Nauczyciele prowadzący: Małgorzata Nowaczyk, Natalia Krawczinska

Czerwiec


ŚWIĘTUJEMY! - MALI PRZYJACIELE W DNIU ICH ŚWIĘTA

  1. „Dalecy i bliscy koledzy”- opowiadanie n-lki na podstawie utworu M. Śliwińskiej inspiracją do zabaw rytmiczno- ruchowych, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met. zadaniowa)
  2. „Jacy jesteśmy dla siebie?”- wiersz  W. Chotomskiej pt.” Chłopak na opak” i rozmowa inspiracją do zabaw  teatralnych  ( dramy) oraz  pracy plastycznej (wykonanie upominku dla kolegi wg własnego pomysłu)                                                                                                                                                     
  3. „Wesołe zabawy”- piosenka „Kolorowe dzieci”  inspiracją do zabawy dydaktycznej  wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem. Gimnastyki K. Orffa
  4. Rodzice - Dzieciom - teatr Rodziców (01.06)
  5. Dzień dla zdrowia i radości -  z okazji Dnia dziecka (02.06.)


DZIĘKI ZMYSŁOM ODKRYWAMY PIĘKNO WIOSENNEJ ŁĄKI.

  1. „Spotkanie na łące” -  wycieczka na łąkę ( na Barbarkę ) - 09.06.
  2. „Barwy łąki”-  praca plastyczna (malowanie do muzyki A. Vivaldiego), zestaw ćwiczeń gimnastycznych – metoda R. Labana, pt. „ Czerwcowa łąka”
  3. „Spotkanie na łące”- zagadki słuchowe i ortofoniczne, zabawy rytmiczne
  4.  „Na łące”- zabawy badawcze „tajemnice roślin -światło i woda”, zestaw ćwiczeń gimnastycznych – met. Opowieści ruchowej „Wyprawa na łąkę”                                             
  5.  „Kolorowa łąka” – zabawa dydaktyczna inspiracją do pracy plastycznej, pt. „ Wesołe motylki” (papieroplastyka)

WAKACJE TUŻ TUŻ…! 

  1. „ Pożegnania nadszedł czas”- uroczystość z okazji zakończenia roku przedszkolnego
  2. „Dokąd chciałbym pojechać”- rozmowa inspirowana oglądaniem filmu , albumów, nauka piosenki pt. „ Lato, o- ho”, dziecięce filozofowanie „ Moja wymarzona podróż to..."
  3. „Podajmy sobie ręce”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu
  4. „Wakacyjne rady”- nauka wiersza W. Badalskiej inscenizowanego sylwetami; improwizacje ruchowo- rytmiczne (m. R Labana z El. M. Kniessów)
  5. „ Wakacje moich marzeń”- opowiadanie twórcze dzieci oraz wykonanie prac plastycznych, które posłużą do zredagowania książki pod tym tytułem , zestaw ćwiczeń gimnastycznych (m.zdaniowa) -
  6. „ Jakie jest morze”- rozmowa inspirowana treścią wiersza H. Ł    ochockiej pt. „Nasze morze kolorowe”; wykonanie prac plastycznych na dużych formatach papieru techniką Colag’e.
  7. „ Wesołe lato”- rozwiązywanie zagadek słuchowych, praca plastyczna- malowanie  „muzyki” farbami plakatowymi” Odgłosy wiosny, zestaw ćw. gimnastycznych, na terenie p- lnym ( met. zadaniowa)

KLUCZ DO UCZENIA
MATEMATYKA 1
•    sesja 25 "Potrafię stworzyć tajny szyfr " - porównywanie związków matematycznych pomiędzy dwoma zestawami przedmiotów
•    sesja 26 "Pomiar za pomiarem - Stół i sofa" -porównywanie długości
•    sesja 27 "Liczydło" poznanie liczydła jako narzędzia matematycznego
KONSTRUKCJE – GĄSIENICE
•    sesja 18 „ Budowanie wieży z bramami” - budowanie zgodnie z przykładem,  ukryta instrukcja
•    sesja 19 „W górę i w dół schodami – budowanie klatki schodowej”
•    sesja 20 „Model ducha – budowanie schodów zgodnie z modelem trójwymiarowym”


Współpraca z rodzicami i środowiskiem
•    wymiana informacji o dziecku między n-lką a rodzicami,
•    dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw
•    udział  rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
•    Rodzice Dzieciom - teatr 1.06.
•    Dzień dziecka - zabawy cd. 02.06
•    występ w Muzeum Etnograficznym - 3.06.
•    wycieczka na łąkę (Barbarkę) -  9.06
•    zajęcia na Wydziale Nauki o Ziemi  UMK Katedrze Meteorologii i Klimatologii 7.06
•    wycieczka do Pizzerii   Azzurro (pieczenie pizzy) 8.06.
•    zajęcia w bibliotece na ul. Fałata 13.06.

 

Maj

 „Powietrze” - kontynuacja projektu -16.05. - Wycieczka do biblioteki godz. 10.00  „Wiosenne powietrze” 

Polska – Nasza Ojczyzna

  1. „Polskie symbole narodowe” -  prezentacja filmu na tablicy interaktywnej inspiracją do pracy plastycznej
  2. „Biało czerwona mapa Polski”
  3. „Warszawa to nasza stolica” - Wiersz  „Wiersz warszawianki”, praca przy ilustracjach inspiracją do zabawy matematycznej , zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  4. „ Podróż do Krakowa” -  Piosenka „Smok Wawelski”, inspiracją do ułożenia historyjki obrazkowej, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  5. „Polska kiedyś a dziś” - praca przy ilustracjach inspiracją do wspólnego zbudowania miasta z drewnianych klocków
  6. ”Co wiemy o Polsce”  - podsumowanie zdobytej wiedzy w formie turnieju, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  7. Podróż po Polsce – gra ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, praca plastyczna
  8. „Co najpięjszego widziałem w Polsce”
  9. Metoda Dobrego Startu – piosenka „Dwie fale”

Kochamy mamę i tatę!

