Nauczyciel prowadzący. Sylwia Oskwarek, Agnieszka Wisniewska, Anna Blek

GRUDZIEŃ 

Kogo spotkamy w lesie? - kontynuacja listopadowego projektu edukacyjnego

Etap II – Realizacja Projektu

  1. „Leśne pejzaże” – rozmowa kierowana. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do lasu”.
  2. „Tropiciele Przyrodniczych Ciekawostek” – Wyprawa do lasu. „Odkrywamy nieznane” –  zabawa tropiąca w lesie.
  3. „Niezwykły liść” - dorysowanie pastelami różnych elementów 
  4. „Kosz Pełen Grzybów Czeka” – „Grzybobranie” zabawa dydaktyczna. „Las”- zespołowe wykonanie makiety z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. 
  5. „Na Leśnych Ścieżkach „- „Może zobaczymy” słuchanie wiersza H. Bechlerowej.” „Krecik” – nauka piosenki i zabawa ilustracyjna przy piosence. 
  6. „Kolorowa jesień” – „Kolorowy bukiecik” - słuchanie wiersza B. Lewandowskiej. Zabawy z piosenką „Kolorowe listki”. 
  7. „Skarby Lasu” - Zabawa badawcza, poznawanie darów natury przez dotyk. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do lasu”. 
  8. „Jeż To Ciekawy Zwierz” - „Leśny zwierz” – pogadanka na temat trybu życia jeża. „Jeże” – zabawa plastyczna. 
  9. „Od nasionka do drzewa” – zabawa badawcza i dramowa. Zestaw zabaw ruchowych „Ćwicz razem z nami”. 
  10. „Mruczek i Przyjaciele” - Koszyk Mruczka” – oglądanie inscenizacji utworu H. Bechlerowej, Gałgankowe zajączki” – wykonanie własnej pacynki. 
  11. „W Szeregu Zbiórka” - zabawa matematyczna. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Skacze zajączek szary”.   
  12. „Spotkanie Z Wiewiórką” - „Rudy mieszkaniec lasu i parku” – słuchanie opowiadania. „Wiewiórka i orzechy” – zabawa ruchowo-dydaktyczna. 
  13. „Harce wiewiórki” - zabawy słownikowo - muzyczne. „Wiewiórka i orzechy”- praca plastyczna. 
  14. „Pod grzybkiem” – inscenizacja na podstawie utworu W. Sutiejew. Zestaw zabaw ruchowych „Ćwicz razem z nami”.

Etap III – Zakończenie Projektu:

Wystawa prac dzieci
Ekspozycja planów map „Kogo spotkamy w parku i w lesie?
Podsumowanie projektu w formie zbioru zdjęć z realizacji podczas spotkań z ekspertami, wypowiedzi słownych dzieci, wytworów plastycznych, makiety lasu

Klucz Do Uczenia Się  – Gąsienice
Matematyka sensoryczna 1
-s. 8. „Szary książę i kolorowa księżniczka”
-s. 9. „Wieże”

  • Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do lasu”
  • Zestaw zabaw ruchowych  „Ćwicz razem z nami” z elementami metody Labana
  • Zabawy ruchowe:
    „Jeże toczą jabłka” – z elementami toczenia
    "Wiewiórki do dziupli" - ruchowo - naśladowcza  z elementami biegu z wykorzystaniem krążków

Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego

  • Utrwalanie poczucia odpowiedzialności, samodzielności i współpracy wśród dzieci. 
  • Wizualizacja kącików – wprowadzenie zdjęć przedstawiających ład i porządek w kącikach – dążenie do osiągnięcia pożądanego efektu końcowego przedstawionego na zdjęciu, po zakończonej zabawie

Święta niedługo – Mikołaju czekamy

  1. “Choinka-strojnisia” - słuchanie wiersza M. Woźnej „Choinka”, drukowanie stemplem nt. „Bombka choinkowa”
  2. „Niespodzianki od Mikołaja” - historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania D. Godosia pt. ,,Pracowity dzień”, słuchanie piosenki „Mikołaj”. 
  3. „Choinko piękna jak las” - „Zielony gość” - osłuchanie z piosenką, „Igły i igiełki” zabawa badawcza. 
  4. „Porządkujemy zabawki od św. Mikołaja” - zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych „Jedzie Mikołaj”.
  5. “Boże Narodzenie” – słuchanie bajki  M. Strzałkowskiej, zestaw zabaw ruchowych „Jedzie Mikołaj”.
  6. „Trzy Gwiazdki Szczęścia” – teatrzyk sylwet w oparciu o opowiadanie Ewy Stadtmüller, zabawa ilustracyjna do piosenki „Świeci gwiazdka”.
  7. „Mikołaj się zbliża” − opowieść ruchowa, „Mikołaj” – słuchanie piosenki. 
  8. „Świąteczne porządki”– zagadki słuchowe, słowne i wzrokowe, Zestaw zabaw ruchowych. „Zimowe impresje” - słuchanie muzyki poważnej -  A. Vivaldi „ Cztery pory roku – Zima”,  malowanie do muzyki na lukrowanej powierzchni nt. „Pejzaż zimą” 
  9. „Spełnione marzenia” – teatr sylwet wg tekstu E.Okas, kolorowanie pastelami „Rękawiczki Mikołaja”.

Klucz Do Uczenia Się  – Gąsienice
Matematyka sensoryczna 1
-s. 10. „Zabawa w chowanego”
-s. 11. „Figurkowe ludziki idą spać”

  • Zestaw zabaw ruchowych „Jedzie Mikołaj”. 
  • Zabawy ruchowe:
    „Dzieci i choinki” - orientacyjno-porządkowa
    “Chodzimy po głębokim śniegu” - doskonaląca zmysł równowagi
    „Łańcuch na choinkę” -  rozwijająca szybką reakcję na sygnał

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Warsztaty świąteczne dla rodziców – 03.12. 2018r.
  • Pomoc rodziców w przygotowanie małych niespodzianek dla dzieci z okazji Mikołajek
  • 06.12.2018r. oraz paczek świątecznych – 19.12.2018r. 
  • Udział w konkursie plastycznym „Karmnik dla ptaków” -07.12.2018r.
  • „Pieczemy pierniczki” - pomoc w realizacji przedsięwzięcia kulinarnego - zgromadzenie potrzebnych foremek do ciastek, posypek kolorowych, lukru itp.
  • Koncert muzyczny w wykonaniu muzyków z TOS pt.
  • "Jest Taki Dzień..." - 11.12.2018r. 
  • Kiermasz świąteczny – 13.12.-14.12.2018r.
  • Zachęcanie rodziców do czytania – udział w „Akcji cała Polska czyta dzieciom”.
  • Jasełka Bożonarodzeniowe –  18.12 .2018r.
  • Spotkanie z Mikołajem – 19.12.2018r.
  • Współpraca z p. K. Blekiem z TOS w Toruniu
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw, ozdób choinkowych, pomoc w realizacji projektu edukacyjnego
  • „Wyprawa do lasu” – obserwowanie wyglądu drzew i tropienie zwierząt
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji przyrody – wokół przedszkola– określanie stanu pogody
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • „Internetowy Kącik Pomysłowego Rodzica” - zaangażowanie rodziców do współtworzenia zakładki z pomysłami na zdrowe przepisy, ciekawe zabawy itp.
  • wywieszanie w kąciku dla rodziców aktualnych zadań wychowawczych, piosenek, wierszyków

  

 

 

 

LISTOPAD

Kogo spotkamy w lesie? - projekt edukacyjny


Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)- zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących tego co wiedzą na temat: lasu i jego mieszkańców.
  • Spisanie siatki pojęciowej- Kogo spotkamy w lesie?  Kto może im powiedzieć coś o lesie i jego mieszkańcach?

