Nauczyciele prowadzący: Małgorzata Wiese, Ewelina Stawska

CZERWIEC  2017r

KOLOROWE LATO

  1. „ Lato gdzie jesteś?”- wycieczka do parku lub na polanę;  synektyka „ namaluj zapach lata”.
  2. Zabawy badawcze  z cieniem  w ogrodzie przedszkolnym
  3. „Wyprawa   do Krainy Wiecznego słońca ”- opowiadanie nauczycielki w oparciu o utwór  T.Fiutowskiej zaproszeniem do gry ściganki wg. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej na terenie przedszkolnym.
  4. Jak biegną promienie słońca przez soczewkę- zabawy badawcze na terenie przedszkolnym
  5. „ Na skraju lasu” –   opowieść ruchowa  „ Spacer po łące” inspiracją wykonania kompozycji plastycznej- letnia łąka
  6. „ Kolorowe lato ”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu
  7. „ Zgaduj- zgadula”- rozwiązywanie zagadek obrazkowych dotyczących sportów letnich zaproszeniem do zabawy rytmiczno- ruchowej i wykonania w grupach plakatu „ dziecięce zabawy”
  8. „ Lato”- utwór Vivaldiego zaproszeniem do zabaw tanecznych wg. B.Strauss ( instrumenty, chustki); rozwiązywanie zagadek obrazkowych i słownych..
  9. „ Zabawy z wodą”- wiersz L. Sulima inspiracją zabaw badawczych

ŻEGNAMY PRZEDSZKOLE- WITAMY    WAKACJE

  1. „ Bezpieczne i niebezpieczne zabawy dzieci”- rozmowa na podstawie obrazków inspiracją do   wypracowania „ Kodeksu wakacyjnych rad”
  2.  „ Przygody Małgosi”-  sceneki żywoplanowe  z udziałem dzieci pt. „ Jak się należy zachować w kontakcie z nieznajomym”; zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  3. „Gdzie pojedziemy na wakacje”- wypowiedzi w formie ekspresji słownej zaproszeniem do wykonania pocztówki z wakacji.
  4. „ Pożegnania nadszedł czas” – uroczystości związane z pożegnaniem „ Zuchów”
  5. „ Morze czy góry?”- zabawa w kalambury inspiracją zabawy dydaktycznej  
  6. „ Wakacyjny pojazd”  
  7. „ Podwodny świat”- teatrzyk cieni na podstawie  opowiadania D, Wawiłow  inspiracją wykonania pracy plastycznej z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego.
  8. „ Ulubione piosenki przedszkolaków”- przypomnienie poznanych piosenek i zabaw.

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ
(GALINA DOLYA)

MATEMATYKA- MOTYLE

  • „ Liczydło- możesz na mnie liczyć” - sesja 27 dzieci będą zaznaczać liczbę przedmiotów na dwurzędowym liczydle. Porównywać 2 ilości za pomocą liczydła.„ Sukienki czy koszula”- sesja 28 dzieci będą mierzyć tę samą rolkę materiału za pomocą różnych miarek
  • „ Dwa chciwe niedźwiadki”- sesja 29 dzieci będą omawiać treść bajki , stosując terminy matematyczne: podział, jednakowe- nierówne, mniej niż , zmniejszane, zwiększane części całości
  • „ Całość i część”- sesja 23 dzieci będą zauważać, że całość składa się z części , aktywnie używać terminów: całość- część- więcej-mniej. Poprawnie dzielić i scalać przedmiot.


KONSTRUKCJE- GĄSIENNICE

  • „ Dróżka do domku królika- budowanie dróżek o różnych długościach i zgodnie ze schematem”- sesja 9 dzieci będą precyzyjnie łączyć kropki, budować długie i krótkie dróżki i poprawnie stosować słowa: długi, krótki, dłuższy, krótszy
  • „ Czy jest wystarczająco szeroka? Budowanie dróżek o różnych szerokościach”- sesja 10 dzieci będą budować wąskie dróżki i szerokie drogi, precyzyjnie łączyć kropki i budować dróżki zgodnie ze schematem

WSPÓŁPRACA Z  RODZCAMI  I  ŚRODOWISKIEM

  • Magic-02.06.2017
  • Występ dzieci w Muzeum Etnograficznym 03.06.2017
  • Uroczyste zakończenie roku szkolnego
  • Uroczyste pożegnanie 6-latków 20.06.2017
  • Spotkania czytelnicze

 

MAJ 2017r.

NASI BOHATEROWIE KSIĄŻKOWI

  1. „Skąd się biorą książki ?” - opowiadanie nauczycielki przy serii obrazków zaproszeniem na wycieczkę „do księgarni”
  2. „ Moja ulubiona książka”- rozmowa zainspirowana wierszem H. Łochockiej „Książka czeka”  i książkami przyniesionymi z domu; zabawy słuchowe i emisyjne do piosenki pt. Piosenka o książeczce
  3. „Przyjaciele ze Stumilowego lasu”- słuchane fragmenty z książki A.A. Milne pt. „Kubuś Puchatek” inspiracją do zabaw twórczych . Opowieść ruchowa Leśne przygody
  4. „ Jaka to książeczka?”- rozwiązywanie zagadek; zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  5. „Bajkowe przygody” z elementami metod twórczych Spotkanie z książką- zajęcia edukacyjne w bibliotece ( Książnica Kopernikańska -Filia nr 12)

NASZE PODRÓŻE MAŁE I DUŻE

  1. „Samochody dawniej i dziś” – rozmowa przy ilustracjach z różnymi typami samochodów; 
  2. Trasy wyścigowe – zabawy rysunkowe Spacer po osiedlu  - obserwowanie i liczenie przejeżdżających pojazdów
  3. „Rowerem zdrowo i sportowo” – historyjka obrazkowa pt. „ Wycieczka rowerowa” , zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg R. Labana;  Dziwny rower – projekt rysunkowy
  4. Co jedzie, co lata, co pływa? – zabawa matematyczna inspiracją do wykonywania pracy mój pojazd z wykorzystaniem nieużytków „ Pociągiem przez
  5. Polskę” – zabawa tematyczna inspiracją do rysowania kredkami wspólnego smerfowego pociągu

ŻYCZENIA DLA MAMY I TATY

  1. „Moja rodzina” – rozmowa w oparciu o zdjęcia rodzinne przyniesione z domu ; wykonywanie pracy plastycznej- wspólnego portretu Moi rodzice
  2. „Niegrzeczny Piotruś”   – historyjka obrazkowa „Zajączek z rozbitego lusterka” H. Bechlerowej ; instrumentacja piosenki Życzenia dla mamy i taty z wykorzystaniem dzwonków diatonicznych
  3. „Tatuś” – słuchanie opowiadania wg H. Pietrusiewicz ; rysowanie ilustracji do opowiadania
  4. „Co moim rodzicom sprawiłoby największą radość  ?” – rozmowa z dziećmi; Rodzinny spacer - zestaw zabaw ruchowych -gimnastyka twórcza R. Labana.
  5. „To dla was kochani rodzice”- uroczystość z okazji Święta mamy i taty

DZIECIĘCE RADOŚCI

  1. „Rówieśnicy z innych krajów-„Jesteśmy całkiem różni, a jednak tacy sami”.” prezentacja multimedialna ( tablica interaktywna), zabawy taneczne przy melodiach świata
  2. „ Zabawy z czarodziejem na ulicy Śmiesznej” – wiersz H. Szayerowej pt. „Ulica Śmieszna” zaproszeniem do zabaw ruchowych i rysunkowych
  3. „ Kogo zabrałbym na bezludną wyspę?” – rysowanie lub malowanie; zabawy śpiewne i ruchowe do piosenki „Na Wyspach Bergamutach
  4. Wianek – opracowanie piosenki metodą Dobrego startu
  5. O szewczyku Gwoździku – bajka w wykonaniu rodziców z okazji Dnia Dziecka

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

matematyka – motyle

  • Pełna filiżanka czy szklanka? – sesja 23 – dzieci będą ; poznawać zależność miedzy wynikiem pomiaru, a wielkością naczynia
  • Biedronki i liście – sesja 24 – dzieci będą; prawidłowo dopasowywać różne żetony do biedronek i liści
  • Potrafię stworzyć tajny szyfr – sesja 25 – dzieci będą tworzyć symbole do wybranych przedmiotów
  • Pomiar na pomiarem – stół i sofa– sesja 26 – dzieci będą poprawnie mierzyć meble za pomocą sznurka
  • Konstrukcje – gąsienice Meble dla 3 misiów; budowanie zgodnie z podanymi kryteriami– sesja 7  rozwijanie umiejętności budowania zgodnie z podanymi kryteriami.
  • Długie i krótkie dróżki –budowanie dróżek o różnych długościach – sesja 8

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM RODZINNYM I LOKALNYM

  • wycieczka do księgarni
  • Uroczystość z okazji Święta Mamy i Taty – 22.05.2017
  • Wycieczka do biblioteki – 23.05.2017  
  • spotkania czytelnicze rodziców z dziećmi z cyklu „ Poczytaj mi mamo – tato”  

 


KWIECIEŃ  2017r

JAJKO- projekt edukacyjny
ETAP I – rozpoczęcie projektu
  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)-zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych z jajkiem
  • Spisanie siatki pojęciowej w postaci wielkanocnych pisanek czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o jajkach? Kto może nam powiedzieć coś  więcej o jajkach.

ETAP II- realizacja projektu
  1. Zorganizowanie kącika projektowego – zgromadzenie zdjęć , książek, naturalnych okazów jaj , albumów związanych z omawianym tematem.
  2. Święta wielkanocne podczas których na polskich stołach króluje pod wieloma postaciami jajko- prezentacja multimedialna
  3. Dlaczego jajko jest symbolem Wielkanocy?- o odpowiedź poprosimy siostrę- katechetę
  4. Spotkanie z ekspertkami - kucharkami  panią  M. Pryłowską i panią R. Kulaszewską  - rozmowa o  potrawach z jajek ( również wielkanocnych) oraz ich wartościach odżywczych
  5. Wielkanocne pisanki- wykonanie pisanek z wydmuszek wg. własnego pomysłu
  6. Warsztaty wielkanocne z rodzicami
  7. Skąd się biorą jajka?, czy tylko kury znoszą jajka? – próba odpowiedzi na podstawie literatury fachowej oraz z  pomocą eksperta
  8. „ Co było pierwsze jajko czy kura ?”-  przeprowadzenie sądy wśród personelu przedszkola
  9.  Zabawa badawcza- odróżnianie surowego jajka od gotowanego poprzez zabawę „ zakręcone jajko”
  10. „ O! Jajo! Bajka i nie bajka o przeróżnych jajkach” J. Tomaszewskiej
  11. „Co jest w jajku? - plastyczne wykonanie przekroju jajka
  12. „ JAJKO ”- wspólne tworzenie myślowej mapy skojarzeń
  13. „ Do czego można wykorzystać jajko?”- przeprowadzenie wywiadu z rodzicami
  14. „ Dlaczego niektórzy nie mogą jeść jajek? ”, „ Ile potrzebnych jest jajek do wykonania jajecznicy dla całego przedszkola?-  w celu uzyskania odpowiedzi zaprosimy panią intendent , która pomoże nam zgłębić temat
  15. Skojarzenia  ze słowem JAJKO- burza mózgów
  16. Zabaw ruchowa- wyszukiwanie w sali ilustracji dotyczących różnorodnych potraw, które powstały z jajek
  17. Zabawy taneczne dzieci w utworach związanych z tematem jajka np. improwizacja z chustkami do utworu „Taniec kurcząt w skorupkach”
  18. „GUMOWE JAJKO” – wykonanie doświadczenia (Ocet rozpuszcza wapienną skorupkę jajka, zostaje jedynie błona, która znajduje się pod skorupką przez co jajko zyskuje sprężystość.)
  19. „ Historia żółtego kurczątka”- opowiadanie B.Machoń inspiracją do zorganizowania teatru cieni
  20. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana
  21. Zajęcia matematyczne z wykorzystaniem różnych  okazów jajek i wydmuszek : przeliczanie, klasyfikowanie wg wielkości, koloru , wzoru itp.
  22. Zajęcia w ogrodzie przedszkolnym: wyszukiwanie w parach budek lęgowych.
  23. Wizyta  w  sklepie spożywczym. Wywiad z ekspedientką: jak trafiają jajka do sklepu, czy wszystkie jaja są takie same (różne rozmiary S,M,L), co oznaczają
  24. numerki na pieczątce na skorupce jaj, jak jajka są przechowywane w sklepie, jak przetransportować jajka?
    Opowieść ruchowa „ Na wiejskim podwórku”
    • Przygotowanie pasty jajecznej: odczytanie obrazkowego przepisu na pastę jajeczną; przygotowanie jaj – umycie;  gotowanie jaj z wykorzystaniem urządzenia-klepsydry; mycie rąk ; obieranie jaj; siekanie jaj przy użyciu melaksera; łączenie jaj z majonezem; degustacja  pasty
III ETAP- podsumowanie projektu
  • Wykonanie albumów w grupach: gady i ich jajka, płazy i ich jajka, ptaki i ich jajka, ssaki i ich jajka.
  • Wykonanie wielkanocnych pisanek na konkurs plastyczny
  • Kiermasz wielkanocny
  • Przedstawienie zdobytych wiadomości w formie rysunków, plakatów- zorganizowanie wystawy

CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
  1. „ Wycieczka”-  spacer po okolicy w celu obserwacji jak najwięcej dymów oraz skąd się one wydobywają;  wspólne wykonanie dużego rysunku „ Źródła dymów”
  2. „ Co i dlaczego dymi”- wykonanie w grupach plansz z „ źródłami dymów”; ; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem. gimnastyki twórczej R.Labana.
  3. „ Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”- zabawa relaksacyjna inspiracją  rozmowy z dziećmi; zapoznanie  z maskotką  oraz piosenką programu
  4. „ Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?-  opowiadanie o podróży  Dinusia wspomagane ilustracjami; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami ruchu rozwijającego V. Scherborne
  5. „ Jak unikać dymu papierosowego?”-  odszukiwanie na ilustracjach tabliczek z zakazem palenia; rysowanie plakatu „ NIE PAL PRZY MNIE”.

