Zuchy Niebieskie
Nauczyciel prowadzący: Paulina Górska, Ilona Kocińska
Maj
To już umiem, to potrafię czyli będę pierwszakiem. Ostatnie przygotowania do szkoły – projekt edukacyjny
ETAP I – Rozpoczęcie projektu
Wybór tematu:
Z inicjatywy dzieci i nauczyciela jako rezultat rozmów z dziećmi, ich zainteresowań dotyczących otaczającego nas świata, oraz analizy treści programu, oceny możliwości organizacyjnych, zasobu środków dydaktycznych.
Zajęcia wprowadzające:
Swobodna rozmowa na temat przedszkola, szkoły. Dzieci kończą zdanie: „W przedszkolu nauczyłem się…”, „Z przedszkola zapamiętam…”. Opowiadanie na temat swoich uczuć dotyczących szkoły – nowego, co ich czeka.
Sporządzenie wstępnej siatki przygotowawczej:
Dzieci opowiadają z czym im się kojarzy szkoła, z czym przedszkole – tworzenie mapy myśli. Dzieci wskazują czego chciałyby się jeszcze dowiedzieć, co utrwalić.
ETAP II – Realizacja projektu:
Ponowna analiza dydaktycznej siatki wstępnej.
Zastosowanie doświadczeń, wiedzy i obserwacji
Możliwe do realizacji zajęcia w trakcie realizacji projektu:
- „Dookoła świata” – koncert TOS. „Sportowe zmagania piłkarskie” – zabawy ruchowe z piłkarzami Pomorzanina.
- „Nasze polskie ABC” – słuchanie piosenki. „Zaproszenie” – rysowanie, wycinanie.
- „Ł,ł ” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu (zajęcia dla studentów UMK). „Śladami naszego patrona – Fryderyka Chopina” – wycieczka do Szafarni.
- „Misja do wykonania – kombinatoryka przestrzenna i tworzenie dużych klocków przy użyciu mniejszych.” Klucz do uczenia się. Konstrukcje, s. 45. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet.
- „Na Kujawach – mój region” – wycieczka do MDK, koncert w wykonaniu Zuchów Czerwonych.
- „Mój kochany Toruń” – zabawy rytmiczno-ruchowe. „Kartka pocztowa z Torunia” – rysowanie, wyklejanie, wycinanie (zajęcia z dziećmi z Przedszkola nr 163 „Baśniowy Zamek” z Poznania).
- „Dla mamy i taty” – nauka wierszy, przygotowanie inscenizacji. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego.
- „Bukiet dla mamy” – malowanie na szkle. „Kocham cię” – nauka piosenki.
- „Złap piłkę”. Klucz do uczenia się. Matematyka sensoryczna, s. 2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego. „Moja rodzina” – rozmowa. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa
- „Dla Ciebie Mamo i Tato” – montaż słowno-muzyczny.
- „Poloneza – czas zacząć” – nauka tańca. „Organizer na biurko” – wyklejanie (praca z nieużytków).
- „Jak wróbelek Elemelek w szkole uczył się literek” – słuchanie opowiadania wg H. Łochockiej, wykonanie sylwet do zorganizowania teatrzyku. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa
- „Moja wymarzona szkoła” – malowanie farbami. „Hej, przedszkole ukochane” – nauka piosenki.
- „Kombinatoryka przestrzenna II przekształcanie schematu obrysu w kilka różnych schematów szczegółowych”. Klucz do uczenia się. Konstrukcje, s. 46. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa
- „H,h ” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.
- „Będę uczniem” – wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 5.
- „Tajemnice Eliksirów i zaklęć – nauka czy magia?” – wycieczka na UMK, warsztaty chemiczne, zabawy badawcze.
- „Zabawa to fajna sprawa” – festyn z Bano Show. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody Kniessiów.
ETAP III – zakończenie projektu
Podsumowaniem projektu jest wycieczka do szkoły i udział w lekcji klasy I; – rozmowa/wywiad z ekspertami – paniami z grupy oraz z chłopcami z klasy IV (rodzeństwem Zuchów) na temat swojego pierwszego pobytu dnia w przedszkolu.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody Kniessiów.
- Zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem metod twórczych „Ćwiczenia na równowagę”.
- Zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
- Zestaw ćwiczeń porannych z elementem zumby.
- Zestaw ćwiczeń porannych w formie opowieści ruchowej „Podróż”.
- Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe tulipany”.
- Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Po kładce do innego kraju”.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Pokaż to samo”.
- Zabawa ruchowa z elementem sklonu „Ubieramy się”.
- Zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „Wracaj do domu”.
- Zabawa ruchowa bieżna „Wracająca piłka”.
- Zabawa ruchowa wieloznaczna „Przyjdź do mnie jako…”.
- Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kwiatek do kwiatka”.
- „Dwa przysiady, obrót, skok – Urwisowo” – zabawa ruchowa z piosenką.
- „Hop do góry. Wygibasy” – zabawa ruchowa przy piosence.
- Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Czytamy gazetę”.
- Zabawa ruchowa z elementami skoku „Piłeczki”.
„Podróż do Literkowa”
Dzieci będą:
- poznawać litery: Ł,ł (MDS), J,j, F, f, Ż, ż, H, h
- uczestniczyć w zabawach słowotwórczych,
- dokonywać analizy i syntezy głoskowej,
- liczyć słowa w zdaniach,
- wykonywać ćwiczenia grafomotoryczne,
- rozpoznawać poznane litery wśród innych,
- układać imiona z ruchomego alfabetu,
- kreślić kształty literopodobne,
- wyszukiwać przedmioty na daną głoskę,
- globalnie czytać wyrazy związane z tematyką kompleksową.
„Podróż do Cyferkowa”
Dzieci będą:
- rozwiązywanie działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
- utrwalać rozpoznawanie cyfr,
- doskonalić liczenie,
- liczyć w dostępnym dla siebie zakresie, poszerzać ten zakres,
- rozpoznawać figury geometryczne w otoczeniu,
- kodować i odkodowywać ukryte obrazki,
- utrwalać liczebniki porządkowe.
Realizacja programu „Przyjaciele Zippiego”
Część V: Pożegnanie
- spotkanie 2 – Radzenie sobie po śmierć kogoś bliskiego.
- spotkanie 3 – Wizyta na cmentarzu.
- spotkanie 4 – Czego możemy nauczyć się w sytuacji zmiany i straty
Część VI: Radzimy sobie!
- spotkanie 1 – Różne sposoby radzenia sobie z trudnościami
Zadania daltońskie:
- Przeczytaj tekst. Opowiedz o tym, co przeczytałeś. (Jestem ciekawy świata)
- Wiążę buty. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
- Ułóż kropkowe domino. (Bawię się matematyką)
- Ułóż wzory z wełny. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
- Pobaw się kolorami. Układaj dłonie zgodnie z kolorowym kodem. (Zadanie dodatkowe)
- Wyszukaj na mapie państwa, które sąsiadują z Polską. Narysuj flagi przynajmniej 2 z nich. (Jestem ciekawy świata)
- Moja uśmiechnięta buźka – wykonaj buźkę wg wzoru. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
- Rysowanie na kratkowym papierze według wzoru: przenoszenie wzoru do pustych kratek. (Bawię się matematyką)
- Odszyfruj wiadomość. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
- Zaproś kolegę do zabawy. Pozbierajcie do kubków pompony w odpowiednich kolorach, tak, aby żaden pompon nie wypadł ci z kubka. (Zadanie dodatkowe)
- Przeprowadź wywiad z rodzicami nt. ich pracy zawodowej i domowej. Zadawaj pytania. (Jestem ciekawy świata)
- Wykonaj obrazek z kół. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
- Policz elementy i zaznacz klamerką. (Bawię się matematyką)
- „Literkowe muffinki” – ułóż wyrazy. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
- „Tort dla mamy i taty” – uzupełnij i pokoloruj. (Zadanie dodatkowe)
- Zapytaj rodziców, dziadków lub kogoś dorosłego jak to było, gdy chodzili o szkoły. (Jestem ciekawy świata)
- Narysuj twoje wyobrażenie o twojej szkole. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
- Wykonaj dyktando graficzne. (Bawię się matematyką)
- Naucz się na pamięć wiersza pt. „Starszak”. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
- Połącz te same guziki odpowiednim wzorem i kolorem. (Zadanie dodatkowe)
Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem:
- Rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami.
- Korespondencja mailowa w celu wymiany obserwacji dzieci.
- „Kolorowy Świat Dziecka” – eksponowanie prac w przedszkolnej i internetowej galerii twórczości dziecka.
- Zbieranie materiałów przyrodniczych do kącika.
- Cotygodniowe konsultacje z rodzicami.
- „Dookoła świata” – koncert TOS – 05.05
- „Sportowe zmagania piłkarskie” – zabawy ruchowe z piłkarzami Pomorzanina – 05.05
- „Ł,ł ” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu (zajęcia dla studentów UMK) – 07.05
- „Śladami naszego patrona – Fryderyka Chopina” – wycieczka do Szafarni – 08.05
- Goście w naszym przedszkolu – przedszkolaki z Przedszkola nr 163 „Baśniowy Zamek” z Poznania” – 12.05/14.05
- Uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty – 19.05
- Wycieczka do SP 5 – 28.05
- Pokazy i warsztaty chemiczne na UMK – 29.05
- Dzień Dziecka z Bano Show – 30.05
Realizacja rocznej koncepcji:
- „Zabawy w teatr” – wzbogacanie kącików teatralno-muzycznych, łączenie muzyki z technikami parateatralnymi (np. pantomima, drama, teatrzyki paluszkowe, kukiełkowe, itp.) – inspirujących do własnych, twórczych poszukiwań i wzbogacających, doskonalących umiejętności wyrażania swoich emocji, odczuć, przeżyć, wrażeń w sposób werbalny i pozawerbalnych dla dobrego samopoczucia psychicznego dzieci.
- Kodeks grupowy
- „Bezpieczeństwo ukryte w bajkach” – głośne czytanie przez nauczycieli, rodziców i zaproszonych gości – poezji i prozy m.in. zawierające wartości uniwersalne.
- „Muzyka nie potrzebuje języka” – poznawanie muzyki, tańców z różnych krajów świata – muzyka etniczna.
- Utrwalanie nawyków zdrowego odżywiania się, dbania o higienę osobistą, m.in. prawidłowe mycie rąk oraz zębów.