Nauczyciele prowadzący: Hanna Dudkowska, Anna Klimek-Kwiatkowska

GRUDZIEŃ 2018

KOT – projekt edukacyjny

Etap I Rozpoczęcie projektu.

  • Wybór tematu został ustalony po rozmowach z dziećmi.
  • Spisanie siatki pojęć:
  • Co wiemy o kotach?
  • Czego chcemy się dowiedzieć o kotach?

Etap II Realizacja Projektu – szukanie odpowiedzi na pytania.

  1. ”Dziwny kot” – słuchanie wiersza D. Wawiłow. „Cztery łapy” – zabawy dydaktyczne.
  2. „Kuzyni kota” – prezentacja multimedialna. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  3. „Każdy śpiewać może” – ćwiczenia ortofoniczne. „Mój przyjaciel kot” – konstruowanie kota ze skarpety wypełnionej ryżem.
  4. „Koci kącik” – stworzenie w sali kociego tematycznego o kotach domowych i dzikich.
  5. „Czworonożni pacjenci” – rozmowa na podstawie prezentacji multimedialnej. „Chore zwierzaki” – zabawa tematyczna.
  6. „Jak dbać o zwierzęta?” – spotkanie z ekspertem (lekarzem weterynarii). „Mleko” – zabawy badawcze.
  7. „Jak pomóc zwierzakom?” – spotkanie z ekspertem (pracownikiem Fundacji KOT). Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  8. „Kotek tu, kotek tam” – rozwiązywanie zagadek. „Milutki jak kot” – zabawy badawcze.

Etap III Zakończenie projektu

  • Sposób dokumentacji (zdjęcia, prace dzieci).
  • Zrobienie wystawki z prac plastycznych.
  • Wyeksponowanie wszystkich materiałów zgromadzonych podczas realizacji projektu.
  • Quiz sprawdzający wiedzę o kotach.
  • Zebranie karmy dla kotów z Fundacji KOT.
  • Zachęcanie Rodziców do aktywnego uczestnictwa w projekcie poprzez

Zestaw ćwiczeń porannych z elementem biegu i równowagi.

Zabawy ruchowe:

  • „Pająki” – zabawa bieżna.
  • „Kot jest-kota nie ma” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Kot i myszki” – zabawa z elementem czworakowania.
  • „Słonko-świeci” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody W. Sherborne - dz. powinny: swobodnie wykonywać postawione przed nim zadania, poznawać własne ciało, wzmacniać pewność siebie, nawiązywać kontakt z partnerem.

MIKOŁAJ, KTÓRY SPEŁNIA MARZENIA

  1. „Jak to było z Mikołajem” – słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  2. „Idzie święty Mikołaj” – zabawa ilustracyjna. „Przygody Mikołaja” – rysowanie pastelami.
  3. „Zabawki, jakich mało” – zabawa dydaktyczna. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  4. „Zabawki” – ćwiczenia ortofoniczne. „Upominki mikołajkowe” – drukowanie stemplem.
  5. „Niewidzialny atrament” – zabawa badawcza. „Kolorowe prezenty” – zabawa dydaktyczna.
  • Zestaw ćwiczeń porannych
  • Zabawa z elementem równowagi  - dzieci powinny utrzymać równowagę stojąc na jednej nodze, doskonalić bieg z niesionym przyborem, podjąć próbę przysiadów z woreczkiem na głowie.
  • Zabawy metodą W. Sherborn – dzieci powinny zgodnie współdziałać z partnerem, uszanować uczucia i emocje innych, dostosować swoje ruchy do partnera.

Zabawy ruchowe:

  • „Znajdź swoje miejsce” – zabawa bieżna.
  • „Pomóż mi wstać” – zabawa z elementem wspinania się.
  • „Drzewołap” – zabawa bieżna.
  • „Traf do celu” – zabawa z elementem rzutu.
  • „Wszystko tańczy” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Medytacja” – zabawa uspokajająca.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą zadaniową – dz. powinny rozwijać motorykę dużą, łączyć muzykę z ruchem, kształtować prawidłowa postawę ciała, integruje się w grupie odczuwa satysfakcje z dobrze wykonanego ćwiczenia.

PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT

  1. „O Aniołku, który zgubił dzwoneczek” – słuchanie opowiadania A. Galicy. „Mój Anioł” – lepienie z masy solnej.
  2. „Droga do prezentu” – programowanie z wykorzystaniem ozobota. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  3. „Strojnisia choinka” – instrumentacja piosenki. „Choinka” – rysowanie ołówkiem według instrukcji na podstawie wiersza A. Maćkowiaka.
  4. „Ile rogów? Ile boków?” – zabawa dydaktyczna. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  5. „Pudełko pełne tradycji” – zabawa dydaktyczna. „Świąteczne wypieki” – pieczenie korzennych ciastek.
  • Zestaw ćwiczeń porannych
    „Płatki śniegu” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
    „Rzuć i chwyć” – zabawa z elementem rzutu i chwytania.
    „Ubieramy choinkę” – zabawa z elementem podskoku.
    „Szukamy prezentu” – zabawa z elementem czworakowania.
    „Renifery” – zabawa bieżna.
  • Zabawy ruchowe:
    „Zawieś bombkę” – zabawa z elementem równowagi.
    „Potrawy świąteczne” – zabawa bieżna.
    „Cztery rogi” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
    „Łańcuch choinkowy” – zabawa bieżna.

 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej - dzieci powinny: doskonalić sprawność ruchową, pobudzić wyobraźnię i ekspresję ruchową, reagować ruchem na dźwięk instrumentów muzycznych, doskonalić umiejętność relaksacji

  • Klucz do uczenia się Matematyka 2 Motyle:
    Sesja 31, Proszę wsiadać do specjalnego pociągu liczbowego.
    Sesja 32, Liczby do specjalnego pociągu liczbowego.
    Sesja 33, Potrafię wybrać odpowiedni bilet.

Koncepcja Planu Daltońskiego  - zadania:

  • Zadanie 1
    Pokoloruj mozaikę według legendy. Odgadnij co przedstawia rysunek.
    Ułóż puzzle.
    Porównaj liczebność zbiorów, gdzie jest więcej a gdzie mniej?
    Narysuj odpowiednią ilość sylab i głosek.
    Dopasuj rasy kotów domowych.
  •  Zadanie 2
  • Wybierz pasujący kontur.
    Wykonaj według instrukcji.
    Dopasuj cyfry do odpowiedniej liczby gwiazdek.
    Pomóż Mikołajowi znaleźć drogę do sań.
    Zakoduj wiadomość.
  • Zadanie 3
    Wytnij i ułóż według wzoru.
    Policz pierniki i przyporządkuj do nich cyfrę.
    Rozwiąż rebus obrazkowo-literowy.
    Znajdź wszystkie wyrazy rozpoczynające się na literę I.
    Z podanych liter ułóż wyrazy.


Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego:

  • zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody 
  • wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności 
  • zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej 
  • wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia 
  • wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
  • wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw  

W różnych porach dnia:

  • Utrwalanie piosenki „Nasze zasady”.
  • Czytanie książek przyniesionych przez dzieci, dzieci ćwiczą umiejętność słuchania i koncentracji.
  • „Ręcznie malowane” – zabawa integracyjne.
  • „Poranny krąg” – zabawa polisensoryczna.
  • Puzzle, układanki – dzieci powinny układać obrazek z części  i wypowiedzieć się na jego temat.
  • Lepienie z plasteliny: dzieci będą formować małe i duże kształty, samodzielnie projektować, rozwijać wyobraźnie i inwencję twórczą, doskonalić zdolności manualne.
  • „Gdzie się ukryło zwierzątko? – zagadki słowne.
  • Wyrabianie nawyków higieniczno – zdrowotnych, zachęcanie do zjadania zdrowej żywności, aktywnego trybu życia,  przypominanie o samodzielnych próbach ubierania się i rozbierania
  • Rysowanie kredkami i pastelami na temat dowolny, doskonalenie prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie  

„W literkowie” – przygotowanie do nauki czytania i pisania

  • doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej, 
  • Zabawa dydaktyczna "Ile to słów?". 
  • Policz wyrazy w zdaniu. 
  • Czytanie globalne.
  • „Moje szlaczki” – rysowanie elementów literopodobnych
  • "Zaproszenie do krainy liter" – oglądanie liter z alfabetu demonstracyjnego, próby układania imion, porównywanie liter. 
  • rozwijanie wrażliwości i pamięci słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej  i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • ćwiczenie słuchu fonematycznego
  • dzielenie wyrazów na sylaby
  • różnicowanie słów podobnie brzmiących 
  • analiza i synteza wyrazów
  • rozwijanie zainteresowań czytaniem, czytanie ze zrozumieniem

W „cyferkowie”:

  • Wyznaczanie kierunków w przestrzeni z punktu widzenia dziecka (góra-dół, przód-tył, za, nad, obok, w, pod, pomiędzy, do).
  • „Ciepło-zimno” – wyznaczanie kierunków w przestrzeni z punktu widzenia drugiego dziecka.
  • Kodowanie na dywanie.
  • Programowanie z wykorzystaniem ozobotów.
  • Utrwalanie zapisu graficznego cyfr.
  • Orientacja na kartce papieru, labirynty, kreślenie wzorów i kształtów.
  • Rozwijanie myślenia twórczego.
  • Zabawy w przekładanie patyczkami.
  • Rozwiązywanie zadań z tekstem.


Współpraca z rodzicami i środowiskiem:

  • 03.12.2018 – warsztaty świąteczne.
  • 06.12.2018 – Mikołajki.
  • 11.12.2018 – koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
  • 13.13.2018 – Jasełka.
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami.
  • Wycieczka do biblioteki.
  • Spotkanie z lekarzem weterynarii.
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw, 
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”

 

 

 

LISTOPAD 2018
JESIENNA POGODA

  1. „Skaczące nutki” – nauka piosenki. „Policz i sprawdź” – zabawa matematyczna.
  2. „Jesienny wazonik” – zajęcia techniczne, tworzenie wazonu ze słoika. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  3. „Smutna jesień” – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej. „Szaruga” – malowanie farbami plakatowymi techniką mokre w mokrym.
  4.  „Pada deszczyk, pada” – zabawy badawcze. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  5. „Sposoby na deszczową pogodę” – burza mózgów. „Deszczowe kropelki” – zabawy matematyczne.
  6. „Czy to się rozpuści?” – zabawy badawcze. „Pan listopad” – instrumentacja piosenki.

DBAMY O SWOJE ZDROWIE

  1. „Co to jest higiena i jak o nią dbać?” – rozwiązywanie zagadek. „Mydło lubi zabawę” – nauka piosenki.
  2. „Pociąg” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  3. „Chora Maja” – teatr sylwet na podstawie opowiadania K. Wojciechowskiej. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
  4. „U lekarza” – zabawa tematyczna. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  5. „Czy trzeba się bać lekarza” – wycieczka do gabinetu lekarskiego.
  6. „Czy wszystkie witaminki mają wesołe minki?” – trening twórczego myślenia. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

LISTOPADOWE WIECZORY

  1. „Nudzimisie” – słuchanie opowiadania R. Klimczaka. „Nudzimisie w niebie” – zabawa dydaktyczna.
  2. „Kolorowe kredki” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu. „Znikająca woda” – zabawy badawcze.
  3. „Postać Nudzimisia” – wykonanie pacynki Nudzimisia z rękawiczki. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  4. „Po co jest teatr?” – słuchanie wiersza J.Kulmowej. „Tangramy” – zabawy konstrukcyjne.
  5. „Eksperymenty na jesienną słotę” – zabawy badawcze. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  6. „Na jesienna nudę” – zagadki matematyczne, rysowanie tłustą pastelą.

Zabawy ruchowe:

  • „Wiatr i chmurki” – zabawa z elementem skrętoskłonu.
  • „Porządek” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Kałuża” – zabawa z elementem równowagi.
  • „Berek” – zabawa bieżna.
  • „Krople deszczu” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Tańczymy labada” – zabawa z elementem skłonu.

Zestaw ćwiczeń porannych:

  • „Poranny aerobik” z elementem skłonu.
  • „Kropla do kropli”  z elementem podskoku.
  • „Jesienny wietrzyk” z elementem biegu.
  • „Jak liść na wietrze”  z elementem podskoku.
  • „Na defiladzie” – z elementem marszu.

ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH:

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody W. Sherborne - dz. powinny: swobodnie wykonywać postawione przed nim zadania, poznawać własne ciało, wzmacniać pewność siebie, nawiązywać kontakt z partnerem.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metoda stacyjna – dz. powinny: rozwijać szybkość, zwinność i celność oraz umiejętność współpracy w parach.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metoda zadaniowa – dz. powinny: biegać w różnych kierunkach bez potrącania, czworakować, robić „koci grzbiet”, biegać slalomem, przechodzić przez tunel, reagować na sygnały (dźwiękowy, słowny), odczuwać zmianę tempa.

Koncepcja Planu Daltońskiego  - zadania:
Zadanie 1
Dorysuj druga połowę rysunku,
Połącz kropki. Zobacz co przedstawia rysunek?.
Posegreguj zmieszane ziarenka, tak by w każdym pudełku było ich po tyle samo.
Zaznacz odpowiednią ilość sylab i głosek w wyrazach.
Zadanie 2
Dokończ według wzoru.
Przenieś za pomocą spinacza.
Dokończ kolorowanie szaszłyków według kodu.
Przyporządkuj odpowiednią ilość głosek do obrazków.
Zadanie 3
Znajdź przedmioty w Sali na podstawie odrysowanych ich cieni.
Przenieś za pomocą słomki wszystkie karteczki do słoika.
Porównaj liczbę klocków. Których jest mniej, a których więcej?
Ułóż z części obraz litery E.
Zadanie 4
Sprawdź co tonie, a co nie.
Wykonaj według instrukcji.
Ułóż puzzle.
Znajdź jak najwięcej różnic pomiędzy obrazkami.

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego:
•    zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody
•    wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
•    zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
•    wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
•    wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
•    wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw  
MATEMATYKA KLUCZ DO UCZENIA + AKTUALNY ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
W różnych porach dnia:

  • Czytanie książek przyniesionych przez dzieci, dzieci ćwiczą umiejętność słuchania i koncentracji.
  • Puzzle, układanki – dzieci powinny układać obrazek z części i wypowiadać się na jego temat
  • Systematyczne rozmowy z dziećmi na temat bezpiecznego zachowywania się podczas zabawy oraz w różnych miejscach na terenie przedszkola. Przypominanie umów zawartych w Kodeksie Zucha
  • Wyrabianie nawyków zdrowotno- higienicznych, zachęcanie do zjadania zdrowej żywności,   
  • Organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato..  w ramach realizacji Programu
  • Fundacji ABC XXI „Cała Polska czyta dzieciom "   
  • Rysowanie kredkami i pastelami na temat dowolny, doskonalenie prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego 
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie

„W literkowie” – przygotowanie do nauki czytania i pisania
•    doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej,
•    Zabawa dydaktyczna "Ile to słów?".
•    Policz wyrazy w zdaniu.
•    Czytanie globalne.
•    Wprowadzenie litery E, e oraz I, i.
•    "Zaproszenie do krainy liter" – oglądanie liter z alfabetu demonstracyjnego, próby układania imion, porównywanie liter.
•    "Kreskowe fantazje" – dorysowywanie dodatkowych elementów ozdobnych doszlaczków
•    wyrabianie wrażliwości i pamięci słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej  i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
•    ćwiczenie słuchu fonematycznego
•    dzielenie wyrazów na sylaby
•    różnicowanie słów podobnie brzmiących
•    analiza i synteza wyrazów
•    rozwijanie zainteresowań czytaniem, czytanie ze zrozumieniem

W „cyferkowie”:
•    Wyznaczanie kierunków w przestrzeni z pkt widzenia dziecka ( góra dół, z przodu z tyłu, obok, za, nad, na , w , pod, między, pomiędzy, do)
•    Zabawa matematyczna- Podaj rękę lewa, prawa
•    Zabawa matematyczna- Chodzenie pod dyktando poruszanie się w przestrzeni.
•    Zabawa Szukamy zabawki - wyznaczanie kierunków w przestrzeni z pkt widzenia drugiego dziecka
•    Kodowanie na dywanie
•    Utrwalenie zapisu graficznego cyfr
•    Orientowanie się na kartce papieru, labirynty, kreślenie wzorów
•    Zabawy w myślenie-rozwijanie myślenia twórczego
•    Zabawy w przekładanie patyczkami
•    Rozwiązywanie zadań z tekstem

Współpraca z rodzicami i środowiskiem:

  • 7.11.2018  -spotkanie z policjantem.
  • 8.11.2018- koncert muzyczny Kubica Art. „Legenda o Powstaniu Państwa Polskiego”
  • 26.11.2018 –kontrolne badania stomatologiczne w ramach projektu „Zdrowy Uśmiech”.
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami.
  • Wycieczka do gabinetu lekarskiego – termin do ustalenia.
  • Wycieczka do biblioteki.
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”

 

Październik

PROJEKT EDUKACYJNY „POCZTÓWKOWE PRZEDSZKOLE”

Etap pierwszy – wprowadzenie tematu:
„Poczta” - rozmowa połączona z opracowaniem nowej siatki pojęć, pytania dzieci
Etap drugi – aktywność badawcza dzieci:

  • systematyzowanie wiedzy nt. poczty
  • oglądanie zdjęć i filmów o tematyce związanej z pocztą;
  • utrwalenie pojęć :nadawca, adresat, adres;
  • omówienie poszczególnych miejsc na kartce pocztowej i kopercie: miejsce na adres, znaczek, treść
  • utrwalenie drogi listu (historyjki obrazkowe)
  • zabawy naśladowcze w kąciku pocztowym;
  • słuchanie opowiadań o tematyce związanej z pocztą,  
  • „Listonosz” nauka piosenek utrwalanie znajomości nazwiska i miejsca zamieszkania
  • zabawy z etykietami z imieniem i nazwiskiem;
  • zabawy matematyczne z wykorzystaniem znaczków, pocztówek i kopert  
  • zabawy dotyczące ważenia paczek , porównywania ich wielkości i wagi
  • tworzenie stempli z różnych materiałów;
  • układanie znaczków i pocztówek z elementów;
  • rozwiązywanie zagadek; oglądanie klaserów ze znaczkami;
  • zabawy ruchowe,  
  • wycieczka do Urzędu Pocztowego
  • wysyłanie listów i kartek pocztowych:
  • konkurs na najpiękniejszy znaczek  
  • wysyłanie pocztówek i listów
  • projektowanie i ozdabianie pocztówek;
  • wspólne redagowanie treści listów;
  • odczytanie listów od  innych przedszkolaków (nauczyciel lub chętne dzieci);
  • przygotowywanie niespodzianek dla adresatów;

Etap trzeci   Zakończenie projektu
„Pocztówkowe przedszkole”- Ekspozycja na Holu przedszkolnym  mapy miast i otrzymanych pocztówek z przedszkoli  w całej Polsce

BARWY JESIENI

  1. „Szukamy jesieni” - spacer do parku. Jesienne rytmy- zabawa matematyczna  
  2. „Kasztanowe ludziki” - zajęcia techniczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  3. „Dlaczego z nadejściem jesieni liście opadają?” - rozmowa w oparciu o ilustracje
  4. „Jak liść na wietrze”- projektowanie kompozycji z liści techniką Frotażu
  5. „Jesienne skarby”-  zabawy matematyczne W kasztanowym mieście- słuchanie  piosenki
  6. „Grzybek tu grzybek tam – złotą jesień wkoło mam” – lepienie z plasteliny, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  7.  „Kiedy pada deszcz lubię… burza mózgów, nauka piosenki pt. „W deszczowym rytmie”.  
  8. „Wietrzasty kot”- metafora wizualna wg W, Limont- rozwijanie myślenia twórczego, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  9. „Jabłuszko rumiane”- opracowanie piosenki Metoda dobrego startu  

