słuchanie piosenki w wykonaniu dziecięcego zespołu Małe TGD, rysowanie pastelami olejnymi
- „Pikselowe serce” – kodowanie na dywanie, zestaw ćw. gimnastycznych met. zadaniową
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pająk i muchy”
- Zabawa ruchowa z elementem biegu „Odszukaj parę”
- Zabawa wyciszająca „Wędrująca śnieżynka”
- Zestaw ćwiczeń porannych przy muzyce z elementami aerobiku
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych met. zadaniową
Toruń miastem Kopernika – projekt edukacyjny (dwa tygodnie)
Przewidywana realizacja projektu
Etap I – wprowadzenie tematu, propozycje zajęć:
„Toruń moim miastem” – rozmowa połączona z przygotowaniem nowej siatki pojęć.
Co wiemy nt. Torunia?
Czego chcemy się dowiedzieć nt. Torunia?
Z czego słynie Toruń?
Kto nam może pomóc w znalezieniu odpowiedzi na nasze pytania – szukanie ekspertów (spotkanie z mamą Aliny)
Toruń w sztuce – ( np. spotkanie z tatą Ignasia, p. Nikodemem)
Toruń w obiektywie -(np. spotkanie z fotografem, tatą Antka L.)
Etap II – aktywność badawcza dzieci
planowanie działań badawczych, poszukiwanie ekspertów
zaznaczenie na mapie Polski miasta Torunia i innych miast, z którymi związany jest astronom Mikołaj Kopernik
zorganizowanie kącika tematycznego wraz z rodzicami
gromadzenie literatury dziecięcej nt. Torunia, astronomii (np. „Kicia Kocia w kosmosie”, „Planety Pana Mikołaja”, „Legendy toruńskie” – B. Frąckowiak, „Dzieci pana astronoma” W. Chotomskiej, słuchanie opowiadania pt.: „ O chłopcu, który marzył o gwiazdach” – Doroty Kossakowskiej, „Bajeczny Toruń”
oglądanie albumów, książek, atlasów, zdjęć, ilustracji przedstawiających Toruń i jego astronoma
poszukiwanie wiedzy z różnych źródeł – internet, książki historyczne, literatura dla dzieci
obejrzenie filmów edukacyjnych np. o układzie słonecznym, kosmosie, Mikołaju Koperniku
praca z obrazkiem, historyjką obrazkową
Sprawne rączki – zabawy grafomotoryczne
spotkania czytelnicze z chętnymi rodzicami, pogadanki, działania
aktywność plastyczna – wypowiedzi w różnych formach ekspresji, nawiązujące do miasta, kosmosu
wykorzystanie projektora gwiazd do zajęć – np. relaksacja , kosmiczna medytacja
improwizacja muzyczno-ruchowa do muzyki elektronicznej Jean’a Michel Jarre’a – „taniec Kosmitków”
„Gwiazdozbiory na niebie” – obserwacja ilustracji, naklejanka
„Nasze małe planetarium” – zorganizowanie pokazu z wykorzystaniem przeźroczy zawierających planety US, projektora gwiazd itp. – „relaksacja wśród gwiazd”
„Album o Toruniu” – aktywność plastyczna z rodzicami w domu – wspólne tworzenie plakatów itp.
Zakończenie:
wyeksponowanie wszystkich zgromadzonych materiałów podczas realizacji projektu,
zorganizowanie wystawy prac dzieci
udział rodziców w przygotowaniu albumu o tematyce związanej z astronomią, Toruniem, Kopernikiem
podsumowanie realizacji projektu w formie książki ze zdjęciami
Proponowane zajęcia dydaktyczne:
- „Dróżka w lesie” – zabawy „W Literkowie” – teatrzyk sylwet w oparciu o tekst W. Bierestowej, zestaw ćwiczeń gimnastycznych z el. met. gimnastyki twórczej Labana
- „Pośród toruńskich zabytków” – rozmowa przy gazetce tematycznej, zestaw ćwiczeń gimnastycznych z el. met. gimnastyki twórczej R. Labana
- „W układzie słonecznym” – śpiewanie piosenki, „Układ Słoneczny” – praca przestrzenna
- „Legenda o toruńskich piernikach” – historyjka obrazkowa, lepienie z masy porcelanowej
- „Pierniki, pierniczki” – zabawa dydaktyczna, zestaw ćw. gimnastycznych met. gimnastyki twórczej R. Labana
- „Nad Toruniem noc zapada” – śpiewanie piosenki, „Toruńskie kamieniczki nocą” – malowanie farbami plakatowymi
- „Dzieci Pana Astronoma” – słuchanie wiersza W. Chotomskiej, „Mój teleskop”, zestaw ćw. gimnastycznych z el. met. gimnastyki twórczej R. Labana
- „Bajeczny Toruń” – gra ściganka w inspirowana fabułą książki P. Ostaszewskiej, zestaw ćw. gimnastycznych z el. met. gimnastyki twórczej R. Labana
- „Wędrujące planety” – zabawa z elem orient. – porz.
- „Znaki zodiaku” – zabawa ruchowo-naśladowcza
- „Dzień i noc” – zabawa orient.-porz.
- Zabawa muz.-ruchowa „Rysujemy słońce”
- Zestaw ćwiczeń porannych z elementami jogi „Kosmiczna joga”
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem. met. gimnastyki twórczej R. Labana
- Realizacja głównego kierunku pracy „Dziecko w świecie języka”
Realizacja międzynarodowego Programu Promocji Zdrowia Psychicznego Dla Małych Dzieci – „Przyjaciele Zippiego” – moduł 1 „Uczucia” – Spotkanie 3 i 4
Realizacja Programu „Klucz do uczenia się” – Matematyka 1 „Motyle”, sesja 10 „Głodne króliczki i dodatkowe marchewki” + aktualny zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Konstrukcje 1, s. 6 + aktualny zestaw ćwiczeń gimnastycznych
„Zabawy z literkami”:
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej
- wyodrębnianie i nazywanie głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie,
- układanie z elementów modelu i schematu wyrazu,
- dokonywanie prawidłowej analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonematycznej
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- doskonalenie mowy (szczególne zwrócenie uwagi na poprawne wymawianie poszczególnych głosek),
- Wprowadzenie litery U u, Y y
- utrwalenie poznanych liter, czytanie sylab, wyrazów, zdań
„Zabawy z cyferkami”:
- – Bawić się cyframi 1, 2, 3
- – Klasyfikować przedmioty według określonych cech
- – Przeliczać przedmioty w zakresie 3
- – Utrwalać obraz graficzny cyfr: 1, 2, 3
- – W „Cyferkowie” – poznajemy cyfrę 4 – dz. powinny: zapoznać się z zapisem graficznym cyfry, przeliczać elementy zgodnie z podaną cyfrą, kreślić wzór w powietrzu, na dywanie, zachowując prawidłowy kierunek kreślenia
KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO
- „Współpracujemy” – tablica ukazująca współpracę z partnerem – dalsze doskonalenie współpracy
- Dalsza wizualizacja kącików zabaw (nowe zabawki w sali)
- Zegar- specjalny zegar, który pokazuje upływ czasu 5,10,15,30 minut.
- „Dyżurny” – utrwalenie roli dyżurnego
- „Już potrafię” – zdobywanie przez dzieci nowych umiejętności i zaznaczanie na tablicy.
- „Prawa ręka” – dalsze doskonalenie prawej ręki, pomocnej dłoni
Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:
Tydzień 1
- „Zaproszenie na bal” – Wykonaj kartkę dla kolegi/koleżanki (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) Cele: Usprawnianie motoryki małej i koordynacji ruchów, rozwijanie zmysłu artystycznego
- „Dokończ pisanie litery „y”, po śladach” – Będę uczniem – cel: Utrwalanie umiejętności pisania poznanej litery, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, rozwijanie zdolności grafomotorycznych
- „Symetryczne maski” – odwzoruj podane obrazki po prawej stronie kartki (Bawię się matematyką) cel: doskonalenie umiejętności odwzorowywania względem osi symetrii
- „Dokończ wzór” – Będę uczniem – cel: rozwijanie zdolności grafomotorycznych, doskonalenie prawidłowego chwytu ołówka
- *”Zaśpiewaj swoją ulubioną piosenkę” (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę).
Tydzień 2
- „W komputerowym świecie – Ile głosek tyle kresek” – Podziel nazwy obrazków na sylaby, narysuj tyle samo kresek Pokoloruj rysunki. (Jestem ciekawy świata)
- „Sudoku” – ułóż obrazki tak, aby nie powtarzał się wzór (Bawię się matematyką)
- ”Stwórz laptopa” – tworzenie laptopa z kartki i gotowej kolorowanki klawiatury– (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) – składanie kartki na pół, kolorowanie, rysowanie wg własnego pomysłu obrazka na ekranie
- „Otocz pętlą obrazki, których nazwy zaczynają się na samogłoski” (Będę uczniem)
Tydzień 3
- „Dokończ pisanie litery U, u po śladach” – (Będę uczniem) – cel: Utrwalanie umiejętności pisania poznanej litery, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, rozwijanie zdolności grafomotorycznych
- „Zagraj w kosmiczne memo” z kolegą z pary (Bawię się matematyką)
- Udekoruj ludzika z piernika (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) cel: Usprawnianie motoryki małej i koordynacji ruchów, utrwalenie znajomości kolorów, ćw, koordynacji wzrokowo-ruchowej
- „Ułóż puzzle, spróbuj nazwać przedstawione zabytki” – rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej
- *Znam swój adres zamieszkania (Jestem ciekawy świata”)
Tydzień 4
- „Na podstawie ilustracji opowiedz historyjkę. Staraj się wypowiadać całym zdaniem. (Jestem ciekawy świata)
- Wykonaj z rodzicami toruńską pocztówkę (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
- „Dokończ rysowanie ciągu rytmicznego” (Bawię się matematyką)
- „Zabawy z cyfrą 4” – pokoloruj cztery elementy, zakreśl cyfrę 4, napisz – „Będę uczniem” Utrwalanie umiejętności pisania poznanej cyfry, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, rozwijanie zdolności grafomotorycznych
Współpraca z rodzicami:
- Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami
- Konsultacje z rodzicami
- Zebranie z rodzicami
- Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom
- Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych
- Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego
- Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, zdjęć, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką „Toruń miastem Kopernika”
- Pomoc rodziców w przygotowaniu poczęstunku i niespodzianki dla Dziadków z okazji ich święta
- Umieszczanie w kąciku dla rodziców tekstów wierszy, piosenek, zestawów ćwiczeń gimnastycznych.
- Udział rodziców w dzieleniu się zainteresowaniu i pasjami „Konik, czyli pasja”
Współpraca ze środowiskiem:
- Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
- Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą stroną chodnika
- Zachęcanie rodziców do kontaktu z PPP
- Bal Karnawałowy z Bano Show -05.02.25
- „Serca bicie” – wycieczka do CCK Jordanki na koncert TOS
- Zajęcia edukacyjne w Bibliotece – „Chiński Nowy Rok” 07.02.2025
- „Pierwsza pomoc” – spotkania z ratownikiem medycznym (06.02., 11.02., 19.02.)
- Szkoła muzyczna -17.02.udział w audycji muzycznej w wykonaniu uczniów szkoły