Nauczyciele prowadzący:  Małgorzata Nowaczyk, Natalia Krawczinska

Kwiecień 2019

Wiosna – kolorowa i radosna” - projekt edukacyjny

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  • Przygotowanie siatki wstępnej do projektu z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych
    Sprawdzenie wiedzy dzieci dotyczącej wiosny– w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiającą dotychczasową wiedzę dzieci
    Czego dzieci chcą się dowiedzieć o rodzinnych Świętach  – powstanie lista pytań na które dzieci będą szukać odpowiedzi w trakcie przeprowadzania projektu

Etap II – Realizacja projektu

  1. „Na tropie wiosny” - spacer po okolicy
  2. „Pachnie świętami” - rozmowa połączona z działaniem (sianie rzeżuchy) według instrukcji obrazkowej, zestaw zabaw ruchowych
  3. „Wiosenne kwiaty” - rozmowa na podstawie ilustracji, tworzenie krokusów metodą stemplowania
  4. „Wiosenny ogródek” - wiersz D.Gellner „Idzie wiosna”,  założenie hodowli kwiatów w ogrodzie przedszkolnym
  5. „Droga bociana” - zabawa z ozobotami
  6. „Idzie wiosna polną drogą” - osłuchanie z piosenką, wydzieranka z kolorowych papierów (Pani wiosna)
  7. „Wiosenna muzyka” - Aktywne słuchanie muzyki - A.Vivaldi “Cztery pory roku-wiosna” 
  8. „Kolory wiosny” - zabawy badawcze w sali odkrywców
  9. „Wiosenne porządki” - rozmowa połączona z działaniem (segregacja śmieci), zestaw zabaw ruchowych„
  10. Pierwszy motylek” - wiersz Władysława Broniewskiego, wydzieranka (motyl)
  11. „Co by było gdyby...” - analogia fantastyczna, malowania farbami „Wiosenny pejzaż”
  12. „Wiosenny quiz obrazkowy” - zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych
  13. „Wiosenne kalambury” - pantomima, wydzieranka z gazety (bocian)
  14. „Piosenka o warzywach” - osłuchanie z piosenką, lepienie z plasteliny
  15. „Przygoda wielkanocna” - 
  16. „Bajeczka wielkanocna” - teatr sylwet
  17. „Zbieramy pisanki” - zabawy matematyczne według E. Gruszczyk- Kolczyńskiej 
  18. „Wielkanocna orkiestra” - instrumentacja piosenki, tworzenie grzechotek
  19. „Koszyk wielkanocny” - zabawy przy tablicy interaktywnej
  20. „Wielkanocne zwierzęta” - zabawy dramowe

Etap III – podsumowanie projektu badawczego

  • Sposób dokumentacji ( zdjęcia, notatki, prace dzieci, wypowiedzi)
    Wspólne tworzenie ozdób do sali „Krasnale”
    udział w konkursach plastycznych
    zebranie wypowiedzi do gazetki przedszkolne
    warsztaty wielkanocne

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ – matematyka sensoryczna

  • sesja nr 19 „ Choinka” - rozwijanie umiejętności porównywania rozmiarów trójkątów
    sesja nr 20 „Ciemnoczerwona woda – jasnoczerwona woda” - rozwijanie umiejętności rozpoznawania kolorów – koncepcja odcieni
    sesja nr 21 „Ścielenie łózka”  - rozwijanie zdolności percepcyjnych – analiza wzrokowa przedmiotu składającego się  z kilku części
    sesja nr 22 „Rodzina figur trójkąty, kwadraty i prostokąty” -  rozwijanie umiejętności rozpoznawania kształtów

Zabawy ruchowe

  • „Wiosenne kwiaty” ćwiczenia dużych grup mięśniowych – dz.powinny: maszerować bez potrącania, rozglądać się po sali,  schylać się i prostować na sygnał nauczyciela
    „Wiosenny wiatr” - impromizacje ruchowe do utworu instrumentalnego „Taniec na wietrze” - dz.powinny: poruszać się w rytm muzyki po sali, tworzyć własne improwizacje ruchowe

Zestaw zabaw ruchowych

  • „Wiosenne porządki” - zabawy naśladowcze – dz.powinny: naśladować ruchem czynności wykonywanie podczas prac porządkowych w ogrodzie (sianie, kopanie, grabienie, sadzenie, odlewanie itp.)
    Z elementami met. twórczej R. Labana, dz.powinny: w sposób swobodny ruchem interpretować słyszaną opowieść, przyjmować prawidłową postawę (w siedzie,staniu i chodzeniu), odczuwać radość i zadowolenie z możliwości wspólnej zabawy z rówieśnikami, przestrzegać zasad  bezpieczeństwa

Zadania daltońskie

  • Ułóż tulipana z mozaiki geometrycznej według wzoru
    Pokoloruj kwiatki, które mają 4 płatki
    Znajdź 3 przedmioty w kolorze zielonym
    Rozpoznaj przedmiot po konturze

Współpraca z rodzicami i   środowiskiem

  • 02.04 – warsztaty wielkanocne
  • 25.04 - koncert TOS „muzyczne kontrasty”
  • zachęcenie rodziców do pomocy na rzecz dekoracji sali kącików ,ubranka dla lalek, ilustracje ,tworzywo przyrodnicze itp..

 

 

MARZEC 2019

Mali Naukowcy! - Tydzień Codziennych Odkryć! - kontynuacja tematu z lutego

  • Zabawy ruchowe
    „Mijanie” – zabawa bieżna – dz. powinny  biec w oznaczonym kierunku, ustawić się w gromadce, reagować na sygnał słown
    „Znajdź swoją parę” - zabawa ruchowa orient – porz: – dz. powinny: na określony sygnał słowny sprawnie dobierać się parami, odszukiwać swojego partnera, współdziałać z nim.
  • Zestaw zabaw ruchowych
    ( metoda R. Labana i K. Orffa ) – dz. powinny: wyrabiać umiejętność łączenia ruchu z muzyką, rytmem, słowem, pogłębiać oddech, wyczucie własnego ciała, przestrzeni, czasu, siły, płynności ruchu, umiejętnie współdziałać z partnerem

Zima kończy panowanie, przedwiośnia czas nastanie”

  1. „Na tropie przedwiośnia” -  Opowiadanie M. Kownackiej, spacer po okolicy
  2. „W marcu jak w garncu”  - zabawy przy tablicy interaktywnej,  zestaw zabaw ruchowych
  3. „Idzie wiosna polną drogą” - osluchanie z piosenką, zabawa dydaktyczna „Czy to zima czy już wiosna”?
  4. „Pan Marzec” - słuchanie wiersza, zabawa badawcza (wspólne założenie obserwatorium)
  5. „Zielony ogródek” - Rozmowa połączona z działaniem (sianie w ogródku),  tworzenie krokusa metodą stemplowania
  6. „Na tropie wiosny” - zabawy z ozobotami, zestaw zabaw ruchowych
  7. „Wiosna jest  już z nami” - przedszkolne obchody „Pierwszego Dnia Wiosny
  8. „ Maszeruje wiosna” - instrumentacja piosenki, zestaw zabaw ruchowych
  9. „Pierwszy motylek” - wiersz Władysława Broniewskiego, wydzieranka (motyl)
  10. „Wiosna wita nas”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu

    Realizacja programu „Klucz do uczenia”
    Sesja nr 15 - „Tęczowa loteria ze słowami”
    Sesja nr 16 - „Wieża zwierząt ”
    Sesja nr 18 - Papuga zawsze druga”
  • Zabawy ruchowe
    Zabawa ruchowa z elem. Równowagi „Bociany” - dz. powinny: chodzić z wysokim unoszeniem kolan naśladując chód i odgłosy bociana
    Zabawa orientacyjno – porządkowa  „Słonko świeci, deszczyk pada” - dz. określonym ruchem reagują na zmianę pokazywanych przez nauczyciela obrazków
  • Zestaw zabaw ruchowych
    (metoda zadaniowa) – dz.powinny: orientować się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, sprawnie dobierać się w pary, nawiązać bliższy kontakt i współpracę z partnerem i grupą, korzystać z przyborów zgodnie z przeznaczeniem
    Z elementami met. twórczej R. Labana, dz.powinny: w sposób swobodny ruchem interpretować słyszaną opowieść, przyjmować prawidłową postawę (w siedzie,staniu i chodzeniu), odczuwać radość i zadowolenie z możliwości wspólnej zabawy z rówieśnikami, przestrzegać zasad  bezpieczeństwa

Współpraca z rodzicami i   środowiskiem

  • 11.03.2019 - „Dwie Dorotki” - przedstawienie teatru Vaśka
  • 21.03.2019 - „Zaczarowany świat akademii” - koncert TOS
  • 05.03.2019 – Konsultacje z rodzicami
  • spacer po najbliższej okolicy
  • Kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach wychowawczych
  • Udział rodziców w głośnym czytaniu
  • Obchody „Pierwszego Dnia Wiosny”, „Spiewająco o zdrowiu”

 

Zadania Daltońskie

  • „Zręczne palce” - Przenoszenie wacików przy pomocy pincety
  • „ Gdzie jest kwiatek?” - labirynt
  • „Dom” - układania z klocków według instrukcji
  • „Zółte jak…? - znajdź 3 przedmioty w kolorze żółtym

 

 

 

 

LUTY 2019
W Królestwie  Figur

  1. „W królestwie figur”  – teatr kukiełkowy, praca konstrukcyjno-plastyczna (projektowanie postaci z mozaiki geometrycznej, zestaw zabaw ruchowych przy muzyce (m. zadaniowa z el. m. Kniessów) „Koło i co dalej...?” – słuchanie wiersza „ Gdzie są te kształty” T.Fiutowskiej, zabawa dydaktyczna z elementem synektyki , zestaw zabaw ruchowych z el. metody Denisona 
  2. „Dzień i noc” - zabawy matematyczne według E. Gruszczyk- Kolczyńskiej; zabawy ruchowo- muzyczno - taneczne do utworu „Rytm czasu" ( kompoz. M. Tomaszewski, W. Kisielewski) wg metody B. Strauss 
  3. „Figurowe fantazje” – wycinanka, zestaw zabaw ruchowych przy akompaniamencie rytmów – „Rytmy Reginy Przyborowskiej – Wynimko” 
  4. „Czy wiesz co kryją tajemnicze prostokąty?”– słuchanie piosenki pt. „Kraina bajek”, zagadki obrazkowe 
  5. „Wskaż mi drogę”  –  historyjka obrazkowa , zabawy z ozobotami
  • ZABAWY RUCHOWE
    „Chodnik z figur” – zabawa  z el równowagi
    „Ptaszki szukają ziarenek” – zabawa orient.-porząd
    „Mijanie” – zabawa bieżna
    „Znajdź swoją parę” - zabawa ruchowa orient – porz:
    ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH - metoda W. Sherborne , metoda zadaniowa

Dzięki Muzyce Świat Jest Piękniejszy

  1. „W świecie muzyki” – zabawy taneczno-ruchowe (z el.metody Kniessów) , wykonanie instrumentu (grzechotek) z nieużytków 
  2. „Czy muzyka może opowiadać?”- słuchanie fragmentów utworów chopinowskich inspiracją do malowania dłonią, zestaw zabaw ruchowych (met. R. Labana -taniec z chustami
  3. „Pierwszy koncert - poznajemy naszego patrona”- słuchanie fragmentu opowiadania T. Mayznera, zdania niedokończone - technika C. Freineta 
  4. „Kolorowe nutki”- gra ściganka wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, rysowanie pastelami „Moja Muzyka”  zestaw zabaw ruchowych (met. Kniessów) 
  5. „Spotkanie z muzyką etniczną – Egipt” , zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa)

 ZABAWY  RUCHOWE

  • „Poranek przedszkolaka” – zabawa naśladowcza
    „Nawlekanie koralików” – zabawa z el. biegu
    „Ziewanie energetyczne – metoda Dennisona
    ZESTAW  ZABAW RUCHOWYCH - metoda R. Labana, metoda zadaniowa

Miasto  Piernikiem  Pachnące

  1. „Zabytki Torunia” – zabawy przy tablicy interaktywnej, zestaw zabaw ruchowych (opowieść ruchowa Wycieczka po Toruniu”) 
  2. „Toruńskie pierniki”- nauka piosenki pt. „Nad Toruniem”, teatr cieni - legenda M. Kruger „O Toruńskich piernikach
  3. „Herb Torunia”- wydzieranka, zestaw zabaw ruchowych (metoda zadaniowa)
  4. „Królestwo z pierników” – gra ściganka wg. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej, zabawy ruchowe z elem. R. Labana
  5. „Toruń miasto pamiątek” - instrumentacja do piosenki „Nad Toruniem”, zagadki słowno-muzyczne 
  6. „Nad Toruniem” o pracowanie piosenki pt. Metodą Dobrego Startu, zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa)
  • ZABAWY RUCHOWE
  • „Chodnik z figur” – zabawa  z el równowagi
  • „Ptaszki szukają ziarenek” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Mijanie” – zabawa bieżna
  • „Znajdź swoją parę” – zabawa orient – porządkowa
  • ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH - metoda W. Sherborne, metoda zadaniowa

Mali Naukowcy! - Tydzień Codziennych Odkryć!

  1. „Zabawy z wiatrem”- zabawy badawcze z wiatrem, wykonanie wiatraków –praca techniczna
  2. „Jak szukać igły w stogu siana?”- oglądanie filmu pt. „ Co to jest wiatr?” inspiracją do zabawy badawczej z magnesami; zestaw zabawa ruchowych (met. zadaniowa)
  3. „Wędrówka kropel wody” – „Co by było gdyby deszcz był kolorowy?”(dziecięce filozofowanie inspiracją do zabaw badawczych z wodą, nauka piosenki „ Chlapu, Chlap”
  4. „Co pływa, co tonie?” – wykonanie żaglówki z orzecha inspiracją do zabaw badawczych (co tonie a co pływa)
  5. "Trzy życzenia złotej rybki" - Teatr VASKA zaprasza dzieci, zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa)
  • ZABAWY RUCHOWE
    „Mijanie” – zabawa bieżna
    „Znajdź swoją parę” - zabawa ruchowa orientacyjno –porządkowa
    Zabawy ruchowe integracyjne: „Siatka bezpieczeństwa”, „Tunel”, Krzesła”, „Podaj mi swoją dłoń”
    ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH - metoda R. Labana i K. Orffa

Realizacja Programu Klucz Do Uczenia Się

  •  sesja 11 Figurkowe ludziki idą spać -  dzieci będą; dobierać figury do pasujących szkiców
  •  sesja 12 Tęczowa loteria z obrazkami-  dzieci będą rozpoznawać karty i dopasowywać  je do obrazków na głównej karcie wg kształtu i koloru
  • sesja 13  Wieża zwierząt – dzieci będą; przyporządkowywać wielkość „mieszkania” do wielkości zwierząt
  • Sesja 14  Dywaniki dla figurowych ludzików- rozwijanie umiejętności rozpoznawania kształtów

Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego

  • Wizualizacja procesu: Kolory dnia, Listę obecności, Plan dnia, Kalendarz urodzin, Dyżury (wprowadzenie pierwszych dyżurów)  Zegar i sygnalizator daltoński, 
  • Zadania (1 zadanie na tydzień)
  • Jestem ciekawy świata - Ułóż puzzle ( zdjęcie  z Torunia )
  • Mam sprawne ciało i artystyczną duszę - Rzuć do celu 5 piłek 
  • Bawię się matematyką - Poszukaj takie same kształty pierników 
  • Zadanie dodatkowe - Ułóż jak najwyższą wieżę z drewnianych klocków

Współpraca Ze Środowiskiem

  • prowadzenie indywidualnych rozmów
  • organizowanie przez rodziców materiałów do zajęć
  • czytanie dzieciom
  • 14 lutego 2019r. od godz. 9:00 spotkanie z muzyką etniczną - Egipt
  • 18 lutego 2019r. o godz. 10:15  Teatr VASKA zaprasza dzieci na "Trzy życzenia złotej rybki"
  • 21 lutego 2019r. o  godz. 9:00 koncert TOS - "Lista przebojów muzyki poważnej".