MIESZKAŃCY ŁĄKI
  1. „ Wizyta na łące”- zabawy rytmiczno- ruchowe do piosenki „   Bal na łące” zaproszeniem do spaceru na łąkę.
  2. „Mieszkańcy łąki”-  zabawy badawcze w grupach inspiracją pracy plastycznej- owadów z rolek od papieru toaletowego
  3. Koncert na łące-  historyjka obrazkowa inspiracją do stworzenia łąkowej orkiestry.
  4. „ Olimpiada na łące”- gra ściganka  wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, zestaw zabaw ruchowych    z elementami metody R. Labana
  5. „ Bal na łące”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ
MATEMATYKA- MOTYLE
  • „ Kwiatki dla dużego motyla” - sesja 20 dzieci będą dopasowywać żetony do motylków i kwiatków. Pogłębiać rozumienie określeń ,miej niż, więcej niż ,tyle samo.
  • „ Dwie myszki”- sesja 21 dzieci będą poznawać metodę porównywania objętości za pomocą miarki podczas rozwiązywania problemów praktycznych
  • „ Kierowcy i taksówki. Ciężarkowa siatka zgodności  i okrągła siatka zgodności” - sesja 22 dzieci będą rozwijać umiejętność  tworzenia wizualnego modelu związku matematycznego między dwoma zestawami przedmiotów.
  • „ Pełna filiżanka cz szklanka? Liniowa siatka zgodności - sesja 23 dzieci będą poznawać zależność między wynikiem pomiaru a wielkością naczynia
  • „ Biedronki i liście”- sesja 24 dzieci będą prezentować umiejętności stosowania modelu wizualnego do porównywania liczby przedmiotów w dwóch zestawach.
KONSTRUKCJE- GĄSIENNICE
  • „ Mebelki dla lalek- budowanie zgodnie z przykładem”- sesja 5 dzieci będą kształtować umiejętność odtwarzania całej prostej konstrukcji, na podstawie przygotowanego przykładu.
  • „ Łóżko dla dużej i małej lalki- budowanie zgodnie z podanymi kryteriami”- sesja 6 dzieci będą rozwijać umiejętność budowania , zgodnie z podanymi kryteriami

Współpraca  ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym
  • Warsztaty wielkanocne z rodzicami 04.04.2017
  • „Czuję chemię do chemii”- zabawy badawcze 07.04.2017
  • Koncert TOS-  20.04.2017
  • Spotkania czytelnicze
 
 

 

MARZEC

MIASTO PIERNIKIEM PACHNĄCE   ( temat w ramach obchodów Rok 2017 – Rokiem Wisły )

  1. Piękny stary Toruń -;  piosenka „Kto w Toruniu mieszka”, opowieść rytmiczno- ruchowa Spacerkiem po Toruniu
  2. Nasze miasto-film Zaproszenie do Torunia ; wykonanie pracy plastycznej widokówka z Torunia
  3. Piernikowe miasto - słuchanie legendy M. Kruger „O Toruńskich piernikach”,  wykonywanie pracy plastycznej „Gdyby Toruń był cały z piernika...”
  4. Toruńskie igraszki –  film o toruńskich piernikach z serii Wędrówki Pyzy inspiracją do zabawy tematyczno-  matematycznej w sklepie z piernikami”
  5. Flisaczkowe zabawy- słuchanie legendy „O flisaku i żabkach” wg J. Beszczyńskiego z wykorzystaniem sylwet. Wykonywanie ilustracji do legendy
  6. „ Nad Toruniem”- opracowanie piosenki metodą Dobrego Startu
  7. „Przewodnik turystyczny”-  rozmowa co warto zobaczyć w naszym mieście inspiracją do wykonania „ folderu o  Toruniu”  Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
  8. Płynie Wisła, płynie- piosenka zaproszeniem do nadwiślańskiego spaceru Bulwarem Filadelfińskim  oraz po Starówce toruńskiej ( nawiązanie do obchodów Roku Wisły)
  9. Moje miasto Toruń - wykonywanie prac przy sztalugach (technika dowolna; rysunek kredkami, węglem, ołówkiem, malowanie farbami, )
  10. „ Kosmiczne wyprawy”- film Planety dla dzieci- układ słoneczny inspiracją do wykonywania kosmosu metodą collage.
  11. Toruń to miasto pamiątek czyli „Co wiemy o swoim mieście?” – quiz, zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody zadaniowej i twórczej.

MARCOWY GARNEK POGODY

  1. „W poszukiwaniu śladów wiosny” – piosenka Nie śpijcie kiedy wiosna zaproszeniem do marcowego spaceru do lasu
  2. „Roślinki witaminki” – opowiadanie S. Karaszewskiego (z wykorzystaniem sylwety szpaka ) zachętą do założenia hodowli zielonych witamin w kąciku przyrody
  3. „ Marcowe przysłowia” –-  rozmowa przy obrazkach; rysowanie ilustracji do przysłów
  4. Pływający ogród – doświadczenie z wodą w grupach.
  5. Czy już idzie wiosna? – inscenizacja opowiadania H. Zdzitowieckiej inspiracją do wykonania wiosennego ptaka ( wykorzystanie prac przestrzennych do wiosennej dekoracji sali )
  6. Nasze kwiaty – wiersz M. Konopnickiej inspiracją do wykonania kwiecistych plakatów metodą collagu
  7. Marcowe muzykowanie –śpiew i  gra na instrumentach; układanie marcowego krajobrazu z mozaiki geometrycznej ( praca w zespołach)
  8. Wiosenne przygody  gra ściganka; zestaw ćwiczeń gimnastycznych( z wykorzystaniem różnych przedmiotów m.in. z kącików zabaw)
  9. „Marcowa kaszka”- opracowanie piosenki metodą Dobrego Startu
  10. Zapachowe impresje - zabawy aromaterapeutyczne; synektyka „namaluj zapach wiosny”; aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss
  11. „ Witaj wiosno”- udział dzieci w przedszkolnych zabawach z okazji pierwszego dnia wiosny połączone z obchodami Rok 2017 – rokiem Wisły

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ


matematyka – motyle

  • Tyle dachów, ile domów – sesja 17 -  stosowanie metody „jeden do jednego”
  • karmnik dla każdego ptaszka sesja 18 dzieci będą za pomocą żetonów wybierać tyle karmników ile ptaszków jest na drzewie. Porównywać zestaw ptaszków z zestawem karmników.
  • Żagle i łódki. – sesja 19 dzieci będą ćwiczyć stosowanie metody jeden do jednego do porównywania zestawów przedmiotów fizycznie od siebie oddalonych
    Konstrukcje – gąsienice
  • Sześcian w świetle reflektorów-  sesja 2
  • Papużko, papużko czy umiesz to zrobić – sesja 3


WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM RODZINNYM I LOKALNYM

  • 2.03.zajęcia na temat bezpiecznego zachowywania się w ruchu drogowym - WORD
  • 7.03.2017 wyjazd na bajkę Królowa śniegu na wesoło do teatru „Zaczarowany świat”
  • 21.03  koncert TOS godz.9:00
  • 27.03.2017- zajęcia edukacyjne w Ogrodzie Zoobotanicznym
  • systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami
  • spotkania czytelnicze rodziców z dziećmi z cyklu „ Poczytaj mi mamo – tato”

 

LUTY

BEZPIECZNE ZABAWY  ZIMOWE

  1. „ Bezpiecznie  się bawimy”   ”- historyjka obrazkowa  na podstawie utworu   M. Skrętkowkiej- Zarembiny  inspiracją do wspólnego wypracowania Kodeksu postępowania podczas zabaw zimowych”.
  2. „ Zimowe zabawy”-  scenki żywoplanowe z udziałem dzieci pt. „ Rozmowa rodzica z dzieckiem”  zaproszeniem do zabawy matematycznej.
  3. „ Jak można spędzić ferie”-  opowiadania twórcze prezentowane w formie ekspresji słownej i plastycznej; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem. gimnastyki twórczej R.Labana.
  4. Poznajemy sporty zimowe- prezentacja multimedialna krótkiego fragmentu relacji z Olimpiady zimowej w Soczi  inspiracją do rozmowy na temat znanych dzieciom dyscyplin sportowych.
  5. „ Zgaduj- zgadula”- rozwiązywanie zagadek obrazkowych dotyczących zabaw  zimowych zaproszeniem do zabawy rytmiczno- ruchowej i wykonania saneczek.
  6. „Już się cieszą dzieci”- piosenka inspiracją rozmowy z dziećmi  nt  „ Jak można spędzić ferie”.
  7. Opowieść ruchowa pt.” Zimowe zabawy” z elementami metody twórczej R.Labana i V.Scherborne.
  8. Zima lubi dzieci ”-  piosenka inspiracją wykonania zimowej zabawki w słoiku.
  9. „Wyprawa  po skarb ”-  zabawa na terenie przedszkolnym
  10. „ Malujemy muzykę”- słuchanie z płyty CD  koncertu Orkiestry Symfonicznej   Pt: „ Opowieść zimowa” ; malowanie farbami plakatowymi.


WODA- projekt edukacyjny

ETAP I – rozpoczęcie projektu

  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)-zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych z wodą
  • Spisanie siatki pojęciowej: czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o wodzie ? Kto może nam powiedzieć coś  więcej o wodzie.

ETAP II- realizacja projektu

  • Zorganizowanie kącika projektowego – zgromadzenie zdjęć , książek, widokówek , albumów związanych z omawianym tematem.
  • Wzbogacenie kącika badawczego o nowe rekwizyty
  • „ Woda ”- wspólne tworzenie myślowej mapy skojarzeń
  • Nauka rymowanki- Jak powstaje kropla wody? ... to zależy od pogody ...gdy słoneczko mocno grzeje, ciepło cicho i nie wieje wtedy paruje do góry i chowa się w zimne chmury. Potem deszczem z nieba leci zmywa kurz a nawet śmieci napełnia stawy, kałuże, jeziorka małe i duże, podlewa roślinki małe i drzewa okazałe. A gdy zimno jest na ziemi wtedy mróz ją w lód zamieni.
  • Oglądanie, wąchanie, smakowanie i dotykanie wody, określanie jej właściwości: kolor, zapach, smak, rozpuszczania różnych substancji i stanów skupienia.  Zabawy polisensoryczne.
  • Zachęcanie do picia wody
  • „ Oczyszczanie wody „ – eksperymentowanie. Przelewanie wody przez dwa lejki- jeden
    z gliną, drugi z piaskiem i gliną, wykorzystanie sitka, kawałka materiału, piasku, chusteczek higienicznych, obserwacja wody na poszczególnych etapach, porównywanie, wyciąganie wniosków.
  • „Źródła zanieczyszczenia wód”- prezentacja multimedialna
  • Zabawy tropiące w sali – wskazywanie ilustracji związanych z wykorzystywaniem
    i występowaniem wody, rozmowy przy mapie świata i globusie- wskazywanie mórz, oceanów, rzek i jezior.
  • „ Źródełko” – praca w zespołach dla dzieci starszych, college, projektowanie przy pomocy celofanu, folii aluminiowej, krepy, tektury krystalicznie czystego źródła
  • Wodne obrazy’ – praca plastyczna dla dzieci, zapoznanie z techniką „ Mokre w mokrym”
  • Komu potrzebna jest woda? – eksperymentowanie w kąciku przyrody ,-  sadzenie roślin w dwóch pojemnikach- podlewanie systematycznie tylko jednej, ( drugiej nie dopuszczamy do zasuszenia), wyciągamy wnioski –woda potrzebna jest ludziom, zwierzętom i roślinom.
  • Skojarzenia  ze słowem WODA- burza mózgów
  • Zabaw ruchowa- wyszukiwanie w sali ilustracji dotyczących różnorodnych miejsc w których potrzebna jest woda
  • Do czego potrzebna jest woda: ludziom, zwierzętom , roślinom. Podział obrazków na trzy zbiory.
  • Przeliczanie elementów danego zbioru.
  • Spotkanie z ekspertkami -kucharkami  panią  M. Pryłowską i panią R. Kulaszewską  wyjaśnienie dzieciom jak ważna jest woda do przygotowywania posiłków, wspólne zastanawianie się co należy zrobić , żeby oszczędzać wodę
  • Dlaczego należy pić wodę –  spotkanie z ekspertem lekarzem,  tatą Ali panem Michałem Gontarzem -  przypomnienie podstawowych zasad zdrowego odżywiania, zachęcenie do picia wody niegazowanej jako źródła energii ( woda przewodzi składniki odżywcze, po całym ciele, wpływa korzystnie na  stan skóry, usuwa z ciała szkodliwe substancje, chroni organizm przed starzeniem, rozwojem wielu chorób).
  • Wysłuchanie opowiadania o Zdrojku
  • Skąd się bierze woda w kranie? – spotkanie z przedstawicielem Toruńskich Wodociągów / prezentacja multimedialna
  • „Co słyszysz?”- odróżnianie dźwięków dochodzących za parawanem (kapanie wody, przelewanie, stukanie kropel wody itp.) Następnie dzieci same tworzą „Deszczową muzykę”
  • Co się dzieje z wodą w przyrodzie? Prowadzenie codziennych obserwacji na terenie przedszkolnym  umieszczenie słoików na dworze i dokonywanie pomiarów. Zapisywanie obserwacji: kropelka niebieska - wody przybywa, kropelka czerwona, wody ubywa
  • Fale na morzu” - zabawa integracyjna Dzieci chwytają folię w obie ręce i poruszają nią zgodnie z instruktażem nauczyciela, tworząc ogromne fale na morzu, małe fale aż do uspokojenia morza
  • „Łyk wody” – degustacja wody z plastrem pomarańczy, liściem mięty oraz plastrem cytryny porównywanie smaków, zachęcanie do picia wody ze sprawdzonego przez dorosłych źródeł
  • Masażyk – „Pogoda”- dzieci dobierają się w pary. Nauczyciel opowiada, a jedna osoba z pary przedstawia treść opowiadania, dotykając ciała partnera.
  • Słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego obrazkami „Jak kropelka wody podróżowała po świecie” na podstawie utworu Beaty Zatońskiej. Wykonanie ilustracji  do opowiadania w grupach
  • Zabawa ruchowa przy muzyce „Słońce – mróz”. Dzieci są kropelkami wody.
  • Na hasło „słońce” kropelki wesoło poruszają się w strumyku w rytm muzyki. Na hasło „mróz” strumyk zamarza, muzyka cichnie a dzieci zatrzymują się i stoją nieruchomo
  • Co by było, gdyby na świecie zabrakło wody?- swobodne wypowiedzi dzieci, pobudzanie wyobraźni twórczej
  • Gdzie się schowały deszczowe krople, zabawa ciepło-zimno
  • „ Jestem kroplą w morzu”- analogia personalna
  • „ Jak należy dbać o wodę”- wykonanie plakatu w grupach
  • Czy woda jest zawsze czysta? Prowadzenie obserwacji  w pobliżu przedszkola, pobranie próbek wody z różnych źródeł (kałuża, rynna). Porównywanie zanieczyszczeń w wodzie, obserwacje przy pomocy lupy
  • Zabawa relaksacyjna „Jesteśmy wodą” Dzieci relaksują się do muzyki w pozycji leżącej w czasie trwania muzyki słuchają opowiadania nauczyciela, wyobrażają sobie, że są małym źródełkiem, górskim potoczkiem, rzeczką, kapuśniaczkiem itp.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  z elem. metody gimnastyki twórczej R.Labana-  dzieci będą w sposób swobodny interpretować ruchem słyszana opowieść , przyjmować prawidłową postawę ciała w siadzie, staniu i chodzeniu.
  • Co pływa, co tonie-eksperymentowanie
  • „ Co może woda ?” – oznaczenie poziomu wody w butelce i zamrożenie, dokonanie porównania poziomu wody, wyciąganie wniosków
  • Muzykoterapia - „ Deszczowa piosenka”, ‘ „Tropienie kropli”- zabawy przy muzycez gazetami
  • Bezpieczni nad wodą” –  spotkanie lub wycieczka do Straży Pożarnej,  przypomnienie zasad bezpieczeństwa -zimą na lodzie, latem  nad rzeką, morzem czy jeziorem. Zwrócenie uwagi na zagrożenia – powodzie, utonięcia. Ukazanie dzieciom, jak ważna jest woda w pracy strażaka
  • „Opiekunowie wody”-  złożenie uroczystego ślubowania, wręczenie odznak Opiekuna Źródła


III ETAP- podsumowanie projektu

  • Wykonanie rodzinnego albumu ukazującego wszystkim jak oszczędzać wodę- technika dowolna  
  • Przedstawienie zdobytych wiadomości w formie rysunków, plakatów- zorganizowanie wystawy

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

MATEMATYKA  CZĘŚĆ I
Sesja 12, 13, 14, 15


WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM RODZINNYM I LOKALNYM

  1. Bal trzech świnek” – teatr Vaska 16.02.2017r
  2. „Indianie z Ameryki Północnej”- spotkanie z muzyką etniczną  22.02.2017r
  3. Spotkanie z ekspertem – lekarzem
  4. Wycieczka lub spotkanie z przedstawicielem Państwowej Straży Pożarnej
  5. koncert TOS
  6. Spotkania czytelnicze

 

 

STYCZEŃ 2017

WITAMY NOWY ROK

  1. „Z Nowym Rokiem –nowe nadzieje”- swobodne wypowiedzi dzieci  przy serii obrazków; zabawy  rytmiczno-ruchowe do piosenki Bal w przedszkolu
  2. Dary Nowego Roku -inscenizacja przedstawienia inspiracją do rysowania pór roku w 4 grupach ( wykorzystanie planu koncepcji daltońskiej)
  3. „ Dzień i noc”- zabawy matematyczne według E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami ruchu rozwijającego V. Sherborne
  4. „Biały walczyk”- opracowanie piosenki metodą dobrego startu
  5. Noworoczne muzykowanie– koncert absolwentów naszego przedszkola
    .

BABCIA Z DZIADKIEM DZIŚ ŚWIĘTUJĄ

  1. „Moi dziadkowie” – rozmowa wywołana wierszem pt. „U babci jest słodko”- W. Chotomskiej; zabawy taneczne do piosenki „ Walczyk dla babci”
  2. „ Portret babci i dziadka” – wykonywanie prac techniką collage ; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody twórczej R. Labana
  3. „ Herbatka u babci i dziadka”- inscenizacja opowiadania T. Fiutowskiej ; przysmak dla  babci i dziadka – lepienie z ciastoliny
  4. „Serwetka dla babci; wycinanie nożyczkami; zestaw ćwiczeń gimnastycznych  z elementami ruchu rozwijającego V. Sherborne
  5. Kocham babcię i dziadka” – uroczystość z okazji Święta babci i dziadka”

ŚNIEG  - projekt edukacyjny

Etap I -rozpoczęcie projektu

  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej ) – zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych ze śniegiem - Co wiemy o śniegu?- Spisanie siatki pojęciowej; zadawanie pytań- Czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o śniegu? Kto nam może coś powiedzieć o śniegu? Kto nam pomoże znaleźć te informacje. Odpowiedzieć na nasze pytania? Stawianie hipotez,

Etap II  - realizacja projektu

  • zorganizowanie kącika projektowego- tematycznego śnieg ( zima)
  • spotkanie z ekspertem –rodzicem- rozmowa o śniegu, lodzie, szronie itp.
  • Jak powstają płatki śniegu? Jak powstał śnieg? Jak wygląda śnieg ?– -  oglądanie filmów
  • Czy lubimy śnieg?- wypowiedzi na temat korzyści i szkód jakie niesie ze sobą śnieg
  • Smerf badaczem i obserwatorem -  wykonywanie eksperymentów np. „Czy śnieg jest czysty?”, Czy i jak woda paruje zimą?, Czy para wodna może zmienić się  w kryształki lodu?
  • Gwiazdki śniegowe  - „łapanie” płatków na rękawiczkę i obserwowanie ich przez lupę, opisywanie ich wyglądu. Próba przeliczenia ramion gwiazdek śniegowych.
  • bezpośrednia obserwacja płatków śniegu inspiracją do  malowania gwiazdek śniegowych na szkle
  • zimowe sporty -  rozmowy przy obrazkach, historyjkach obrazkowych
  • słuchanie opowiadań, bajek wierszy o tematyce zimowej np. Królowa Zima
  • Śnieg – skojarzenia słowne, trening twórczego myślenia
  • Zabawa gramatyczna „Jaki jest śnieg?”  wymienianie przymiotników określających śnieg
  • „Kolorowy śnieg”-  tworzenie kolorowych „malunków” na śniegu z wykorzystaniem rozwodnionych farb plakatowych.
  • Świat mrozem malowany – wykonywanie pracy plastycznej. Rysowanie dowolnych wzorów  na kolorowej kartce z bloku technicznego. Pokrywanie jej klejem, cukrem, brokatem
  • Zimowe impresje malarskie – malowanie obrazów na białym materiale
  • Bal bałwanków– zabawa matematyczna, doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozwijanie metody jeden do jednego
  • konkurs plastyczny -rodzinny „Bałwanek”- zachęcanie  rodziców i dzieci do wykonania prac różnymi technikami, do udziału w konkursie grupowym, do wspólnej zabawy
  • Bałwankowa rodzina, Mróz, Biały walczyk, Sanna – śpiew i zabawy rytmiczno-  ruchowe do piosenek
  • Połącz bałwanka z jego cieniem -  dostrzeganie różnic i podobieństw miedzy obrazkami- zadanie do wykonania wg koncepcji planu daltońskiego
  • Bałwanek – dokończ rysowanie bałwanka, ćwiczenia grafomotoryczne  - zadanie do wykonania wg koncepcji planu daltońskiego
  • Zabawy na śniegu- lepienie bałwanów w grupach na terenie przedszkolnym, zjazdy sankami, wydeptywanie śladów na śniegu
  • Zimowy masaż pleców w parach zabawy paluszkowe, kontaktowo – dotykowe
  • Śniegowe płatki – ćwiczenia oddechowe

III Etap – podsumowanie projektu
- zorganizowanie wystawy prac dziecięcych w galerii przedszkolnej
-Nasz bałwanek --rozstrzygnięcie  rodzinnego konkursu plastycznego ( wręczenie dyplomów, symbolicznych nagród
- portfolio z dokumentacją grupową, ze zdjęciami wykonanymi podczas realizacji projektu

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

- Który dom jest wyższy – sesja 11 - utrwalanie pojęcia typowej miarki
- Guziki do dziurek – sesja 12 - wykorzystanie metody jeden do jednego
- Długie i krótkie ciężarówki – sesja 13 – utrwalanie pojęcia typowej miarki
-W bibliotece – sesja 14 – wykorzystanie metody jeden do jednego

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM RODZINNYM I LOKALNYM
 - bal karnawałowy – przebierańców – 13.01.2017
- uroczystość z okazji Święta Babci i Dziadka – 19.01.2017 godz. 12.00
- koncert TOS
- noworoczny koncert absolwentów  - 5.01.2017

 

 

 

Grudzień 2016

W KRAINIE ŚW. MIKOŁAJA

  1. Finlandia- kraina Św. Mikołaja- prezentacja multimedialna inspiracją pracy plastycznej.
  2. W oczekiwaniu  na św. Mikołaja- opowiadanie nauczycielki inspiracją  zabawy  słuchowej. Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R.Labana i Kniessów
  3. List do Mikołaja-  zabawy  rytmiczno- ruchowe do piosenki „ Przyjedź do nas Mikołaju” inspiracją zabawy dydaktycznej. Wykonywanie obrazkowego listu do Mikołaja.
  4. „ Przygoda Świętego Mikołaja”- teatrzyk cieni zaproszeniem do opowieści ruchowej.  
  5. Prezent dla Św. Mikoła – historyjka obrazkowa inspiracją ukazania  możliwości sprawienia niespodzianki oraz  przyjemności innym. Zaprojektowanie z klocków pojazdu dla Mikołaja.


CZY TO JUŻ ZIMA?

  1. Co się dzieje w lesie - opowieść ruchowa na podstawie wiersza A. Świerczyńskiej  pt. „Idzie zima”, inspiracją wycieczki do pobliskiego parku.
  2. „ Zimowa podoga”-  inscenizacja wiersza D.Gellner   sylwetami inspiracją  do wykonania zimowego obrazka metodą collage , zestaw zabaw ruchowych ( metoda zadaniowa)
  3. „Bałwankowa rodzina”- piosenka „ Bałwanki”  inspiracją  zabawy matematycznej i rytmiczno- ruchowej.
  4. „ Walczyk na ślizgawce”- Walc J.Straussa zaproszeniem do zabaw taneczno- muzycznych wg. B.Strauss ( instrumenty, chustki). Ćwiczenia oddechowe wirujące śnieżynki
  5. „ Pada Śnieg”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Start

DOOKOŁA  PACHNIE LASEM, BO JUŻ ŚWIĘTA SĄ ZAPASEM- projekt edukacyjny

PLANOWANA AKTYWNOŚĆ


ETAP I – rozpoczęcie projektu

  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)-zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
  • Spisanie siatki pojęciowej: czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o Świętach Bożego Narodzenia? Kto może nam powiedzieć coś  więcej o Świętach Bożego Narodzenia.

ETAP II- realizacja projektu

  • Zorganizowanie kącika projektowego – zgromadzenie zdjęć , książek, widokówek , albumów związanych z omawianym tematem.
  • Witaj choinko wśród nas- wspólne dekorowanie- ubieranie choinki przedszkolnej: wyjmowanie ozdób z pudełek, dzielenie się spostrzeżeniami na temat kształtów i kolorów , wielkości bombek, ich delikatności i kruchości.
  • „ Święta Bożego Narodzenia”- wspólne tworzenie myślowej mapy skojarzeń
  • Spotkanie z ekspertem Panią Kowalską- rozmowa na temat przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia: jakie potrawy przygotowuje się na wigilię, wypieki, jaki kształt mogą mieć pierniki. Przybliżenie dzieciom swoich wspomnień związanych z Bożym Narodzeniem.
  • „ Jaka to melodia”- rozpoznawanie znanych kolęd po usłyszanym fragmencie. Wspólne śpiewanie kolęd. Wprowadzenie w radosną atmosferę świąt.
  • „ Dlaczego jest Święto Bożego Narodzenia?”- samodzielne wyciąganie przez dzieci wniosków, udzielanie odpowiedzi na pytania: dlaczego wypatrujemy gwiazdkę na niebie?, dlaczego śpiewamy kolędy? itp.
  • „ Smaczne Boże Narodzenie”- zabawa smakowa. Rozpoznawanie świątecznych przysmaków za pomocą zmysłu smaku.
  • Wykorzystanie wszystkich produktów z których przyrządza się świąteczne potrawy i wypieki ( rodzynki, mak, pomarańcze, orzechy włoskie, , wiórki kokosowe, migdały , suszone śliwki, cukier waniliowy, cynamon, chałwa itp.)
  • „ Choinka strojnisia” – instrumentacja piosenki  z wykorzystaniem  instrumentów muzycznych( bębenek, trójkąt, talerze, butelki z kaszą)
  •  „ Pieczenie świątecznych ciasteczek” pod nadzorem eksperta:  wałkowanie ciasta, wykrawanie pierników przy pomocy foremek, dekorowanie pierników  różnokolorowymi lukrami i kolorowymi posypkami
  • „ Pachnące Święta Bożego Narodzenia”- zabawa zapachowa. Rozpoznawanie świątecznych zapachów ( przyprawa do piernika, goździki, cynamon, rodzynki, skórka pomarańczowa, czekolada, grzyby, barszcz czerwony, majeranek, przyprawa do ryb itp.)
  • Degustacja wspólnie  przygotowanych  jabłek z cynamonem ( upieczonych pod nadzorem pań kucharek)
  • „ Żywa bombka”- wykonanie mandarynkowych bombek- ozdabianie wg. własnej inwencji twórczej goździkami
  • „ Co tak pachnie?”- wspólne przygotowanie pachnących pudełek z przyprawami   oraz kawałkami owoców zamkniętych tkaniną przytrzymaną gumką. Umieszczenie ich w kąciku przyrody
  • „ Choinka ” – wykonywanie oraz ozdabianie choinek ze styropianu z pomocą taty Tymka D.
  •  „ Kuchnia Renifera Rudolfa”- oglądanie bajki przedstawiającej przygotowania Rudolfa do Świąt Bożego Narodzenia
    Zabawy grafomotoryczne- łączenie wykropkowanych miejsc ołówkiem
  • „ Zagniatanie ciasta”- ćwiczenia paluszkowe
  • Redagowanie wypowiedzi dzieci nt. „ Święta w moim domu”
  • „ Przedświąteczne porządki”- zabawy pantomimiczne i muzyczno- ruchowe wg. metody C. Orffa
  • „ Opowieści wigilijne”- spotkanie czytelnicze z ciocią Mikołaja V ( panią Kieszkowską)
  • Pachnące dekoracje świąteczne; obserwowanie etapów  suszenia się plastrów pomarańczy, zawieszanie ich na choinkę
  • Zagadki obrazkowe- wskazywanie spośród przypiętych na tablicy obrazków, tych które kojarzą się ze Świętami Bożego Narodzenia.
  • Kartka Świąteczna- samodzielne wykonanie kartki , dekorowanie wg. własnego pomysłu z dostępnych materiałów pasmanteryjnych
  • „ Co tak pachnie lasem?”- oglądanie gałązek świerka i sosny. Dotykanie, wąchanie ich, porównywanie wyglądu igieł, zwrócenie uwagi z jakich drzew pochodzą gałązki.
  • „ Co by było gdyby nie było Świąt Bożego Narodzenia?”-  swobodne wypowiedzi dzieci
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody gimnastyki twórczej R. Labana
  • Zestaw ćwiczeń porannych „ Przygoda Mikołaja”, „ Zaspy”
  • Zabawa matematyczna „ Nakrywamy do wigilijnego stołu”, „ Kolorowe bombki”
  • Zabawa tematyczna „ przygotowania do Świąt”- samodzielne aranżowanie i organizowanie miejsca zabawy z wykorzystaniem rekwizytów.
  • Co słyszysz?- rozpoznawanie  znanych kolęd po usłyszanym fragmencie
  •  „W Święta najbardziej lubię…” – rozmowy na temat swoich ulubionych zajęć w czasie świątecznym
  • Szykujemy się na bal- wykonanie masek sylwestrowych
  • „ Karuzela miesięcy”- słuchanie i rozmowa na temat opowiadania o Dwunastu miesiącach Janiny Porazińskiej
  • „ Jak się wita nowy rok na świecie” – prezentacja multimedialna


III ETAP- podsumowanie projektu

  • Spotkanie opłatkowe  połączone z wystawieniem Jasełek
  • Zorganizowanie wystaw prac dziecięcych w galerii przedszkolnej
  • Udział w przedszkolnym „ Przeglądzie kolęd”


Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Zajęcia gospodarcze-pieczenie świątecznych ciastek z ekspertem-
  • Koncert TOS-13.12.206
  • Spotkanie z ekspertem panem M. Dadelskim -14.12.2016
  • Spotkanie z Mikołajem- teatr Vaska - 16.12.2016
  • Spotkanie opłatkowe „ Jasełka”- 20.12.2016
  • Spotkania czytelnicze

 

 

Listopad 2017

Polska-  ojczyzna nasza

  1. Polak- mały”-  piosenka „Nasze polskie ABC” inspiracją do  rozmowy na temat naszego kraju i jego symboli narodowych ( wykorzystanie tablicy interaktywnej i mapy Polska w obrazach )
  2. „O Lechu, Czechu i Rusie” – legenda słuchana przy serii obrazów ( wykorzystanie tablicy interaktywnej)  zachętą do budowania z klocków drewnianych grodu ( praca w grupach)
  3. Barwy narodowe – wiersz Cz. Janczarskiego inspiracją do wykonywania chorągiewek; zestaw ćwiczeń gimnastycznych „ sprawni jak żołnierze”
  4. „Z kart historii Polski” – opowiadanie historyjki obrazkowej Legenda o białym orle;  „Krakowiak”- nauka tańca
  5. Pamiątki z przeszłości – rozmowa w kąciku staroci czyli z duszą. „Rekonstruktorzy dzieł sztuki” – wykonywanie pracy plastycznej
  6. Wędrówki po Polsce – turniej wiedzy o Polsce; zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metod Labana, V. Sherborne

Zachęcenie dzieci do udziału w uroczystościach z okazji  98 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości ( zabranie ze sobą wykonanych chorągiewek)


W LISTOPADOWYM NASTROJU

  1. „ Listopadowe zmiany”-  piosenka. Pan listopad gra  zaproszeniem do leśnego spaceru ( lasek bielański )
  2. Taniec liści – teatrzyk słowno – muzyczno- ruchowy do  wiersza pt. „Liście” M. Gerson – Dąbrowskiej;  malowanie szala pani jesieni
  3. „W spiżarni domowej”– zabawa matematyczna zachętą do wykonywania kompotu owocowego
  4. „Zimowe śpiochy”  - opowiadanie H. Bechlerowej Kosmatek szuka mieszkania   zaproszeniem do opowieści ruchowej leśne przygody
  5. „Wiewiórka i jej spiżarnia” –piosenka Wiewiórka zachętą do zabaw matematycznych- zapasy na zimę
  6. „Deszczowe impresje” –  fragment wiersza L. Staffa Deszcz jesienny zaproszeniem do malowania  nt. świat w deszczu techniką „mokre w mokrym”
  7. Tajemnicze krople -  – zabawa plastyczna; gimnastyka rytmiczna wg Kniessów  W zaczarowanym lesie  
  8. Pod parasolem –  inscenizacja żywoplanowa do utworu T. Fiutowskiej ;zabawy rytmiczno – ruchowe  z krążkami przy piosence Deszczowa piosenka
  9. „Pan Listopad” –instrumentacja piosenki inspiracją do wykonywania portretu pana listopada
  10. „Leśne przygody”-  gra  ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego i sylwet różnych zwierząt. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metod twórczych R. Labana
  11. „Szedł listopad”- opracowanie piosenki metodą dobrego startu
  12. Czary mary wosku lanie – zabawy andrzejkowe
    -Drzewa – kontynuacja projektu – dostrzeganie listopadowych zmian w przyrodzie
    -Realizacja programu rozwoju  poznawczego  KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI ZE ŚRODOWISKIEM

  • konsultacje pedagogiczne -  9.11.2016
  • systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami
  • organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu „ Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
  • wycieczka do lasu
  • spacery po osiedlu
  • koncert muzyczny TOS – 9.11.2016

 

Październik 2016

 

„DRZEWO” – KONTYNUACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO


PRZYJACIELE PRZYRODY

  1. „ Co to jest ekologia?”- wiersz D.Klimkiewicz inspiracją wypracowania kodeksu „ Małego  Ekologa”  oraz malowania kolorową kredą „ Kwiatowej alejki” na płytach chodnikowych w ogrodzie przedszkolnym.
  2. „Skąd i po co tlen?” – nabywanie  wiedzy poprzez dziecięce doświadczenia. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana
  3. „ Dobre rady Ady  na złe odpady - historyjka obrazkowa inspiracją zabawy tematycznej „ Sprzątamy najbliższą okolicę”
  4. „ Segregujemy-zdrowo żyjemy”-  gra ściganka wg . E. Gruszczyk – Kolczyńskiej inspiracją rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych oraz wykonania ubrania dla Ekoludka ze zdobytych surowców wtórnych.


REALIZACJA PROGRAMU PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYNIKOTYNOWEJ
„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”

  1. Wycieczka- dzieci będą zwracać uwagę na źródła i rodzaje dymu, poprzez obserwację w środowisku. Co i dlaczego dymi”- dzieci będą zwiększać wiedzę w zakresie: zlokalizowania różnych źródeł dymów, określenia różnych rodzajów dymu, określania przyczyn wydobywania się dymów.
  2. Jak się czuję, kiedy dymi papieros?- dzieci będą  zwiększać wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu papierosowego, kolorować „ Dinka”
  3. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?-  dzieci będą  zwiększać  wiedzę na temat skutków palenia papierosów.
  4. Jak unikać dymu papierosowego?”-  dzieci będą uczyły się radzenia sobie w sytuacjach , w których inni palą papierosy; wiedziały jak mają się zachowywać , gdy znajdą się w zadymionych pomieszczeniach.


ZŁOTA JESIEŃ

  1. „Deszczowy spacerek”- opowieść ruchowa z wykorzystaniem gazet inspiracją wykonania kolorowych parasoli metodą collage.
  2. „ Jak się ubrać?”-  zabawy ortofoniczno-oddechowe  inspiracją zabawy dydaktycznej. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  3. „ Zabawy z wiatrem”- wiersz D. Gellner inspiracją zabaw badawczych
  4. „ Zapraszamy pod parasol”- zabawy ruchowe z chustą animacyjną inspiracją zabaw badawczych.
  5. „ Deszczowa pogoda”- słuchania bajki U. Piotrowskiej połączone z nauką rymowanki oraz pracą plastyczną pt. „ Domy w deszczu”
  6. „ Preludium Deszczowe”- utwór F. Chopina zaproszeniem do stworzenia „Deszczowej orkiestry”
  7. Zdrowo żyć chcemy więc warzywa jemy-  rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej  inspiracją  wycieczki na pobliskie targowisko  owocowo- warzywne.
  8. Każdy Smerf  to powie, że owoce dają zdrowie! ”-  wiersz J.Janczar ,,Tylko witaminki mają takie minki”,  inspiracją  zabawy aromaterapeutycznej oraz malowanie zapachu owoców ( synektyka)
  9. Owocowe szaszłyki- zajęcia gospodarcze
  10. „ Ola i liście” – opracowanie piosenki metoda Dobrego Startu

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Spotkanie z ekspertem panią Leśnik
  • Spotkanie z rodzicem panią Komorowską w ramach projektu „DRZEWO”
  • Spotkanie z muzykami z TOS
  • Spotkania czytelnicze

 

 

Wrzesień 2016

 
JAK MIŁO SPOTKAĆ SIĘ PO WAKACJACH

  1. „ Wesoła nowina przedszkole się zaczyna”- piosenka „Wesołe przedszkole” inspiracją do zabaw rytmiczno- integracyjnych oraz zabaw ruchowych z piłką
    Zapowiedź rozmów o wakacjach i  zorganizowania „ wakacyjnego kącika wspomnień”( przyniesienie pamiątek wakacyjnych )
  2. „ Wakacyjne wspomnienia” – rozmowa o wakacjach wywołana wierszem Najlepsze są wakacje; rysowanie na temat Moje przeżycia wakacje
  3. „Poszukiwacze skarbów”- zabawa dotykowa, wypowiedzi twórcze „o czym szumi muszelka”, wakacyjne torty( zabawy w piaskownicy przedszkolnej)   
  4. „Na słonecznej plaży”- gra ściganka wg  Gruszczyk – Kolczyńskiej; zestaw ćwiczeń gimnastycznych „na szlaku turystycznym”
  5. „ Ocalić od zapomnienia”-  rysowanie pastelami, pisakami, ołówkiem;  zestaw ćwiczeń gimnastycznych „ letnie przygody”
  6. „Żegnaj lato” – opracowanie piosenki metodą Dobrego startu

    SPACERKIEM PO WARSZAWIE
  1. Warszawa da się lubić- rozmowa przy obrazach na tablicy interaktywnej ; opowieść ruchowa Spacerkiem po stolicy wysnuta z piosenki Warszawa;
  2. Wars i Sawa –  legenda W. Chotomskiej inspiracją do wykonywania herbu Warszawy
  3. Spacerkiem po Warszawie – gra ściganka wg metody Gruszczyk – Kolczyńskiej; zestaw  gimnastyki rytmicznej wg M. A. Kniessów ( krążki)
  4. Pamiątka ze stolicy – zgaduj zgadula o Warszawie; malowanie akwarelami przy muzyce Chopina;

JESTEM CZUJNY I  BEZPIECZNY

  1. „Uliczne hałasy?”-  piosenka „ Będę kierowcą” zaproszeniem do spacer po najbliższej okolicy i na skrzyżowanie ulic;
  2. „Zagubiony Adaś”- opowiadanie nauczycielki na podstawie utworu „Przygoda z małpką”; rysowanie ilustracji do opowiadania
  3. „Mój samochód” – wykonywanie pracy plastycznej ; Miejski ruch  – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody  gimnastyki twórczej R. Labana i ruchu rozwijającego V. Sherborne.
  4. „ Jedzie pociąg” – opracowanie piosenki metodą Dobrego Startu
  5. Nasze podróże małe i duże – zabawy matematyczne ; zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Drzewa  – projekt edukacyjny

W ramach projektu
dzieci zdobędą wiedzę na temat drzew ( ich budowy, gatunków, roli drzew w przyrodzie, sposobów ich ochrony ) ale także drzewa staną się dla nich inspiracją w działaniach twórczo- artystycznych ( słownych, plastycznych, muzycznych, tanecznych, ruchowych), matematycznych, gospodarczych. Podsumowaniem projektu będzie wystawa prac artystycznych dzieci
Etap I -rozpoczęcie projektu-

  • Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej ) – zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych z drzewami - Co wiemy o drzewach?-
  • Spisanie siatki pojęciowej; zadawanie pytań- Czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o drzewach? Kto nam może coś powiedzieć o drzewach? Kto nam pomoże znaleźć te informacje. Odpowiedzieć na nasze pytania? Stawianie hipotez,

 Etap II  - realizacja projektu

  • zorganizowanie kącika projektowego- tematycznego drzewo – zgromadzenie naturalnego materiału przyrodniczego, ilustracji obrazujących różne drzewa, książek, albumów  związanych z omawianym tematem, lup, szkieł powiększających
  • spotkanie z ekspertem –leśnikiem - rozmowa o drzewach i ich znaczeniu. Szukanie odpowiedzi na pytania zawarte w siatce pojęć.
  • obserwacja wielozmysłowa (lupy, szkła powiększające) materiału przyrodniczego zgromadzonego w sali oraz drzew znajdujących się na terenie przedszkolnym -  umieszczenie tabliczek informacyjnych
  • wycieczka do lasu –, wielozmysłowe poznawanie
  • Plener malarski poświęcony malowaniu drzew
  • Czy znasz te dary?  -nazywanie owoców drzew np. kasztan, żołądź, szyszka, jarzębina, nosek, jabłko …
  • młode sadzonki - w kąciku przyrody -  wsadzenie żołędzia i kasztana do doniczek w celu wyhodowania młodego dębu i kasztanowca . Omówienie sposobu pielęgnacji sadzonek
  • co lubią drzewa? Gdyby drzewa umiały mówić to co by powiedziały… co by było gdyby nie było drzew?- -  swobodne i twórcze wypowiedzi dzieci, rozwijanie świadomości przyrodniczo- ekologicznej. trening twórczego myślenia z czym kojarzą ci się drzewa?- skojarzenia słow
  • Drzewa na wietrze” -zabawy taneczne i malarskie do utworu muzycznego Jesień F. Schuberta
  • Liście, listki, listeczki – zabawy plastyczne metodą frotażu (odbijania, odrysowywania)
  • Liściasty ludzik – dorysowywanie do naklejonego liścia elementów wg własnego pomysłu, rozwijanie pomysłowości, fantazji, wyobraźni twórczej
  • pieczątki z liścia – malowanie liści farbami i odciskanie ich na kartce papieru
  • jarzębina - malowanie liścia farbami i odciskanie ich na kartce papieru, wykonywanie   korali jarzębiny palcem maczanym w czerwonej farbie
  • Rozbawione liście - zabawa ruchowa – dzieci poruszają się z liściem w różny sposób w zależności od słyszanej muzyki granej na instrumentach
    ćwiczenie intonacji wypowiedzi – układanie, wypowiadanie zdań z różnymi emocjami
  • Mój liść jest – ekspresja słowna, mówienie jak największej liczby określeń w formie przymiotnikowej
  • Poczytaj mi mamo, tato – włączenie rodziców, dziadków w realizację projektu – czytanie dzieciom książek o treści przyrodniczej
  • Rodzina – przyporządkowywanie owoców i liści do odpowiednich  drzew
  • praca plastyczna,  wykonaj drzewo z wykorzystaniem rolki papierowej, gazety

III Etap – podsumowanie projektu

  • zorganizowanie wystawy prac dziecięcych w galerii przedszkolnej
  • O czym szumią drzewa -  zaprezentowanie  rysunków i twórczych opowiadań  dzieci w formie albumu
  • wręczenie dzieciom medalu jestem przyjacielem drzew
  • portfolio z dokumentacją grupową, ze zdjęciami wykonanymi podczas realizacji projektu


REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ ( Galina Dolya)

  • Łamanie kodu- sesja 1- (matematyka cz. 1) – dzieci będą wskazywać różne przedmioty o tych samych właściwościach – kolor, kształt, rozmiar
  • Mądre pytania- sesja 2 – dzieci będą używać symboli oznaczających właściwości fizyczne przedmiotu – kolor, kształt, rozmiar, grubość
  • Jeden, mało, dużo- sesja 3 – dzieci będą – prawidłowo używać kart symboli oznaczających jeden, mało dużo
  • Trzy zamki- sesja 4 – dzieci będą – rozróżniać przedmioty na podstawie kształtu, koloru i liczby

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ZE ŚRODOWISKIEM

  • ogólne i grupowe zebranie z rodzicami
  • „Ćwiczysz ty, ćwiczę ja – to zabawa na 102!”  – zorganizowanie zabaw  integracyjnych z rodzicami na terenie przedszkolny
  • organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu „ Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato” w ramach realizacji programu Cała Polska czyta dzieciom
  • spacer na skrzyżowanie ulic
  • wycieczka do lasu
  • spacery po osiedlu