Nauczyciele prowadzący:  Marta Podborska, Agnieszka Czech

MARZEC  2019

PROJEKT EDUKACYJNY  „ZDROWIE”

Etap – zadawanie pytań:
Co wiemy o zdrowiu?
Czego chcemy się dowiedzieć o zdrowiu?
Etap realizacja projektu:

  1. „W zdrowym ciele, zdrowy duch” rozmowa połączona z działaniem( założenie kącika zdrowia), zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborn
  2. „Piramida zdrowego żywienia" zabawa dydaktyczna, „Moja piramida” praca plastyczna metodą collage, zestaw ćwiczeń gimnastycznych metoda opowieści ruchowej na świeżym powietrzu
  3. „Jestem tym co jem” projekcja filmu; quiz o zdrowiu „Zdrowe i niezdrowe”,  zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą zadaniową
  4. „Kolorowe szaszłyki ” zajęcia gospodarskie, wykonanie zdrowych przekąsek
  5. Nauka piosenki „Zdrowia smaki” Centrum uśmiech, Klucz do uczenia się Gąsienice Sesja 13 „
  6. Ozdobne płoty- Budowanie płotów o zmiennych wzorach”
  7. ,,Sposób na choroby’’ teatr cieni, budowanie modeli bakterii techniką collage
  8. „Mam czyste i zdrowe zęby”, prezentacja multimedialna inspiracja do nauki wiersza J. Brzechwy
  9. „Natka Szczerbatka”, zabawy z tablica interaktywną
  10. „Szpital u Skrzatów” zabawa dydaktyczna, zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą M.A Kniessów
  11. „Zabawy z mydłem” zabawy badawcze, Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne
  12. „Sport to zdrowie” rozmowa i poznanie dyscyplin sportowych, zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne
  13. Spotkanie ze sportowcem,  zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą zadaniową
  14. „Marzec – czarodziej?” słuchanie wiersza; „Marzanna” praca plastyczno-techniczna z użyciem skrawków materiałów, spacer w pobliżu przedszkola w poszukiwaniu oznak wiosny
  15. „Skrzaty w ogrodzie” zajęcia gospodarcze, tworzenie grupowego ogródka, zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą stacyjną

Etap- podsumowanie projektu.

  • Wystawa fotografii przygotowanych przez rodziny aktywnie i zdrowo spędzające czas
  • Zorganizowanie wystawy prac dziecięcych w galerii przedszkolnej 
  • Dokumentacja zdjęciowa z realizacji projektu
  • Zaproszenie wybranych grup i przedstawienie piosenki o zdrowiu z użyciem instrumentów

 

Zabawy ruchowe:

  • „Sałatka z warzyw” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Turlanie”- zabawa ruchowa
  • „Wiem co jest zdrowe”- zabawa ruchowa
  • „Marsz przedszkolaków”-  zabawa bieżna z elementami marszu
  • „Co pływa po wodzie”- zabawa orientacyjno- porządkowa
  • „Rodzinki”- zabawa bieżna(wg. Klanzy)
  • „Zabawa z kostką emocji”-zabawa z elementami rzutu
  • „Poruszam się i prostuję” ćwiczenie kształtujące postawę
  • „Skrzat do Skrzata”
  • „Ciuciubabka”
  • „Przeszkody ”- zabawy z elementami podskoku
  • „Ćwiczenia oddechowe- Chusteczka”
  • „Miłe słowa”- zabawy z elementami toczenia

 Opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu : „ Jabłuszko”

Zadania tygodnia według Planu Daltońskiego:

  • Tydzień pierwszy:
    Piramida żywieniowa- ułóż według wzoru
    Narysuj po śladzie
    Znajdź co jest zdrowe a co niezdrowe, podziel według kategorii
    Dopasuj zastawę stołową
    Narysuj swoją zdrową potrawę, pamiętaj o warzywach i owocach
  • Tydzień drugi:
    Odszukaj zawodnika- kodowanie
    Dopasuj do zawodników sprzęt sportowy
    Narysuj po śladzie
    Nałóż przy pomocy słomki ubranie dla zawodnika
    Dokąd zmierza?- przeprowadź sportowca po drodze- przewlekanka
  • Tydzień trzeci:
    Umieść w szpitalu jego pracowników
    Narysuj po śladzie- strzykawka
    Przygotuj projekt kolorowego mydełka
    Głoskowanie- zaznacz klamerką obrazek, którego słyszysz podana pierwszą głoskę
    Co widzisz?- Odkoduj obrazek
  • Tydzień czwarty:
    Dopasuj tyle jabłuszek do koszyczka ile wskazuje liczba
    Dopasuj przyrządy do higieny osobistej, do mycia zębów
    Zaśpiewaj piosenkę „ Szczotka, pasta”
    Rysuj po śladzie
    Ułóżcie według wzoru w parach strój lekarski

REALIZACJA PROGRAMU KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

  • Konstrukcje Gąsienice:
    Sesja 13 „Ozdobne płoty- Budowanie płotów o zmiennych wzorach”
    Sesja 14 „Za ogrodzeniem-  budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami”
    Sesja 15„Ratujemy kaczki- Budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem”
    Sesja 16 „Wystarczająco wysoki i szeroki- Budowanie bram i wejść”
  • Matematyka 1 Motyle:
    Sesja 31 „Mogę zbudować wszystko. Planowanie  i budowanie według własnego pomysłu.
    Sesja 32 „Kierowcy i budowniczowie. Budowanie konstrukcji zgodnie z rzutem aksonometrycznym.
    Sesja 33 „Długość i szerokość(bez głębokości). Graficzne zastępowanie przedmiotów.
    Sesja 34 „Ujęcie aparatu, widoki z lotu ptaka i wścibskiego sąsiada trójperspektywiczny plan do graficznego przedstawiania przedmioty”

Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym:

  • Spotkania ze sportowcem
  • Konkurs fotograficzny  „ Nasza rodzina aktywnie wypoczywa”
  • Spacer w okolicach przedszkola, poszukiwanie oznak wiosny
  • „Pół godzinki dla rodzinki”- czytanie bajek przez najbliższych
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami 
  • Dostarczanie pomocy i materiałów do zajęć
  • Kontynuowanie zbiórki plastikowych nakrętek i makulatury  
  • Galeria prac plastycznych – na bieżąco w kąciku dla rodziców
  • 11.03.2019 - „Dwie Dorotki” - przedstawienie teatru Vaśka 
  • 11.03.2019 – Konsultacje z rodzicami 
  • 21.03.2019 - „Zaczarowany świat akademii” - koncert TOS

 

LUTY 2019

My się zimy nie boimy

  1. Klucz do uczenia się Konstrukcje Gąsiennice sesja 9; zestaw ćwiczeń gimnastycznych met. W Sherborne
  2. Płatki śniegu- Opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu
  3. Tajemnicze pudełko- Zabawa sensoryczna; zestaw  ćwiczeń gimnastycznych na świeżym powietrzu metodą opowieści ruchowej
  4. Zwierzęta Arktyki- Zabawa tematyczna; praca plastyczna z elementami wycinania
  5. Biały walczyk- Słuchanie wiersza I. Salach „ Zima”; słuchanie piosenki i nauka podstawowego kroku walczyka
  6. Zimowy krajobraz- Malowanie na niebieskich kartkach pastą do zębów; Zestaw ćwiczeń gimnastycznych met. Zadaniową
  • Zimowa rozgrzewka- Zabawa ruchowa z elem. podskoku  
  • Zestaw ćwiczeń porannych: dzieci powinny: ćw. duże grupy mięśniowe, doskonalić skłony w przód i w bok, czworakować, biegać bez potrąceń. 
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych: dzieci powinny: przestrzegać zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sali gimnastycznej, doskonalić chód i bieg w wyznaczonych kierunkach (przed siebie, w prawo, w lewo) z omijaniem przeszkód i szybką zmianą kierunku na umówiony sygnał dźwiękowy, orientować się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni.

Jesteśmy wobec siebie mili

  1. Klucz do uczenia się Konstrukcje Gąsiennice sesja 10; zestaw ćwiczeń gimnastyczne metodą zadaniową
  2. Warto pomagać- Opowiadanie twórcze „Kredki” – M. Musierowicz; nauka piosenki „ Kolorowe kredki” Fasolki
  3. Dziecięcy savoir-vivre, czyli uczymy się mówić przepraszam- Zabawa dydaktyczna na podstawie Filmu pt. „Franklin mówi przepraszam”;  zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą stacyjną
  4. Serca dwa- Zabawa dydaktyczna z ozobotami; zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne
  5. Czekoladowe serca -Serce- wydzieranka z kolorowego papieru na czarnym tle; taniec do piosenki „Czekolada”
  • „Kto trafi do celu, a kto rzuci najdalej? ”; zabawa ruchowa  z elem. rzutu i  celowania  
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elem. równowagi – przekraczanie niskich i wysokich przeszkód, przejście po ławeczce z asekuracją, stanie na jednej nodze. 
  • Zestaw ćwiczeń porannych z elem ćwiczeń pobudzających: pajacyk, wiatraczki, skaczące ptaki,   

Bajkolandia

  1. Klucz do uczenia się Konstrukcje Gąsiennice sesja 11; zestaw ćwiczeń gimnastycznych M.A. Kniessów
  2. Bajki z dawnych lat -Malowanie farbami akwarelowymi; zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą zadaniową
  3. Snuj się, snuj bajeczko- Teatrzyk sylwet na podstawie bajki pt. „ Czerwony Kapturek”, tworzenie akustyki do przedstawienia.
  4. Ta sama baśń, różne zakończenia- Zabawa dydaktyczna- zakończenie bajki; Zabawy z ozobotami.
  5. Okładka mojej książki- Malowanie pastelami olejnymi; Zestaw ćwiczeń gimnastycznych według metody W. Sherborne.
  • „ Nad głowami”- zabawa orientacyjno- porządkowa
  • „Murarz”- zabawa bieżna 
  • „ Celowanie do kosza”-zabawa z elementami celowania

Przyjaciel zwierząt

  1. Spiżarnia ptaków- Słuchanie wiersza  „Spiżarnia ptaków” S. Szuchowej”; praca techniczna- wykonanie karmnika
  2. Dzień dinozaura- Zabawa dydaktyczno- badawcza- ślady dinozaurów; nauka piosenki „ Spacer dinozaurów”
  3. Zabawy z psem- Zabawa dydaktyczna- Kodeks dobrego przyjaciela zwierząt; ćwiczenia gimnastyczne metodą W. Sherborne
  4. Klucz do uczenia się Konstrukcje Gąsiennice sesja 12; ćwiczenia gimnastyczne metodą opowieści ruchowej
  • „Piłka skacze po schodach”- zabawy z elementami podskoku
  • „ Ćwiczenia oddechowe z piórami”
  • „Lepimy bałwana”- zabawy z elementami toczenia

Opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu : „ Płatki śniegu”

Klucz do uczenia się Konstrukcje Gąsiennice:

  • Sesja 9  „Dróżka do domku królika”
  • Sesja 10 „Czy jest wystarczająco szeroka?”
  • Sesja 11 „Projekt budowy zespołowej”
  • Sesja 12 „ W środku i na zewnątrz”

Klucz do uczenia się Matematyka 1 Motyle:

  • Sesja 10 „Głodne króliczki i dodatkowe marchewki” 
  • Sesja 11 „ Który dom jest wyższy”
  • Sesja 12 „ Guziki do dziurek”
  • Sesja 13 „ Długie i krótkie ciężarówki”

Zadania tygodnia według Planu Daltońskiego:

Tydzień pierwszy:

  • Połącz w pary pasujące do siebie obrazki
  • Dokończ rysować według wzoru
  • Przeciwieństwa- znajdź karty o przeciwnych znaczeniach

Logopedyczne sudoku

  • Odkurzamy- przenieś za pomocą słomki  wszystkie pompony do słoika

Tydzień drugi:

  • Przewlekanka- przewlecz sznurówkę przez układankę
  • Głoskowanie- zaznacz klamerką obrazek, którego słyszysz podaną  pierwszą głoskę
  • Dobierz rękawiczki w pary
  • Zrób Laurkę z okazji Walentynek
  • Odkoduj obrazek

Tydzień trzeci:

  • Naucz się wybranego wiersza   J. Brzechwy
  • Opowiedz swoimi słowami  Bajkę pt. „ Czerwony Kapturek”
  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysuj po śladzie
  • Znajdź takie same śnieżynki
  • Dopasuj odpowiednią ilość pomponików  za pomocą szczypców

Tydzień czwarty:

  • Połącz ze sobą tyle spinaczy ile wskazuje liczba
  • Ułóż wzory z patyczków 
  • Odkoduj Dinozaura
  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysuj po śladzie
  • Zadanie w parach- Ułóżcie  Słonia Elmera z kartek według podanego wzoru

Wizualizacja działań według koncepcji planu daltońskiego:

  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie skrzatem aktualnego dnia tygodnia, każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor.  
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności , w planie znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych.  
  • Wizualizacja listy obecności w przedszkolu na tablicy ze zdjęciami dzieci - mobilizowanie do systematyczności i pamiętaniu o obowiązku zaznaczania się.
  • Wizualizacja kalendarza urodzin - dzieci przeanalizują kiedy, kto się urodził: w jakim miesiącu i jakiej porze roku – wyszukują osób, które jeszcze urodzin nie obchodziły   
  • Wizualizacja pracy w parach i zespołach - łączenie dzieci w pary, zespoły, poprzez zawieszanie na tablicy w odpowiednich miejscach ze zdjęć dzieci.  
  • Tablica zadań - nauczyciel wybiera trzy zadania w każdym tygodniu, z którym dzieci zapoznają się w poniedziałki. Realizują je w wolnym, wybranym przez siebie czasie, po zajęciach, zabawach, które są realizowane z całą grupą. Na wykonanie zadania dziecko ma tydzień czasu. Po ukończeniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielce i zaznacza ukończenie swojego zadania, pracy na tablicy, wybierając odpowiedni magnes.
  • Tablica dyżurnych- nauczyciel wyznacza dzieci do pełnienia ról społecznie użytecznych.

Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym:

  1. „Pół godzinki dla rodzinki”- czytanie bajek przez najbliższych
  2. Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami 
  3. Dostarczanie pomocy i materiałów do zajęć
  4. Kontynuowanie zbiórki plastikowych nakrętek i makulatury  
  5. Udział w imprezach przedszkolnych, koncertach muzycznych wg kalendarza imprez
  6. Galeria prac plastycznych – na bieżąco w kąciku dla rodziców
  7. Dnia 18 lutego 2019r. o godz. 10:15  Teatr VASKA zaprasza dzieci na "Trzy życzenia złotej rybki" 
  8. Dnia 21 lutego 2019r. o  godz. 9:00 koncert TOS - "Lista przebojów muzyki poważnej".  
  9. Dnia 11.02.2019 / godz.16.30- 17:30 Konsultacje pedagogiczne