  1. „ Gdzie pracuje mama?” - wiersz M. Ledwoń „Czym zajmuje się mama”  inspiracją do rozmowy nt.  Pracy rodziców,
  2. „Jaki to zawód” - zabawa dydaktyczna (klasyfikacyjna),  zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą opowieści ruchowej
  3. „Kochamy nasze mamy” - instrumentacja piosenki inspiracją do pracy plastycznej „Portret mamy”
  4. „Laurka dla mojej mamy” - wiersz M. Ledwoń inspiracją do pracy plastycznej, zestaw ćw. gimnastycznych (na terenie)
  5. „Prezent dla mamy i taty” - Zabawa matematyczna
  6. „Kwiaty na wasze święto” inspiracją do wykonania prezentów dla rodziców „Sto lat mamo i  tato” -  uroczystość z okazji święta mamy i taty

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO - dostosowywanie organizacji i wizualizacji sali w zależności do pory roku, uroczystości itp Wizualizacja:, kolory dnia, lista obecności, plan dnia, kalendarz urodzin, tablica motywacyjna, „Olaf” - miernik głośności, dyżury, tablica współpracy, tablica zadań, Instrukcje czynnościowe, zegar daltoński, sygnalizator,

- dzieci doskonalą umiejętności komunikacji, odpowiedzialności i samodzielności - realizują zadania we własnym tempie, poszukują różnych rozwiązań - doskonalą umiejętności współpracy poprzez organizowanie zadań w parach, małych grupach, zespołach

ZADANIA TYGODNIA

Jestem ciekawy świata

  • „Uzupełnij obrazek” - przyklejanie brakujących elementów w puste miejsca tworzące całość
  • „Drzewo genealogiczne” -  rysowanie członków najbliższej rodziny,

Mam sprawne ciało i artystyczną duszę

  • „Pokoloruj godło Polski wg symboli” -  rozpoznawanie figur geometrycznych, ćwiczenia precyzyjnego kolorowania
  • „Kratka po kratce” - odwzorowywanie
  • „Maska smoka wawelskiego” - doskonalenie techniki wycinania, pobudzanie kreatywności „Samochód dla taty” - układanie z nasion fasoli samochodu dla taty

Bawię się matematyką

  • „Mama z figur” - układanie według instrukcji – doskonalenie umiejeności wycinania drobnych elementów oraz przyklejania wg instrukcji
  • „Rakieta” - pokoloruj wg wyników dodawania, rozwijanie umiejętności dodawania w zakresie 10

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

wymiana informacji o dziecku udział rodziców w akcji

  • „Cała Polska czyta dzieciom”
  • 16.maj – koncert toruńskiej orkiestry symfonicznej
  • 16 maj – wyjście do biblioteki
  • 24 maj – Uroczystość  z okazji Dnia Mamy i Taty

 

 

Kwiecień

"WIOSENNY WIETRZYK" - PROJEKT - POWIETRZE
Etap I – Rozpoczęcie projektu.
  • przygotowanie siatki wstępnej do projektu  z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych.
  • sprawdzenie, co dzieci wiedzą o powietrzu  –  w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiająca dotychczasową wiedzę dzieci.
  • co dzieci chcą się dowiedzieć o powietrzu  - powstanie lista pytań, na które dzieci w trakcie kolejnych spotkań chcą uzyskać odpowiedzi.
  • wzbogacenie  kącika badań i eksperymentów  w sali - rozwijanie kreatywności;
  • dzieci otrzymają zadania do domu - poszukać (z pomocą rodziców lub rodzeństwa) książek, czasopism, stron www o tematyce powietrza , ruchu powietrza
  • w atmosferze, anomalii pogodowych związanych z powietrzem (przygotować obrazki , książki o tematyce ) 
  • Do rodziców - prośba o pomoc w realizacji projektu : wzbogacenie laboratorium, 
  • wykonanie wraz z rodzicami Stacji pogody - czujnik ruchu powietrza i jego kierunków - na początku projektu i przyniesienie efektu  na podsumowanie

    Etap II. Realizacja projektu. Pomysły na realizację
  • zaproszenie eksperta do przedszkola - mama Filipa .- zabawy badawcze z powietrzem
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie, komu i do czego potrzebne jest powietrze?
Zabawy badawcze m.in.
  • Doświadczenie ze świecą, „Niewidzialne powietrze”
  • Kto potrafi złapać powietrze w dłonie, a następnie podrzucić je w górę?
  • Kto potrafi odepchnąć powietrze od siebie bardzo daleko?
  • Kto potrafi usiąść na powietrzu? itp.
  • Czy nasze zmysły mogą zarejestrować istnienie powietrza?
  • Przykładowe działania , mające na celu udowodnienie, że powietrze można zobaczyć:
    np.: po naciągnięciu tłoku strzykawki zatykamy jej wylot – jeżeli chcemy wypchnąć tłok nie możemy tego zrobić, co oznacza, że coś jest w środku,
    dmuchając w słomkę zanurzoną w wodzie obserwujemy bąbelki powietrza, itd
Przykładowe działania, mające na celu udowodnienie, że powietrze można usłyszeć: wciąganie i wyciskanie powietrza pompką do roweru, po nadmuchaniu balonu ustnik zatykamy palcami i wolno wypuszczamy powietrze, wykonanie wiatraczka z papieru i patyczka, uchylenie okna przy wietrznej pogodzie.
 
Przykładowe działania, mające na celu udowodnienie, że powietrze można powąchać: umieszczenie kilka kropel olejku zapachowego na chusteczce jednorazowej, rozpylenie dezodorantu w sali, eksperymenty z wietrzeniem sali.
 
Przykładowe działania, mające na celu udowodnienie, że powietrze można dotknąć: można poczuć powietrze wydmuchiwane z balonu lub wydmuchiwane przez słomkę, szybko machając rękoma można odnieść wrażenie, że powietrze ociera się o nasze dłonie, nad włączoną latarką jest ciepłe powietrze, można znaleźć najcieplejsze i najzimniejsze miejsce w szkole lub sali.
 
Przykładowe działania, mające na celu udowodnienie, że powietrza można posmakować: powietrza nie można posmakować, jedynie zapach np. słodkiego dżemu może działać na nasz zmysł smaku.
 
  • Po co nam jest potrzebne dobre powietrze? Jak je znaleźć? sprawdzenie  ile tlenu mieści się  w otaczającym nas powietrzu,  od czego to zależy? Jak to zbadać? Czy istnieją narzędzia do pomiaru ilości tlenu? Co to znaczy, że komuś jest duszno? Do czego służą aparaty tlenowe, kto ich używa i w jakich okolicznościach (płetwo¬nurek, kosmonauta, łódź podwodna, aparaty tlenowe w szpitalach)?
  • Co  dzieci sądzą  na temat czystości powietrza / co to jest smog - Doświadczenie  -  wywieszenie białych kartek posmarowanych wazeliną w różnych miejscach, zdjęcie ich po jednym/ dwóch dniach i ocena stanu zabrudzenia.
  • Wykonanie plakatów nt. „Zdrowy oddech - powietrze wokół nas ...”- praca w grupach
  • "Jestem powietrzem w baloniku..." - analogia personalna
  • Zabawy techniczno-plastyczne - wykonanie wiatraków, rozdmuchiwanie kropli tuszu,
  • Zabawy rytmiczno-muzyczne z chustami, gazetami, nauka piosenki "Wiosenny wietrzyk", jakimi przedmiotami można naśladować wiatr, jak zagrać
  • Słuchanie wiersza L. J. Kerna ,,Piotruś i powietrze”- rozmowy na temat treści, próby określania przez dzieci cech powietrza: kolor, zapach, smak.
  • Mini laboratorium małego badacza stworzenie z pomocą dzieci kącika badawczego 
  • Wykonywania rysunków z obserwacji i szkiców terenowych.
  • Zorganizowanie wycieczki na wydział Chemii  oraz Obserwatorium Meteorologicznego UMK
  • Dzień Ziemi - Aktywny udział 
  • Udział w Festiwalu Nauki i Sztuki na UMK

    III  ETAP Zakończenie projektu - efekt finalny
  1. "Zielono Nam" - Wykonanie gry planszowej o tematyce ekologicznej. (wykorzystanie wiedzy dot,. wody i powietrza) - zaprezentowanie dzieciom z młodszych grup (zaproszenie do wspólnej zabawy)
WIELKANOCNY KOSZYK PEŁEN SYMBOLI – wiosenne świętowanie!
 
  1. „ Przygoda Wielkanocna” – piosenka inspiracją do rozmowy, praca plastyczna (wykonanie kartek świątecznych),  zestaw ćwiczeń gimnastycznych (m. opowieści ruchowe)
  2.  „Zabawa zajączków”- gra ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, praca plastyczna (wykonanie zajączków do gry), zestaw ćwiczeń gimnastycznych  ( elem. metody twórczej Kniessów )
  3. „Wiejska zagroda" – co słychać na wsi w świąteczne dni”- opowiadanie inspiracją do inscenizacji żywoplanowej, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met. W Sherborne_)
  4. „Dziwne rozmowy” – utwór muzyki klasycznej Griega, inspiracją do zabawy dydaktycznej, połączonej z zabawami rytmiczno-ortofonicznymi, dziecięce filozofowanie
  5. „Koza, która prawdy nie mówiła” – utwór E.Szelburg Zarembiny inspiracją do przygotowania teatrzyku cieni, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (metoda zadaniowa)

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO (w różnych porach dnia)
  • kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego.
  • swobodne podejmowanie przez dzieci samodzielnych działań z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych, organizację  przestrzeni oraz
  • wydzielanie miejsc do działań tematycznych z różnorodnymi materiałami
  • Wizualizacja procesu:
  • Kolory dnia, Listę obecności, Plan dnia, Kalendarz urodzin, Dyżury, Instrukcje czynnościowe, Praca w zespołach, Prawa ręka, Zegar i sygnalizator daltoński
  • Tablice zadań -  realizacja zadań tygodnia w różnych porach dnia ( Jestem ciekawy świata , Mam sprawne ciało i artystyczną duszę, Bawię się
  • matematyką, Będę uczniem – uczę się czytać i pisać, Zadanie dodatkowe)
KLUCZ DO UCZENIA
MATEMATYKA 1
sesja 24 "Biedronki i liście" - ćwiczenie umiejętności stosowania modelu "jeden na jednego"
sesja 25 "Potrafię stworzyć tajny szyfr " - porównywanie związków matematycznych pomiędzy dwoma zestawami przedmiotów
sesja 26 "Pomiar za pomiarem - Stół i sofa" -porównywanie długości
sesja 27 "Liczydło" poznanie liczydła jako narzędzia matematycznego
KONSTRUKCJE – GĄSIENICE
sesja 14 „Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami”
sesja 15 „ Ratujemy kaczki – budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem”
sesja 16 "Wystarczająco wysoki i szeroki" - budowanie bram i wejść - poznanie koncepcji wysokości
sesja 17 "Wejście do królestwa kształtów" - poznanie zasady analizowania konstrukcji i wyodrębniania jej elementów
 
Metoda Dobrego Startu -  opracowanie piosenki "Jesień" - dzieci powinny: umiejętnie łączyć ruch dłoni z muzyką; odtwarzać wzór zgodnie ze wskazanymi kierunkami; orientować się w schemacie i budowie ciała własnego
 
REALIZACJA PROGRAMU "Sezon na kleszcze" - współpraca z Stacją Sanitarną-Epidemiologiczną w Toruniu
 
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i Instytucjami
  • prowadzenie rozmów indywidualnych nt. dziecka ( sukcesy i porażki),
  • pomoc rodziców w organizowaniu materiałów do zajęć, zabaw,
  •  pomoc we wspólnej pracy indywidualnej z dzieckiem( N-l dzieckorodzice)
  • „Poczuj chemię do chemii” – zabawy badawcze – 07.04.
  • Koncert w wykonaniu muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. "W świecie zwierząt"   najpopularniejszy cykl miniatur Camilla Saint-Saënsa – „Karnawał zwierząt”, oraz inne melodie związane z różnorodnością przyrody (20.04)
  • Udział w pokazach i warsztatach w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki - UMK -25.04
  • wycieczka do Obserwatorium Meteorologicznego UMK
  • spacery  po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie

 

 

 

 

Marzec

„Dzięki muzyce świat jest piękniejszy” - kontynuacja projektu


Nasz piękny Toruń

  1. „Toruń pachnie piernikami” - piosenka inspiracją do pracy plastycznej (pierniki z masy solnej), zestaw ćwiczeń gimnastycznych,
  2. „ Gwiazdy nad Toruniem” - wiersz Cz. Janczarskiego inspiracją do twórczych wypowiedzi, zabawa matematyczna „Ile gwiazd na niebie”, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  3. „Co wiemy o Toruniu?” - zabawy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
  4. „Co warto zobaczyć w Toruniu?” - wiersz „       „ inspiracją do rozmowy przy ilustracjach toruńskich zabytków, praca konstrukcyjna (wycinanki przestrzenne)
  5. „Zwiedzamy Toruń” - wycieczka


Wiosna tuż tuż

  1. „Czy już przyszła wiosna” - Opowiadanie M. Kownackiej inspiracją do wycieczki
    „Ptasie trele” - Wiersz Juliana Tuwima „Ptasie radio” inspiracją do pracy plastycznej, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (metoda zadaniowa)
  2. „ Budzi się przyroda” Koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej połączony z przedszkolnymi obchodami Pierwszego Dnia Wiosny
  3. „Rumiankowe wianki” – opracowanie piosenki metodą dobrego startu –
  4. „ Kolorowa wiosna” - Piosenka „Maszeruje wiosna” inspiracją do pracy plastycznej (tworzenie wiosennej łąki), zabawa dydaktyczna „Wiosenne tak lub nie” - qiuz


Klucz do uczenia się – harmonogram

 KONSTRUKCJE

  • sesja 16 „Wystarczająco wysoki i szeroki” - budowanie bram i wejść
  • sesja 17 „Wejście do królestwa kształtów” - budowanie ozdobnych bram i drzwi
  • sesja 18 „ Budowanie wieży z bramami” - budowanie zgodnie z przykładem,  ukryta instrukcja

MATEMATYKA 1

  • sesja 15 „Tyle szyb, ile framug” - określanie liczby przedmiotów
  • sesja 16 „Długi i krótki” - rozwiązywanie problemów
    sesja 17 „Tyle dachów ile domów” - umiejętność dokonywania wyboru większej liczby przedmiotów
  • za pomocą żetonów

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO
- dostosowywanie organizacji i wizualizacji sali w zależności do pory roku, uroczystości itp
Wizualizacja:,

  • Kolory dnia
  • Lista obecności
  • Plan dnia
  • Kalendarz urodzin
  • Tablica motywacyjna
  • „Olaf” - miernik głośności
  • Dyżury
  • Tablica współpracy
  • Tablica zadań
  • Instrukcje czynnościowe
  • Zegar daltoński
  • Sygnalizator

dzieci doskonalą umiejętności komunikacji, odpowiedzialności i samodzielności
realizują zadania we własnym tempie, poszukują różnych rozwiązań
doskonalą umiejętności współpracy poprzez organizowanie zadań w parach, małych grupach, zespołach


WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

  • wymiana informacji o dziecku między nauczycielami a rodzicami
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • 7.03 – Wyjazd do teatru „Zaczarowany świat”
  • 9.03 – Konkurs „Wierszyki łamiące języki” (Natalka, Jagoda)
  • 14.03 – WORD – zajęcia o bezpieczeństwie
  • 21.03 – Toruńska Orkiestra Symfoniczna

 

Luty 2017

PROJEKT  "DZIĘKI MUZYCE ŚWIAT JEST PIĘKNIEJSZY" - kontynuacja z m-ca stycznia

ZIMA PIĘKNA I BEZPIECZNA !

  1. Zabawy z Panią Zimą – twórcze opowiadanie dzieci inspiracją do zabaw ruchowych  (met opowieści ruchowej), „Zimowe zabawy” – ćwiczenia grafomotoryczne
  2. Mądre rady -  gra wg E.Gruszczyk  - Kolczyńskiej: „Przygody małych bałwanków”, zestaw ćwiczeń gimnastycznych  ( met. Zadaniowa), praca plastyczna (wykonanie przestrzennych bałwanków)
  3. Zimowa zgadula – rozwiązywanie zagadek (pantomima) zabawy ortofoniczno - rytmiczne, zestaw ćwiczeń gimnstycznych ( met.stacyjna)
  4. Na ratunek – opowiadanie K. Artymowicz  inspiracją do pracy plastycznej  (technika malowania białą farbą lub pastą ), ,,Lodowe miasto” trening wg m. Edwarda De Bono
  5. Zimowe zabawy i sporty – historyjka obrazkowa inspiracją do rozmowy , zabawy rytmiczno - ruchowo - słuchowe do piosenki pt. „Zabawa na śniegu”, instrumentacja piosenki

Akademia eksperymentu Tajemnice śniegu i lodu – zabawy badawcze ze śniegiem i lodem, zabawa ilustracyjno – rytmiczno- słuchowa do piosenki pt. „Bałwankowa rodzina”

ODKRYWAMY  I  TWORZYMY  HISTORIĘ.

  1. „Skąd wziął się świat?”  – opowiadanie „Morze” z książki J. Gaarder pt.. „Hej, czy jest tu kto?” inspiracją do rozmowy, nauka piosenki pt. „Dinek.
  2. „Niech przemówią skamieniałości” – dziecięce filozofowanie i praca plastyczna - wykonanie makiety pt.  „W świecie prehistorycznych zwierząt” , zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met. zadaniowa)
  3. „Czy możliwe, że dinozaury ważyły więcej niż 20 dużych słoni?” – wycieczka do Instytutu Geografiii ,  Quiz nt. „Życie i zwyczaje najpotężniejszych gadów na świecie,
  4. Opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu pt. „Kujawiak”, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (m. opowieści ruchowej "Świat dinozaurów


KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO

  • kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego.
  • swobodne podejmowanie przez dzieci samodzielnych działań z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych, organizację  przestrzeni oraz wydzielanie miejsc do działań tematycznych z różnorodnymi materiałami
        
  • Wizualizacja procesu: Kolory dnia ; Listę obecności; Plan dnia ; Kalendarz urodzin ; Dyżury ; Tablice zadań ; Instrukcje czynnościowe ; Praca w zespołach ; Prawa ręka  ; Zegar i sygnalizator daltoński

„KLUCZ DO UCZENIA”  

Konstrukcje

  • sesja 13 „Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach”
  • sesja 14 „Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami”
  • sesja 15 „ Ratujemy kaczki – budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem”

Matematyka1

  • Guziki do dziurek – sesja 12 - wykorzystanie metody jeden do jednego
  • Długie i krótkie ciężarówki – sesja 13 – utrwalanie pojęcia typowej miarki
  • W bibliotece – sesja 14 – wykorzystanie metody jeden do jednego

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

  • 16.02. 2017r. - zebranie ogólne i grupowe.
  • 16.02 2017r.  teatr Vaska, przedstawienie pt. "Bal Trzech Świnek "
  • 21.02.2017r. - wycieczka do Instytutu Geografii (org.p.Kardasz)
  • 22.02. 2017r. spotkanie z muzyka etniczną - "Indianie z Ameryki Północnej"
  • spotkanie z muzykiem p.K.Blek
  • spotkanie ze starszymi kolegami ze Szkoły Muzycznej (umawianie terminów)
  • prowadzenie indywidualnych rozmów,
  • pomoc rodziców przygotowaniu balu (stroje, balony itp.)
  • organizowanie przez rodziców materiałów do zajęć,
  • wykorzystywanie sugestii rodziców dotyczących prowadzonych zajęć

 

Styczeń 2017

JAKĄ SIŁĘ MAJĄ NASZE EMOCJE  I  UCZUCIA ?...   tematyka z poprzedniego miesiąca

Metoda Projektu  „Dzięki muzyce świat jest piękniejszy

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  • Przygotowanie siatki wstępnej do projektu z uwzględnienie celów programowo – dydaktycznych
  • Sprawdzenie, co dzieci wiedzą o muzyce– w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiająca dotychczasową wiedzę dzieci
  • „Co chcemy się dowiedzieć?” – powstanie lista pytań, na które dzieci w trakcie kolejnych spotkań chcą uzyskać odpowiedz

Etap II – Realizacja projektu

Dzieci otrzymają zadania do domu:
przynieść swoją ulubioną płytę

Propozycje działań:

  • „W świecie muzyki” - zabawy taneczno – ruchowe inspiracją do rozmowy i pracy plastycznej plastycznej
  • „Czy muzyka może opowiadac?” - słuchanie utworu chopinowskiego „Mazurek fis – moll” inspiracją do pracy plastycznej, zestaw ćwiczeń ruchowych
  • Fragment opowiadania T. Mayzynera wstępem do rozmowy (technika C. Freineta – niedokończone zdania) , tworzenie kącika zaciekawień
  • „Kolorowe nutki” - gra ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, zestaw ćw. gimnastycznych (metoda Kniessow)
  • Metoda Dobrego startu
  • Spotkanie z Panem K. Blekiem (ekspert)
  • 5.01 – koncert absolwentów
  • 17.01 – uczestnictwo w koncercie Toruńskiej orkiestry symfonicznej (TOS)
  • 13.01 – Bal karnawałowy


Etap III – Zakończenie projektu
fotorelacja
prezentacja prac dzieci
uczestnictwo w koncercie
tworzenie instrumentów


Niech nam  żyją Babcia z Dziadkiem

  1. „Najlepszy prezent” Opowiadanie I. Salach inspiracją do rozmowy, układania historyjki obrazkowej i  pracy plastycznej (kwiatki dla babci) zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
  2. ”Babciu, droga babciu...” - nauka piosenki, zabawy taneczne, działalność plastyczna ( wykonanie portretów)
  3. ”Wesoła zabawa” - Opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu, zestaw zabaw ruchowych;
  4. Za co kochamy babcię i dziadka” - wiersz „Miłością  wypełniają nam rok” Magdaleny Ledwoń inspiracją do twórczych wypowiedzi, zabawa dydaktyczna „Co dla babci, co dla dziadka”
  5. „Kiedy babcia była mała” - Wiersz inspiracją do pracy przy ilustracjach, zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  6. „Żyjcie nam 100 lat” uroczystość z okazji dnia Babci i Dziadka

METODA DOBREGO STARTU „Wesoła zabawa” – opracowanie piosenki metodą dobrego startu

Klucz do uczenia się – harmonogram

 KONSTRUKCJE

  1. sesja 12 „W srodku i na zewnatrz – budowanie niskich i wysokich płotów”
  2. sesja 13 „Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach”
  3. sesja 14 „Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami”
  4. sesja 15 „ Ratujemy kaczki – budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem”

MATEMATYKA 1

  1. sesja 9 „Wieże”
  2. sesja 10 „Zabawa w chowanego”
  3. sesja 11 „Figurkowe ludziki idą spać”

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

  • wymiana informacji o dziecku między nauczycielami a rodzicami
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • 5.01 Koncert absolwentów
  • 13.01 Bal karnawałowy z teatrem Frajda
  • 17.01 – koncert Tos
  • zajęcia z p. Krzysztofem Blekiem
  • 18. 01 Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka

 

Grudzień 2016

DZIĘKI MUZYCE ŚWIAT JEST PIĘKNIEJSZY

  1. „W świecie muzyki” – zabawy taneczno-ruchowe inspiracją do rozmowy i pracy plastycznej  tematyczno-technicznej (wykonanie instrumentów z różnych nieużytków)
  2.  „Czy muzyka może opowiadać?”- słuchanie utworu chopinowskiego Mazurek fis–moll inspiracją do  pracy plastycznej (malowanie muzyki mokre w mokrym) zestaw ćwiczeń ruchowych (met. opowieści ruchowej)
  3. „Pierwszy koncert”- fragment opowiadania T. Mayznera wstępem do rozmowy, (technika C. Freineta- niedokończone zdania „Chciałbym być muzykiem, bo...”, „Moja muzyka byłaby...”);   wykonania pracy plastycznej, pt. „Moja muzyka”
  4. „Kolorowe nutki”- gra ściganka wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, zestaw ćw. gimnastycznych (met. Kniessów)
  5. Metoda Dobrego Startu- opracowanie piosenki "Choinka"– projektowanie wzoru

ZATAŃCZMY RAZEM DOOKOŁA CHOINKI.

  1. „Choinka strojnisia” – piosenka inspiracją do wycieczki do lasu
  2.  „I my mamy swoją choinkę!” – rozmowa połączona z działalnością plastyczną (łańcuch na choinkę), zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met.W Sherborne)
  3.  „Sanie Świętego Mikołaja” – teatr muzyczny  na podstawie opowieści świątecznej R. Wróbla   
         zaproszeniem do zabaw słuchowo- rytmiczno-tanecznych oraz ortofonicznych;
  4. „Święta tuż, tuż !” – wiersz W. Melzackiego, pt. „Święta, święta...” inspiracją do pracy plastycznej – wykonanie kartek świątecznych, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met.zadaniowa)
  5. „Worek Świętego Mikołaja” – zabawa dydaktyczna wg E Gruszczyk –   Kolczyńskiej ; zabawy
        rytmiczne zainspirowane treścią piosenki, pt. „Strojnisia choinka”
  6. „Dlaczego jodła, sosna, i świerk są zimą zielone?”- bajka chakaska inspiracją do pracy  plastycznej (wykonanie choinki), zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met.opowieści ruchowej)
  7.  „Wigilia w przyjacielskim gronie” – spotkanie opłatkowe połączone z przedstawieniem Jasełek
  8. „Witaj Mikołaju !” – spotkanie i zabawy z Mikołajem

JAKĄ  SIŁĘ  MAJĄ  NASZE  EMOCJE  I  UCZUCIA ?...