SZUMIĄ STARE POLSKIE DRZEWA

  1. „O Lechu, Czechu i Rusie” - teatr sylwet na podstawie opowiadania Cz. Janczarskieg, „W literkowie”- zabawy z literą A,a
  2. „Polskie A,B,C” - opracowanie piosenki metodą dobrego startu
  3. „Jesienny obrazek” - Kodowanie na dywanie, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  4. „Śliwka węgierka zamiast cukierka”- twórcze opowiadanie dzieci, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  5. „Babie lato” J. Chełmońskiego – przygotowanie dzieci do odbioru wartości tkwiących w sztuce. Malowanie nitką
  6. „Dla Niepodległej 11 listopada” - przedstawienie teatralne dla młodszych kolegów,  

ZABAWY RUCHOWE NA TERENIE:

  • „Jeden , dwa” – zabawa bieżna  
  • „Wieje wiatr ”- ćwiczenia oddechowe
  • „Drzewa i liście” – zabawa  orientacyjno - porządkowa.  
  • „Gonimy panią Jesień” – zabawa bieżna.   .
  • „Wiewiórki do dziupli”  –  zabawa  orientacyjno -  porządkowa
  •  „Jesienne   bukiety”  –  układanie bukietów

ZABAWY RUCHOWE:

  • ,,Rozsypane kasztany” - zabawa orientacyjno-porządkowa,  
  • ,,Trzy małe jabłuszka” - zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence,  
  • ,,Rośniemy jak grzyby po deszczu”- zabawa z elementem równowagi,  
  • „Rzut  kasztanem  do  pudełka”  –  zabawa  ruchowa  z  elementem celowania.  
  • ,,Krasnal patrzy” - zabawa z elementem równowagi,  

ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH:  
Zestaw nr 3 wzmocnienie dużych grup mięśniowych, doskonalenie koordynacji ruchowej,  
Zestaw nr 4 rozwijanie płynności ruchów, współpraca z partnerem,  

„W LITERKOWIE”-  PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

  1. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej,
  2. Zabawa dydaktyczna "Ile to słów?".
  3. Policz wyrazy w zdaniu
  4. Poznanie zapisu własnego imienia w trakcie zabawy "Moje imię".
  5. Rozpoznawanie imion kolegów- graficzny zapis
  6. Czytanie globalne
  7. Wprowadzenie litery  A, a oraz O, o
  8. Wypowiedzi dzieci na temat napisów jakie znają.
  9. "Zaproszenie do krainy liter" – oglądanie liter z alfabetu demonstracyjnego, próby układania imion, porównywanie liter.
  10. "Portret ulubionej litery"- rysowanie i ozdabianie liter.
  11. "Zaczarowane kreski" – dorysowywanie dodatkowych elementów ozdobnych do szlaczków
  12. wyrabianie wrażliwości i pamięci słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej  i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  13. Ćwiczenie słuchu fonematycznego
  14. dzielenie wyrazów na sylaby
  15. różnicowanie słów podobnie brzmiących
  16. analiza i synteza wyrazów
  17. rozwijanie zainteresowań czytaniem, czytanie ze zrozumieniem


W CYFERKOWIE

  1. Wyznaczanie kierunków w przestrzeni z pkt widzenia  
  2. Zabawa matematyczna- Chodzenie pod dyktando poruszanie się w przestrzeni,
  3. zabawa Szukamy zabawki wyznaczanie kierunków w przestrzeni z pkt widzenia drugiego dziecka
  4. Kodowanie na dywanie
  5. Utrwalenie zapisu graficznego cyfr
  6. Orientowanie się na kartce papieru, labirynty, kreślenie wzorów
  7. Zabawy w myślenie-rozwijanie myślenia twórczego
  8. Zabawy w przekładanie patyczkami,
  9. Rozwiazywanie zadań z tekstem


KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO - Zadania

  1. zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody
  2. wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
  3. zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
  4. wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
  5. wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
  6. wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw  

METODA DOBREGO STARTU

  1. Polskie A B C” opracowanie piosenki
  2. „Jabłuszko – opracowanie piosenki
  3. Realizacja kolejnej sesji Programu „Klucz do uczenia się - moduły matematyczne – Konstrukcje + aktualny zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
     REALIZACJA ROGRAMU  „Chroń Się Przed Kleszczami Wszystkimi Sposobami

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • Spacer do parku w celu obserwacji przyrody- zasady bezpieczeństwa \
  • Wycieczka do biblioteki
  • Wycieczka na pocztę
  • Dnia 12 października 2018r. od godz. 9:00 przedszkolaki wezmą udział w zajęciach edukacyjnych z cyklu Niesamowity Świat Fizyki.
  • Dnia 17 października 2018r.  od godz. 9:00 - spotkanie z muzyka etniczną. Marroko.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom

 

Wrzesień 2018

NASI KOLEDZY W GRUPIE I  W SZKOLE

  1. „Zwiedzamy nasze przedszkole” – Rozmowa połączona z obserwacją, zabawy integracyjne na powietrzu.
  2. „W naszej zuchowej gromadzie"-   nauka piosenki, rysowanie tłustą pastelą
  3. „W krainie zabawek" – zagadki matematyczne; zestaw ćwiczeń gimnastycznych 
  4. „Jesteś kroplą w morzu" – trening twórczego myślenia, analogia personalna  m synektyczna W, Limont, malowanie farbami plakatowymi
  5. „Mówić pięknie to jest sztuka” – zabawy teatralno- muzyczne,

Zabawy ruchowe
„Tańczymy labada"  z elem.skłonu
„Dzieci do domku"  z elem.biegu

Zestaw ćwiczeń porannych
„Zuch do Zucha"  z elem. podskoku
„Poranny aerobik” z elem skłonu

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem marszu

ZUCH DBA O BEZPIECZEŃSTWO SWOJE I INNYCH

  1. „Co się dzieje na ulicy?"- zabawy ortofoniczne,  spacer na skrzyżowanie ulic.
  2. „Będę kierowcą" – zabawa tematyczna ; zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  3. „Przygoda z małpką "- słuchanie opowiadania St. Szuchowej „Kodeks Zucha" – wspólne tworzenie kodeksu bezpiecznego przedszkolaka
  4. „Na ulicy" -zabawy konstrukcyjne; zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  5. „Stoją na drodze na jednej nodze"- słuchanie wiersza W Chotomskiej, wydzieranka  
  6. „Jestem bezpieczny"- grupowy turniej sportowy o zdobycie odznaki „bezpiecznego przedszkolaka"
  7. „Wiem jak zachować się w trudnych sytuacjach” - poznajemy numery alarmowe- kodowanie na dywanie

Zabawa ruchowa
„Policjant na drodze" z elm. skrętu
„Na ulicy"  z elem marszu
Zestaw ćwiczeń porannych  
„ Na ulicy" z elem. równowagi
„Gąsienica"  z elem. biegu  

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem równowagi


JESIEŃ, JESIEŃ  ACH TO TY…?

  1. „Jeszcze troszeczkę lata” - nauka wiersza R. Przymusa, spacer do parku.
  2. „Skarby jesieni” – inscenizacja wiersza J. Tuwima, 
  3. „Jestem liściem na wietrze”-  malowanie farbami plakatowymi 
  4. „Jesienne kaprysy”-   tworzenie przedszkolnego centrum metereologii, rysowanie suchą pastelą 
  5. „Tu i tam, czyli wszędzie”- zabawy badawcze na istnienie powietrza, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  6. „Żegnaj lato" – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu 
  7. „Sprzątanie Świata” – udział w akcji „Sprzątanie Świata Polska 2018”.

Zabawy ruchowe
„Jesienna gimnastyka”  
„Zabawa z elementem rzutu „Do kosza wrzuć” -  
Zestaw ćwiczeń porannych
„W górach” ćwicz. z em.biegu
„Nad morzem” ćwicz. z elem podskoku
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem biegu

W RÓŻNYCH PORACH DNIA W RÓŻNYCH PORACH DNIA

  • „Uczymy się odmawiać" - odgrywanie scenek  
  • Projektowanie własnego znaku drogowego i wykonanie go dowolną techniką
  • „Mój pojazd" - manipulowanie mozaiką geometryczną
  • „Czarowanie słowami" - czyli dobieranie określeń przeciwstawnych  
  • „Co słyszysz? - analiza i synteza słuchowa.
  • Systematyczne rozmowy z dziećmi na temat bezpiecznego zachowywania się podczas zabawy oraz w różnych miejscach na terenie przedszkola. Przypominanie umów zawartych w Kodeksie Zucha
  • Wyrabianie nawyków zdrowotno- higienicznych, zachęcanie do zjadania zdrowej żywności,  
  • Organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato..  w ramach realizacji Programu Fundacji ABC XXI „Cała Polska czyta dzieciom "  
  • Rysowanie kredkami i pastelami na temat dowolny, doskonalenie prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie  

„W LITERKOWIE”-  PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

  1. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej, Zabawa dydaktyczna "Ile to słów?".  
  2. Poznanie zapisu własnego imienia w trakcie zabawy "Moje imię". 
  3. Wypowiedzi dzieci na temat napisów w kącikach zainteresowań  
  4. „Zaproszenie do krainy liter" – oglądanie liter z alfabetu demonstracyjnego, próby układania imion, porównywanie liter. 
  5. "Portret ulubionej litery"- rysowanie i ozdabianie liter. 
  6. "Zaczarowane kreski" – dorysowywanie dodatkowych elementów ozdobnych do szlaczków
  7. Wyrabianie wrażliwości i pamięci słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  8. Ćwiczenie słuchu fonematycznego
  9. Dzielenie wyrazów na sylaby
  10. Różnicowanie słów podobnie brzmiących
  11. Analiza i synteza wyrazów
  12. Rozwijanie zainteresowania czytaniem ze zrozumieniem

W CYFERKOWIE

  1. Poznawanie schematu własnego ciała
  2. Nazywanie części ciała, rysowania głowy przy pomocy lusterka
  3. Zabawy paluszkowe, nazywanie palców, odrysowanie dłoni, wycięcie ozdobienie
  4. Wyznaczanie kierunków w przestrzeni z pkt widzenia dziecka ( góra dół, z przodu z tyłu, obok, za, nad, na , w , pod, między, pomiędzy, do)
  5. Zabawa matematyczna- Podaj rękę lewa, prawa
  6. Zabawa matematyczna- Chodzenie pod dyktando poruszanie się w przestrzeni, zabawa Szukamy zabawki wyznaczanie kierunków w przestrzeni z pkt widzenia drugiego dziecka
  7. Zabawa matematyczna- Zaczarowana kartka 
  8. Orientowanie się na kartce papieru, labirynty, kreślenie wzorów


KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO  

  • Zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody 
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności 
  • Zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej 
  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia 
  • Wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw,  
  • Wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw

METODA DOBREGO STARTU

Żegnaj lato” opracowanie piosenki
„Rumianki „ tworzenie wzoru
MATEMATYKA KLUCZ DO UCZENIA + AKTUALNY ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
REALIZACJA ROGRAMU  „Chroń Się Przed Kleszczami Wszystkimi Sposobam
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • 06.09.2018 Powitanie przedszkola z Teatrem Vaśka
  • 11 0.9 2018 Zebranie z Rodzicami
  • 20.09.2018 Wyjazd  całej grupy- Obchody Dnia Przedszkolaka
  • 09.2018 Akcja Sprzątania Świata
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji przyrody- zasady bezpieczeństwa 
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”