Etap drugi – aktywność badawcza dzieci

  1. Leśne pejzaże –  rozmowa kierowana. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do lasu”.    
  2. Tropiciele Przyrodniczych Ciekawostek – Wyprawa do lasu.  „Odkrywamy nieznane” –  zabawa tropiąca w lesie. 
  3. Kosz Pełen Grzybów Czeka – „Grzybobranie” zabawa dydaktyczna. „Las”- zespołowe wykonanie makiety z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
  4. Na Leśnych Ścieżkach- „Może zobaczymy” słuchanie wiersza H. Bechlerowej.” „Krecik” – nauka piosenki i zabawa ilustracyjna przy piosence. 
  5. Kolorowa jesień – „Kolorowy bukiecik” - słuchanie wiersza B. Lewandowskiej. Zabawy z piosenką „Kolorowe listki”. 
  6. Skarby Lasu - Zabawa badawcza, poznawanie darów natury przez dotyk. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do lasu”. 
  7. Jeż To Ciekawy Zwierz - „Leśny zwierz” – pogadanka na temat trybu życia jeża. „Jeże” – zabawa plastyczna.   
  8. Od nasionka do drzewa – zabawa badawcza i dramowa. Zestaw zabaw ruchowy „Ćwicz razem z nami”.  
  9. Mruczek i Przyjaciele - Koszyk Mruczka” – oglądanie inscenizacji utworu H. Bechlerowej, Gałgankowe zajączki” – wykonanie własnej pacynki.
  10. W Szeregu Zbiórka -   zabawa matematyczna. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Skacze zajączek szary”. 
  11. Spotkanie Z Wiewiórką - „Rudy mieszkaniec lasu i parku” – słuchanie opowiadania. „Wiewiórka i orzechy” – zabawa ruchowo-dydaktyczna. 
  12. Harce wiewiórki - zabawy słownikowo - muzyczne. „Wiewiórka i orzechy”- praca plastyczna. 
  13. Pod grzybkiem – „Pod grzybkiem” -  inscenizacja na podstawie utworu W. Sutiejew. Zestaw zabaw ruchowych „Ćwicz razem z nami”.

Realizacja kolejnej sesji Programu „Klucz do uczenia się  – Matematyka sensoryczna

  • s. 4. „RATOWANIE PISKLĄT”
  • s. 5 „MATRIOSZKA”

Etap trzeci – zakończenie projektu:

  • Wystawa prac dzieci
  • Ekspozycja planów map „Kogo spotkamy  i w lesie? 
  • Podsumowanie projektu w formie zbioru zdjęć z realizacji podczas spotkań z ekspertami, wypowiedzi słownych dzieci, wytworów plastycznych,  makiety lasu

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego:

  • Wizualizacja „Pór roku” – wprowadzenie sylwet drzew  jako pory roku (wygląd drzew dla poszczególnej pory roku)
  • Wizualizacja „Kalendarza urodzin”– wprowadzenie symboli: kolorowe liście – jesień, śnieżynki – zima, kwiaty – wiosna, słońce –lato

Inne formy działania:

  • Praca w małym zespole – nawlekanie koralików jarzębiny na drucik -  doskonalenie sprawność prawej ręki.
  • Kontynuowanie zabawy dźwiękonaśladowczej  „Pod grzybkiem” 
  • „Drżący listek" – ćwiczenia oddechowe ,dmuchanie na listek – korekta prawidłowego oddechu: wdech nosem, wydech ustami;
  • Zabawy manipulacyjne tworzywem przyrodniczym.
  • „Wesołe zabawy z wiewiórką " – cykl zabaw spojonych wspólną fabułą
  • Zabawa z pedagogiki zabawy  - „ Orzeszki"
  • Ćwiczenia usprawniające mięsnie narządów mowy: Całusek, Słoneczko Piesek 
  • "Idzie jeż" zabawa rytmiczno - ruchowa: rytmiczne wyklaskiwanie i wystukiwanie (wg metody M. Bogdanowicz); 
  • „Kolczasty jeż” zabawa rytmiczno-ruchowa; chodzenie na czworakach, unoszenie głowy do góry, na głośny akcent w muzyce – zwijanie się w kłębek, tupanie, klaskanie;
  • „Leśne zwierzęta”- zabawa dramowa
  • Zagadki o leśnych zwierzętach
  • „W leśnym gąszczu” – odgrywanie mini scenek dramowych- nabywanie śmiałości prezentowania własnych umiejętności na forum grupy
  • Zabawy w grupowanie darów jesieni
  • Ćwiczenia oddechowe ,,Listki” –  rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na papierowe listki
  • Ćwiczenie spostrzegawczości ,,Co się zmieniło”- zapamiętywanie kolejność ułożenia przedmiotów
  • Orkiestra kasztanów i parada żołędzi – zabawa manipulacyjno – matematyczna (regularność powtarzającą się w szeregu, utrwalenie znajomość kształtów i nazw owoców lasu i zwierząt)
      

Jak dbać o pluszaki i domowe zwierzaki?

  1. Moja Przytulanka -  „Przytulanka” – wprowadzenie wiersza J. Święcickiej do nauki. Słuchanie piosenki „Rysunek misia”. 
  2. Kochamy Misie Pluszowe – „Miś i ja” zabawa matematyczna. Zestaw zabaw ruchowych „Dbamy o zdrowie”.  
  3. My Jesteśmy Małe Misie - „Misiowe zabawy” – opowieść ruchowa. „Mój Miś – układanie obrazka 2,3-elementów. 
  4. Przytulanka Utulanka -  „Spokój” – słuchanie opowiadania   W. Widłaka. Zestaw zabaw ruchowych „Dbamy o zdrowie”. 
  5. Misie i Niedźwiedzie -  „Misie i niedźwiedzie” – prezentacja multimedialna lub tablica tematyczna. „Taniec wesołych misiów” – swobodna ekspresja ruchowa do muzyki. 
  6. Kto Mieszka w Moim Domu – „Mieszkańcy mojego domu” - zagadki słuchowe. Zestaw zabaw ruchowych. 
  7. Kocie Mruczanki - ,,Dzień kota Fifka” − opowieść ruchowa. „Kocia kołysanka” – słuchanie piosenki. 
  8. Pies Cztery Łapy Ma -  ,,Mały piesek”– słuchanie opowiadania. „Psie zwyczaje i zabawy” – zabawy rytmiczne z rymowanką. 
  9. Pies szczerzy kły. Kot jeży sierść - ,,Gdy jest mi dobrze, gdy jestem zły” – rozmowa przy ilustracjach. „Miseczka dla mojego pupila” – lepienie z plasteliny.

Realizacja kolejnej sesji Programu „Klucz do uczenia się  – Matematyka sensoryczna

s. 6. „KRÓLESTWO FIGUR – CHUSTECZKI DLA FIGURKOWYCH LUDZIKÓW”
s. 7 „LALKI I MISIE.”

 Inne formy działania:

  • Zabawa paluszkowa „Rysowany wierszyk”
  • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych 
  • Miś – kolorowanie konturów 
  • Zabawa dydaktyczna ,,Gdzie jest kotek?”(ćwiczenia  utrwalające pojęcia: za, pod, na, obok, wysoko, nisko)
  • Zabawa tropiąca „Gdzie jest pies? (doskonalenie spostrzegawczość, słuchanie instrukcji dzieci „ciepło” – blisko; „zimno” – daleko)

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • KONSULTACJE - Rozmowy indywidualne z rodzicami – 7.11.2018r. ( środa) po 15:30 oraz  na życzenie rodziców
  • Warsztaty dla rodziców „Mamo, tato skąd się biorą dzieci?” – Fundacja Dobry Dotyk - 7.11.2018r.
  • Koncert Muzyczny „Legenda o powstaniu państwa polskiego” – 8.11.2018r.
  • Zachęcanie rodziców do czytania – udział w „Akcji cała Polska czyta dzieciom”.
  • Uroczystość - Pasowanie na przedszkolaka – 21.11.2018r.
  • Pomoc rodziców w wykonaniu dyplomów na pasowanie i małych niespodzianek dla dzieci.
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw
  • „Wyprawa do lasu” – obserwowanie wyglądu drzew i tropienie zwierząt
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji przyrody - wokół przedszkola – określanie stanu pogody
    wywieszanie w kąciku dla rodziców aktualnych zadań wychowawczych, piosenek, wierszyków

 

PAŹDZIERNIK 2018

Urokliwa, Smakowita Pani Jesień

  1. „Jesienny bukiet” – spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola inspiracją do wykonania pracy plastycznej metodą odbijania pt. „Jesienne liście” z cyklu „Malowane naturą”; osłuchanie z piosenką „Ola i liście”
  2. „Jesienny kącik przyrody” – rozmowa połączona z ćwiczeniami klasyfikacyjnymi wstępem do zagadek dotykowych „Zaczarowany worek”
  3. „Chciałabym mieć szal” – teatr sylwet na podst. utworu T. Fiutowskiej inspiracją do wykonania pracy plastycznej metodą stemplowania pt.
  4. „Szal Pani Jesieni” za pomocą kawałków gąbki
  5. „Jesienne muzykowanie” – spotkanie z muzykiem  z Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej inspiracją do rozwijania zainteresowań muzycznych, śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
  6. „Spadające liście” - śpiewanie piosenki „Ola i liście” inspiracją do ćwiczeń oddechowych „Drżący listek”

Zestaw zabaw ruchowych „Jesienne harce”
Zabawy ruchowe:

  • „Wiatr i liście”- zabawa ruchowa  z elem. orient.- porz.– dz. powinny poruszać się w wyznaczonej przestrzeni, reagować na dźwięk słuchowy – grę na instrumencie, na pauzę przysiadać na podłogę – opadać jak liście
  • „Dzieci i drzewa”- zabawa ruchowa - dzieci powinny sprawnie łączyć się w pary, zamieniać się rolami, poruszać się zgodnie z umową na hasło –ukryj się – kucać za swoim drzewem
  • „Jakie mogą być liście” - zabawa twórcza, próba dokończenia zdania: „Liście są...”,
  1. „W kolorowym sadzie” – ilustracja ruchowa wiersza M. Konopnickiej pt. „Jesienią” inspiracją do ćwiczeń klasyfikacyjnych „Rozpoznajemy drzewa i owoce”, wylepianie  konturu za pomocą plasteliny nt. „Drzewo”
  2. „Co powiedziałam?” – ćwiczenia słuchowe inspiracją do zabawy dydaktycznej „Gdzie się schowała dynia ?”, zestaw zabaw ruchowych „W jesiennym ogródku” 
  3. „Lala w parku” - zabawa ortofoniczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi „Listki”. Słuchanie muzyki F. Chopina „Fantazja”, „Jesienna kleksografia” - kolorowanie konturu kaloszy i naklejanie na wcześniej wykonany kleks za pomocą słomki i farby plakatowej
  4. „Kto ważniejszy ?” – opowiadanie D. Szyprowskiej – Sobiesiak ilustrowanego sylwetami  zainspirowane ćwiczeniami spostrzegawczości „Warzywne puzzle”
  5. „Liczymy owoce” - inscenizacja wiersza „Kto powie” M. Czerkawskiej wstępem do zabawy matematycznej

Klucz Do Uczenia Się
Matematyka sensoryczna – Gąsienice

  • Zestaw zabaw ruchowych prowadzonych metodą zadaniową “W jesiennym ogródku” -
    Zabawy ruchowe:
    „Zawody owoców” –  rozwijająca szybką reakcję na sygnał
    „Spacer z jabłkiem” – z elementem równowagi
    „Rozsypane owoce” – orientacyjno – porządkowa

Moje Przedszkole  

Etap I – Rozpoczęcie Projektu

  • przekazanie rodzicom informacji o rozpoczęciu projektu,  z prośbą o zaangażowanie się w projekt
  • „Moje przedszkole” - rozmowa połączona z przygotowaniem nowej siatki pojęć. 
  • Co wiemy nt. przedszkola?
  • Czego chcemy się dowiedzieć nt. przedszkola?: 
  • Kto nam może pomóc w znalezieniu odpowiedzi na nasze pytania – szukanie ekspertów

Etap II –  Realizacja Projektu

  1. „Lubimy bawić się z innymi”- zabawy integracyjne ,,Karuzela” , „Podajmy sobie ręce” „Maszerują przedszkolaki” inspiracją do wykonania pracy plastycznej „Serduszko dla kolegi, koleżanki”
  2. „Moje trzy latka” – słuchanie wiersza J. Straburzyńskiej inspiracją do wykonania pracy plastycznej pt. „Mój przedszkolny znaczek”
  3. „Magiczne słowa – kiedy i dlaczego?- wiersz Cz. Janczarskiego „Piękne zwyczaje” inspiracją do podjęcia próby przekładu intersemiotycznego na układ przestrzenno-ruchowy „Moja droga do przedszkola” - zabawa ilustracyjna do piosenki „Przedszkole drugi dom” wstępem do zabaw konstrukcyjnych w kąciku klocków „Trasa z domu do przedszkola”, „Jak wygląda przedszkole?” - wypowiedzi słowne okazją do stworzenia makiety na bazie kartonu, śpiewanie piosenki „Przedszkole drugi dom”
  4. „Koleżanko, kolego, przedstaw w teatrzyku coś miłego” - wypowiedzi nt. „Nasza sala”, zabawy muzyczno-teatralne w kąciku teatru
  5. “Kto naprawi szkodę?” - teatrzyk kukiełkowy inspiracją do rozmowy nt. postępowania bohaterów, wspólne wymyślenie pomyślnego zakończenia
  6. “To jestem ja, to jesteśmy my” - budowanie pozytywnego wizerunku siebie jako indywidualności oraz przynależności do jednej grupy przedszkolnej, rysowanie pastelami nt. “Mój portret”
  7. „Co by było, gdyby dzieci nie chodziły do przedszkola?” - próby dziecięcego filozofowania rozwijanie ekspresji werbalnej, muzycznej oraz plastycznej poprzez kreowanie obrazu siebie i świata
  8. “Kropelkowe rachunki” - zabawa matematyczna inspiracją do zabaw rytmicznych ,,Kałuże niezbyt duże”, „W czasie deszczu dzieci się nie nudzą”- wspólne tworzenie listy pomysłów na dziecięce zabawy podczas niepogody

Klucz Do Uczenia Się  – Gąsienice
Matematyka sensoryczna

Etap III – Zakończenie Projektu:

podsumowanie zdobytej wiedzy, wystawa prac dzieci, ekspozycja planów map „Moja droga do przedszkola” stworzonych wspólnie z rodzicami,
zbiór zdjęć z realizacji podczas spotkań z ekspertami, wypowiedzi słownych dzieci, wytworów plastycznych, makieta przedszkola


Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego

  • Utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Odwoływanie się do kącików, wizualizacji, kolejnych czynności
  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie strzałką aktualnego dnia tygodnia -  każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor. 
  • Wizualizacja obecności - „Jestem w przedszkolu” - samodzielne zaznaczenie obecności dziecka w przedszkolu poprzez zawieszanie breloczka pod swoim zdjęciem na haczyk

Współpraca Z Rodzicami i Środowiskiem

  • 04.10.2018r. - zajęcia integracyjne z rodzicami
  • rozmowy indywidualne z rodzicami
  • spotkanie z p. Dyrektor Anną Blek, ze specjalista ds. żywienia i zaopatrzenia Małgorzatą Jasińską, p. kucharką Mariolą Pryłowską, w ramach
  • realizacji projektu badawczego
  • zaangażowanie rodziców w realizację projektu badawczego nt. „Moje przedszkole” -
    (m. in.: gromadzenie chust szyfonowych, strojów do kącika teatralnego, pacynek itp., wykonanie planu mapy „Moja droga do przedszkola, wspólnie z dzieckiem
  • „Internetowy Kącik Pomysłowego Rodzica” - zaangażowanie rodziców do współtworzenia
  • zakładki z pomysłami na zdrowe przepisy, ciekawe zabawy itp.
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw
  • “Poczytaj mi mamo,tato” - udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji przyrody
  • zamieszczenie w Kąciku dla Rodziców aktualnych zadań wychowawczych, piosenek, wierszyków

WRZESIEŃ

Czy w przedszkolu jest miło?

  1. Spacerkiem po przedszkolu – „Poszukiwanie misia” – zabawa ruchowo- dydaktyczna Zabawy ruchowo- muzyczne „Baloniku nasz malutki”, „Kółko graniaste
  2. Gadający balon i  nasza sala – osłuchanie z  wierszem i piosenką na powitanie. Zabawy integracyjne.
  3. Zasady przedszkolaka - słuchanie i omówienie treści wiersza „Nowa zabawka” L. Pijanowskiego, zabawy integracyjno- ruchowe budujące miłą atmosferę w grupie („Lusterko”, „Całusek”)
  4. Rytm dnia - „Już czas! Witam Was!” – zabawa muzyczno-ruchowa, poznanie rytmu dnia – wizualizacja (Plan Daltona)
    Samochody, piłki, lalki… – zabawa dydaktyczno- manipulacyjna. Zestaw zabaw ruchowych
  5. Jestem już przedszkolakiem – słuchanie fragmentów opowiadania E. Janikovszky „Jestem już przedszkolakiem” i rozmowa na temat jego treści. „Serduszko” – zabawa. Wprowadzenie listy obecności- Plan Daltona.
  6. Wesołe bazgroły – zabawy dydaktyczno-manipulacyjna. Rysowanie kredkami „bazgrołów” na szarym papierze i naklejanie kolorowych kółek
  7. Co potrafią nasze ręce? -  burza mózgów (Co potrafimy zrobić za pomocą rąk?). Zabawy gazetowymi kulami
  8. Współpraca się opłaca- zabawa dydaktyczna. Zestaw zabaw ruchowych.
  9. Realizacja kolejnej sesji Programu „Klucz do uczenia się  – Matematyka sensoryczna –s.1

Owoce i warzywa – projekt edukacyjny
I ETAP -  zadawania pytań
•    Co wiem o owocach i warzywach?
•    Czego chcę się dowiedzieć jeszcze o owocach i warzywach?

II Etap – aktywność badawcza (proponowane zajęcia dydaktyczne)

  • Jaki to smak?  – zabawa dydaktyczno –badawcza  i degustacja owoców. „Owoce i warzywa” – osłuchanie z piosenką.  (I- etap wykonania chipsów owocowych, suszenie).
    Owocowe drzewa – zintegrowane zabawy dydaktyczne. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Drzewa w sadzie”
  • Okrągłe jabłuszko – „Każde jabłko jest piękne” – rozmowa na temat oglądanych okazów różnych jabłek”. Jabłuszko” – lepienie z masy solnej. Degustacja zdrowych owocowych chipsów (II- etap)
  • Czarodziejski woreczek -  „Sałatka owocowa” – słuchanie wiersza T. Plebańskiego, zintegrowane działania dydaktyczne (zajęcia kulinarne, konstrukcyjne).
  • W naszym ogrodzie - Czego brakuje?” – zabawa dydaktyczna, zagadki smakowe. Zestaw zabaw ruchowych. Degustacja soku marchewkowego.
  • Co tak pachnie -  „Różne kształty i kolory” – zabawa dydaktyczna. „Rozmowy warzyw”- zabawy muzyczno-teatralne.
     Marchewkowy zawrót głowy – gra dydaktyczna. „Warzywne przysmaki”- osłuchanie z piosenką.
  • Zupa pomidorowa pełna witamin -  spotkanie z kucharką, rozmowa,  zintegrowane działania dydaktyczne. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej.
    Czy niejadek zje obiadek? - Uważaj, niejadku!” – słuchanie wiersza A. Pawłowskiej-Niedbały  
    i rozmowa kierowana. Zestaw zabaw ruchowych „Dbamy o zdrowie”.

  Propozycje zajęć do wykorzystania w różnych porach dnia

  • Zorganizowanie ekspozycji owoców, warzyw w kąciku przyrody
  •  Zabawy muzyczne i zabawy przy piosenkach
  • Zabawy logopedyczne -  doskonalenie artykulacji
  • Zabawa tropiąca w ogrodzie  (np. „Poszukiwacze jabłek”) 
  • Zabawa badawcza, wskazywanie pestek w różnych owocach, uświadomienie, czym jest pestka dla rośliny
  • Zorganizowanie w kąciku przyrody ekspozycji przetworów 
  • Dobieranie do pary kartoników  z owocami, warzywami
  • Zabawa badawcza: poznanie budowy warzyw korzeniowych, wskazywanie części jadalnych
  • Zorganizowanie ekspozycji prac plastycznych, zachęcenie do opowiadania, co one przedstawiają
  • Pomidor – zabawa słowna, odczuwanie humoru sytuacyjnego w zabawie, wypełnianie  konturów farbą i  właściwe posługiwanie się pędzlem
  • Zabawy ruchowe: „Spadające jabłka”, „Podaj jabłko”, 
  • Zabawy ruchowo- muzyczne: „Cebulka”, „Pomidorek”
  • Zabawa tematyczna (gotowanie)
  • Powtarzanie za nauczycielem nazw warzyw wypowiadanych sylabami (z wyklaskiwaniem)

III Etap –zakończenie projektu: eksponowanie kącika tematycznego, prac dzieci w przedszkolnej galerii i w sali.

Realizacja kolejnej sesji Programu „Klucz do uczenia się  – Matematyka sensoryczna –s. 2,3

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  1. Rozmowy indywidualne z rodzicami dzieci.
  2. Zapoznanie rodziców z zadaniami wychowawczo - dydaktycznymi w miesiącu wrześniu – „Kącik dla Rodziców”.
  3. Zebranie z rodzicami – sprawy organizacyjne, metody pracy, program wychowania przedszkolnego, główny kierunek pracy 11.09.2018r.
  4. Zachęcenie rodziców do wzbogacania kącików zainteresowań – dary lasu, ogrodu, sadu, pamiątki z wakacji: muszelki kamyki ,kąciki tematyczne,  itp.
  5. Prośba o dostarczenie teczek do prac plastycznych, zdjęć dzieci.
  6. Zajęcia integracyjno - sportowe z udziałem rodziców „Jestem sprawnym przedszkolakiem”.