Nauczyciele prowadzący: Hanna Dudkowska, Karolina Ostrowicka-Dądelska

Czerwiec

  • „Bajka o Goździku wnuku szewca dratewki” – bajka dla dzieci w wykonaniu rodziców dzieci z przedszkola w ramach akcji „Rodzice – Dzieciom”
  • Zabawy z okazji Dnia Dziecka  - zabawy i gry integracyjne, konkursy, loteria fantowa, działalność plastyczna, słuchanie bajek czytanych przez rodziców w ramach akcji „Cała Polska czyta Dzieciom”

Świat pod lupą
1.    „Bocian i żabki”- opowieść ruchowa inspiracją do zabaw ortofonicznych  
2.    „Żaba” – składanie kół metoda origami płaskiego
3.    „Kto ukrył się w trawie?”- zabawa badawcza z wykorzystaniem lupy
4.    ,,Do biedronki przyszedł żuk…”- inscenizacja wiersza „
5.    „Tylko biedronka nie ma ogonka”- nauka piosenki
6.    „Barwy motyla” – malowanie na sztalugach
7.    „Motyl  dyrygent”- zabawa rytmiczna ,,Ślimak, ślimak pokaż rogi”… lepienie z masy solnej  „Wiosenna łąka”- zestaw zabaw ruchowych
8.    „Piotruś i wilk” – zabawy muzyczno- ruchowe do utworu Prokofiewa

LUSTERECZKO, POWIEDZ PRZECIE…

  1. „Bazyliszek”- historyjka obrazkowa do polskiej legendy. Ćwiczenia grafomotoryczne- „ślady Bazyliszka”.
  2.  „Co wiemy o lustrach?” – rozmowa w oparciu o ilustracje, zabawy badawcze i doświadczenia dzieci.
  3. „Autoportret” - wykonanie kredkami autoportretu na podstawie wizerunku w lustrze. Zabawa słowna „Lustereczko, powiedz przecie…” dopowiadanie przez dzieci swoich życzeń.
  4. „Magiczne lustro” wiersz Cz. Janczarskiego inspiracją do zabawy „Lustro prawdy”.

KOLOROWE DNI

Czarno- biały dzień
Co by było gdyby na świecie zabrakło kolorów?- analogia fantastyczna. „Zaczarowane plamy”- praca plastyczna.
"W poszukiwaniu kolorów”- spacer po najbliższej okolicy (po II śniadaniu)

Dzień czerwony
Zabawa dydaktyczna, „Co jest czerwone?”. Praca plastyczna „Czerwony obrazek dla mojego przyjaciela”.

Słuchanie bajki pt. „Historia o kłótliwym czerwonym jabłku”- po II śniadaniu.

Dzień Żółty
„O jakim przedmiocie myślę?”- dziecięce filozofowanie (sztuka zadawania pytań). „Żółty jak...” zabawa z piłką.

Dzień niebieski
„Niebieski obraz”- malowanie do muzyki. „Deszcz kropli” zabawa matematyczna.

Kolorowy świat
„Jakim jestem kolorem?”- analogia personalna do muzyki Vivaldiego. Zabawa „Prawda czy fałsz”.


WAKACJE TUŻ, TUŻ..

  1. „Wyjazd Ani i Krzysia” inscenizacja utworu J.Salach inspiracją do  malowania palcami nt. „Wesołe słoneczko”.
  2. „Wakacyjne rady”- słuchanie wiersza W. Badalskiej inspiracją do projektowanie znaczka zakazu do w/w wiersza „Wakacyjne rady”.
  3. „Jedziemy na wakacje” - zabawa dydaktyczna inspiracją do ćwiczeń ortofonicznych w formie zabawy dźwiękonaśladowczej „Czym pojedziemy na wakacje?” oraz  składanki papierowej „Samolot.
  4. „Mali badacze co pływa, co tonie” -  montowanie z tworzywa przyrodniczego nt. „Łódeczka” inspiracja do zabaw badawczych.
  5. „Chmury i watr wokół nas” – malowanie zainspirowane obserwacją chmur na niebie i wierszem W. Domeradzkiego „Chmury” (zajęcia na terenie).

Realizacja kolejnej sesji Programu „Klucz do uczenia się - moduły matematyczne – Matematyka sensoryczna” + aktualny zestaw zabaw ruchowych.

  • Co jest ukryte? sesja53
  • Wszystkiego najlepszego Panie kwadracie sesja 54
  • Kolorowy sklep sesja 55
  • Wybieramy choinkę sesja 56
  • Który kolor zniknął sesja 57
  • Sklep z rozmiarami sesja 58
  • Czerwone i okrągłe sesja 59
  • Loteria kolorów i kształtów sesja 60

 

Maj

  1. Przygoda z książką   ,,Wędrówka słonia” -  słuchanie opowiadania  H. Świdzińskiej  ,,Kwiatek trzypłatek” -  instrumentacja piosenki 
  2. Moja ulubiona bajka -  projektowanie okładki na książkę
  3. ,,Kredki”-  teatrzyk kukiełkowy wg opowiadania  M. Musierowicz inspiracją do dyskusji nt. Jak utrzymać przyjaźń?  
  4. Bajkoludek - tworzenie kukiełki 
  5. Świat bajkowych bohaterów -  gra ściganka wg . metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej połączona z układaniem opowiadania ,
  6. W Bajkolandii  - zestaw gimnastyki rytmicznej M.A. Kniessów 
  7. Telewizja czy książka?- dziecięce filozofowanie  
  8. Wymyśl urządzenie które kontrolowało by dzieciom czas spędzony przed komputerem-  zabawa w wymyślanie wg metody E. De Bono 
  9. Ziewanie energetyczne  - zabawy wg metody Dennisona 
  10. Spotkanie przyjaciół -  Zestaw zabaw ruchowych  
  11. Święto mamy i taty!   „Dobra ta chatka gdzie mieszka matka” - teatrzyk kukiełkowy wg opowiadania  L. Krzemienieckiej  
  12. Portret mojej mamy- malowanie farbami plakatowymi „Kocham moja mamę, za....” .- swobodne wypowiedzi dzieci
  13. „Piosenki dla taty”- nauka piosenki
  14. ,,Zajączek z rozbitego lusterka”- tearzyk kukiełkowy wg opowiadania  M. Musierowicz
  15. ”Jestem chmurką” –relaksacja przy nagraniu muzycznym koncertu J. Brahmsa  ,,Kołysanka” Op.  49 
  16. Mój najpiękniejszy dzień z mamą i tatą  – tworzenie opowiadania
  17. ,,Przyjęcie”- zabawa tematyczna Uroczystość z okazji Dnia mamy i taty  

Świat pod lupą

  1. „Bocian i żabki”- opowieść ruchowa inspiracją do zabaw ortofonicznych  
  2. „Żaba” – składanie kół metoda origami płaskiego 
  3. „Kto ukrył się w trawie?”- zabawa badawcza z wykorzystaniem lupy
  4. ,,Do biedronki przyszedł żuk…”- inscenizacja wiersza „
  5. Tylko biedronka nie ma ogonka”- nauka piosenki 
  6. „Barwy motyla” – malowanie na sztalugach 
  7. „Motyl  dyrygent”- zabawa rytmiczna ,,Ślimak, ślimak pokaż rogi”… lepienie z masy solnej  „Wiosenna łąka”- zestaw zabaw ruchowych
  8. „Piotruś i wilk” – zabawy muzyczno- ruchowe do utworu Prokofiewa 

 Klucz do uczenia się + aktualny zestaw zabaw ruchowych

Realizacja programu „chroń się przed kleszczami”.

Rrealizacja koncepcji planu daltońskiego: zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów i kalendarza pogody, wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności, zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia, wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw, wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw 

Współpraca z rodzicami i środowiskiem:

  • 11 maja 2017r. o godz. 9:00 Teatr Vaśka zaprasza dzieci na przedstawienie   pt. "Pinokio"
  • 16 maja 2017r. o godz. 9:00 koncert muzyków z Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
  • 22 maja 2017r  o godz. 9.45 zapraszamy Rodziców na Święto Mamy i Taty
  • wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami,
  • gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom

 

 

Kwiecień

ŚWIĄTECZNY CZAS

  1. Co wsadzamy do święconki? rozmowa zainspirowana piosenką „Z jajkiem i zającem”.
  2. „Siejemy owies i rzeżuchę”- prace w kąciku przyrody. „Marcinek i gniazdko zajączka” słuchanie opowiadania inspiracją do wykonania  pracy plastyczno- technicznej „Papierowy zając”.
  3. „Jakiej pisanki brakuje?” ćw. spostrzegawczości wzrokowej. Pisanki, kraszanki- ozdabianie jaj.
  4. „Kurczęta” – opowiadanie historyjki obrazkowej. Kotki na wierzbie zabawa badawcza (uwrażliwienie na dotyk) inspiracja do pracy plastycznej
  5. „Bazie” – wydzieranka z gazet. „Taniec kurcząt w skorupkach” inspiracja do zabaw badawczych z jajkiem. 
  6. „Śmigus- dyngus” opowiadanie Danuty Graj inspiracją do zabawy matematycznej „Szukamy pisanek”.
  7. „Wiosenne kwiaty” opowieść ruchowa inspiracją do wykonania „Palmy Wielkanocnej”.

NASZA ZIEMIA

  1. Opowieść Ziemi”- wiersz inspiracją do pracy plastycznej „Ziemia szczęśliwa i smutna”- naklejanka.
  2. „Recyklingowa orkiestra”- zabawa rytmiczna.
  3. „Dzień Ziemi”- przedszkolne obchody światowego Dnia Ziemi
  4. „Oszczędzaj wodę”- gra ściganka wg Gruszczyk- Kolczyńskiej.
  5. Zestaw zabaw ruchowych. „Wiosenna układanka”- koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Zestaw zabaw ruchowych.

KOSMICZNE PODRÓŻE

  1. „W krainie ufoludków” – rymowanka ufoludki improwizacja do zaprojektowania twarzy kosmity na balonie.
  2. „Kometa” – Wiersz K. Kusek. Piosenka „Ufoludki”.
  3. „Dzień i noc”- opowieść ruchowa „Dzień z nocą wędrują”  inspiracją do rysowania Słoneczek (oburącz).
  4. „Jak mama zreperowała księżyc” – opowiadanie J. Papuzińskiej inspiracją do lepienia księżyca z masy solnej.
  5. „Zapraszamy do rakiety” zabawa rytmiczno- ruchowa w oparciu o wiersz W. Badalskiej. Układanie rakiety z figur geometrycznych i klocków Lego.

Klucz do uczenia się + aktualny zestaw zabaw ruchowych

  • „Tęczowa aplikacja” sesja 46. Zrozumienie istoty kolejności w spectrum kolorów.
  • „Przez most” sesja 47. Rozszerzenie pojęcia wysokości w określonym charakterystycznym położeniu.
  • „Wzorzysty witraż” sesja 48. Rozszerzenie pojęcia przestrzeni pomiędzy przedmiotami. Rozwijanie umiejętności odtwarzania wzorów. Ćwiczenie umiejętności postępowania zgodnie z instrukcją.
  • „Razem zróbmy tęczę” sesja 49. Utrwalenie wiedzy o kolorach spektrum. Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.

REALIZACJA PROGRAMU „CHROŃ SIĘ PRZED KLESZCZAMI”.

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO:

- zaznaczanie obecności na tablicy - zaznaczanie dyżurów na drzwiach - kalendarz pogody

- wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności

- zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej

- wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia

- wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach - porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw

- wykorzystywanie zegara daltońskiego do zabaw - wprowadzenie sygnalizatora

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i ŚRODOWISKIEM:

- Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami,

- Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw

- Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”

- TOS - Zajęcia otwarte z rodzicami - Zajęcia biblioteczne

 

 

 

Marzec

,,TEATR”- PROJEKT EDUKACYJNY


I. Etap pierwszy – wprowadzenie tematu:
1.„W teatrze” rozmowa połączona z przygotowaniem nowej siatki pojęć.
•    rozmowa
2.,,Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy patrzę”- cykl zajęć wprowadzających.
•    „Po co jest teatr?”- słuchanie wiersza Joanny Kulmowej,  
•    ,,Magiczne miejsce”- nauka piosenki,
•    „Magiczne miejsce – teatr” – pokaz multimedialny,  
•    Mały teatrzyk -   wzbogacanie kącika teatralnego o nowe elementy garderoby,  
zajęcia plastyczne;  
•    kotek z papierowej torebki,
•    królewna z drewnianej łyżki
ekspresja ruchowa, muzyczna:
•    „Walc kwiatów” zabawy przy muzyce Czajkowskiego Dziadek do orzechów,
•    ,,Marzenie” – swobodna ekspresja ruchowa do  Roberta Szumana                              z wykorzystaniem wstążek
•    Taniec kurcząt w skorupkach, Musogorski -zabawa paluszkowa  
3.Mali aktorzy na małej scenie
•    przestrzeganie zawartych z dziećmi zasad zabawy w kąciku teatralnym,
•    zabawy w teatrze cieni,  
•    zwierzęta w zoo- dziecięca pantomima,  
•    swobodne zabawy w teatrzyku,  
4.Wyjazd do teatru lalkowego ,,Zaczarowany świat” na spektakl pt. „ Królowa śniegu”

II. Etap drugi – aktywność badawcza dzieci:
1.wspólnie z dziećmi wybór sztuki do inscenizacji
2.Przygotowanie scenografii do zaplanowanego przedstawienia.
3.Ustalenie obsady do zaplanowanego przedstawienia.
4.Spotkanie z ekspertem
5.Przygotowanie plakatu   
6.Próba generalna przed zaplanowanym przedstawieniem.

III. Etap trzeci – zakończenie projektu:

  1. Dokumentacja projektu  -  zdjęcia  wykonane podczas realizacji.
  2. Wystawa prac dziecięcych w galerii przedszkolnej. Kukiełka - wykonanie wspólnie  z rodzicami kukiełki do zabaw w teatrze.
  3. Zaproszenie młodszych kolegów na przedstawienie.

    W POSZUKIWANIU PIERWIOSNKA…
  • „W marcu jak w garncu”- słuchanie wiersza, ,,Marzec”- nauka piosenki   
  • ,,W poszukiwaniu pierwiosnka”:- Spacer w okolicy przedszkola ,,Wiosno, wiosenko, gdzie jesteś powiedz nam”-   instrumentacja piosenki,  
  • ,,Przebiśnieg”- historyjka obrazkowa ,,Wiosenne obrazki”- praca wykonana techniką collage,  
  • ,,Wiosenna podróż na matematyczną wyspę”- zabawy matematyczne                                           z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
  • „Wiosenna przygoda” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie opowiadania E. Zarzeckiej
  • ,,Wlazł kotek”- opracowanie piosenki metodą dobrego startu
  • ,,Bocian  na wiosennej łące”- dziecięce origami
  • Żegnaj zimo – przyszła wiosna – Powitanie wiosny, dzień zabaw i radości!  

    WIELKA TAJEMNICA MAŁEGO ZIARENKA- ZABAWY BADAWCZE
  • Doświadczenie - Z czego składa się gleba?
  • Doświadczenie- Jak sprawdzić czy w glebie znajduje się woda,  
  • Doświadczenie -,,Jakie to drzewo? Kalkowanie kory drzew, założenie w kąciku przyrody hodowli gałązek z różnych drzew,
  • Skąd nasionko wie, co ma z niego wyrosnąć – próby dziecięcego  filozofowania,  
  • „Kamyczek”- zabawa matematyczna
  • Co zrobić, żeby wyrosła roślina?”– zabawy w kąciku przyrody ,,Wiosna w ogródku””  - słuchanie piosenki
  • Jak założyć hodowlę fasoli? - instrukcja wg koncepcji daltońskiej,  
  • ,,Brzoza”- malowanie farbą plakatową

    WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i ŚRODOWISKIEM
  • 7 marca 2017r.  wszystkie dzieci wyjadą do teatru Zaczarowany Świat  na przedstawienie pt.,,Królowa Śniegu na Wesoło". Autokary będą podstawione pod przedszkolem o godz. 8:30. Początek spektaklu godz. 9:00
  • 8 marca 2017r. o 9:30 Międzygrupowy Przegląd Piosenki o Zdrowiu.
  • 21 marca 2017r. powitanie wiosny z Królową Polskich Rzek - Wisłą i muzykami Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Początek o godz. 9:00
  • 24 marca Warsztaty wielkanocne z Rodzicami
  • Wycieczka do biblioteki
  • Indywidualne konsultacje pedagogiczne

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (wtorki + aktualny zestaw zabaw ruchowych)
•    sesja 43 – ,,Wysoko- nisko”- określanie i mierzenie w wysokości,
•    sesja 44 - ,,Zielony jak łąka”- nazywanie odcieni kolorów,
•    Sesja 45 – ,,Potłuczone talerze”- dopasowywanie elementów wg wielkości.

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO:
•    zaznaczanie obecności na tablicy
•    zaznaczanie dyżurów  
•    kalendarz pogody
•    wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
•    zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
•    wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
•    wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach
•    porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
•    wykorzystanie zegara daltońskiego do zabaw
•    samodzielne wykonanie instrukcji do zabawy badawczej

 

Luty

Bezpieczne zabawy na śniegu

  • „Zimowe zabawy Misia Kuleczki” -opowiadanie B. Formy. „Pani Zima”- tworzenie sukni.
  • Dzień Pozytywnego Myślenia- 02.02 Piosenka „Optymista” inspiracją do wypowiedzi dzieci. Zestaw zabaw ruchowych.
  •  „Zimowe zgaduj-zgadula” – rozwiązywanie zagadek ruchowych inspiracją do pracy plastycznej „Zimowy świat”.
  • Sporty zimowe- rozmowa na podstawie ilustracji. Znajdź parę – dobierane obrazków- karta pracy. Zestaw zabaw ruchowych.
  •  „Groźna zima” zabawy rytmiczno- emisyjne z wykorzystaniem wiersza „Zła Zima” M. Konopnickiej inspiracją do zabawy „Zimowe humory”.
  • „Jak zrobić płatki śniegu?” - nauka wycinania. Zabawa dydaktyczna „Śnieżynki”. Zestaw zabaw ruchowych.
  • Zabawa na śniegu - praca z historyjką obrazkową (4-el.). Kolorowanie wybranej części historyjki. Zestaw zabaw ruchowych.
  • „Ulepiła Hanka małego bałwanka” zabawa ilustracyjna z piosenką. „Bałwanek w szklanej kuli” – praca plastyczno- techniczna.

Projekt edukacyjny: Ogień
Cel: Poszerzenie wiedzy nt ognia i straży pożarnej.

Propozycje realizacji:

  • Stworzenie siatki pojęć i skojarzeń do słowa „Ogień”
  • „Kim jest strażak?”- spisanie wypowiedzi dzieci na początku i na końcu projektu.
  • Wygospodarowanie miejsca na kącik tematyczny.
  • Wycieczka do straży pożarnej/ Spotkanie z pracownikiem PSP.
  • Eksperymenty z ogniem.
  • Słuchanie baśni „Dziewczynka z zapałkami”.
  • „Co by było gdyby nie było ognia?”- wypowiedzi dzieci.
  • „Bolek i Lolek Uwaga pożar na strażackim poligonie”- bajka na tablicy.
  • „Rekonstrukcja spalonych obrazów”- zabawa rozwijająca umiejętność aktualizowania wyobrażeń w sferze percepcyjnej.
  • Michał Lorenc „Taniec ognia”- improwizacja ruchowa z tasiemkami z krepy.
  • Rozwiązywanie zagadek słownych: pożar, strażak, wóż strażacki, ogień.
  •  „Jak dawniej ogrzewano domy?” – rozmowa w oparciu o ilustracje obrazkowe
  • „O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej .- poznanie sposobu i czasu powstania węgla na podstawie opowiadania.
  • „Niebezpieczne zabawy- ognisko”- historyjka obrazkowa.
  • „Jak Wojtek został strażakiem”- opowieść na podstawie bajki i ilustracji.
  •  Zabawa ruchowa „strażacy i ogniki
  • Śpiewające brzdące „Pali się”- piosenka.

Podsumowanie projektu:

  • „Strażacki tor przeszkód” zajęcia sportowe z mamą Mikołaja.
  • Dokumentacja projektu ze zdjęciami wykonanymi podczas realizacji.
  • Wystawa prac dziecięcych w galerii przedszkolnej.
  • Wystawa „Wóz strażacki oczami dziecka”  wykonanych w domu z rodzicami.

Klucz do uczenia się + aktualny zestaw zabaw ruchowych

  • „Geometryczny witraż”- sesja 42- układanie witraży z figur geometrycznych.
  •  „Gdzie jest, gdzie jest, gdzie jest moja piłka?”- sesja 43- rozszerzenie pojęcia wysokości w określonych pozycjach.
  •  „Tak zielony jak…”- sesja 44- wymyślanie przedmiotu tego samego koloru co wzór.

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO:

  1. zaznaczanie obecności na tablicy
  2. zaznaczanie dyżurów na drzwiach
  3. kalendarz pogody
  4. wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
  5. zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
  6. wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
  7. wyznaczenie codziennie nowych par do pracy w parach
  8. porządkowanie zabawek zgodnie z wizualizacją kącików zabaw
  9. wprowadzenie zegara daltońskiego do zabaw

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i ŚRODOWISKIEM:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami,
  • Zebranie z rodzicami 16.02.2017
  • Konsultacje z rodzicami 06.02.2017
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Pomoc w organizacji kącika tematycznego
  • Spotkanie z mamą Mikołaja „Strażacki tor przeszkód”
  • Spacery w pobliżu przedszkola
  • Teatr Vaśka „Bal Trzech świnek”- 16.02.2017
  • Wycieczka do straży pożarnej/ Spotkanie z pracownikiem PSP
  • Spotkanie z muzyka etniczną - "Indianie z Ameryki Północnej" 22.02.2017.

 

Styczeń 2017

I  WITAMY NOWY ROK

  1. ,,Nowy Rok” -  słuchanie wiersza  H. Bechlerowej  
  2. „Moje marzenia na Nowy Rok”-malowanie farbami    
  3. ,,O dwunastu miesiącach” - Teatrzyk sylwet na podst. baśni  J. Porazińskiej
  4. „Bałwankowa rodzina”-  nauka piosenki  
  5. „Dokończ rysunek” - komponowanie w sferze percepcyjnej  
  6. ,,Jestem płatkiem śniegu w zaspie” – trening twórczego myślenia (analogia personalna
  7. ,,Lód i woda” - kolorowe laboratorium, zabawy badawcze  
  8. ,, Zima”-  opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.

    II. MIŁY UŚMIECH DLA BABCI I DZIADKA
  9. .Mój najpiękniejszy dzień”- próby tworzenia opowiadania, zabawy ortofoniczne,
  10. ,,Zatańczmy dla Babci i Dziadka” – Poleczka- nauka tańca
  11. ,,Piotruś i wilk” - zabawa inscenizowana oparta na treści utworu muzycznego Prokofiewa   
  12. ,,Dla Zuzi’’- instrumentacja utworu, improwizacje muzyczno- ruchowe, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss
  13. ,,Tydzień”-słuchanie wiersza J. Tuwima inspiracją do dostrzegania porządku dni  rytmiczna organizacja czasu: wg m. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej  
  14. ,,Dla Babci i Dziadka”- Uroczystość połączona z prezentacją wierszy, piosenek,  inscenizacji związanych tematycznie ze świętem.  

III JA I INNI, CZYLI CHCĘ BYĆ DOBRYM KOLEGĄ

  1. ,,To jestem ja” -  słuchanie piosenki  
  2. „Nazywam to co czuje”-  historyjka obrazkowa
  3. ,,Szanujmy się wzajemnie” -  Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia słowa „umowa”.
  4. Redagowanie przez dzieci treści umów dotyczących życia w grupie.
  5. „Ja i inni”- nauka wiersza  
  6. ,,Jaki naprawdę jest Paweł”- teatr cieni  
  7. „Prawa dziecka”- zabawy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej  
  8. Zabawa noworoczna –  zapoznanie dzieci z tradycją zabawy karnawałowej                              rozwijanie aktywności ruchowej, muzycznej, artystycznej, kształcenie umiejętności wspólnej zabawy, tworzenie atmosfery życzliwości i współpracy  wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju, rozwijanie pozytywnych relacji  w grupie

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i ŚRODOWISKIEM

  • 05.01.2017r. godz. 9.30 Noworoczny występ absolwentów szkoły muzyczne
  • 17.01.2017 r. godz. 9.00 występ Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej koncert                w wykonaniu muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pt. Bal Karnawałowy w Dawnym Stylu. Muzyka taneczna dawnych czasów.
  • 13.01.2017 r. godz. 9.00 bal karnawałowy z aktorami teatru Vaśka
  • 01.2017 r. godz. 11.00 Dzień Babci i Dziadka
  • Indywidualne konsultacje pedagogiczne

 KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (wtorki + aktualny zestaw zabaw ruchowych)

  • Sesja nr 38   – poszerzanie wiedzy  o kształtach geometrycznych
  • Sesja nr 39 – utrwalanie znajomości kolorów i ich odcieni; rozwijanie umiejętności stosowania słownictwa związanego   z odcieniami kolorów
  • Sesja nr 40   – rozwijanie umiejętności porównywania szerokości

Plan Daltoński

  • Wizualizacja kącików zabaw- wspólne uporządkowanie i wykonanie zdjęć – zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.
  • Co będziemy robić najpierw a co potem? Angażowanie dzieci w ustalenie logicznej kolejności planu dnia wg planu daltońskiego
  • Zaznaczanie na tablicy obecności
  • ,,Już potrafię „- zachęcanie do samodzielności podczas ubierania    
  • Wizualizujemy  współpracę:  wykonanie zadania w parach.  
  • Wizualizujemy dni tygodnia- stosowanie systemu kolorów dnia.  
  • Wizualizujemy zadania  do  wykonania- dzieci realizują tygodniowy przydział zadań na tablicy.”  

 

 

Grudzień 2016

„W oczekiwaniu na święta” - projekt edukacyjny

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  1. Przygotowanie świątecznej dekoracji sali.
  2. Stworzenie kącika świątecznego
  3. „Mikołaj” - prezentacja kalendarza adwentowego, odliczanie dni do świąt.
  4. Lista pytań- „Czego dzieci chcą się dowiedzieć w trakcie realizacji projektu”, siatka skojarzeń - „Boże Narodzenie”.

Etap II – Realizacja projektu
Dzieci otrzymują zadania do domu: przynieść zdjęcia swojej rodziny, ilustracje dotyczące świąt, świąteczne książki, ozdoby itp.

  • Propozycje do wykorzystania w trakcie zajęć:
  • „Świąteczne zagadki” - rozwiązywanie zagadek słownych, łączenie treści z odpowiednim obrazkiem
  • „Wysyłamy życzenia” - tworzenie kartek świątecznych dla zagranicznych kolegów.
  • „Mikołaju, czy ty śpisz?” - ilustracja ruchowa do piosenki
  • „Dzwoneczki sań” - zabawa słuchowa
  • „Podaj dzwonek” - zabawa doskonaląca umiejętność koncentracji i precyzji ruchów
  • „List do Mikołaja” - wyklejanka z gazet, doskonalenie techniki wycinania.
  • „Mikołaj, Mikołaj’- ilustracja ruchowa piosenki
  • „Raz, dwa, trzy bałwan patrzy” - zabawa ruchowa
  • „Kim jest św. Mikołaj?” - zapoznanie dzieci z legendą
  • „Kolorowe Łańcuchy” - lepienie łańcuszków w parach, porównywanie długości, wybór najładniejszego i najdłuższego. Zawieszanie wszystkich na grupowej choince.
  • „Czy śnieg może być kolorowy?” - malowanie śniegowych bałwanów.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne „Połącz po śladzie’’.
  • Słuchanie kolęd- stwarzanie miłego nastroju oczekiwania na święta. Przybliżenie piękna i  niepowtarzalnego uroku polskich kolęd.
  • „Choinka” - tworzenie choinek z różnych klocków, sprawdzanie stabilności i wyciąganie wniosków.
  • „Grająca choinka”- praca plastyczno- techniczna
  •  „Zapach świąt” - robimy dekoracje z pomarańczy i goździków.
  • „Co jest w paczkach” ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową.
  • „Która paczka jest największa?” - utrwalanie pojęć określających rozmiar przedmiotów.
  • „Szukamy oznak zbliżających się świąt” - spacer w pobliżu przedszkola
  • „Merry Christmas” - przypomnienie życzeń wesołych świąt w różnych językach
  • „Świąteczne porządki” - prace gospodarcze w Sali
  • „Świąteczne przygotowania” - poszerzanie zakresu słownictwa z wykorzystaniem kart- memory, Piotruś.
  • „Worek prezentów” - ćwiczenia udoskonalające zmysł dotyku
  • „Dwa Aniołki małe” - utrwalanie tańca na jasełkę
  • Spotkanie z Mikołajem- przedstawienie teatralne
  • „Noc oczekiwania” - nauka piosenki na przedstawienie jasełkowe z rodzicami.
  • „Święta w moim domu” - czytanie opowieści napisanych przez dzieci
    (książka z „Biedronkowego” projektu- DZIĘKUJĘ)
  • „Upominek dla rodziców” - przygotowanie prezentów na spotkanie jasełkowe.

 „Mały miś i tradycje Bożego Narodzenia” - realizacja ogólnopolskiego projektu w ramach akcji „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.

  1. Ubieramy choinkę. Zapoznanie dzieci z wierszem: "Zaczarowane drzewko” –Marii Terlikowskiej
  2. Nauka Misiowej kolędy: "Nie płacz, nie płacz Jezu" Roberta Majowskiego.
  3. Wysłanie życzeń do Misiowych Przedszkoli. Wykonanie kartek z dziećmi zawierających motyw misia. Wspólne redagowanie z dziećmi treści życzeń.
  4. Pieczemy pierniczki z Małym Misiem.  Czytanie misiowej rymowanki o pieczeniu.
  5. Zaproś misia do wigilijnego stołu...-  poznajemy tradycje i obrzędy bożonarodzeniowe.
  6. Videokonferencja z wybranym przedszkolem i wymiana misiowych doświadczeń.

Etap III – podsumowanie projektu badawczego

Stworzenie plakatu „Moja rodzina- z nimi spędzam święta”
Spotkanie jasełkowe z rodzicami.
Wystawa prac o tematyce świątecznej.
Spisane wypowiedzi dzieci.

  • „Moje święta” malowanie akwarelą zainspirowane rozmową nt minionych świąt i otrzymanych prezentów.
  • „Zawitała u nas na dobre zima”
  • „Skąd się bierze śnieg?” – twórcze wypowiedzi dzieci inspiracją do zabawy matematycznej.
  • „Co na siebie włożyć” –  rozmowa przy ilustracji nt. zimowej garderoby inspiracją do zabaw rytmiczno – ruchowych.
  • „Płatki śniegu wirujące na wietrze” ćwiczenia oddechowe i ruchowe inspiracją do wykonania doświadczenia „Czy śnieg jest czysty?”.
  • „Kostiumowy bal” wiersz M. Bartkowicza inspiracją do działalności plastyczno- technicznej „Maska karnawałowa”

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

  1. „Piramida odcieni” - rozwijanie umiejętności klasyfikacji kolorów. Poznanie zasad tworzenia tabeli odcieni barw. Sesja 40
  2. „Budowniczy i architekci” - utrwalenie pojęcia wielkości – szerokości przedmiotu. Doskonalenie umiejętności wzrokowego oceniania wielkości. Sesja 41
  3. „Geometryczny wąż” - rozwijanie spostrzegawczości podczas odwzorowywania- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowo- ruchowej. Sesja 42
  4. „Gdzie jest, gdzie jest, gdzie jest moja piłka?” - rozszerzenie pojęcia wysokości w określonych pozycjach. Sesja 43

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami,
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Udział rodziców w spotkaniu wigilijnym 19.12
  • Pieczenie pierników z pomocą mamy Wiktora G. 09.12
  • Pomoc w organizacji kącika świątecznego

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM:

  • Spacer w pobliżu przedszkola – obserwacja choinek /świerk, jodła/ oraz ubranej w świecidełka choinki na skwerkach na osiedlu oraz wystawach sklepowych.
  • Wycieczka na pocztę- wysyłanie kartek z życzeniami
  • Spotkanie Biblioteczne 08.12
  • Spotkanie ze studentami zagranicznymi z pomocą mamy Jasia 12.12
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna- „Kolędy po góralsku” - 13.12
  • Spotkanie z Mikołajem 16.12

 

 

Listopad 2016

Mali badacze - eksperymenty i doświadczenia z wodą

  • „Słonko świeci – deszcz pada”- Zabawa orientacyjno – porządkowa
  • ,,Czarodziejskie szkatułki”- zabawa ruchowa    
  • ,,W deszczowym rytmie”- zestaw zabaw
  1. „Jedna srebrna kropla”.- Opowiadanie H. Bechlerowej  
  2. ,,Woda”- Gwiazda skojarzeń
  3. „Co by było gdyby.. ,,Padał kolorowy deszcz?”- analogia fantastyczna
  4. ,,Co pływa, co tonie?”- doświadczenie I
  5. ,,Magiczny ziemniak- doświadczenie II
  6. ,,Czy się rozpuści?”- doświadczenie III
  7. ,,Ile się zmieści?”- doświadczenie IV
  8. ,,Budujemy filtr do wody”- doświadczenie V

Polskie ABC

  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami K. Orffa  
  • „Omiń kałużę”- zabawa ruch. z elem. równowagi
  • „Obiegnij swoją parę”- zabawa bieżna
  1. „Jestem Polakiem”- nauka piosenki,
  2. Lechu, Czechu i Rusie”- teatr sylwet,   
  3. Polskie ABC słuchanie piosenki, wykonanie kotylionów,  
  4. ”Symbole narodowe”- oglądanie filmu edukacyjnego- utrwalenie wiadomości na temat symboli narodowych
  5. ,, Polskie ABC- zabawa dydaktyczna
  6. ,,Znak mojej rodziny”- oglądanie herbów rodowych okazją do próby projektowania herbu swojej rodziny
  7. „Pan listopad” – opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu-

Projekt edukacyjny- ,,poznajemy ptaki”   Termin realizacji:Listopad- grudzień 2016

Proponowana tematyka:
1. Gatunki ptaków:
- odlatujących na zimę (jaskółka, bocian, kukułka, słowik);
- przebywających w Polsce cały rok (wróbel, gołąb, wrona, gawron, sikora);
2. Budowa ptaków
3. Wędrówki ptaków
4. Opieka nad ptakami, ochrona ptaków.

Sposoby realizacji:

  1. Wyszukiwanie w różnych źródłach informacji (encyklopedie, książki, albumy) na ptasi temat: Zorganizowanie kącików tematycznych
  2.  „Spiżarnia ptaków” - S. Szuchowej- słuchanie opowiadania
  3.  „Co to jest karmik? Jakie ptaki przyleciały do karmnika? Dlaczego powinniśmy dokarmiać ptaki?”- rozmowa przy tablicy tematycznej
  4. Wycieczka na wydział BIOLOGII UMK
  5. „Ptaki piszą do nas listy”-  rozwijanie twórczej wyobrażni
  6. ,,O gościach co nie przyszli na ucztę”   L. Krzemienieckiej  zabawa w teatr.

Działalność plastyczno- konstrukcyjna

  1. ,,Ptaki” - Lepienie z plasteliny, łączenie z materiałem przyrodniczym,
  2. ,,Ślady na śnieg”-stemplowanie
  3. ,,Rajski ptak”- malowanie techniką ,,Mokre w mokrym”
  4. ,,Poznajemy ptaki”- próby kolorowania wg wzoru
  5. ,,Karmnik i ptaki”- próby wycinania

Działalność muzyczna

  1. ,,Co się ptakom śni?”- nauka piosenki, echo rytmiczne,  
  2. ,,Słowik”- tworzenie muzyki
  3. Słuchanie ptasich odgłosów, rozpoznawanie dzięcioła, kukułki, słowika, wrony,
  4. ,,Lata ptaszek po ulicy”- słuchanie piosenki, rytmizacja tekstu, zabawy z rymem i rytmem
  5. „Zimowy taniec ptaszków” – taniec przy muzyce „Agadu” (Klanza).
  6.  Zabawa relaksacyjna przy muzyce  

Zabawy ruchowe                                                                                                                                                 

,,Ptaki w gniazdkach”- zabawa z elem, przysiadu   
,,Spłoszone ptaki”- zabawa bieżna   
,,Pomóż ptaszkowi poznać Zimę”- zabawa integracyjna
 „Zamieniamy się w ptaki”- zabawa ruchowo- naśladowcza .  
 „Kto prędzej do gniazda”- zabawa bieżna

Zakończenie projektu

  • .„Ptaki w Polsce” – prezentacja multimedialna
  •  „Ptaki w Polsce”- wystawa twórczości plastycznej
  • Cała Polska Czyta Dzieciom – włączenie rodziców, dziadków w realizację projektu
  • Najpiękniejszy wiersz o ptakach”- konkurs poezji dziecięcej

Klucz do uczenia się (wtorki + aktualny zestaw zabaw ruchowych)

  • Sesja nr 37 Królowa Geometria i królestwo figur – poszerzanie wiedzy    o kształtach geometrycznych
  • Sesjs nr 38 Trzy niebieskie baloniki – utrwalanie znajomości kolorów i ich odcieni; rozwijanie umiejętności stosowania słownictwa związanego   z odcieniami kolorów
  • Sesja nr 39 Lis i króliczek? – rozwijanie umiejętności porównywania szerokości

Plan Daltoński

  • Wizualizacja kącików zabaw- wspólne uporządkowanie i wykonanie zdjęć – zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.
  • Co będziemy robić najpierw a co potem? Angażowanie dzieci w ustalenie logicznej kolejności planu dnia wg planu daltońskiego
  • Zaznaczanie na tablicy obecności
  • ,,Już potrafię „- zachęcanie do samodzielności podczas ubierania    
  • Wizualizujemy  współpracę: Następnym krokiem w rozwijaniu umiejętności dzieci będzie wykonanie zadania w parach.  
  • Wizualizujemy dni tygodnia- stosowanie systemu kolorów dnia. Każdy dzień tygodnia ma swój kolor .  
  • Wizualizujemy zadania  do  wykonania- w grupach przedszkolnych Daltona używamy „tygodniowego przydziału zadań na tablicy magnetycznej.

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • konsultacje pedagogiczne -  14.11.2016
  • systematyczne rozmowy, kontakty indywidualne z rodzicami
  • organizowanie spotkań czytelniczych z cyklu „ Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato.
  • spacery po osiedlu
  • koncert muzyczny TOS – 9.11.2016
  • zachęcenie rodziców do pomocy na rzecz dekoracji sali kącików ,ubranka dla lalek, ilustracje ,tworzywo przyrodnicze itp..
  • wywieszanie w kąciku dla rodziców aktualnych zadań wychowawczych wierszy piosenek

 

 Październik 2016

JESIEŃ BAWI KOLORAMI

  1. Szukamy skarbów Pani Jesieni- spacer do lasu inspiracją do wykonania pracy plastycznej.
  2. „Jesienne skarby”- piosenka inspiracją do zabawy matematycznej.
  3. „Jesień”- nauka wiersza Doroty Kossakowskiej inspiracją do malowania .
  4. „Idziemy  jesienią  na  podwórko”-  zabawa  dydaktyczna inspiracją do zabaw  ruchowych na terenie ogrodu przedszkolnego.
  5. Grzybobranie- działalność plastyczno- techniczna. Zestaw zabaw ruchowych.
  6. „Dlaczego drzewa jesienią zmieniają kolor?”- historyjka obrazkowa. Zestaw zabaw ruchowych.
  7. „Jesienny deszcz” piosenka inspiracją do zabawy plastycznej ,,Jesienna szaruga”.

KTO KRASNALOM LISTY PRZYNOSI

  1. ,,Listy i znaczki”- wycieczka na pocztę.
  2. ,,Listonosz”- piosenka inspiracją do pracy konstrukcyjno-plastycznej ,,czapka listonosza”.
  3. ,,Tatuś listonosz”- wiersz J. Kulmowej inspiracją do zabawy tematycznej. Zestaw zabaw ruchowych.
  4. ,,Znaczek pocztowy” – projektowanie własnego znaczka. Zestaw zabaw ruchowych.
  5. „Dostałam list od ..., w tym liście jest ...”- zabawa twórcza.

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ + aktualny zestaw zabaw ruchowych

  • Sesja 33 „Figurkowe pieniądze”- utrwalanie i poszerzanie wiedzy o figurach geometrycznych (koła, owal, prostokąt, kwadrat, trójkąt). Rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur i porównywania ich na podstawie tzw. Normy sensorycznej. Rozwijanie umiejętności pracy w parze. Kształtowanie nawyku grzecznego zwracania się do innych.
  • Sesja 34 „Na schodach” rozwijanie umiejętności porównywania. Rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów według rozmiaru oraz ustawiania ich w szeregu.
  • Sesja 35 „Malarz i czerwony kwiatek”- doskonalenie umiejętności rozróżniania odcieni barw.
  • Sesja 36 „Zwijamy tasiemkę”- rozszerzenie pojęcia wielkości- z naciskiem na jej określony parametr.

REALIZACJA KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGO

  • zaznaczanie obecności na tablicy
  • zaznaczanie dyżurów na drzwiach
  • kalendarz pogody
  • wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
  • ,,Już potrafię „- zachęcanie do samodzielności podczas ubierania.
  • zadania do wykonania dopasowywane do tematyki tygodniowej
  • wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie aktualnego dnia tygodnia
  • wprowadzenie pracy w parach
  • wizualizacja kącików zabaw - wspólne uporządkowanie i wykonanie zdjęć

PROPOZYCJE ZAJĘĆ W RÓŻNYCH PORACH DNIA:

  • „Eksperymentarium Małego Krasnala”- zabawy badawcze, doświadczenia i proste eksperymenty
  • Udział w ogólnopolskiej akcji „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”- wysyłanie listów.
  • „Światowy Dzień  Zwierząt”- wystawienie mini przedstawienia dla dzieci z innych grup.
  • Systematyczne rozmowy z dziećmi na temat bezpiecznego zachowywania się podczas zabawy oraz w różnych miejscach na terenie przedszkola. Przypominanie umów zawartych w Kodeksie Krasnala  
  • Wyrabianie nawyków zdrowotno - higienicznych, zachęcanie do zjadania całych posiłków, do aktywnego trybu życia
  • „Wsłuchaj się w cisze” - wdrażanie dzieci do posługiwania się głosem umiarkowanym, szeptem .
  • Czytanie książek  przyniesionych przez dzieci - dzieci powinny doskonalić umiejętność słuchania, koncentracji.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI  I ŚRODOWISKIEM

  • 4.10. 2016r. o  godz. 9:00 Teatr Vaśka przedstawienie "Jas idzie do przedszkola"
  • 6.10.2016r. od godz. 9:00 Akademii Nauki pokaz  "Mały odkrywca"
  • 14.10 od godz. 9:00 spotkanie ze Strażą Miejską - "Co zrobic aby sie nie zgubić".
  • 19.10.2016r. o godz. 9:00 Toruńska Orkiestra Symfoniczna „Muzyczny savoir-vivre”.
  • Wycieczka na pocztę
  • Zajęcia Biblioteczne
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji przyrody
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • Gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw,
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Systematyczne organizowanie wystawek prac dziecięcych.

 

 

Wrzesień 2016r

WITAMY W KRĘGU KRASNALI

  • Próby ustalania co to jest umowa?
  • Co to jest kodeks przedszkolaka ?
  • Dlaczego zawieramy umowy?
  • Dlaczego rozmawiamy o bezpieczeństwie w przedszkolu w domu na ulicy?

Ustalenie kodeksu Krasnala- umowy zawarte z dziećmi

  1. Wesoła nowina przedszkole się zaczyna – słuchanie opowiadania M. Kownackiej, ,,Jestem sobie przedszkolaczek” - zabawa rytmiczna   
  2. ,,My jesteśmy krasnoludki” - zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych
  3. ,,Mamy swoje znaczki”- rozwiązywanie zagadek, zestaw zabaw ruchowych 4.,,Galeria Krasnoludka”- malowanie akwarelą nt. dowolny ,,O którym obrazku opowiadam”
  4. „W krainie zabawek" – zabawy sensoryczne, zestaw zabaw ruchowych  
  5. ,,Obowiązki Dyżurnego”- teatr kukiełkowy na podst, opowiadania H. Bechlerowej  ,, Srogi dyżurny”
  6. ,,Portret grupy” –zabawy grafomotoryczne,  
  • ,,Znaczki do pary”- zabawa ruchowa  z elem. biegu  
  • ,,Małe i duże krasnale”- zestaw zabaw porannych
  • Zestaw zabaw ruchowych z elem. metody W. Sherborne
                                             
    POZDROWIENIA  Z  WAKACJI
  1. Wakacyjne podróże –  Zgadnij, co robiłem w czasie wakacji –   teatr pantomimy
  2. ,,Na ulicy” zabawa ortofoniczna  
  3. ..Jesteś ziarnkiem piasku „ – Rozwijanie umiejętności tworzenia analogii personalnej,   
  4. Wędrówki po Polsce”- teatr cieni- legenda o smoku wawelskim .Zestaw zabaw ruchowych: (metoda zadaniowa)   
  5. ,,Jesteśmy dla siebie mili”- zabawa inscenizowana do piosenki  ,,Dobre zwyczaje -  ,,Chcę ci powiedzieć …” zdanie niedokończone. Zestaw zabaw ruchowych: (metoda zadaniowa)   
  6. „ Kolorowe kanapki" - zajęcia gospodarcze, PIRAMIDA ZDROWEGO ZYWIENIA Dzieci będą; samodzielnie wykonywać kanapki wykorzystując różne składniki     ( nabiał, wędlinę warzywa). Zestaw zabaw ruchowych  
  7. ,,O niegrzecznej królewnie” - Mówić pięknie to jest sztuka- zaproszenie do teatru   

Zabawa ruchowo- integracyjna „ Lusterko"
Zestaw zabaw porannych „ W sadzie   
Zestaw zabaw ruchowych  z elementami metod twórczych .


JABŁKO- PROJEKT EDUKACYJNY

CELE OGÓLNE: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych u dzieci;
kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie postaw proekologicznych;
  • poznawanie rożnych ekosystemów; ogród, sad;
  • poznawanie warunków niezbędnych do życia roślin;
  • poznanie sposobu klasyfikowania drzew owocowych;
  • kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji;
  • doskonalenie umiejętności formułowania pytań;
  • wzmacnianie poczucia sprawstwa, budowanie poczucia własnej wartości;
  • kształtowanie nawyków higienicznych i wdrażanie do bezpiecznego obchodzenia się ze sztućcami podczas przygotowania posiłków;
  • wzbogacanie słownictwa dzieci związanego z tematem;
  • poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się poza terenem przedszkola –targ;
  • rozwijanie twórczego i logicznego myślenia;
  • dzielenie się spostrzeżeniami w formie plastycznej i słownej.

RODZAJE AKTYWNOŚCI:
językowa, literacka, matematyczna, plastyczna, techniczna, społeczno-przyrodnicza, ruchowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
plansze/obrazki drzew owocowych, jabłka, wyciskarka do soku, lupy, teksty literackie,
przybory malarskie, sztućce, patyczki do szaszłyków, muzyka.

Wybór tematu i stworzenie siatki pytań "Co wiemy o jabłku" , ,,Czego jeszcze chcemy się dowiedzieć o jabłku”

  1. Jak powstaje jabłko? - zdobywamy wiedzę i tworzymy historyjkę obrazkową
  2. Wycieczka na targowisko, obserwacja różnych rodzajów jabłek,
  3. Tworzenie wspólnie z rodzicami kącika przyrodniczego, badawczego i literackiego
  4. Poznajemy sokowirówkę do wyciskania 100% soku z jabłek, prowadzimy zdrową degustację
  5. ,,Jak najlepiej przechowywać jabłka”- prowadzenie eksperymentu w jakich warunkach przechowywać owoce aby nie utraciły walorów zdrowotnych i smakowych
  6. ,,Co jest w środku, jak jest zbudowane jabłko?- prowadzenie obserwacji, poznanie nowych pojęć – miąższ, gniazdo nasienne itp. przeliczanie nasion, porównywanie
  7. Przygotowanie i pieczenie połówek jabłka uzupełnionego miodem, degustacja.
  8. ,,Konstruowanie drzewa jabłonki”- zabawa plastyczno- konstrukcyjna
  9. Dania dla naszych kolegów- przygotowanie soku, kanapek z przecierem jabłkowym,
  10. ,,Entliczek- pentliczek”- jakie zwierzęta lubią jeść jabłka?- rozmowa z ekspertem zaproszonym rodzicem
  11. ,,Czy jeże jedzą jabłka” ,,Skąd się wziął robaczek w jabłku”- wykorzystanie tablicy interaktywnej w poszukiwaniu odpowiedzi.

PROPOZYCJE PRAC PLASTYCZNYCH:

  • stemplowanie połówką jabłka,
  • wydzieranka,
  • malowanie ,,mokre w mokrym”
  • malowanie patyczkami lub wacikami
  • lepienie z masy solnej
  • wycinanie

 

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU.
Wspólne pieczenie szarlotki, zorganizowanie popołudniowego poczęstunku dla rodziców.

PROPOZYCJE LITERACKIE DO WYKORZYSTANIA.

  • ,,Lokator”- R. Piątkowska
  • ,,Apolejka i jej osiołek”- M. Kryger
  • ,,O jabłuszku i Ogrodowym Ludku”–E .Szelburg–Zarembina
  • ,,Wniosły dzieci z sadu”.- L. Krzemieniecka

PROPOZYCJE ZABAW RUCHOWYCH

  • Taniec z jabłkiem zrobionym z piłki kangurki do piosenki ,,Jabłuszko pełne snu”.
  • Zabawa ruchowa – zrywanie jabłek w rytm muzyki  
  • Zabawa paluszkowa ,,Dziesięć czerwonych jabłek”
  • Zabawa ruchowa przy piosence Majki Jeżowskiej – Owocowy  karnawał,

JAK LIŚĆ NA WIETRZE…

  1. ,,Jeszcze troszeczkę lata”- słuchanie wiersza R. Przymusa,
  2. ,,Konik, czyli moja pasja- dlaczego warto żyć zdrowo? – spotkanie z mamą Mikołaja, zabawy sportowe na terenie przedszkolnym.
  3. ,,Rzepka”- Inscenizowanie  wiersza J. Tuwima  
  4. ,,Jestem liściem na wietrze”-   aktywne słuchanie muzyki  Batii Strauss Malowanie farbami plakatowymi  techniką ,,Mokre w mokrym”
  5. ,, Rumianki”   opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu
  • Zabawa ruchowa: „Wiatr i liście”  
  • Zestaw zabaw ruchowych ,,Ludzie do ludzi „  Zestaw zabaw ruchowych (metoda R. Labana K. Orffa  

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ (wtorki + aktualny zestaw zabaw ruchowych)

  • Sesja nr 30 Domki dla figurowych ludzików – poszerzanie wiedzy  o kształtach geometrycznych
  • Sesjs nr 31 Zaczarowany bączek – utrwalanie znajomości kolorów i ich odcieni; rozwijanie umiejętności stosowania słownictwa związanego  z odcieniami kolorów
  • Sesja nr 32 Kto jest wyższy? – rozwijanie umiejętności porównywania wysokości

PLAN DALTOŃSKI

  • Wizualizacja kącików zabaw- wspólne uporządkowanie i wykonanie zdjęć – zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.
  • Co będziemy robić najpierw a co potem? Angażowanie dzieci w ustalenie logicznej kolejności planu dnia wg planu daltońskiego
  • Zaznaczanie na tablicy obecności
  • ,,Już potrafię „- zachęcanie do samodzielności podczas ubierania,
  • Zadanie do wykonania wg założeń Planu Daltońskiego  

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI i ŚRODOWISKIEM

  • dni adaptacyjnych
  •  7.09.2016r. o godz. 9:00  powitanie przedszkola z teatrem Frajda – Turniej sportowy
  • 9.09.2016r. od godz. 9:00  "Jak zostac piłkarzem" – spotkanie ze sportowcem
  • 27.09.2016r. o godz. 9:00  spotkanie z muzyką etniczną 9:00
  • rozmowy indywidualne w celu skrócenia okresu adaptacji dzieci do nowych warunków i środowiska przedszkolnego
  • zebranie grupowe
  • zachęcenie rodziców do pomocy na rzecz dekoracji sali kącików ,ubranka dla lalek, ilustracje ,tworzywo przyrodnicze itp..
  • wywieszanie w kąciku dla rodziców aktualnych zadań wychowawczych wierszy piosenek.

-