  1. „Ja i moje zmysły”– zabawy badawcze oraz doświadczenia służące poznawaniu zmysłów oraz wykorzystywanie ich w ekspresji plastycznej, muzycznej, słownej
  2.  „Zima w duszy gra” – pantomima – teatr gestów, zabawy rytmiczno – ruchowo- integracyjne, praca plastyczna (wykonanie prezentu dla kolegi/koleżanki - metoda origami)
  3. „Nasze radości – nasze smutki” – zabawy ruchowo – integracyjne do melodii francuskich analogia symboliczna: „Radość – smutek” w ekspresji plastycznej
  4. „Strach ma wielkie oczy” – film pt „Strach przed ciemnością” (video), oraz wiersz pt. „Cień” – L.J. Kerna inspiracją do opowiadań twórczych w teatrzyku cieni, zestaw ćw. gimnastycznych

KLUCZ DO UCZENIA - harmonogram
 Konstrukcje

  1. sesja 8 - "Długie i krótkie dróżki" - rozwijanie umiejętności posługiwania się klockami, ćwiczenie działania przez naśladownictwo, rozwijanie słownictwa dotyczącego długości
  2. sesja 9 - "Dróżka do domku królika" - rozwijanie umiejętności posługiwania się klockami, koncepcji długości, ćwiczenia zdolności działania przez naśladownictwo lub zgodnie ze schematem
  3. sesja 10 - "Czy jest wystarczająco długa? - budowanie dróżek" - poznanie koncepcji szerokości, dostrzeganie różnic szerokości na podstawie analizy, poznanie rożnych sposobów łączenia klocków
  4. sesja 11 - "Projekt budowy zespołowej" - rozwijanie umiejętności posługiwania sie klockami, rozwijanie koncepcji szerokości, utrwalanie wiedzy o zależnościach między funkcją a rozmiarem i kształtem dróg

Matematyka 1

  1. Sesja 6 „Łóżko dla dużej i malej lalki” - budowanie zgodnie z podanymi kryteriami , rozwijanie umiejętności budowania, zgodnie z podanymi kryteriami,  utrwalanie umiejętności identyfikowania pojedynczych, funkcjonalnych części przedmiotów i określania ich relacji przestrzennych.
  2. sesja 7 „Meble dla trzech misiów – budowanie zgodnie z podanymi kryteriami, rozwijanie umiejętności budowania, zgodnie z podanymi kryteriami, utrwalanie umiejętności dokładnego ustawiania i łączenia klocków podczas odtwarzania konstrukcji przedmiotu.
  3. sesja 8 - . Kształtowanie zdolności zwracania szczególnej uwagi na cechy strukturalne poszczególnych części przedmiotów i analizowania ich, utrwalanie umiejętności dokładnego ustawiania i łączenia klocków, podczas odtwarzania konstrukcji przedmiotu.

    Nabywanie świadomości relacji miedzy konstrukcja przedmiotu a jego funkcjonalnym zastosowaniem.

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO

  • kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego.
  • swobodne podejmowanie przez dzieci samodzielnych działań z wykorzystaniem odpowiednich
  • środków dydaktycznych, organizację  przestrzeni oraz wydzielanie miejsc do działań tematycznych z różnorodnymi materiałami
        Wizualizacja procesu:
  • Kolory dnia  
  • Listę obecności
  • Plan dnia
  • Kalendarz urodzin
  • Dyżury
  • Tablice zadań –
  • Instrukcje czynnościowe
  • Praca w zespołach
  • Prawa ręka  
  • Zegar i sygnalizator daltoński

Dzieci powinny:

  • nabyć umiejętności radzenia sobie z napotykanymi problemami,
  • realizować działania we własnym tempie, dostosowując je do swoich rzeczywistych możliwości,
  • uzmysłowić sobie znaczenie upływającego czasu i umiejętność zarządzania nim,
  • poszukiwać informacji i wykorzystywać różne metody dojścia do określonego celu,
  • nabyć umiejętność angażowania się w samodzielne planowanie,
  • rozwijać umiejętność współpracy i komunikacji w grupie i zespole,
  • kształtować wiarę we własne siły i możliwości,
  • rozwijać odpowiedzialność za siebie i innych,
  • szanować zdanie i umiejętności kolegów,
  • być zmotywowane do samodzielnej pracy jednocześnie motywując innych,
  • czuć się odpowiedzialne za wykonanie powierzonego zadania,
  • uświadamiać sobie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za swoje czyny,
  • stać się obowiązkowe, sumienne i twórcze.

Współpraca ze środowiskiem i rodzicami:

  • wymiana informacji o dziecku między n-lką a rodzicami,
  • dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • udział rodziców w akcji „Szlachetna Paczka”
  • pomoc w organizacji jasełek
  • zabawy z rodzicami - podsumowanie Projektu "Woda" (01.12)
  • spotkanie z Mikołajem 16.12.
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna- „Kolędy po góralsku” - 13.12

 

Listopad 2016

1. Na tropie jesieni – kontynuacja  tematu z poprzedniego miesiąca
2. Woda – kontynuacja projektu z poprzedniego miesiąca

Realizacja programu przedszkolnej edukacji antynikotynowej „ Czyste powietrze wokół nas”

  • „Gdzie tak dymi?” rozmowa inspiracją do wycieczka- dzieci powinny:   zwrócić uwagę na źródła i rodzaje dymu poprzez obserwację środowiska,
  • „Co i dlaczego dymi?” - dzieci będą zwiększać wiedzę w zakresie: zlokalizowania różnych źródeł dymów, określenia różnych rodzajów dymu, określania przyczyn wydobywania się dymów.
  • Jak się czuję, kiedy dymi papieros?- dzieci będą  zwiększać wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu papierosowego, kolorować „ Dinka”
  • Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?-  dzieci będą  zwiększać  wiedzę na temat skutków palenia papierosów.
  • Jak unikać dymu papierosowego?”- dzieci będą uczyły się radzenia sobie w sytuacjach , w których inni palą papierosy; wiedziały jak mają się zachowywać , gdy znajdą się w zadymionych pomieszczeniach.

 WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
-    wymiana informacji o dziecku między nauczycielami a rodzicami
-    udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
-    9.11. godz. 9:00 koncert TOS Dzieje hymnu polskiego
-    zabawy z rodzicami

 

 Październik 2016

JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM – WESOŁYM I BEZPIECZNYM  (REALIZACJA TEMATU Z POPRZEDNIEGO MIESIĄCA)

NA TROPACH JESIENI

  •  „Na tropach jesieni...” – piosenka pt. „Jesień Elegantka”  inspiracją do wycieczki do parku,
  • „Jakie są ulubione barwy jesieni?– wiersz „Jesień u fryzjera” D. Gellnerowej, inspiracją do twórczych improwizacji metodą dramy, zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met. zadaniowa)  
  • „Przygoda Jeżyka Apsika”- historyjka obrazkowa inspiracją do pracy plastycznej (wykonanie jeżyka z makaronu i masy solnej), zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met.Labana)
  •  „Na tropach jesieni...” –  zgaduj – zgadula nt. jesieni  inspiracją do zabawy matematycznej( gra ściganka wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej , zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met.zadaniowa)
  • „Uwaga!...Uwaga!...Mamy piękny stragan!...”-  wiersz pt „Na straganie” inspiracją do zabawy tematycznej  , zestaw ćwiczeń gimnastycznych (met. R Labana))
  • „Czy znamy warzywa i owoce?”- zagadki słowno-obrazkowe, prace gospodarcze ( wykonanie koktajlu owocowego i warzywnego)  , zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody W. Sherborn,
  • Metoda Dobrego Startu- opracowanie piosenki "Jesień" - - dzieci powinny: umiejętnie łączyć ruch dłoni z muzyką; odtwarzać wzór zgodnie ze wskazanymi kierunkami; orientować się w schemacie i budowie ciała własnego i partnera; wystukiwać rytm piosenki zgodnie z podanym układem oraz wg własnej inwencji; wykonywać improwizację muzyczną na podany temat; samodzielnie zaprojektować i wykonać pracę; regulować napięcie mięśniowe w zależności od stosowanego narzędzia pisarskiego.


PROJEKT - WODA Etap I – Rozpoczęcie projektu.

  • przygotowanie siatki wstępnej do projektu  z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych.
    sprawdzenie, co dzieci wiedzą o wodzie  –  w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiająca dotychczasową wiedzę dzieci.
  • co dzieci chcą się dowiedzieć o wodzie  - powstanie lista pytań, na które dzieci w trakcie kolejnych spotkań chcą uzyskać odpowiedzi.
  • wzbogacenie  kącika badań i eksperymentów  w sali - rozwijanie wyobraźni, kreatywności;

Dzieci otrzymają zadania do domu:

  • Poszukać (z pomocą rodziców lub rodzeństwa) książek, czasopism, stron www o tematyce wody  , (przygotować obrazki , książki o tematyce )  

Do rodziców

  • prośba o pomoc w realizacji projektu : wzbogacenie laboratorium
  • wykonanie eksperymentu - na początku projektu i przyniesienie efektu  na podsumowanie (zabarwienie rośliny kolorową wodą - wspólne wysunięcie wniosków , czy rośliny potrzebują wody...)

 Etap II. Realizacja projektu.

Pomysły na realizację

  • zaproszenie eksperta do przedszkola - mama Filipa - zabawy badawcze z wodą
  • Zapoznanie z globusem symboliką jego kolorów (niebieski rzeki - jeziora, morza, oceany) uświadomienie ogromu wód znajdujących się w naturalnych zbiornikach na kuli ziemskiej.
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie, komu i do czego potrzebna jest woda?
  • Nauka słów i melodii piosenki Jesienny deszcz.
  • Straszna nora - List od pana Bobra znaczenie czystości wody w życiu zwierząt na podstawie opowiadania J.M. Siatkiewicza.
  • Filtrowanie zanieczyszczonej wody z rzeki eksperyment z wykorzystaniem zrobionych filtrów z waty, gazy, bibuły - obserwacja przez lupę zanieczyszczeń pozostałych na filtrach.
  • Wykonanie plakatów nt. „Dbajmy o wodę, bo może jej zabraknąć...”- praca w grupach
  • Kolory w kropli wody - praca plastyczna polegająca na rozdmuchiwaniu na kartce za pomocą kolorowych słomek do napoi zabarwionych farbami kropli.
  • Oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci pt. Kropelka przygody z wodą, (tytuły odcinków Narodziny kropelki, Zamek z chmur ) opowiadającego o kropelce, która odkrywa w łatwy i zrozumiały sposób zjawiska przyrodnicze z otaczającego nas świata.
  • Mini laboratorium małego badacza stworzenie z pomocą dzieci kącika z filtrami, wodą lupą i innymi przedmiotami potrzebnymi w małym laboratorium.
  • Zabawy badawcze z lodem, wodą odpowiedzenie sobie na pytania: Czy woda zamarzając zwiększa swoją objętość?, Kiedy woda zamarza, a kiedy topnieje?, Co pływa, co tonie? ciekawostki z wykorzystaniem różnych przedmiotów o różnej masie. Wyciąganie wniosków z przeprowadzonych badań.
  • Wykonywania rysunków z obserwacji i szkiców terenowych.
  • „Nasze akwarium”- wykonanie akwarium z przezroczystych pojemników po słodyczach , umieszczając tam wycięte i pokolorowane rybki oraz różne rośliny żyjące w wodzie
  • „Skrzaty rymują” – dzieci układają krótkie rymowanki i wierszyki związane tematycznie z wodą
  • Wodny instrument  - wykonanie instrumentów, stworzenie orkiestry
  • Dotknięcie kropli wody zabawa wg Pedagogiki Montessori.
  • "Jestem kroplą w kranie" - analogia personalna
  • Jedna srebrna  kropla -zapoznanie dzieci ze sposobem obiegu wody w przyrodzie. Prowadzenie obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczenia ze skraplaniem wody
  •  Podsumowanie wiedzy na temat wody i konieczności oszczędzania jej.
    wycieczka do Instytutu Biologii - obserwacja akwarium  (do Muzeum Przyrody)
    III  ETAP Zakończenie projektu
  • "Zapraszamy na filiżankę wody..." - zaproszenie rodziców na podsumowanie projektu - podzielenie się wiedzą w formie scenki teatralnej, wspólnych zabaw, zakończonych degustacją wody.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i Instytucjami

  • prowadzenie rozmów indywidualnych nt. dziecka ( sukcesy i porażki),
  • pomoc rodziców w organizowaniu materiałów do zajęć, zabaw,
  •  pomoc we wspólnej pracy indywidualnej z dzieckiem( N-l dzieckorodzice)
  • wycieczka do Instytutu Biologii - obserawcja akwarium   (do Muzeum Przyrody)
  • 4.10. 2016r. o  godz. 9:00 Teatr Vaśka zaprasza na przedstawienie "Jas idzie do przedszkola"
  • 6.10.2016r. od godz. 9:00 w ramach Akademii Nauki przedszkolaki poznaja tajniki fizyki i chemii,  uczestnicząc w pokazach  "Mały odkrywca"
  • 14.10 od godz. 9:00 spotkanie ze Strażą Miejską - "Co zrobic aby sie nie zgubić".
  • 19.10.2016r. o godz. 9:00 muzycy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej zapraszaja na koncert Muzyczny savoir-vivre.
    KLUCZ DO UCZENIA MATEMATYKA 1
  • sesja 7 - "Pszczółki i stokrotki" - ćwiczenia porównywania dwóch zestawów przedmiotów przez nakładanie ich na siebie, poznanie metody "jeden na jednego"
  • sesja 8 - "Która ścieżka jest dłuższa?" - poznanie pojęcia typowej miarki, porównywanie długości dwóch przedmiotów, używanie słów oznaczających długość, eksperymentowanie podczas poszukiwania rozwiązywania problemów
  • sesja 9 - "Wilk i króliczki" - ćwiczenia posługiwania się metodą "jeden na jednego", rozwijanie współpracy podczas odgrywania ról, utrwalenie pojęć matematycznych
  • sesja 10 - "Głodne króliczki i dodatkowe marchewki" - ćwiczenia porównywania dwóch przedmiotów poprzez nakładanie ich na siebie, poznanie zastosowań metody "jeden do jednego" w zadaniach praktycznych
  • sesja 11 - "Który dom jest wyższy" - utrwalenie pojęcia typowej miarki, porównywania dwóch przedmiotów, posługiwania sie słownictwem dot. rozmiarów: wysoki-niski, wyższy-niższy itd.

KONSTRUKCJE – GĄSIENICE

  • Sesja 4 „Mebelki lalek” - budowanie przez naśladowanie, cały proces
    -  Kształtowanie zdolności analizowania prostych konstrukcji, zdolności porównywania wyników pracy, z podanym przykładem.
  • Sesja 5 „Mebelki lalek”  - budowanie zgodnie z przykładem - ukryta konstrukcja - bliźniak - kształtowanie umiejętności odtwarzania całej prostej konstrukcji, na podstawie przygotowanego przykładu.
  • Sesja 6 „Łóżko dla dużej i malej lalki” - budowanie zgodnie z podanymi kryteriami - rozwijanie umiejętności budowania, zgodnie z podanymi kryteriami, utrwalanie umiejętności identyfikowania pojedynczych, funkcjonalnych części przedmiotów i określania ich
  • Sesja 7 „Meble dla trzech misiów – budowanie zgodnie z podanymi kryteriami - rozwijanie umiejętności budowania, zgodnie z podanymi kryteriami, utrwalanie umiejętności identyfikowania pojedynczych, funkcjonalnych części przedmiotów i określania ich relacji przestrzennych.

Wrzesień 2016

Wspominamy wakacje, przypominamy nasze  zasady

  1.  „Skrzaty wracają do przedszkola” -  rozmowa połączona z obserwacją, zabawy taneczno – ruchowe,
  2. „Przypominamy sobie nasze zasady i umowy” - historyjka obrazkowa inspiracją do utrwalenia kontraktu „Nasze zasady”, zestaw zabaw ruchowych,
  3. „Czysty skrzat” - piosenka inspiracją do zabaw rytmiczno – naśladowczych  z elementami ćwiczeć ortofonicznych utrwalających czynności samoobsługowe, zestaw zabaw ruchowych,
  4. „Wspomnienia z wakacji” - zabawa słowna  inspiracją do pracy plastycznej (malowanie pocztówki z wakacji),
  5. „Co miałem w wakacyjnym plecaku” - zabawa matematyczna inspiracją do pracy plastycznej (wycinanki)
  6. powitanie przedszkola z teatrem Frajda – Turniej sportowy
  7. Jak zostać piłkarzem" – spotkanie ze sportowcem


 Mój czysty mały świat – sprzątanie świata

  1. „Posprzątajmy razem bałagan w pokoju” - piosenka inspiracją do zestawu zabaw ruchowych,
  2. Nasza planeta ziemia niech w wysypisko się nie zmienia” - sprzątanie świata (wycieczka),
  3. „Recykling” - historyjka obrazkowa inspiracją do działalności plastyczno – technicznej,
  4. „Chora rzeka” - wiersz Joanny Papuzińskiej inspiracją do pracy plastycznej (wydzieranka),
  5. „Oczyszczamy wodę” - eksperyment (zapoznanie z procesem oczyszczania wody przy pomocy słoików, filtrów do kawy i mieszanin) , zestaw zabaw ruchowych
  6. „Liczy się każda kropla” - zabawa matematyczna inspiracją do zabaw integracyjnych,

Jestem przedszkolakiem – wesołym i bezpiecznym

  1. „Pan policjant” - piosenka inspiracją do  rozmowy nt. Zasad poruszania się po przejściu dla pieszych, zestaw zabaw ruchowych,  
  2. „Nie ufaj obcym” - opowiadanie „Kuba i cukierki”inspiracją do rozmowy nt zachowania podczas kontaktu z obcym, zabawa matematyczna,
  3. „Dzis nasz dzień” - Przedszkolne obchody Dnia Przedszkolaka
  4. „Najlepiej nam razem” - Wiersz I. Salach pt. „Mój kolega” inspiracją do zabaw ruchowych i  intregracyjnych,
  5. „Kolorowe kreski” – opracowanie piosenki metodą dobrego startu –
  6. „Spotkanie z muzyką etniczną”  - koncert
  • Realizacja kolejnych sesji MATEMATYKA Programu „Klucz do uczenia się – Moduły matematyczne” oraz realizacja  kolejnych sesji  KONSTRUKCJE  Programu „Klucz do uczenia się”

 

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

  • wymiana informacji o dziecku między nauczycielami a rodzicami
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Dnia 7.09.2016r. o godz. 9:00  powitanie przedszkola z teatrem Frajda – Turniej sportowy
  • Dnia 9.09.2016r. od godz. 9:00  "Jak zostac piłkarzem" – spotkanie ze sportowcem
  • Dnia 27.09.2016r. o godz. 9:00  spotkanie z muzyką etniczną 9:00