AKTYWNOŚĆ W GRONIE RODZINY

  • „Dzień z rodziną”  - zabawy integracyjne w grupie dzieci 3-letnich (załącznik nr 21)
  • „ Kto się rusza ten młodnieje – Mamo , Tato poruszaj się ze mną” - zabawy sportowe na terenie przedszkolnym w grupie dzieci 6-letnich (załącznik nr 22)
  • „Dzień dla Zdrowia i Radości” - piknik  rodzinny, popołudniowe spotkanie przedszkolaków i ich rodzin na pikniku  (czerwiec 2014) (załącznik nr 23)
  • „Wyprawa po zdrowie” -   zabawy integracyjne o charakterze ruchowym dzieci z rodzicami. „Mkną po szynach w Toruniu tramwaje” – metoda projektu (załącznik nr 24)

ZAŁĄCZNIK  21.
„Dzień z rodzinką - „Ćwiczysz ty, ćwiczę ja – to zabawa na 102!” - scenariusz zabaw ruchowych  z udziałem rodziców  w grupie dzieci 3-letnich

Cele:

  • Uczestnicy powinni:
  • Nawiązywać bliski i serdeczny kontakt (fizyczny i emocjonalny) z rodzicami i kolegami.
  • Odczuć bezpieczeństwo i zaufanie
  • Okazywać radość ze wspólnej zabawy
  • Okazywać sobie uczucia
  • Doskonalić umiejętność radzenia sobie ze stresem
  • Rozwijać zamiłowanie do ruchu

Przebieg spotkania:

  • Wspólne powitanie piosenką „Na powitanie wszyscy razem”

Na powitanie wszyscy razem
Witamy Was, witamy Was, witamy Was
Z całego serca wszyscy razem
Dzień dobry Wam, Dzień dobry Wam, Dzień dobry Wam!

  • Przywitanie – rodzice wraz z dziećmi stoją w kole i witają się w wymyślony przez siebie sposób np. poprzez przesłanie uśmiechu, ukłon, pomachanie ręką itp. Pozostali uczestnicy odpowiadają tym samym gestem.
  • Zabawa ruchowa do piosenki „Pokaż proszę”

Pokaż, proszę gdzie masz oko,
Gdzie masz ucho, gdzie masz nos
Pokaż rękę, pokaż nogę.
Gdzie na głowie rośnie włos?
Podnieś rękę, tupnij nogą
Kiwnij głową - tak lub nie
Klaśnij w ręce, skocz do góry
Teraz zabawimy się!

  • Zabawa orientacyjno –porządkowa „Dzieci na spacer, dzieci do domu” – dzieci wraz z rodzicami spacerują w różnych kierunkach przy akompaniamencie pianina, na przerwę w uzyce wszyscy siadają skrzyżnie na dywanie przed nauczycielką.
  • Dzieci i rodzice siadają skrzyżnie naprzeciwko siebie – wzajemny masaż twarzy, podanie sobie rąk, głaskanie, kontakt emocjonalny.
  • „Tunel” – rodzice tworzą tunel stając jeden za drugim w rozkroku– dzieci kolejno przechodzą pod tunelem.
  • „Konik” – rodzic wykonuje klęk podparty i bierze dziecko na barana, wozi je po całej sali.
  • Marsz przy akompaniamencie pianina z jednoczesnym śpiewem piosenki „Idzie Jaś, idzie Staś”

 Idzie Jaś, idzie Staś,
 idzie też Marysia.
 Wszyscy dziś
 grzeczni są
 i nie tylko dzisiaj.
 Tup, tup, tup, - tup. tup, tup
 daleko wędrują,
 hop, hop, hop, - hop, hop, hop,
 lekko podskakują.

  • „Marsz na stopach dorosłego” – dziecko stoi na stopach rodzica, wspólnie poruszają się do akompaniamentu pianina.
  • „Toczenie piłek” – dziecko siada w rozkroku naprzeciw swojego rodzica. Toczenie piłki do rodzica, a rodzic do dziecka.
  • „Podaj piłkę” – siad tyłem do siebie. Podawanie piłki z prawej i lewej strony.
  •  Zabaw przy piosence „Jedzie pociąg z daleka” – dzieci wraz z rodzicami ustawiają się jeden za drugim tworząc lokomotywę z wagonikami. Wspólny śpiew piosenki i  zabawa w jadący pociąg z naśladowaniem odgłosów pociągu.
  • Zabawa relaksacyjna z elementami metody Paula Dennisona do piosenki „Ola i liście”

Poszła Ola na spacerek
Na słoneczko, na wiaterek
A tu lecą jej na głowę
Liście złote i brązowe...(x2)

 Myśli Ola - "Liści tyle
 Zrobię bukiet z nich za chwilę
 La, la, la, la, la, la, la, la, la
 La, la, la, la, la, la, la, la, la

  • Zabawa relaksacyjna „Wspólny masaż” – dzieci masują plecy rodzica wykonując ruchy koliste, poklepywanie, stukanie palcami starając się wykonywać wszystkie ruchy bardzo delikatnie. Następnie następuje zmiana ról.
  • Pożegnanie piosenką   i podziękowanie za wspólną zabawę.

 ZAŁĄCZNIK  22.  

„ Kto się rusza ten młodnieje – Mamo , Tato poruszaj się ze mną” Zabawy sportowe na terenie przedszkolnym

Ewelina Stawska
Małgorzata Wiese
PM nr 17 w Toruniu
Grupa dzieci 6- letnich

Cele operacyjne

  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • kształtowanie postawy prozdrowotnej
  • rozbudzanie  ruchowej inwencji twórczej dzieci
  • integracja dzieci oraz rodziców z dziećmi poprzez zabawy sportowe
  • integrowanie RODZINY z przedszkolem
  • promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego
  • wyrabianie śmiałości  i wiary we własne siły

Metody:
czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania
słowne: rozmowa, objaśnienie
oglądowe: obserwacja, pokaz

Środki dydaktyczne:  piłki, bramki, szarfy, małe piłeczki, hula-hop, magnetofon, płyta CD, gwizdek

Przebieg zajęcia

Część wstępna

Powitanie wszystkich uczestników spotkania

1.    Piosenka na powitanie „ Dzień dobry”

2.    przywitanie się różnymi częściami ciała ( łokcie, kolana, plecy itp.)

3.    rozgrzewka w formie aerobicu przy muzyce

4.    Złożenie uroczystego ślubowania

My przedszkolacy przyrzekamy
Wykonywać wszystkie zadania sportowe do końca i dokładnie
Nikogo nie popychać i nie oszukiwać
Nie płakać , gdy przegramy
Bawić się wspaniale i uśmiechać stale
5.    Zapoznanie gości z grupową maskotką-  „ Skrzatem Zdrówko”

Część główna – dyscypliny sportowe

  1. Wyścigi par w dwóch rzędach- rodzic biegnie razem z dzieckiem do wyznaczonego miejsca
  2. Zabawy swobodne w parach
  3. Rzut piłką do celu- dzieci samodzielnie rzucają piłką do bramki
  4. Piłka dla rodzica – rodzic z dzieckiem  staja naprzeciwko siebie w odległości około 5 m. Dziecko biegnie z piłką do rodzica slalomem pokonując przeszkody.
  5. Bieg z piłką w parach- rodzic z dzieckiem idą do wyznaczonego  celu trzymając  pomiędzy swoimi brzuchami piłkę.
  6. Bieg rodziców z piłką między nogami ( dzieci na ławce dopingują)
  7. Marsz dzieci z małą piłka na dłoni ( rodzice dopingują na ławce)
  8. mistrz hula-hop- rodzice starają  się utrzymać jak najdłużej koło hula0hop na biodrach kręcąc nim.

Część końcowa

  1. „ Samolot” – zabawa ruchowo- naśladowcza do piosenki
  2. Podziękowanie oraz wręczenie pamiątkowych medali
  3. piosenka na zakończenie „ Do widzenia wam”


ZAŁĄCZNIK  23.  

„Dzień dla Zdrowia i Radości” piknik  rodzinny, popołudniowe spotkanie przedszkolaków i ich rodzin na pikniku  (czerwiec 2014)
 
    Od 1997r. systematycznie organizujemy Dni Dla Zdrowia i Radości z udziałem Rodziców.   W roku 2014 festyn rodzinny odbędzie się w czerwcu.   Przewodnim tematem zabaw będzie utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych (Piramida Żywienia) oraz potyczki sportowe. Rodzice, dzieci i nauczyciele będą mieli okazję wykazać się sprawnością ruchową, wiedzą na temat zdrowego odżywiania oraz praktycznymi umiejętnościami kulinarnymi.

Poniżej przedstawiamy dokumentację fotograficzną z przebiegu festynu pod hasłem ,,Po olimpijskie złoto”Szczególną atrakcją dla dzieci był mecz rozgrywanym między rodzicami a pracownikami naszego przedszkola. Dzieci wiedząc jaki wpływ na organizm ma prawidłowe żywienie, samodzielnie komponowały kolorowe, smaczne i zdrowe szaszłyki, aby następnie wziąć udział w zabawach sportowych między innymi biegach, przeciąganiu liny, jezdzie na koniu, zabawach zręcznościowych  z piłką i parasolem  oraz odprężającą zabawą, jaką było puszczanie baniek mydlanych.

  ZAŁĄCZNIK  24.  

„WYPRAWA PO ZDROWIE”   zabawy integracyjne o charakterze ruchowym dzieci z rodzicami.
„MKNĄ PO SZYNACH W TORUNIU TRAMWAJE” REALIZACJA PROJEKTU TRAMWAJ w grupie dzieci 6 letnich  
CELE OPERACYJNE:

  • dzieci powinny samodzielnie formułować i zadawać pytania, w tym najbardziej dociekliwe
  • dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat korzystania ze środka komunikacji miejskiej, jakim jest tramwaj
  • opisać w drodze obserwacji zmiany, które zachodzą w pobliżu przedszkola w związku z powstawaniem nowej linii tramwajowej
  • słuchać wypowiedzi innych bez przerywania
  • przestrzegać zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa podczas wycieczek (poruszania się po jezdni, chodniku, jazdy tramwajem)
  • pełnić rolę gospodarzy podczas pobytu rodziców w przedszkolu
  • aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych wspólnie z rodzicami
  • fantazjować na podany temat w formie wypowiedzi słownej i plastycznej
  • wykazać się pomysłowością i starannością podczas wykonywania prac manipulacyjnych i konstrukcyjnych
  • rozwiązać zagadki słowne utrwalające wiadomości i tematyczne słownictwo ( w tym pantograf, kasownik, zwrotnica, zajezdnia)
  • sprawnie przeliczać ilość głosek w wyrazie oraz wskazać w schemacie wyrazu miejsce występowania poszukiwanej głoski (chętne dzieci – litery).

I.ETAP – zadawanie pytań (przykładowe pytania z wcześniej sporządzonej siatki pojęciowej)

  • Jak się buduje tramwaje?
  • Dlaczego nie mogą jeździć po ulicy, tylko po szynach?
  • Jak w tramwaju otwierają się drzwi?
  • Dlaczego w tramwaju nie ma kierownicy i czym jest prowadzony?
  • Co trzeba zrobić, żeby tramwaj ruszył?
  • Dlaczego jeżdżą w każdą pogodę?
  • Jak są połączone wagony?
  • Ile może mieć wagonów?
  • W jaki sposób pantograf jest podłączony do linii wysokiego napięcia? (Maciej L.)
  • Czy tramwaje mają koła, i dlaczego są tak głęboko ukryte?
  • Dlaczego stare tramwaje były czerwone?
  • Skąd motorniczy wie, gdzie ma się zatrzymać?

II.ETAP – aktywność badawcza

  • Wycieczka do Zajezdni tramwajowej z przewodnikiem
  • „Od przystanku do pętli” – wycieczka tramwajowa połączona z rozmową z motorniczym na końcowym przystanku.
  • Program „Klucz do uczenia się” – KONSTRUKCJE – realizacja tematu własnego „Budujemy tramwaj przyszłości”.
  • „Jak powstaje nowa linia tramwajowa” – spacer(y) po okolicy przedszkola połączony(e) z obserwacją.

III.ETAP – podsumowanie projektu (27.02.2014r.)
Zaproszenie rodziców

  • Recytacja wiersza pt. „Tramwaj”.
  • Prezentacja zdjęć z wycieczki z wykorzystaniem tablicy interaktywnej połączona z rozwiazywaniem zagadek.
  • „Jedzie tramwaj dzyń, dzyń, dzyń” – zabawa rytmiczno – ruchowa (aktywne słuchanie muzyki).
  • Rozwiazywanie krzyżówki z hasłem „TRAMWAJ” na tablicy interaktywnej.
  • „Wyprawa po zdrowie” – zabawy integracyjne o charakterze ruchowym z rodzicami.
  • Wspólne wykonanie modelów tramwaju z tzw. nieużytków.
  • „Zajezdnia tramwajowa” – wyeksponowanie prac w holu przedszkola.  

„WYPRAWA PO ZDROWIE”  – zabawy integracyjne o charakterze ruchowym dzieci z rodzicami.

Wszyscy pięknie się kłaniamy i do koła zapraszamy.
Dzisiaj z rodzicami bawić się będziemy
Na początek, jak tramwaje pojedziemy.

  1. „Wyprawa na śnieżną polanę” – rodzic stojący z przodu („pierwszy wagon”) podaje do tyłu ręce dziecku („drugi wagon”). Na dźwięk trójkąta wyruszają wszystkie tramwaje, sprawnie się wymijając. Przy dźwiękach tamburyna wszystkie jadą w jednym kierunku – po kole.
  2. „Śnieżynki” – rodzice siadają skrzyżnie w rozsypce, dzieci w rytm muzyki naśladują wirujące na wietrze płatki śniegu. Gdy muzyka milknie – dzieci – „płatki” opadają w pobliżu swoich rodziców. (F. Chopin Preludium Es- dur op.28 nr 19)
  3. „Figurki z lodu” – uczestnicy spacerują po sali przy dźwiękach muzyki, gdy muzyka milknie przybierają wymyśloną pozę. To samo zadanie powtarzają w parach (dziecko i rodzic) i czwórkach.(F. Chopin Preludium C- dur op.28 nr 1)
  4. „Tor saneczkowy” – rodzice tworzą dwa szeregi naprzeciwko siebie. Dzieci w siadzie kolejno przesuwają się do przodu odpychając się dłońmi i stopami – (naśladują bobsleje).
  5.  „Z górki na pazurki” – rodzice wykonują klęk podparty. Dzieci siadają na plecach rodziców, którzy przesuwając się w tej pozycji do przodu naśladują jazdę na sankach.
  6. „Pląsy rodziny Śnieżynek” – zabawa taneczna z białymi chusteczkami przy utworze F. Chopina Walc As - dur op.69 nr 1. Na podane hasło tańczą na zmianę raz dzieci, raz rodzice przekazując sobie przedtem chusteczki.
  7.  „Slalom narciarski” – rodzice i dzieci stoją w kole odwróceni w jednym kierunku. Na podany sygnał dzieci biegną slalomem między stojącymi rodzicami (tyczkami).
  8. „Kołyska – relaksacja” – rodzice w siadzie płaskim rozkrocznym obejmują siedzące przed nimi dziecko i delikatnie kołyszą. W tle utwór F. Chopina Nokturn Es - dur op.9 nr 2).
  9. „Wyprawa do przedszkola” – dziecko stojące z przodu („pierwszy wagon”) podaje do tyłu ręce rodzicowi („drugi wagon”). Przy dźwiękach tamburyna wszystkie jadą w jednym kierunku – po kole.

                             Realizacja:
Małgorzata Nowaczyk
Lucyna Szydłowska