Przyjaciele Zippiego
Przyjaciele Zippiego – Program Promocji Zdrowia Psychicznego dla małych dzieci.
Realizacja programu w naszym przedszkolu rozpoczęła się w styczniu 2006 r. Od tej pory działaniami objęte są wszystkie dzieci sześcioletnie.
Podstawowe założenie, jakie przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste; – jeśli małe dzieci nauczą się, jak radzić sobie z trudnościami, to w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami.
Program został stworzony specjalnie dla sześciolatków o różnym poziomie umiejętności. Uczy dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak określać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie z trudnościami. Program zachęca również dzieci do pomagania innym ludziom w ich problemach.
Ważną cechą programu jest to, że został tworzony jako program uniwersalny, w przeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Program „Przyjaciele Zippiego”, promujący zdrowie psychiczne, może pomóc wszystkim dzieciom. Przede wszystkim zachęca je do analizowania i zastanawiania się nad sobą. Nie mówi dzieciom, co robić, ani nie mówi: „to rozwiązanie jest dobre a tamto złe”.
Program nie koncentruje się wyłącznie na pomaganiu dzieciom w rozwiązywaniu ich problemów. Pokazuje, jak ważny jest kontakt z drugą osobą, rozmawianie z innymi, oraz jak ważne jest słuchanie innych, kiedy odczuwają smutek lub złość. Program afirmuje dziecięce zdolności zarówno w zakresie udzielania pomocy, jak i korzystania z udzielanego wsparcia.
Program uczy dzieci:
- Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
- Jak mówić to, co chce się powiedzieć
- Jak słuchać uważnie
- Jak prosić o pomoc i pomagać innym
- Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
- Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
- Jak mówić przepraszam
- Jak radzić sobie z prześladowaniem
- Jak rozwiązywać konflikty
- Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
- Jak adaptować się do nowych sytuacji
Program składa się z sześciu części:
- Uczucia – Dzieci omawiają uczucia – smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Uczą się mówienia o własnych uczuciach , o tym jak czują się w różnych sytuacjach oraz poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
- Komunikacja – Dzieci uczą się skutecznej komunikacji, wysłuchiwania innych oraz tego jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach. Podczas tej części nawet „ciche” dzieci otwierają się w czasie spotkań ucząc się wyrażać siebie.
- Nawiązywanie i zrywanie więzi – Dzieci uczą się o przyjaźni. Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Uczą się jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
- Rozwiązywanie konfliktów – Dzieci uczą się rozwiązywania konfliktów oraz akceptowania swojej odmienności. Ta część dotyczy w szczególności, problemu prześladowania i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś je prześladuje lub jest prześladowany.
- Przeżywanie zmiany i straty – Dzieci uczą się radzenia sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często twierdzą, że śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, to jednak małe dzieci bardzo rzadko tak uważają. Chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na temat, który stał się tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza i może wyda się to zaskakujące, ale jest ono często określane jako najowocniejsze spotkanie z całego programu.
- Dajemy sobie radę – Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się do tej pory. Właśnie tu wracamy do różnych sposobów radzenia sobie, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem koron i dyplomów.
Każda część zawiera odrębne opowiadanie. Opowiadania prezentują bohaterów w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, prześladowanie, radzenie sobie ze zmianą i stratą. Każde opowiadanie jest zilustrowane przy pomocy zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami, takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy.