Zadzwoń

+48 56 661 96 07

Godziny otwarcia

pn-pt 6:15-17:00

Adres

ul. Gagarina 210, 87-100 Toruń
Dostępność cyfrowa

Dostępność cyfrowa

Zuchy Niebieskie

Nauczyciel prowadzący: Paulina Górska, Ilona Kocińska

Maj

To już umiem, to potrafię czyli będę pierwszakiem. Ostatnie przygotowania do szkoły – projekt edukacyjny

ETAP I – Rozpoczęcie projektu

Wybór tematu:

Z inicjatywy dzieci i nauczyciela jako rezultat rozmów z dziećmi, ich zainteresowań dotyczących otaczającego nas świata, oraz analizy treści programu, oceny możliwości organizacyjnych, zasobu środków dydaktycznych.

Zajęcia wprowadzające:

Swobodna rozmowa na temat przedszkola, szkoły. Dzieci kończą zdanie: „W przedszkolu nauczyłem się…”, „Z przedszkola zapamiętam…”. Opowiadanie na temat swoich uczuć dotyczących szkoły – nowego, co ich czeka.

Sporządzenie wstępnej siatki przygotowawczej:

Dzieci opowiadają z czym im się kojarzy szkoła, z czym przedszkole – tworzenie mapy myśli. Dzieci wskazują czego chciałyby się jeszcze dowiedzieć, co utrwalić.

ETAP II – Realizacja projektu:

Ponowna analiza dydaktycznej siatki wstępnej.

Zastosowanie doświadczeń, wiedzy i obserwacji

Możliwe do realizacji zajęcia w trakcie realizacji projektu:

  1. „Dookoła świata” – koncert TOS. „Sportowe zmagania piłkarskie” – zabawy ruchowe z piłkarzami Pomorzanina.
  2. „Nasze polskie ABC” – słuchanie piosenki. „Zaproszenie” – rysowanie, wycinanie.
  3. „Ł,ł ” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu (zajęcia dla studentów UMK). „Śladami naszego patrona – Fryderyka Chopina” – wycieczka do Szafarni.
  4. „Misja do wykonania – kombinatoryka przestrzenna i tworzenie dużych klocków przy użyciu mniejszych.” Klucz do uczenia się. Konstrukcje, s. 45. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet.
  5. „Na Kujawach – mój region” – wycieczka do MDK, koncert w wykonaniu Zuchów Czerwonych.
  6. „Mój kochany Toruń” – zabawy rytmiczno-ruchowe. „Kartka pocztowa z Torunia” – rysowanie, wyklejanie, wycinanie (zajęcia z dziećmi z Przedszkola nr 163 „Baśniowy Zamek” z Poznania).
  7. „Dla mamy i taty” – nauka wierszy, przygotowanie inscenizacji. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego.
  8. „Bukiet dla mamy” – malowanie na szkle. „Kocham cię” – nauka piosenki.
  9. „Złap piłkę”. Klucz do uczenia się. Matematyka sensoryczna, s. 2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego. „Moja rodzina” – rozmowa. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa
  10. „Dla Ciebie Mamo i Tato” – montaż słowno-muzyczny.
  11. „Poloneza – czas zacząć” – nauka tańca. „Organizer na biurko” – wyklejanie (praca z nieużytków).
  12. „Jak wróbelek Elemelek w szkole uczył się literek” – słuchanie opowiadania wg H. Łochockiej, wykonanie sylwet do zorganizowania teatrzyku. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa
  13. „Moja wymarzona szkoła” – malowanie farbami. „Hej, przedszkole ukochane” – nauka piosenki.
  14. „Kombinatoryka przestrzenna II przekształcanie schematu obrysu w kilka różnych schematów szczegółowych”. Klucz do uczenia się. Konstrukcje, s. 46. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa
  15. „H,h ” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.
  16. „Będę uczniem” – wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 5.
  17. „Tajemnice Eliksirów i zaklęć – nauka czy magia?” – wycieczka na UMK, warsztaty chemiczne, zabawy badawcze.
  18. „Zabawa to fajna sprawa” – festyn z Bano Show. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody Kniessiów.

ETAP III – zakończenie projektu

Podsumowaniem projektu jest wycieczka do szkoły i udział w lekcji klasy I; – rozmowa/wywiad z ekspertami – paniami z grupy oraz z chłopcami z klasy IV (rodzeństwem Zuchów) na temat swojego pierwszego pobytu dnia w przedszkolu.

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem gazet.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody C. Orffa.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody Kniessiów.
  • Zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem metod twórczych „Ćwiczenia na równowagę”.
  • Zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
  • Zestaw ćwiczeń porannych z elementem zumby.
  • Zestaw ćwiczeń porannych w formie opowieści ruchowej „Podróż”.
  • Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe tulipany”.
  • Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Po kładce do innego kraju”.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Pokaż to samo”.
  • Zabawa ruchowa z elementem sklonu „Ubieramy się”.
  • Zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „Wracaj do domu”.
  • Zabawa ruchowa bieżna „Wracająca piłka”.
  • Zabawa ruchowa wieloznaczna „Przyjdź do mnie jako…”.
  • Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kwiatek do kwiatka”.
  • „Dwa przysiady, obrót, skok – Urwisowo” – zabawa ruchowa z piosenką.
  • „Hop do góry. Wygibasy” – zabawa ruchowa przy piosence.
  • Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Czytamy gazetę”.
  • Zabawa ruchowa z elementami skoku „Piłeczki”.

„Podróż do Literkowa”

Dzieci będą:

  • poznawać litery: Ł,ł (MDS), J,j, F, f, Ż, ż, H, h
  • uczestniczyć w zabawach słowotwórczych,
  • dokonywać analizy i syntezy głoskowej,
  • liczyć słowa w zdaniach,
  • wykonywać ćwiczenia grafomotoryczne,
  • rozpoznawać poznane litery wśród innych,
  • układać imiona z ruchomego alfabetu,
  • kreślić kształty literopodobne,
  • wyszukiwać przedmioty na daną głoskę,
  • globalnie czytać wyrazy związane z tematyką kompleksową.

„Podróż do Cyferkowa”

Dzieci będą:

  • rozwiązywanie działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
  • utrwalać rozpoznawanie cyfr,
  • doskonalić liczenie,
  • liczyć w dostępnym dla siebie zakresie, poszerzać ten zakres,
  • rozpoznawać figury geometryczne w otoczeniu,
  • kodować i odkodowywać ukryte obrazki,
  • utrwalać liczebniki porządkowe.

Realizacja programu „Przyjaciele Zippiego”

Część V: Pożegnanie

  • spotkanie 2 – Radzenie sobie po śmierć kogoś bliskiego.
  • spotkanie 3 – Wizyta na cmentarzu.
  • spotkanie 4 – Czego możemy nauczyć się w sytuacji zmiany i straty

Część VI: Radzimy sobie!

  • spotkanie 1 – Różne sposoby radzenia sobie z trudnościami

Zadania daltońskie:

  • Przeczytaj tekst. Opowiedz o tym, co przeczytałeś. (Jestem ciekawy świata)
  • Wiążę buty. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  • Ułóż kropkowe domino. (Bawię się matematyką)
  • Ułóż wzory z wełny. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
  • Pobaw się kolorami. Układaj dłonie zgodnie z kolorowym kodem. (Zadanie dodatkowe)
  • Wyszukaj na mapie państwa, które sąsiadują z Polską. Narysuj flagi przynajmniej 2 z nich. (Jestem ciekawy świata)
  • Moja uśmiechnięta buźka – wykonaj buźkę wg wzoru. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  • Rysowanie na kratkowym papierze według wzoru: przenoszenie wzoru do pustych kratek. (Bawię się matematyką)
  • Odszyfruj wiadomość. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
  • Zaproś kolegę do zabawy. Pozbierajcie do kubków pompony w odpowiednich kolorach, tak, aby żaden pompon nie wypadł ci z kubka. (Zadanie dodatkowe)
  • Przeprowadź wywiad z rodzicami nt. ich pracy zawodowej i domowej. Zadawaj pytania. (Jestem ciekawy świata)
  • Wykonaj obrazek z kół. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  • Policz elementy i zaznacz klamerką. (Bawię się matematyką)
  • „Literkowe muffinki” – ułóż wyrazy. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
  • „Tort dla mamy i taty” – uzupełnij i pokoloruj. (Zadanie dodatkowe)
  • Zapytaj rodziców, dziadków lub kogoś dorosłego jak to było, gdy chodzili o szkoły. (Jestem ciekawy świata)
  • Narysuj twoje wyobrażenie o twojej szkole. (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  • Wykonaj dyktando graficzne. (Bawię się matematyką)
  • Naucz się na pamięć wiersza pt. „Starszak”. (Będę uczniem – uczę się czytać i pisać)
  • Połącz te same guziki odpowiednim wzorem i kolorem. (Zadanie dodatkowe)

Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem:

  • Rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami.
  • Korespondencja mailowa w celu wymiany obserwacji dzieci.
  • „Kolorowy Świat Dziecka” – eksponowanie prac w przedszkolnej i internetowej galerii twórczości dziecka.
  • Zbieranie materiałów przyrodniczych do kącika.
  • Cotygodniowe konsultacje z rodzicami.
  • „Dookoła świata” – koncert TOS – 05.05
  • „Sportowe zmagania piłkarskie” – zabawy ruchowe z piłkarzami Pomorzanina – 05.05
  • „Ł,ł ” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu (zajęcia dla studentów UMK) – 07.05
  • „Śladami naszego patrona – Fryderyka Chopina” – wycieczka do Szafarni – 08.05
  • Goście w naszym przedszkolu – przedszkolaki z Przedszkola nr 163 „Baśniowy Zamek” z Poznania” – 12.05/14.05
  • Uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty – 19.05
  • Wycieczka do SP 5 – 28.05
  • Pokazy i warsztaty chemiczne na UMK – 29.05
  • Dzień Dziecka z Bano Show – 30.05

Realizacja rocznej koncepcji:

  • „Zabawy w teatr” – wzbogacanie kącików teatralno-muzycznych, łączenie muzyki z technikami parateatralnymi (np. pantomima, drama, teatrzyki paluszkowe, kukiełkowe, itp.) – inspirujących do własnych, twórczych poszukiwań i wzbogacających, doskonalących umiejętności wyrażania swoich emocji, odczuć, przeżyć, wrażeń w sposób werbalny i pozawerbalnych dla dobrego samopoczucia psychicznego dzieci.
  • Kodeks grupowy
  • „Bezpieczeństwo ukryte w bajkach” – głośne czytanie przez nauczycieli, rodziców i zaproszonych gości – poezji i prozy m.in. zawierające wartości uniwersalne.
  • „Muzyka nie potrzebuje języka” – poznawanie muzyki, tańców z różnych krajów świata – muzyka etniczna.
  • Utrwalanie nawyków zdrowego odżywiania się, dbania o higienę osobistą, m.in. prawidłowe mycie rąk oraz zębów.