Nauczyciel prowadzący. Ewelina Stawska, Magdalena Gronowska

GRUDZIEŃ 2018

MIKOŁAJ  SIĘ ZBLIŻA DZIECI SIĘ  RADUJĄ

  1. Finlandia- kraina Św. Mikołaja- prezentacja multimedialna, zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem ozobotów.
  2. Worek pełen prezentów- zabawa  słuchowo-dotykowa, zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R.Labana i Kniessów
  3. List do Mikołaja-  zabawy  rytmiczno- ruchowe do piosenki „ Przyjedź do nas Mikołaju” ,wykonanie obrazkowego listu do Mikołaja.
  4. „ Przygoda Świętego Mikołaja”- teatrzyk cieni, opowieść ruchowa „ Podróż Mikołaja”  „Pieczenie pierników ”-  zajęcia gospodarcze z udziałem rodzica
  5.  Prezent dla Św. Mikoła – historyjka obrazkowa inspiracją ukazania  możliwości sprawienia niespodzianki oraz  przyjemności innym. Zaprojektowanie z klocków pojazdu dla Mikołaja.


W RÓŻNYCH  PORACH  DNIA

  • Zestaw zabaw ruchowych - „Rymowana gimnastyka dla smyka”- zabawy ruchowe  przy muzyce. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych , mięśni brzucha , skręty tułowia, głowy, szyi, skłony w pozycjach wysokich i niskich.
  • Zabawa ruchowa (z elementem biegu) „ Renifery”- dzieci będą poruszać się swobodnie lub pod dyktando: prosto, do tyłu, do przodu, na lewo, na prawo.
  • Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy - bałwan patrzy!”- jedno dziecko jest bałwankiem, pozostałe dzieci są św. Mikołajami. Kiedy Bałwan stoi tyłem do dzieci, Mikołaje idą niosąc ciężkie worki z prezentami, na hasło „raz, dwa, trzy bałwan patrzy”, Mikołaje zastygają w ruchu. Kto się poruszy zostaje Bałwanem.
  • Zabawa ruchowa( ćwiczenia dużych grup mięśniowych) „ Puste worki, pełne worki”- dzieci będą wykonywały przysiad podparty ,wyprost, skłony w przód i w tył.
  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia „ Śnieżna kula”- dzieci idąc w skłonie, naśladują toczenie śniegowej kuli raz prawą, raz lewą ręką.

„ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA „- TEMAT REALIZOWANY METODĄ PROJEKTU

  • ETAP I – rozpoczęcie projektu
    Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)-zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
    Spisanie siatki pojęciowej: czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć o Świętach Bożego Narodzenia? Kto może nam powiedzieć coś  więcej o Świętach Bożego Narodzenia.

ETAP II- realizacja projektu

  1. zorganizowanie kącika projektowego – zgromadzenie zdjęć , książek, widokówek , albumów związanych z omawianym tematem.
  2.  Witaj choinko wśród nas- wspólne dekorowanie- ubieranie choinki przedszkolnej: wyjmowanie ozdób z pudełek, dzielenie się spostrzeżeniami na temat kształtów i kolorów , wielkości bombek, ich delikatności i kruchości. 
  3. „ Święta Bożego Narodzenia”- wspólne tworzenie myślowej mapy skojarzeń
  4. Spotkanie z ekspertem - rozmowa na temat przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia: jakie potrawy przygotowuje się na wigilię, wypieki, jaki kształt mogą mieć pierniki. Przybliżenie dzieciom swoich wspomnień związanych z Bożym Narodzeniem.
  5. „ Jaka to melodia”- rozpoznawanie znanych kolęd po usłyszanym fragmencie. Wspólne śpiewanie kolęd. Wprowadzenie w radosną atmosferę świąt.
  6. „ Dlaczego jest Święto Bożego Narodzenia?”- samodzielne wyciąganie przez dzieci wniosków, udzielanie odpowiedzi na pytania: dlaczego wypatrujemy gwiazdkę na niebie?, dlaczego śpiewamy kolędy? itp.
    „ Smaczne Boże Narodzenie”- zabawa smakowa. Rozpoznawanie świątecznych przysmaków za pomocą zmysłu smaku.
  7. Wykorzystanie wszystkich produktów z których przyrządza się świąteczne potrawy i wypieki ( rodzynki, mak, pomarańcze, orzechy włoskie, , wiórki kokosowe, migdały , suszone śliwki, cukier waniliowy, cynamon, chałwa itp.)
  8. „ Choinka strojnisia” – instrumentacja piosenki  z wykorzystaniem  instrumentów muzycznych( bębenek, trójkąt, talerze, butelki z kaszą) 
  9.  „ Pieczenie świątecznych ciasteczek” pod nadzorem eksperta:  wałkowanie ciasta, wykrawanie pierników przy pomocy foremek, dekorowanie pierników  różnokolorowymi lukrami i kolorowymi posypkami
  10. „ Pachnące Święta Bożego Narodzenia”- zabawa zapachowa. Rozpoznawanie świątecznych zapachów ( przyprawa do piernika, goździki, cynamon, rodzynki, skórka pomarańczowa, czekolada, grzyby, barszcz czerwony, majeranek, przyprawa do ryb itp.)
  11. Degustacja wspólnie  przygotowanych  jabłek z cynamonem 
  12. „ Żywa bombka”- wykonanie mandarynkowych bombek- ozdabianie wg. własnej inwencji twórczej goździkami
  13. „ Mikołaj” – wykonywanie oraz ozdabianie mikołai ze skarpety
  14.  „ Kuchnia Renifera Rudolfa”- oglądanie bajki przedstawiającej przygotowania Rudolfa do Świąt Bożego Narodzenia
  15. Zabawy grafomotoryczne- łączenie wykropkowanych miejsc ołówkiem
  16. „ Przedświąteczne porządki”- zabawy pantomimiczne i muzyczno- ruchowe wg. metody C. Orffa
  17. „ Opowieści wigilijne”- spotkanie czytelnicze
  18. Pachnące dekoracje świąteczne; obserwowanie etapów  suszenia się plastrów pomarańczy, zawieszanie ich na choinkę 
  19. Zagadki obrazkowe- wskazywanie spośród przypiętych na tablicy obrazków, tych które kojarzą się ze Świętami Bożego Narodzenia.
  20. „ Co tak pachnie lasem?”- oglądanie gałązek świerka i sosny. Dotykanie, wąchanie ich, porównywanie wyglądu igieł, zwrócenie uwagi z jakich drzew pochodzą gałązki.
  21. „ Co by było gdyby nie było Świąt Bożego Narodzenia?”-  swobodne wypowiedzi dzieci
  • Zabawa ruchowa  (z elementem biegu) „ Renifery”- dzieci będą poruszać się swobodnie lub pod dyktando: prosto, do tyłu, do przodu, na lewo, na prawo.
  • Zestaw zabaw ruchowych„ Przygoda Mikołaja”, „ Zaspy”
  • Zabawa matematyczna „ Nakrywamy do wigilijnego stołu”, „ Kolorowe bombki”
  • Zabawa tematyczna „ przygotowania do Świąt”- samodzielne aranżowanie i organizowanie miejsca zabawy z wykorzystaniem rekwizytów.
  • „W Święta najbardziej lubię…” – rozmowy na temat swoich ulubionych zajęć w czasie świątecznym
  • Szykujemy się na bal- ozdabianie masek sylwestrowych
  • „ Karuzela miesięcy”- słuchanie i rozmowa na temat opowiadania o Dwunastu miesiącach Janiny Porazińskiej
  • „ Jak się wita nowy rok na świecie” – prezentacja multimedialna


III ETAP- podsumowanie projektu

Spotkanie opłatkowe  połączone z wystawieniem Jasełek
Zorganizowanie wystaw prac dziecięcych w galerii przedszkolnej

  • W RÓŻNYCH  PORACH  DNIA
    Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego. Na bieżąco utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Kształtowanie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania. Odwoływanie się do  kącików,  wizualizacji.
    Systematyczne pogadanki na temat współtworzenia bezpiecznego otoczenia. Uczenie się i przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo swoje i innych. Przypominanie umów zawartych w Kodeksie Misia.

Klucz do uczenia- matematyka sensoryczna

  • Sesja nr 9 „ Wieże”- rozwijanie umiejętności porównywania rozmiarów przedmiotów dwuwymiarowych i porządkowanie według wielkości
  • Sesja nr 10 „ Zabawa w chowanego”- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania 7 kolorów spektrum
  • Sesja nr 11 „ Figurowe ludziki idą spać”- rozwijanie umiejętności dobierania figur do pasujących schematów

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Warsztaty Świąteczne z rodzicami-04.12.2018
  • Zajęcia gospodarcze- pieczenie pierników z ekspertem – 07.12.2018
  • Koncert TOS „ Jest taki dzień”- 11.12.2018
  • Kiermasz Bożonarodzeniowy-13-14.12.2018
  • Spotkanie opłatkowe „ Jasełka”- 13.12.2018
  • Spotkanie z Mikołajem – teatr Vaska- 19.12.2018
  • Rozmowy , kontakty indywidualne z rodzicami
  • Spotkania czytelnicze w ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom”

 

 

LISTOPAD 2018

„ JABŁKO”- TEMAT REALIZOWANY METODĄ PROJEKTU

  1.  „ Kącik jabłka”- zorganizowanie w sali kącika jabłka, swobodne zabawy badawcze wstępem do aromaterapii.
  2.  „ Od pestki do jabłka”- historyjka obrazkowa ukazująca poszczególne etapy wzrostu rośliny, ozdabianie szablonów jabłoni kulkami z krepiny.
  3.  „ Co kryje jabłko?”- zajęcia badawcze w sali odkrywcy, obserwowanie pestek i miąszu jabłka pod mikroskopem.
  4.  „ Małe czerwone jabłuszko...”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.
  5.  „ Polski stary sad -11 LISTOPADA”-  interpretacja opowiadania J. Kucharczyk, poznanie ekosystemu- sad, ukazanie piękna polskiej przyrody.
  6.  „ Dlaczego w jabłku mieszka robaczek?”- opowiadanie D. Gellnerowej inspiracja do pracy plastycznej wykonanej według instrukcji.
  7.  „ Smakołyki z jabłek”- rozmowa o walorach smakowych i zdrowotnych jabłka inspiracją do przygotowania zdrowych przekąsek, chipsów jabłkowych.
  8.  „ Co dzieje się z jabłkiem?”- zajęcia badawcze w sali odkrywcy, obserwacja procesu fermentacji.
  9.  „ Jabłko to zdrowie”-  zestaw zabaw ruchowych  „ zrywam jabłka”z wykorzystaniem dywanu interaktywnego.

W RÓŻNYCH PORACH DNIA

  • Realizacja koncepcji Planu Daltonskiego na bieżąco utrwalanie poczucia samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Kształtowanie wiary we własne siły u możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonywanie podjętego zadania. Odwoływanie się do kącików i wizualizacji.
  • Systematyczne pogadanki na temat współtworzenia bezpiecznego otoczenia. Uczenie się i przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo swoje i innych. Przypomnienie umów zawartych w kodeksie Misia.

  

  • Zabawa ruchowo poranna- forma aerobiku, dzieci powinny naśladować ruchy osoby dorosłej.
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R.Labana. 
  • Zabawa ruchowa „zrywam jabłka” dzieci powinny spacerować po sali-sadzie podczas muzyki,w czasie pauzy podskakiwać i zrywać jabłka z drzewa.                                                                      

MIŚ KONSTRUKTOR

  1. „Manipulujemy i konstruujemy”- zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem klocków geometrycznych.
  2. „Budujemy wieżę”- praca z wykorzystaniem obrazów statecznych przedstawiające różnego typu wieże (badawcze, obserwacyjne, nadawcze).
  3. „ Co jest w kształcie koła?”- zabawa ruchowa „ magiczne koło” z wykorzystaniem kółek serso wprowadzeniem do pracy plastycznej. 
  4. „ Kwadraty i kwadraciki”- zabawa rytmiczno- paluszkowa przy piosence.   
  5. „ Kolorowe trójkąty”- zabawa słuchowo- rytmiczna „figuraki” inspiracją do pracy technicznej„ trójkąt” z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.      

                                                                                                                                       
W RÓŻNYCH PORACH DNIA

  • Realizacja koncepcji Planu Daltonskiego na bieżąco utrwalanie poczucia samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Kształtowanie wiary we własne siły u możliwości,  kształtowanie odpowiedzialności za wykonywanie podjętego zadania. Odwoływanie się do kącików i wizualizacji.
      
  • Systematyczne pogadanki na temat współtworzenia bezpiecznego otoczenia. Uczenie się i przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo swoje i innych. Przypomnienie umów zawartych w kodeksie Misia.
      
  • Zabawa ruchowo poranna- forma aerobiku, dzieci powinny naśladować ruchy osoby dorosłej.  
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R.Labana.    
  • Zabawa ruchowa „ figuraki” dzieci na przerwę w muzyce tworzą wybrane figury.  
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Odszukaj parę” - dz. powinny biegać bez potrącania, na przerwę w muzyce dobrać się parami zgodnie z posiadanym znaczkiem, nazwać przedstawioną na nim figurę geometryczną oraz określić kolor.   

BEZPIECZNE MISIE                        

  1.     „ Spacer na skrzyżowanie”- wycieczka na pobliskie skrzyżowanie. 
  2.   „ Sygnalizacja świetlna”- improwizacja ruchowa do piosenki „ czerwone stój-zielone idź” inspiracją do pracy plastycznej. 
  3.     „ Znaki drogowe”-  prezentacja multimedialna o znakach drogowych. 
  4.     „ Jak prawdziwi kierowcy”- zabawa rytmiczno-logopedyczna do piosenki samochody„ 
  5.    „ Zebra-przejście dla pieszych”- rozwiązywanie zagadek tematycznych inspiracja do pracy plastycznej według instrukcji.

 

  • Zabawa ruchowo poranna- forma aerobiku, dzieci powinny naśladować ruchy osoby dorosłej.  
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody twórczej R.Labana. 
  • Zabawa popołudniowa ,, ulica z klocków”- dzieci budują własną ulicę z różnego rodzaju klocków, wykorzystują do tego stworzone przez siebie maty.
  • Zabawa ruchowa samochody- dzieci naśladują jadące auta na pauze w muzyce i czerwone światło zatrzymuja się.


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI   

  •     Rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami.  
  •     Korespondencja mailowa w celu wymiany obserwacji dzieci.
  •     Spotkania czytelnicze w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.  
  •     Zabawy ruchowe z udziałem rodziców.


REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (GALINA DOLYA)

MATEMATYKA SENSORYCZNA
Sesja 3- królestwo figur- figurowe herbatniki dla figurowych ludzików

 

 

PAŹDZIERNIK 2018

KONTYNUACJA MATODY PROJEKTU „NASZE PRZEDSZKOLE”
KOLOROWAJA JESIEŃ

  1. „W poszukiwaniu kolorów jesieni”- zabawa rytmiczno- ruchowa do piosenki „ Ola i liście”; spacer po terenie wokół przedszkola.
  2. „ Jesienna zgaduj zgadula”- rozwiązywanie zagadek pantomimicznych i słownych. Zestaw zabaw  ruchowych „ jesienne przygody” z elementami metod twórczych.
  3. „ Kolorowe liście”- piosenka wprowadzeniem do pracy plastycznej „suknia  Pani Jesieni” ,zabawa ruchowo- oddechowa 
  4. „ Co Krasnal znalazł w parku?”- historyjka obrazkowa inspiracją zabawy dydaktycznej  ; zestaw ruchowych na terenie przedszkolnym.
  5.  „ Kto zasypia”-  inscenizacja wiersza „ Jeż gościnny zwierz” Cz. Janczarskiego, zabawy teatralne Formowanie jerzyków z połówek orzechów włoskich.

W RÓŻNYCH  PORACH  DNIA

  • Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego Na bieżąco utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Kształtowanie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania. Odwoływanie się do  kącików,  wizualizacji.
  • Systematyczne pogadanki na temat współtworzenia bezpiecznego otoczenia. Uczenie się i przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo swoje i innych. Przypominanie umów zawartych w Kodeksie Misia.
  • Zabawa ruchowa poranna (forma aerobicu) - dz. powinny naśladować ruchy osoby prowadzącej; koordynować ruch swojego ciała z muzyką.
  • Zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa) - dz. powinny: wyrabiać poprawność ruchów, umiejętnie współdziałać z partnerem, ćwiczyć duże grupy mięśniowe poprzez ćw. naśladowcze (skakać, czworakować, biegać w różnych kierunkach, przechodzić po ławeczce); reagować na polecenia i sygnały n-lki.
  • Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Zanieś śniadanie” – dz.  powinny: ustawić się w szeregu i przenieść krążek z woreczkiem do kolegi stojącego w odległości kilku kroków.
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Leśne zwierzęta”- dz. powinny biegać swobodnie, na dźwięk instrumentu powinny naśladować ruchy zwierzęcia, którego nauczyciel pokaże na obrazku: zając – skoki, dzięcioł –stukanie dziobem w drzewo…itd. 
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi „ Przejście po kamieniach”- dzieci powinny przechodzić na palcach po kamieniach- krążkach; odzwierciedlając nastrój i tempo w muzyce


NAJLEPSZE WITAMINY TO OWECE I JARZYNY

  1. Każde dziecko Ci to powie, że warzywa dają zdrowie- teatrzyk sylwet zaproszeniem do  zabawy aromaterapeutycznej- wąchanie warzyw.
  2. Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Scherborne.
  3.  ,,Na straganie w dzień targowy”- piosenka pt. „ Polka – fasolka” inspiracją zabawy tematycznej w  targowisko owocowo- warzywne
  4.  „W spiżarni”-  rozmowa połączona z działaniem, wykonywanie sylwet warzyw i owoców. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej.
  5. „Ruda marcheweczka”- zabawy rytmiczno-ruchowe do piosenki; pieczenie ciasta marchewkowego.
  6. „Ola i liscie ” – opracowanie piosenki metoda Dobrego Startu
  7. „Poznajemy pracę kucharki i kucharza”-  wizyta w przedszkolnej kuchni

W RÓŻNYCH  PORACH  DNIA

  • Zabawa ruchowa poranna „ Rób to co ja” - dzieci powinny biegać na palcach w różnych kierunkach bez potrącania, szybko reagować na sygnały słowne i dźwiękowe.
  • Zestaw zabaw ruchowych z elem. metody twórczej R. Labana- dzieci w sposób swobodny powinny interpretować ruchem słyszana opowieść, przyjmować prawidłową postawę ciała w siadzie, staniu i chodzeniu
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Odszukaj parę” - dz. powinny biegać bez potrącania, na przerwę w muzyce dobrać się parami zgodnie z posiadanym znaczkiem, nazwać przedstawioną na nim figurę geometryczną oraz określić kolor.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Ptaszki w gniazdach” -dzieci po wykonaniu czynności o charakterze naśladowczym, wracają  na swoje miejsce oznaczone przyborem ( krążkiem)i czekają na kolejny wylot
  • Zabawa ruchowa z elementem skoku- dzieci powinny wykonywać lekkie i sprężyste podskoki obunóż początkowo w miejscu, następnie w różnych kierunkach.

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

MATEMATYKA SENSORYCZNA
Sesja 1- ukryj myszkę
Sesja 2-złap piłkę
Sesja 3- królestwo figur- figurowe herbatniki dla figurowych ludzików


Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Pasowanie na przedszkolaka 24.10.2018
  • Spotkanie z muzyka etniczną- Marroko 17.10.2018
  • Rozmowy , kontakty indywidualne z rodzicami
  • Spotkania czytelnicze w ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom”

 

WRZESIEŃ 2018

„Moje  Przedszkole” - Projekt edukacyjny

Etap I – rozpoczęcie projektu
Spisanie siatki pojęciowej ( wstępnej)- zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących tego co wiedzą na temat  przedszkola?
Spisanie siatki pojęciowej- co chcą się dowiedzieć o przedszkolu?  Kto może im powiedzieć coś o przedszkolu?

Etap II – realizacja projektu

Sposób realizacji (przykładowe zajęcia)

  • Zorganizowanie kącika projektowego „ My w przedszkolu”. Zapoznanie dzieci z tablicą obecności, na której dzieci samodzielnie będą oznaczały swoja obecność w przedszkolu oraz wyjście do domu.
  • „ Kolory dnia”- zapoznanie dzieci, że każdy dzień oznaczony jest innym kolorem. Nauczą się identyfikowania dni tygodnia , zanim jeszcze nauczą się odczytywać ich nazwy. Za pomocą specjalnego suwaka będą wiedzieć jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia. 
  • Zapoznanie  dzieci w  „Rytmem dnia w przedszkolu”. Dzieci za pomocą ilustracji prezentujących w sposób symboliczny różne działania i aktywności ustalają przebieg dnia. Używając wskaźnika będą wiedziały co  aktualnie się dzieje i co czeka je za chwilę.
  • „ Nasze zasady” -wyprowadzenie zasad dotyczących bezpieczeństwa w przedszkolu oraz podczas zabawy na sprzęcie terenowym i zakazu oddalania się z wyznaczonego terenu.
  • Wdrażanie do uczestnictwa w zajęciach z całą grupą. Zapoznanie z kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem. Wyrabianie nawyków porządkowania miejsca zabawy, odkładania zabawek na wyznaczone, stałe miejsca
  • „Jestem sobie przedszkolaczek”- osłuchanie z piosenką
  • Integrowanie grupy. Utrwalanie  znajomości imion  i koleżanek. Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami do przestrzegania reguł zabawy.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: ubieranie się i rozbieranie, spożywanie posiłków, sygnalizowanie potrzeb i korzystanie z toalety.
  • „ Plaster miodu”- malowanie plastra miodu darami natury ( szyszkami)
  • Co można robić w przedszkolu? - swobodne wypowiedzi, nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli
  • „Kolorowe kredki w pudełeczku noszę”- słuchanie opowiadania ilustrowanego pacynką. Malowanie kredkami świecowymi na dowolny temat; obserwacja umiejętności posługiwania się kredką, zwrócenie uwagi na swobodne kreślenie po kartce; budzenie zadowolenia  dzieci z wykonanej przez siebie pracy
  • „ Misie dwa”- zabawa ruchowo- muzyczna
  • „ Witające się rączki”- zabawa ilustracyjna ruchem do wiersza K. Sąsiadka
  • „ W ogrodzie przedszkolnym”- zabawy na terenie przedszkolnym
  • „Jestem sobie przedszkolaczek”- przedstawianie treści piosenki za pomocą ruchu i gestu, podejmowanie prób wspólnego zaśpiewania refrenu piosenki
  • „ Zgaduj- zgadula”- rozwiązywanie zagadek obrazkowych dotyczących zabawek ( po odsłoniętym fragmencie)
  • „Kłopoty Misia Grzecznisia”- historyjka obrazkowa. Dokonywanie podziału na ilustracje z dobrym zachowaniem i ze złym zachowaniem. Uzasadnianie swojego wyboru
  • „Droga do przedszkola”- gra ściganka wg Gruszczyk-Kolczyńskiej.  Poznawanie zasad gy. Wzmacnianie odporności emocjonalnej
  • „Odgłosy wakacji”-  zabawa słuchowa. Rozpoznawanie odgłosów charakterystycznych dla różnych środowisk np. szum fal, krzyk mew, szum drzew itp. 
  • „ Miś Puchaty” – praca plastyczna. Malowanie konturu misia patyczkiem do uszu i farba plakatową
  • „Zwiedzamy przedszkole”-  poznawanie pomieszczeń przedszkolnych
  • „ Mało nas” – opracowanie piosenki metoda Dobrego Startu. Odpowiadanie na pyt. Nauczycielki dotyczące treści piosenki. Kreślenie linii z zachowaniem prawidłowego kierunku kreślenia
  • Nasze przedszkole”- praca plastyczna- rysowanie kredkami. Zachęcanie do wykorzystania całej palety barw.
  • Zabawy rozwijające słuch fonematyczny- odtwarzanie słyszanych rytmów za pomocą klaskania, tupania itp.; rozpoznawanie odgłosów z otoczenia
  • „ Kto pracuje w przedszkolu?”-  zgłębianie wiedzy na temat pracy  i obowiązków: pani Dyrektor , pani Intendent oraz pani Kucharki
  • „ Ruda marcheweczka”- osłuchanie z piosenką ,  ilustrowanie treści ruchem i gestem (np. krojenie marchewki, wyciskanie soku itp.) 
  • „ My przedszkolacy”- wykonanie swojego portretu z użyciem sylwety, stworzenie  z portretów obrazu grupy wokół napisu „ My Przedszkolacy”
  • Zestaw zabaw ruchowych- „Rymowana gimnastyka dla smyka”- zabawy ruchowe  przy muzyce. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych , mięśni brzucha , skręty tułowia, głowy, szyi, skłony w pozycjach wysokich i niskich
  • „ Co ukryło się w pudełku?”- zabawa dotykowa. Rozpoznawanie przyborów toaletowych po kształcie, nazywanie i wyjaśnianie do czego służą
  • „Okulary”-  humorystyczna inscenizacja wiersza J. Tuwima , wykonanie okularów poprzez ozdabianie z gotowych wyciętych elementów ( kropki , kreski, paski z papieru)
  • „ Kto to jest przedszkolak?”- swobodne wypowiedzi dzieci do gazetki przedszkolnej
  • „ Moje przedszkole”- budowanie z dowolnych klocków

FAZA III  -  zakończenie projektu
Wykonanie makiety Przedszkola Miejskiego nr 17 im. Fryderyka Chopina
Zamieszczenie w gazetce przedszkolnej wypowiedzi dzieci
„ Co to jest Przedszkole?”
Wspólne świętowanie podczas Pasowania na Przedszkolaka


W RÓŻNYCH  PORACH  DNIA


Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego

  • Na bieżąco utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Kształtowanie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania. Odwoływanie się do  kącików,  wizualizacji.
  • Systematyczne pogadanki na temat współtworzenia bezpiecznego otoczenia. Uczenie się i przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo swoje i innych. Przypominanie umów zawartych w Kodeksie Misia
  • „ Jestem bezpieczny”- uczestniczenie dzieci w próbnych alarmach. Nauka szybkiego reagowania na sygnały. Poznanie drogi ewakuacyjnej
  • Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Zanieś śniadanie” – dz.  powinny: ustawić się w szeregu i przenieść krążek z woreczkiem do kolegi stojącego w odległości kilku kroków.
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Leśne zwierzęta”- dz. powinny biegać swobodnie, na dźwięk instrumentu powinny naśladować ruchy zwierzęcia, którego nauczyciel pokaże na obrazku: zając – skoki, dzięcioł –stukanie dziobem w drzewo…itd. 
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi „ Przejście po kamieniach”- dzieci powinny przechodzić na palcach po kamieniach- krążkach; odzwierciedlając nastrój i tempo w muzyce
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Odszukaj parę” - dz. powinny biegać bez potrącania, na przerwę w muzyce dobrać się parami zgodnie z posiadanym znaczkiem, nazwać przedstawioną na nim figurę geometryczną oraz określić kolor.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Ptaszki w gniazdach” -dzieci po wykonaniu czynności o charakterze naśladowczym, wracają  na swoje miejsce oznaczone przyborem ( krążkiem)i czekają na kolejny wylot
  • Zabawa ruchowa poranna (forma aerobicu) - dz. powinny naśladować ruchy osoby prowadzącej; koordynować ruch swojego ciała z muzyką
  • Zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa) - dz. powinny: wyrabiać poprawność ruchów, umiejętnie współdziałać z partnerem, ćwiczyć duże grupy mięśniowe poprzez ćw. naśladowcze (skakać, czworakować, biegać w różnych kierunkach, przechodzić po ławeczce); reagować na polecenia i sygnały n-lki.

Współpraca z rodzicami i   środowiskiem

  • Dni adaptacyjne
  • Rozmowy indywidualne w celu skrócenia okresu adaptacji dzieci do nowych warunków i środowiska przedszkolnego
  • Zebranie grupowe
  • Spotkania czytelnicze w ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom”