Zintegrowana Edukacja Twórcza
Programy realizowane w przedszkolu
- Program własny „Zintegrowana Edukacja Twórcza” – PS 1/ 2017
- Podróże w Zaczarowany Świat Muzyki” – czyli jak rozwijać zdolności artystyczne i naturalną aktywność twórczą u dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem muzyki – PS 2/2017
- Program Wczesnej Profilaktyki Mowy- PS 3/ 2017
- Przedszkolny Program Profilaktyki Zdrowia – PS 4/2017
- Klucz do uczenia się – Matematyka – PS 5/2017
- Przyjaciele Zippiego – program promocji zdrowia psychicznego – PS 6/2017
Pogramy profilaktyczne
- Mali Miłośnicy Matematyki – PS9/2018
- Dziecko leworęczne w przedszkolu – PS 8/2017
- Innowacja Pedagogiczna – Plan Daltoński w przedszkolu
- Arteterapia
- Przedszkolny Program Promocji Zdrowia
Zintegrowana Edukacja Twórcza
Zintegrowana Edukacja Twórcza – to program własny opracowany przez Radę Pedagogiczną naszego przedszkola. Jest efektem wielu lat obserwacji rozwoju dziecka. Program integruje wszystkie treści wychowania, uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości każdego wychowanka, eksponuje aktywność i ekspresję twórczą dziecka.
Motywacją do ciągłego wzbogacania programu stały się widoczne efekty w rozwoju wychowanków i absolwentów przedszkola, umożliwiające im osiąganie sukcesów na dalszych szczeblach edukacji. W roku bieżącym program dostosowano do wymogów nowej podstawy programowej. Po uzyskaniu pozytywnej opinii metodyka i spełnieniu wymogów formalnych, na stałe wpisuje się w realizację koncepcji pracy przedszkola.Program eksponuje zabawę jako podstawowa formę aktywności dziecka. Najważniejsze:
- integracja wszystkich treści programowych i dziedzin działalności dziecka uwzględniającą zasadę indywidualizowania zadań oparta o gruntowe poznanie każdego wychowanka,
- zajęcia prowadzone w dowolnych porach dnia w zależności od sytuacji, zainteresowań dzieci, bez określonego limitu czasu,
- otwartość na propozycje i pomysły dzieci w realizacji programu,
- planowanie i organizowanie działalności indywidualnej i zespołowej w oparciu o wyobraźnie i fantazję, zmierzającą do uzewnętrzniania własnej ekspresji i aktywności twórczej.
Cele programu
Kierunek dążeń pedagogicznych uwzględniają cele programu „Zintegrowana Edukacja Twórcza”. Celem głównym jest kreowanie aktywnego wychowanka, otwartego na ludzi i otaczającą rzeczywistość, jako dynamicznie rozwijającego się podmiotu, z uwzględnieniem jego potrzeb, dążeń, doświadczeń, zainteresowań, uzdolnień i praw.
Cele szczegółowe obejmują:
- Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych.
- Przygotowanie dziecka do złożonego procesu komunikowania się, twórczej ekspresji wewnętrznego „ja”.
- Rozwijanie mowy i kształcenie poprawności językowej.
- Wzbogacanie wiedzy o świecie, nabywanie umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń poprzez postrzeganie, odkrywanie i przeżywanie w działaniu zainspirowane bezpośrednimi kontaktami z otoczeniem społecznym, przyrodniczym, kulturowym i technicznym.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zabawie i nauce, dzieciom o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Indywidualizowanie oddziaływań wspierających aktywność i zainteresowania dzieci.
- Promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie postaw prozdrowotnych i nawyków higienicznych.
- Rozwijanie twórczej aktywności ruchowej.
- Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
- Rozwijanie operacyjnego myślenia dzieci, kształtowanie umiejętności schematycznego przedstawiania i przekształcania rzeczywistości za pomocą znaków i symboli matematycznych.
- Wspieranie działalności indywidualnej i zespołowej w oparciu o wyobraźnię i fantazję dziecka, rozwijanie aktywności twórczej muzycznej, plastycznej, słownej i ruchowej.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro, prawda, miłość i piękno, wdrażanie do przestrzegania praw i respektowania obowiązków – uczenie rozumnego korzystania z własnych praw, możliwości i przywilejów oraz sumiennego wywiązywania się z własnych obowiązków.
- Rozwijanie u dzieci poczucia przynależności społecznej, narodowej oraz postawy patriotycznej.
- Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia, uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania własnych zachowań.
- Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Osiągnięcie przez dzieci dojrzałości społecznej, emocjonalnej i intelektualnej umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
Na bazie Zintegrowanej Edukacji Twórczej powstały Programy własne opracowane przez nauczycielki naszego przedszkola:
- Innowacja pedagogiczna polegająca na wyrabianiu u dzieci z młodszych grup gotowości do podjęcia nauki szkolnej z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu. Od 2002 r. stała się integralną częścią programu Zintegrowana Edukacja Twórcza.
Zadania i założenia programu
„Rozwijanie gotowości do podjęcia nauki szkolnej z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu”
- dostosowanie schematu zajęć do możliwości rozwojowych dzieci we wszystkich grupach wiekowych,
- rozwijanie integracji percepcyjno-motorycznej
- kształtowanie lateralizacji i orientacji w schemacie własnego ciała,
- rozwijanie współdziałanie funkcji intelektualnych i instrumentalnych,
- oddziaływanie na procesy emocjonalne i zachowania społeczne oraz twórczą aktywność,
- usprawnianie funkcji psychomotorycznych u dzieci o nieharmonijnym rozwoju,
- samodzielne tworzenie przez dzieci wzorów do piosenek oraz własnych tekstów i muzyki,
- wspomaganie MDS gimnastyką twórczą K. Orffa, R. Labana, M.A. Kniessów oraz metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne.