Nauczyciele prowadzący:  Małgorzata Nowaczyk, Natalia Krawczinska

GRUDZIEŃ

W rodzinnym gronie - projekt edukacyjny

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  • Przygotowanie siatki wstępnej do projektu z uwzględnieniem celów programowo dydaktycznych
  • Sprawdzenie wiedzy dzieci dotyczącej rodziny , tradycji świątecznych– w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiającą dotychczasową wiedzę
  • Czego dzieci chcą się dowiedzieć o rodzinnych Świętach  – powstanie lista pytań na które dzieci będą szukać odpowiedzi w trakcie przeprowadzania projektu


Etap II – Realizacja projektu

  1. Dzieci otrzymują zadania do domu: przynieść zdjęcia swojej rodziny, zapytać rodziców czym się zajmują w pracy
  2. „ Dzwonią dzwonki sań” -,zabawy rozwijające percepcję słuchową 
  3. „Co jest w paczkach” -  zabawy udoskonalające pamięć słuchową „Co jest w paczkach”
  4. Która paczka jest największa?” - utrwalanie pojęć określających rozmiar przedmiotów 
  5. „Zimne ręce” - ćwiczenia oddechowe 
  6.  „ Worek prezentów” - ćwiczenia udoskonalające zmysł dotyku
  7. „Różne zabawki” - zabawy rozwijające percepcję wzrokową 
  8. „ Dla kogo ten prezent -  ”zabawy rozwijające umiejętność logicznego myślenia 
  9. „Ważenie prezentów”, „Mniejszy, większy” - zabawy matematyczne 
  10. „Święty Mikołaj” - wysłuchanie opowiadania ilustrowanego obrazkami  
  11. „Prezent dla Mikołaja” - wysłuchanie piosenki połączone z ilustrowaniem jej treści ruchem rozmowy przy zdjęciach rodzinnych, tworzenie gazetki „Moja rodzina” 
  12. Opowiadania, wierszyki nt zawodów , prezentacja zdjęć związanych ze świętami Bożego Narodzenia (ozdoby, potrawy itp)
    wspólne tworzenie ozdób świątecznych i prac plastycznych o tej tematyce
    - wyklejanie bombki kolorowymi papierami (wydzieranka)
    - odciskanie pomalowanych rąk na brystolu – tworzenie wspólnej choinki
  13. „Nasza pierwsza, wspólna choinka” - dekorowanie choinki własnoręcznie zrobionymi ozdobami z masy solnej
    „Ciasteczka dla Mikołaja”- pieczenie pierniczków 
  14. zabawy z wykorzystaniem dywanu interaktywnego i tablicy multimedialnej
  15. Osłuchanie z wierszem” „Wieczór wigilijny”, „Ptaszek z torby wypuszczony, sle zyczenia w różne strony”
  16. Eksperymenty w sali  odkrywcy
  17. Przygotowania  do Jasełek
  18. Narodzenie Jezusa – teatrzyk cieni
  19. „Co to są święta” - swobodne wypowiedzi dzieci do gazetki przedszkolnej
  20. „Do którego pudła włożę” - zabawa rozwijająca umiejętności segregowania przedmiotów według określonej cechy
  21. „Wieczór wigilijny” - wysłuchanie fragmentu wiersza z wykorzystaniem fotografii
  22. „Świąteczne zapachy – wysłuchanie wiersza, zagadki (rozpoznanie owoców, przypraw po zapachu, smaku...)
  23. wycieczka po okolicy w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie podczas zimy
  24. „Pożywna kula dla ptaków” - wspólne przygotowanie „posiłku” dla ptaków na zimę
  25. „Co zdziwiło zajączka? - rozmowa inspirowana historyjką obrazkową
  26. wysłuchanie opowiadania:  „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”
  27. opowieść ruchowa do piosenki „Tupu tup po śniegu”
  28. „Ptaszek na głowie” - kształtowanie orientacji w schemacie ciała prace plastyczne o tematyce zimowej”
  29. „Bałwanek” - przyklejanie wyciętych przez nauczyciela kółek różnych wielkości w odpowiedniej kolejności, dorysowanie tła białą pastelą
  30. „Zimowe drzewa” - przyklejanie waty do konturów drzewa
  31. „Pani zima” - doklejanie  i dorysowywanie brakujących elementów do sukienki Pani Zimy

Etap III – podsumowanie projektu badawczego

  • Sposób dokumentacji ( zdjęcia, notatki, prace dzieci, wypowiedzi)
  • Wspólne tworzenie ozdób do sali „Krasnale”
  • udział w konkursach plastycznych
  • zebranie wypowiedzi do gazetki przedszkolnej
  • Jasełka
  • Dzień Babci i Dziadka

Klucz do uczenia – matematyka sensoryczna

  • Sesja nr 7 „Szary książę i kolorowa księżniczka” – kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę
  • Sesja nr 9 „Wieże” – rozwijanie umiejętności porównywania rozmiarów przedmiotów dwuwymiarowych i porządkowanie ich według wielkości
  • Sesja nr 10 „Zabawa w chowanego” – rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania 7 kolorów spektrum
  • Sesja nr 11 „Figurkowe ludziki idą spać” – rozwijanie umiejętności dobierania figur do pasujących schematów

Zabawy ruchowe

  • Zaprzęgi” – zabawa orientacyjno – porządkowa – dz. powinny: biegać w różnych kierunkach bez potrącania, łączyć się pary na umówiony sygnał, biegać w parach 
  • „Ptaszki do gniazd” - zabawa orientacyjno – porządkowa – dz. powinny: biegać bez potrącania, reagować na polecenia nauczyciela, znaleźć odpowiedni domek dla ptaka
  • „Lataja ptaszki” zabawa rytmiczno- ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi – dz. powinny: biegać po sali do utworu

Zestaw zabaw ruchowych

  • „Ubieramy choinke” - zabawy z elementem równowagi 
  • Z elementami met. twórczej R. Labana, dz.powinny: w sposób swobodny ruchem interpretować słyszaną opowieść, przyjmować prawidłową postawę (w siedzie,staniu i chodzeniu), odczuwać radość i zadowolenie z możliwości wspólnej zabawy z rówieśnikami, przestrzegać zasad  bezpieczeństwa
  • Współpraca z rodzicami i   środowiskiem
    4.12 – warsztaty świąteczne dla rodziców
    4.12 – konsultacje
    11.12 - „Jest taki dzień” - koncert TOS
    13-14.12 – kiermasz świąteczny
    14.12 – Jasełka
    19.12 - Mikołaj
    zachęcenie rodziców do pomocy na rzecz dekoracji sali kącików ,ubranka dla lalek, ilustracje ,tworzywo przyrodnicze itp..

 

LISTOPAD 2018

Mała Ojczyzna przedszkolaka

  1.  „Moja rodzina” -  słuchanie wiersza  B. Formy, zagadki słuchowe (różne sprzęty domowe)
  2. „Pomoge Ci mamo” - historyjka obrazkowa, opowieść ruchowa
  3. „ Piękny Toruń” - spacer po najbliższej okolicy
  4. " Bezpieczny Toruń” - spotkanie z policjantem, zestaw zabaw ruchowych
  5. „Piękna nasza Polska cała” - poznanie zabytków Torunia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
  6. „ Jesteśmy Polką i Polakiem” -  słuchanie piosenki, rozmowa na podstawie obrazków
  7. ”Nasze barwy „   - opowiadanie nauczycielki na podstawie obrazka  , malowanie flagi farbą plakatową
  8. „Kim jest żołnierz?” - spotkanie z żołnierzem, zestaw zabaw ruchowych
  9. „Wspólne muzykowanie” - przegląd piosenki patriotycznej, zestaw zabaw ruchowych
  10. „Jestem przedszkolakiem” - uroczystość pasowania na przedszkolaka
  11. ”Przedszkolacy” Zestaw zabaw ruchowych– z elementami metody W. Sherbern- dzieci powinny: swobodnie maszerować po sali w różnych kierunkach, na ustalony sygnał utworzyć koło wiązane, stanąć w rozsypce, biegać po sali bez potrąceń wskazywać na sobie różne części ciała,  
  • „Szukamy misia” Zabawa ruchowa z elementami czworakowania
  • „Małe i duże dzieci”– Zabawa ruchowa z elementami chodu  

Mam zdrowy uśmiech

  1. ”Po co myjemy zęby?” - rozmowa połączona z działaniem, zestaw zabaw ruchowych
  2.  „Myj zęby” - osłuchanie z piosenką, zabawa klasyfikacyjna „Co lubią nasze zęby?”
  3. „ W łazience” - teatr sylwet , zestaw zabaw ruchowych
  4. „Dbamy o nasze  zęby” - spotkanie z dentystą, wypełnianie konturów zęba watą
  5. „Uśmiechnięty miś” -   Turniej matematyczny z okazji  Światowego Dnia Pluszowego Misia
  6. „Wiewiórki” - zabawa ruchowa, dz.powinny: biegać bez potrącania, reagować na sygnały dźwiękowe i schowac się do dziupli, tworzyć parę z kolegą
  7. Klucz do uczenia się - Matematyka sensoryczna I gąsienice

Sesja nr 5 - „Matrioszka”
- rozwijanie umiejętności porównywania rozmiarów przedmiotów trójwymiarowych
- powtórzenie słownictwa związanego z rozmiarami
 Sesja nr 6 - „Królestwo figur – chusteczki dla figurkowych ludzików
- rozwijanie  umiejętności rozpoznawania wybranych figur
- ćwiczenie kinestetyczne techniki badania kształtów
 Sesja nr 7 -  „”Lalki i misie”
- rozwijanie umiejętności porównywania trzech przedmiotów pod względem wielkości
 Sesja nr 8 -  „Szary książę i kolorowa księżniczka”
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania siedmiu kolorów spektrum
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę

Współpraca z rodzicami i   środowiskiem

  • rozmowy indywidualne w celu skrócenia okresu adaptacji dzieci do nowych warunków i środowiska przedszkolnego
  • 14.11 uroczystość pasowania  na przedszkolaka 
  • 7.11 – spotkanie z policjantem
  • 13.11 – spotkanie z żołnierzem
  • 23.11 – przegląd piosenki patriotycznej
  • 28. 11 – spotkanie z dentystą

Praca indywidualna

  • prowadzenie obserwacji dzieci w ciągu całego dnia pobytu  w przedszkolu
  • rozmowa z dzieckiem w różnych sytuacjach
  • zabawy integracyjne sprzyjające procesowi asymilacji dziecka   w grupie rówieśników
  • zabawy sprzyjające unikaniu konfliktów, rozmowy indywidualne.
  • zabawy paluszkowe sprzyjające odczuwaniu odprężenia, ciepła, bliskości partnera
  • prowadzenie grupowych i indywidualnych ćwiczeń ortofonicznych i zabaw logopedycznych 
  • zabawy rytmiczne wg założeń Batii Strauss

 

 

PAŹDZIERNIK  2018

Bezpieczna droga do przedszkola

  1. „Pieszy – uczestnik ruchu drogowego” –  zabawy rytmiczno-ruchowe,  zabawa tematyczna na świeżym powietrzu  
  2. „Uwaga tramwaje ! Bezpiecznie na skrzyżowaniu”- historyjka obrazkowa, praca plastyczna- malowanie farmami plakatowymi sygnalizatora
  3. „Droga do przedszkola”– wiersz I.  Salach, zestaw zabaw ruchowych połączonych z ćw. ortofonicznymi pt. „Samochody, spacer po okolicy 
  4. „Pociąg Krasnoludków”– nauka piosenki, zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz inspiracją i grupowej pracy plastycznej, pt. „Pociąg przyjaźni”
  5. Klucza do uczenia  „Ukryj myszkę” – sesja 1, Matematyka sensoryczna cz1, Gąsienice, zestaw zabaw ruchowych
  • Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa  „Garaże 
  • Zabawa ruchowa połączona z ćw. ortofonicznymi „Pojazdy
  • Zestaw zabaw ruchowych (metoda zadaniowa) połączony z ćwiczeniami ortofonicznymi

Pod jesiennym parasolem

  1. „Wszystko jesienne” – teatr sylwet , zestaw zabaw ruchowych (opowieść ruchowa) 
  2. ,,Sposoby na jesienną nudę” - zabawy badawcze, zestaw zabaw ruchowych 
  3. „Jesienny deszcz” -  zabawy rytmiczne do piosenki (granie na instrumentach nieakustycznych) , zestaw zabaw ruchowych (metoda Kniessów)
  4. „Uwaga!...Uwaga!...Mamy piękny stragan!...”- słuchanie wiersza pt „Na straganie” , zabawa tematyczna 
  5. „ Czy znamy warzywa i owoce?”- zagadki słowno-obrazkowe, prace gospodarcze ( wykonanie koktajlu owocowo-warzywnego
  6. „Malowane Naturą” „Jesienne wazony”– praca plastyczna na   – techniką stemplowania, zabawa dydaktyczna

    Klucz do uczenia „Złap piłkę”- sesja 2,  oraz zestaw zabaw ruchowych według metody W. Sherborne.
  • Zabawa ruchowa  „Jestem listkiem na wietrze”
  • Zabawa integracyjna „Mam na imię… i umiem…”
  • Zestaw zabaw ruchowych -  ( met. Kniesów, Sherborn)

Samodzielny przedszkolak przy stole

  1. „Łyżka i widelec ” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza T. Śliwiaka, zabawa dydaktyczna 
  2. „Pyszny deser.” – ćwiczenia artykulacyjne przy muzyce oraz zestaw zabaw ruchowych z elem. met. gimnastyki twórczej R. Labana 
  3. „Przyjęcie dla lalek i misiów.” – zabawa tematyczna, „Wesoły czajnik”, słuchanie piosenki, połączone z ćw. ortofonicznymi i słuchowymi
  4. „Kolorowe witaminki, lubią chłopców i dziewczynki!” –.„Niejadek wiersz I. Salach,  „Talerzyk i kubeczek” – modelowanie z plasteliny 
  5. „Do czego służy?” – historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania I. Salach pod w/w tytułem (zabawy przy tablicy interaktywnej),  zestaw zabaw ruchowych z elem. met. gimnastyki twórczej R. Labana
  6. Klucz do uczenia Sesja 3 - „Królestwo figur”- figurowe herbatniki dla figurkowych ludzików”
  7. Zabawa ruchowa z elem. Równowagi, „Zanieś śniadanie
  8. Zabawa ruchowa z elem. toczenia „Wesoła piłeczka”
  9. Zestaw zabaw ruchowych z elem. met. gimnastyki twórczej R. Labana

Zwierzęta i ich domy

  1. „Zwierzęta i ich domki” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego, pt. „O domu i wędrówce” , zabawy rytmiczno-ruchowe  
  2. „O wiewióreczce, która znalazła domki dla swoich przyjaciół” –  zabawa dydaktyczna, praca plastyczna – kolorowanie pastelami „Drzewo dla zwierząt” 
  3. „Co słychać w domu leśnych zwierząt?” –nauka piosenki, pt. „Wiewióreczka”, zastaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa) 
  4. „Muszelkowy dom – ciasny ale własny” – teatrzyk cieni (z podkładem muzycznym) na podstawie opowiadania W. Chotomskiej, pt. „Ślimak”,
  5. praca plastyczno-techniczna (wykonanie ślimaka z kolorowego papieru) 
  6. Klucz do uczenia - Sesja 4 - „Ratowanie piskląt” , zestaw zabaw ruchowych (metoda zadaniowa)
  • Zabawa ruchowa z el biegu: „Wiewiórki do dziupli” 
  • Zabawa ruchowa z elem. czworakowania: „Jeżyk” 
  • Zestaw zabaw ruchowych  ( met. zadaniowa)

Metoda Dobrego Startu - opracowanie piosenki „Kap kap”

Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego

  • Utrwalanie poczucia, samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Angażowanie dzieci do samodzielnego planowania, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania. Odwoływanie się do  kącików,  wizualizacji, czynności i zadań do wykonania.
  • Kontynuowanie rozwiązań organizacyjnych - wizualizacja procesu edukacyjnego: kolory dnia, lista obecności, plan dnia, kalendarz urodzin, dyżury, zegar, tablica ,,już potrafię”

Współpraca ze środowiskiem i rodzicami:

  • wymiana informacji o dziecku między n-lką a rodzicami
  • dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • 17.10.2018r.  - spotkanie z muzyka etniczną- Marroko
  • spacer po najbliższej okolicy przedszkola, w celu obserwacji ruchu drogowego i bezpiecznego dla ludzi przejścia dla pieszych

 

WRZESIEŃ 2018

„Nasze Przedszkole” - Projekt edukacyjny

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  • Przygotowanie siatki wstępnej do projektu z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych
  • Sprawdzenie wiedzy dzieci dotyczącej tego czym jest Przedszkole  – w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiającą dotychczasową wiedzę dziec
  • Czego dzieci chcą się dowiedzieć o Przedszkolu – powstanie lista pytań na które dzieci będą szukać odpowiedzi w trakcie przeprowadzania projektu

Etap II – Realizacja projekt

  • Wycieczka po przedszkolu, poznanie pomieszczeńznajdujących się na parterze, personelu
  • Wycieczka do kuchni, rozmowa z ekspertem (p. Mariolka)
  • zabawy integracyjne
  • zabawy w teatr


Sposób realizacji (przykładowe zajęcia)

  1. „Mój pierwszy dzień w przedszkolu” - rozmowa połączona z obserwacją , zabawy rytmiczno – ruchowe (wycieczka po przedszkolu)
  2.  „Po co jest przedszkole?” - osłuchanie z piosenką, zestaw zabaw ruchowych
  3. „Nasz rytm dnia” -  rozmowa na podstawie rysunków, zabawa dydaktyczna
  4. „Kto nam pomoże” – słuchanie opowiadania nauczycielki nt. roli nauczyciela i innych pracowników  ilustrowanego pacynką
  5. „Przedszkolaczek” -nauka  piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”, zestaw zabaw ruchowych
  6. „Mam trzy latka...” - słuchanie wiersza, rysowanie kredkami
  7. „Zabawki to nasi przyjaciele” - rozwiązywanie zagadek, lepienie z plasteliny
  8. „My jesteśmy krasnoludki” -  Zabawy rytmiczno – ruchowe do piosenki, układanie elementów na płaszczyźnie
  9. „Zasady maluszków” - rozmowa na podstawie obrazków nt. zasad, zabawa matematyczna
  10. „Bezpieczne zabawy na świeżym powietrzu” - wycieczka na teren przedszkola
  11. Światła na  skrzyżowaniu” - słuchanie wiersza W. Fabera, malowanie farbami
  12. „Pan policjant” - osłuchanie z piosenką, zestaw zabaw ruchowych i ortofonicznych „Samochody”
  13. Łyżka i widelec” - teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza T. Śliwiaka , zabawa dydaktyczna
  14. „Niejadek” -  słuchanie wiersza I. Salach  inspiracja do rozmowy nt. konieczności zjadania pokarmów niezbędnych dla zachowania zdrowia  poprzedzona rozmową nt zasad bezpieczeństwa, rysowanie kredą na świeżym powietrzu
  15. „ Piosenka kąpielowa” - osłuchanie z   piosenką, zabawa ruchowa do piosenki utrwalająca czynności samoobsługowe


Etap III – podsumowanie projektu badawczego

  • Sposób dokumentacji ( zdjęcia, notatki, prace dzieci, wypowiedzi)
  • Zrobienie wystawki z prac plastycznych
  • Stworzenie wspólnej pracy „Pociąg przyjaźni”

 

  • Zabawy ruchowe

„Mam na imie” – zabawa integracyjna z piłką
„Kotki” - zabawa z elementem czworakowania

  • Zestaw zabaw ruchowych
    „Przedszkolacy” - zabawy z elementami metody W. Sherborne
    Z elementami met. twórczej R. Labana

Współpraca z rodzicami i   środowiskiem

  • dni adaptacyjne
  • rozmowy indywidualne w celu skrócenia okresu adaptacji dzieci do nowych warunków i środowiska przedszkolnego
  • zebranie grupowe
  • zachęcenie rodziców do pomocy na rzecz dekoracji sali kącików ,ubranka dla lalek, ilustracje ,tworzywo przyrodnicze itp..