Nauczyciele prowadzący: Monika Monikowska, Anna Prinz

MAJ

Angielski

1. My family – rodzina

  • Praca z ilustracją przedstawiającą rodzinę. Słownictwo: family, mummy, daddy, grandma, grandpa, sister, brother
    Memory game, Family Members
     „Where is daddy, where is mummy”. Dzieci próbują wskazać członków rodziny

2. Sport

  • „Let’s go walking”. Podążając za słowami piosenki imitujemy spacer
  • Rozumienie poleceń: let’s go tip-toe, let’s walk backwords, let’s go marching
  • nauka słownictwa związanego ze sportem/ruchem: jump, walk, run, skip, sit down, stand up

3. Utrwalanie

  •  Piosenka na powitanie „Hello, hello, hello how are you” oraz piosenka na pożegnanie „Bye, bye, goodbye”

 

Książka Moim Przyjacielem

  1. W poszukiwaniu książek - zabawa dydaktyczna zainspirowana wizytą w grupie „Zuchów”, nauka piosenki pt. „Kolorowa książka”
  2. Jak powstaje książka? – historyjka obrazkowa „Droga książki od autora do czytelnika” inspiracją do projektowania i wykonania okładki do książki
  3. Dlaczego należy dbać o książki? - wiersz J. Huszcza pt. „Skarga książki” inspiracją do rozmowy na temat: „dlaczego należy dbać o książki?”
  4. Twórczy czwartek „Co by było, gdyby książeczki potrafiły mówić?” – analogia fantastyczna wg. W. Limont inspiracją do malowania farbami
  5. Książka moim przyjacielem? – zgaduj - zgadula inspiracją do wykonania zakładki do książki


Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”, Sesja 12 „Tęczowa loteria z obrazkami”

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Sklep z książkami”
  • Zabawa ruchowa z elementami biegu „Wilk i gąski”
  • Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „Pokrzywy”
  • Zabawa gramatyczna „Mój ulubiony bohater”
  • Zabawa relaksacyjna „Wiosenny wiatr”
  • Zestaw zabaw porannych 
  • Zestaw zabaw ruchowych (metoda R. Labana)

Kocham Swoją Mamę i Swojego Tatę!

  1. „Niespodzianka dla mamy” – słuchanie piosenki „Choć mam rączki małe” inspiracją do wykonania upominku - „Ramki do zdjęcia”
  2. „Moja  kochana  rodzina  to...” - inscenizacja wiersza „Rodzina”, zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  3. „Trzy serduszka”- nauka piosenki inspiracją do rozwiązywania zagadek słuchowych, pt. „Z mamą w kuchni”
  4. Twórczy czwartek - „Moja mama i mój tata” – rozmowa z wykorzystaniem rodzinnych fotografii inspiracją do malowania farbami plakatowymi pt. „Portret Rodziców”
  5. „Laurka  dla  naszych rodziców” – słuchanie wiersza B. Lewandowskiej „Cała łąka dla mamy” inspiracją do zabawy dydaktycznej pt. „Kwiaty”
  6. „Do czego służy tatuś?” – nauka tańca „Grozik” inspiracją do lepienia breloczka dla taty z masy solnej
  7. „W przedszkolnym teatrze” – „Wielkie damy” - inscenizacja utworu Doroty Gellner inspiracją do  zabawy tematycznej  „W teatr”
  8. „To dla Was Kochani Rodzice!” - Uroczystość z okazji Święta Mamy i Taty
  9. Twórczy czwartek - „Czego  życzę  swoim rodzicom?”- opowiadania twórcze na w/w temat; instrumentacja piosenki, pt. „Trzy serduszka”
  10. Metoda Dobrego Startu – opracowanie piosenki „Kocham Cię”


Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice” - Sesja 13 „Wieża zwierząt 1”

  • Zabawa ruchowa z elementami wspinania  „Po drabinie”
  • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Dzieci na spacer – dzieci do domu”
  • Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Zanieś śniadanie”
  • Ćwiczenia usprawniające artykulatory – „Wiosenne zabawy” 
  • Zabawa ruchowa poranna (forma aerobicu) 
  • Zestaw zabaw ruchowych (metoda zadaniowa) 
  • Zestaw zabaw ruchowych (metodą M. A. Kniessów – butelki)


Sport to Zdrowie – projekt edukacyjny

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • przekazanie rodzicom informacji o rozpoczęciu projektu,  z prośbą o zaangażowanie się w projekt; tworzenie siatki pojęć, Co wiemy o sporcie?, Czego chcemy się dowiedzieć o sporcie? Wybór działań (propozycje, jakie działania chciałyby podjąć dzieci odpowiadając na zadane pytania)

Etap II – Realizacja projektu

  • „Sport to zdrowie” – stworzenie kącika tematycznego w sali, gromadzenie rekwizytów tj.: książek, artykułów, medali, dyplomów, pucharów, strojów sportowych
  • „Sport” – komponowanie gazetki tematycznej, porządkowanie ilustracji, zdjęć i sylwet z różnymi dyscyplinami sportowymi i sławnymi sportowcami
  • „Sport to zdrowie” – słuchanie wiersza H. Świąder, rozmowa na temat przesłania wiersza
  • „Tropiciele zdrowia” – wycieczka do szkoły/hali sportowej UMK w celu obserwacji trenowanych tam dyscyplin sportowych, podawanie ich nazwy.
  • „Kolorowe piłeczki” – zabawy oddechowe z wykorzystaniem kulek z waty lub piłeczek pimpongowych
  • Zgaduj –zgadula - rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych,
  • „Dyscypliny sportowe” - Rozpoznawanie dyscyplin sportowych po wydawanych odgłosach – ćwiczenia słuchowe
  • „Sportowiec” – układanie historyjki obrazkowej zgodnie z następstwem czasu.
  • Segregowanie obrazków (tworzenie zbiorów) z różnymi dyscyplinami sportowymi (sporty letnie/zimowe, sporty indywidualne/zespołowe, sporty na powietrzu/halowe itp.)
  • „Na lodowisku i boisku” – zabawa pantomimiczna – dzieci powinny: naśladować sportowców -  ruchy łyżwiarzy, saneczkarzy, narciarzy, koszykarzy, siatkarzy itp. z wykorzystaniem przyborów (kocyki, krążki, piłki),
  • „Co by było, gdyby ludzie nie uprawiali sportu? – trening twórczego myślenia
  • „Sport to zdrowie” – rozmowa przy ilustracjach na temat: „Jakie sporty można uprawiać zimą (narciarstwo alpejskie i klasyczne, snowboarding, saneczkarstwo, bobsleje, skeleton, hokej na lodzie, łyżwiarstwo figurowe, short track, łyżwiarstwo szybkie, bojery, biathlon, curling, skibob i skoki narciarskie) oraz latem (jazda na rolkach, siatka plażowa, frisbee, jazda na deskorolce, jazda na rowerze, sporty wodne, golf, kajakarstwo) 
  • „Co nam daje uprawianie sportów?” – podjęcie próby rozmowy na podany temat. 
  • „Jaki sport przedstawiam?” - pantomima
  • „Jestem bezpieczny” – pogadanka utrwalająca konieczność przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych
  • Słuchanie wiersza M. Dobosz „Sport to zdrowie”
  • nauka piosenki „Sport to zdrowie”
  • „Ubrania sportowe”- wylepianie strojów z plasteliny
  • „Zawody sportowe” - gra ściganka wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej 
  • „Sportowy taniec” – zabawa muzyczno-ruchowa
  • „Piłki i piłeczki” – zabawa dydaktyczna (matematyczna)  - przeliczanie elementów w dostępnym dla siebie zakresie
  • „Śmietnik w mojej głowie - odcinek 5 - "Sport na zdrowie" – film edukacyjny, rozmowa na temat filmu: Co nam daje sport? Jak i kiedy go uprawiać? Jak się przy tym odżywiać?
  • „Jedyneczka. Ruch to zdrowie” – film edukacyjny ukazujący różne dyscypliny sportowe, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.
  • „Nowe łyżwy Adama” - opowiadanie J. Wasilewskiej inspiracją do malowania utworu z wykorzystaniem pasteli
  • „Jak odżywia się sportowiec?” – poznanie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 
  • Co trzeba jeść, aby zdrowym być? „Owoce kolorowe - smaczne i zdrowe” słuchanie piosenka inspiracja do wycinania i układania puzzli ze zdrową żywnością,
  • Wysłuchanie wiersza J. Kiersta „Łyżwiarka”
  • inscenizacja wiersza ,,Zdrowy przedszkolaczek” Danuty Sasyn 
  • „Sporty zimowe i letnie” – wypełnianie pastelą rysunków przedstawiających sporty i zimowe i letnie
  • „Sportowcy” – układanie obrazka z 4-6 elementów
  • Słuchanie czytanych bajek, słuchowisk, tworzenie własnych zakończeń, ilustrowanie wybranych fragmentów. 
  • „Gdybym był sławnym sportowcem, to…” – synektyka, próby fantazjowania
  • „Sprawne rączki”- zabawy grafomotoryczne
  • „Komentator sportowy – kto to taki? – wysłuchanie fragmentów komentarzy sportowych inspiracją do aktywności twórczej (podjęcia próby poprowadzenia relacji na „żywo”) ( np. ”Proszę państwa co za wspaniały styl, konkurencja nie ma szans, jaki finisz itd.)
  • Spotkanie z chętnymi rodzicami - ekspertami (pogadanka-działanie) m.in. spotkanie z ekspertem (mamą Jasia L.) przybliżającą dyscyplinę sportową  - koszykówkę,
  • „Zabawy poranne z rodzicami” – zachęcanie rodziców do wykonywania porannych zabaw i ćwiczeń wspólnie z dziećmi.
  • „Sportowa Olimpiada Przedszkolaka” – zabawy integracyjno-ruchowe ze starszymi kolegami
  • „Mały sportowiec” – rozmowa z Filipem i Jasiem trenującymi koszykówkę w szkółce koszykarskiej „Basketboom”
  • Przygotowanie w domu wspólnie rodzice z dziećmi albumów „Sport to zdrowie”
  • Głośne czytanie książek, bajek, opowiadań na temat sportu (nauczyciel, rodzice, rodzeństwo)
  • „W zdrowym ciele zdrowy duch” – słuchanie wiersza I. Salach „Sportowiec” oraz zagadki słowne i pantomimiczne zaproszeniem do zabaw integracyjno – ruchowych na terenie przedszkolnym lub w lesie


Etap III – Zakończenie projektu

  • podsumowanie zdobytej wiedzy, uzyskanie odpowiedzi na zadane pytania,
  • wyeksponowanie wszystkich zgromadzonych materiałów podczas realizacji projektu,
  • zorganizowanie wystawy prac dzieci w Przedszkolnej i Grupowej Galerii Twórczości Dziecka
  • „Zabawy poranne z rodzicami” – wspólne zabawy poranne rodziców z dziećmi - uzyskanie dobrej kondycji 
  • przygotowanie wspólnie z rodzicami albumu – „Sport to zdrowie”, utworzenie z nich wystawy, wspólne czytanie i przeglądanie albumów


Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
Sesja 14 „Dywaniki dla figurkowych ludzików”
Sesja 15 „Tęczowa loteria ze słowami”

  • „Mój sąsiad” – zabawa ruchowa z elementami biegu 
  • ,,Promyki słońca” – zabawa orientacyjno – porządkowa 
  • Zestaw zabaw ruchowych porannych 
  • „Bieg po zdrowie” – zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne i R. Labana  prowadzony w plenerze (w lesie) 
  • Zestaw zabaw ruchowych „Sportowiec” metodą zadaniową


Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:

  1. „Zaczarowany obrazek” – pokoloruj obrazek kredkami według podanego kodu i sprawdź, co się na nim kryje - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  2. „Kwiatki dla rodziców” - Znajdź 7 szczegółów różniących obrazki  - (Jestem ciekawy świata)
  3. „Warkocz dla mamy” – zapleć warkocz według podanego wzoru (Jestem ciekawy świata) 
  4. „Geometryczna droga” - Dokończ układanie ciągu - (Bawię się matematyką)


Współpraca Z Rodzicami I Środowiskiem:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami,
  • udział w przygotowaniach i w uroczystości z okazji Święta mamy i taty – 23.05.
  • udział w konsultacjach pedagogicznych dla rodziców – 08.05.
  • zajęcia otwarte dla rodziców
  • Spotkanie z chętnymi rodzicami - ekspertami (pogadanka-działanie) m.in. spotkanie z ekspertem (mamą Jasia L.) przybliżającą dyscyplinę sportową  - koszykówkę,
  • „Zabawy poranne z rodzicami” – zachęcanie rodziców do wykonywania porannych zabaw i ćwiczeń wspólnie z dziećmi.
  • Przygotowanie w domu wspólnie rodzice z dziećmi albumów „Sport to zdrowie”
  • pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi,
  • dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych
  • udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego 
  • pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką
  • zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”
  • Spotkanie z muzyką etniczną – tarabany - 15 maja 2018r.
  • Wycieczka do szkoły lub sali sportowej UMK w celu obserwacji trenowanych tam dyscyplin sportowych
  • wycieczka do lasu
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą stroną chodnika

 

 

 

 

KWIECIEŃ

Z KWIETNIEM – PLETNIEM NA WESOŁO

  1. „Kolorowa wiosna” – Słuchanie wiersza I. Wowk „Kwiecień - plecień”, zabawy ruchowo – rytmiczno- taneczno – plastyczne w oparciu o piosenkę.
  2. „Szukamy wiosny” – Wycieczka do lasu, zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem naturalnych przeszkód.
  3. „Rachunki pani Wiosny” – słuchanie zagadek słownych inspiracją do zabawy matematycznej metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
  4. Twórczy czwartek – „Kwiaty na łące” – tworzenie obrazka z wykorzystaniem różnokolorowej krepy, wypowiedzi twórcze: Gdybym była księżniczką kwiatów.
  5. „Plećmy z Panem Kwietniem” – zabawy rysunkowe do wierszy j. Beszcyńskiego, zestaw zabaw ruchowych R.Labana.
  6. Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice” Sesja 11 „Figurkowe ludziki idą spać”
  • Zabawa kreatywna „Czarowanie kwiatów” 
  • Zabawy oddechowe z elementami Dennisona 
  • Zabawa ruchowa z elementami skłonu „Praca ogrodnika” 
  • Zestaw zabaw metodą R. Labana

 Metoda Dobrego Startu - opracowanie piosenki pt. ”Deszczowe krople”

WIOSNA NA WSI

  1. „Co słychać na wsi?” - Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi na podstawie wiersza „Kto tu rządzi ?” Marzeny Kwietniewskiej – Talarczyk.
  2. „Zwierzęta na wsi” – Zabawa dydaktyczna inspiracją do lepienie zwierząt hodowanych na wsi z plasteliny, zestaw zabaw ruchowych.
  3. „Nowinki z wiejskiego podwórka” - Teatrzyk sylwet wg opowiadania L. Wiszniewskiego „Jak szara gąska gospodarowała”, zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu”
  4. Twórczy Czwartek – „Z wizytą u pani kwoki” - Słuchanie opowiadania A. Usakiewicz „O kurczaku, który był wyjątkowo puchaty” , kreatywne wykonanie kury z papierowego talerzyka:
  5. „Podwórkowa Orkiestra”- Instrumentacja piosenki „Kogut”, zestaw zabaw ruchowych.
  6. „Rodzice I Ich Dzieci” - Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Wiosna w wiejskiej zagrodzie”, zabawa klasyfikacyjna „Stwórz rodzinę”.
  7. „Mieszkania Zwierząt” - Zabawa dydaktyczna „Gdzie mieszkają zwierzęta?”, zestaw zabaw ruchowych

Twórczy czwartek – „Piesek Burek”– kreatywne wykonanie sylwety pieska.

„Kocie Zabawy” - Bajka ortofoniczna W zagrodzie Małgosi (według E. Michałowskiej), zabawa ruchowa „Mały Kot”.

Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
Sesja 12 „Tęczowa loteria z obrazkami”
Sesja 13 „Wieża zwierząt 1”

  • Quiz „Wesoła zagroda” - zabawa dydaktyczna
  •  „Zajączki”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
  • „Kogut i kury”-zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
  • „Pastuszek, gęsi i wilk”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
  • Zestaw Zabaw ruchowych z elementami metody twórczej A.M.Kniessów
  • Zestaw zabaw ruchowych metodą R.Labana


POLSKA, MOJA OJCZYZNA

  1. „Dzień Ziemi” – 22.04.2018 - Wysłuchanie wiersza pt. „Opowieść ziemi” - z wykorzystaniem ilustracji, zabawa dydaktyczna „Segregowanie śmieci”.
  2. „Poznajemy Mapę Polski”– zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem fizycznej mapy Polski, zestaw zabaw ruchowych metodą stacyjną.
  3. „Symbole Narodowe”- oglądanie filmiku edukacyjnego , zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza M. M. Skrobacz Polska.
  4. „Najważniejsza Pieśń Polaka” – słuchanie wiersza „Mazurek Dąbrowskiego” Elżbiety  Dubowicz – Jabłońskiej, wykonanie kotylionu w barwach narodowych.
  5. „Nasze Miasto” – zabawa dydaktyczna z ilustracjami Torunia, słuchanie piosenki nad Toruniem”
  • Zabawa ruchowa „Flaga”
  • Zabawa ruchowa „Orły”
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Krakowiaczek”
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne.
  • Zestaw zabaw ruchowych met. zadaniową.

„Maszeruje Wiosna”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO

  • „Współpracujemy” – tablica ukazująca współpracę z partnerem – dalsze doskonalenie współpracy
    Zegar - specjalny zegar, który pokazuje upływ czasu 5,10,15,30 minut
    Wprowadzenie tablicy – „Zadanie do wykonania”

Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:

  1. „Matematyczne Ule” – (Bawię się matematyką) -  Zadaniem dziecka jest znalezienie domków dla pszczół, przy czym musi pamiętać, aby w każdym z nich nie mieszkało więcej niż jest to możliwe. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, zabawa.
    „Flaga Polski” - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) – Zadaniem dziecka jest pokolorowanie flagi według wzoru.
  2.  „W wiejskiej zagrodzie” – (Jestem ciekawy świata) - Zadaniem dziecka jest przyjrzenie się rysunkowi i odpowiedzenie na pytanie „czy dzieci są ze swoimi mamami?”
  3. „Ślimaczek - rozśmiewaczek” - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę) - Zadaniem dziecka jest pokolorowanie go w taki sposób, żeby wyglądał wesoło oraz nadanie mu śmiesznego imienia.

ANGIELSKI

Spring – Wiosna

  1. Spring is here song (piosenka)
  2. Zapoznanie się ze słownictwem: bluebird, bee, ladybug, butterfly, frog
  3. Rozpoznanie ich na obrazkach i próba ich nazwania
  4. Podążanie za słowami piosenki i nabywanie umiejętności pokazywania
  5. Włączanie się do śpiewu piosenek

Farm – Wieś

  1. Walk around the Farm song (piosenka)
  2. Zapoznanie się ze słownictwem: cow, dog, duck, horse, pig, sheep
  3. Memory game
  4. Kolorowanie wybranych zwierzątek i próba ich nazwania
  5. Farm Animal Bingo
  • Utrwalanie piosenki na powitanie „Hello, hello, hello how are you” oraz piosenki na pożegnanie „Bye, bye, goodbye”
  • Utrwalanie piosenki „Slippery fish” i zawartego w niej słownictwa

 

Współpraca z rodzicami:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami.
  • Pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi.
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego. 
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”.

Współpraca ze środowiskiem:

  • Zabawy badawcze „Powietrze” prowadzone przez p. Bartka – 10.04.2018r.
  • Koncert muzyczny – 17.04.2018r.
  • Koncert muzyki poważnej w wykonaniu absolwentów przedszkola– 19.04.2018r.
  • Zajęcia otwarte z profilaktyki logopedycznej – 26.04.2018
  • Wycieczka w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny
  • Wycieczka do lasu
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • Zajęcia z logopedą przedszkolnym z zakresu wczesnej profilaktyki mowy
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą strona chodnika

 

 

MARZEC

JĘZYK ANGIELSKI

  • Zabawa powitalna „Introduce yourself”
  • Slippery fish song. Słownictwo: fish, shark, whale.
  • Easter
  • The way the bunny hops song. Słownictwo: hop, shake, wiggle, flop.
  • Chick, chick, chick, chick chicken song. Słownictwo: chick, chicken, egg

 
Przybysze z kosmosu

  1. Czy kosmos to tylko my? – Oglądanie ilustracji przedstawiających przestrzeń kosmiczną, zabawy konstrukcyjne „Budujemy statek kosmiczny”.
  2. Będziemy lecieć rakietą kosmiczną – Zabawa przy muzyce R. Straussa 2001 A Space Odyssey (według M. Staniek) inspiracją do wykonania przestrzennej pracy technicznej „Rakieta”.
  3. Jesteśmy mieszkańcami Ziemi - słuchanie fragmentów wiersza A. H. Murgrabi „Halo,
    to mówi Ziemia”, wyklejanie plasteliną fragmentu kuli ziemskiej.
  4. Czym się różni dzień od nocy? -. Zabawa pantomimiczna Co można robić w dzień? inspiracją do zabawy orientacyjno-porządkowej Dzień – noc oraz ćwiczeń klasyfikacyjnych.
  5. Na niebie pełno świecących gwiazd – improwizacja ruchowa przy piosence Gwiazdka
    (sł. i muz. K. Przybylska), zestaw zabaw z elementami ruchu.
  6. Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”, Sesja 11 „Figurkowe ludziki idą spać”
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Statki kosmiczne”.
  • Zabawa integracyjna „Globus”

Wiosno, wiosenko – witaj wśród nas!

  1. „Kto na spacer wyruszy niech otwiera oczy i uszy!” – opowiadanie M. Kownackiej inspiracją do wycieczki w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny
  2.  „Wiosenne prace w ogrodzie” – układanie historyjki obrazkowej inspiracją do lepienia z masy solnej narzędzi ogrodniczych
  3. „Cóż to za kwiatek na wietrze się kłania?” – wiersz B. Lewandowskiej, pt. „Po co zrywać?” inspiracją do malowania na sztalugach nt. ”Wiosenne kwiaty”
  4. Twórczy czwartek - „Siejemy, pielęgnujemy i obserwujemy!” – zabawa dydaktyczna połączona z urządzaniem wiosennego kącika przyrody
  5. „Wiosenne zapachy”- zabawa relaksacyjna przy muzyce połączona z aromaterapią inspiracją do malowania dłońmi  „wiosennych zapachów” przy pomocy farb plakatowych (na dużych arkuszach szarego papieru)
  6. „Budzi się las, budzi się życie...” – nauka piosenki pt. „Wiosenne porządki”,  wycieczka do lasu połączona z zestawem zabaw ruchowych (metoda zadaniowa)
  7. „Zabawa zajączków”- gra ściganka wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, zestaw zabaw ruchowych (elem. metody twórczej Kniessów )
  • Twórczy czwartek - „Motylem jestem” – Wiersz W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” inspiracją do treningu twórczego myślenia „Co by było gdyby motyle nie miały skrzydeł?”; „Mój wiosenny motyl” – wyklejanka
  • Metoda Dobrego Startu - opracowanie piosenki pt. ”Deszczowe krople”
        
    Realizacja Programu „Klucz do uczenia się”– Matematyka sensoryczna 1 „Gąsienice”
    Sesja 12 „Tęczowa loteria z obrazkami”
    Sesja 13 „Wieża zwierząt 1”

 

  • „Leć motylku wprost do nieba…” – ćwiczenia oddechowe  
  • Zabawa ruchowa z elem. równowagi: „Bociany” 
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Słonko świeci, deszczyk pada”
  • Zabawa ruchowa „Wiosenne zabawy”(z elem. metody twórczej) 
  • Zabawa ruchowa „Motylki”
  • Zabawy ruchowe poranne (forma aerobicu) 
  • Zestaw zabaw ruchowych ( elem. metody twórczej Kniessów )
  • Zestaw zabaw ruchowych (met. zadaniowa)


Wielkanocne tradycje i zwyczaje

  1. „Staropolskie zwyczaje Świąt Wielkanocnych” – opowiadanie nauczycielki przy obrazkach z wykorzystaniem pacynki; nauka piosenki „Pisanki, pisanki”
  2. „Palmy i palemki wielkanocne” – zabawa dydaktyczna inspiracją do wykonania wielkanocnych palm oraz zestawu zabaw ruchowych metodą R. Labana
  3. „Przygoda wielkanocna” – historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania J. Kiersta inspiracją do wykonania z masy solnej „Wielkanocnego zajączka”
  4. Twórczy czwartek - „Jajko, czy kura?” – próby dziecięcego filozofowania inspiracją do aktywnego słuchania muzyki „Kura i kurczęta” wg Batti Strauss (Norwegien dence Nr 2, E. Griega) oraz wykonania z waty i kolorowego papieru wielkanocnego kurczaczka
  5. „Awantura o pisankę” – teatr sylwet na podstawie wiersza B. Ponikarczyk  inspiracją  do wykonania kolorowych  pisanek, zestaw zabaw ruchowych metodą R. Labana

  6. Zestaw zabaw porannych „Zajączki”
  7. „Kogut i kury” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa
  8. „Pastuszek, gęsi i wilk” – zabawa ruchowa z elementem biegu
  9. Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody R. Labana
  10. Koncepcja Planu Daltońskiego
  11. „Współpracujemy” – tablica ukazująca współpracę z partnerem – dalsze doskonalenie współpracy
  12. Zegar - specjalny zegar, który pokazuje upływ czasu 5,10,15,30 minut
  13. Wprowadzenie tablicy – „Zadanie do wykonania”


Zadania tygodniowe zgodnie z koncepcją planu daltońskiego:

  • „Ufoludki śmieszne ludki” – pokoloruj kredkami pastelowymi kolorowankę ufoludka według wzoru - (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)
  • „Biedroneczki są w kropeczki” – doklej biedronkom tyle kropek, aby każda z nich miała tyle samo na jednym jak i drugim skrzydełku – (Bawię się matematyką)
  • „Wiosenne kwiatki” – Połącz kwiatki z ich cieniem – (Jestem ciekawy świata).
  • „Zajączki” – złóż zajączka według instrukcji, dorysuj brakujące elementy (Mam sprawne ciało i artystyczną duszę)


Współpraca z rodzicami:

  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami,
  • Pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi,
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z aktualną tematyką
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych” i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”


Współpraca ze środowiskiem:

  • „Powitanie wiosny” z aktorami Teatru „Zaczarowany Świat” – 21.03.2018r.
  • koncert muzyczny – 13.03.2018r.
  • wycieczka w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny
  • wycieczka do lasu
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym
  • Zajęcia z logopedą przedszkolnym z zakresu wczesnej profilaktyki mowy
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą strona chodnika

 

 

 

 LUTY

Jesteśmy kucharzami

  1. W przedszkolnej kuchni – zabawa dydaktyczna . Zwiedzanie kuchni przedszkolnej.
  2. Co ten czajnik gwiżdże? – słuchanie piosenki Wesoły Czajnik, rozmowa na jej temat oraz wykonanie pracy plastycznej metodą wyklejanki.
  3. Bawimy się wagą – zabawa badawcza
  4. „Małe co nieco” – Tłusty Czwartek. 
  5. My gotować potrafimy, przy tym dobrze się bawimy
  • Zestaw zabaw ruchowych ( metoda Labana ) – dzieci powinny: naśladować ruchem,  „czynności związane z gotowaniem” wykonywać ruchy zgodne z natężeniem siły z jaką wykonuje się daną czynność do odwzorowania.

Zimo, baw się z nami

  1. Śniegu coraz więcej –  zabawy na śniegu, zabawy ilustracyjne przy piosence „Mróz, mróz”
  2. A śnieg pada i pada -nauka wiersza I. Salach 
  3. Czy widzimy śnieżne sople -  Zabawa dydaktyczna 
  4.  zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową.
  5. Twórczy czwartek – Zimowe obrazki - technika malarska z zastosowaniem farby białej.
  6. Pędzimy na saneczkach – improwizacja ruchowa do piosenki „Tak się zachmurzyło”.
  7. Lepimy bałwanki – wiersz Anny Łady- Grodzickiej ,,Dziewięć Bałwanków" inspiracją lepienia bałwanka z ciastoliny.
  8. „W zimowym rytmie” - zabawy ruchowe
  9. Zimowe sporty – nauka piosenki  „Tupu tup po śniegu” 
  10. „Serduszkowe Święto” czyli dzień przyjaźni w grupie Biedronek -rozmowa o życzliwości i koleżeństwie w grupie oraz wykonanie laurek dla siebie nawzajem.
  11. Zabawy ruchowe poranne: forma aerobiku - dzieci powinny potrafić naśladować ruch nauczycielki, koordynować ruch swojego ciała z muzyką, 
  12. Zestaw zabaw ruchowych z el. metody W. Sherborne – dzieci powinny: znać możliwości swojego ciała, kształtować prawidłowo postawę ciała, zgodnie współpracować z partnerem, potrafić wskazywać części ciała zgodnie z poleceniem nauczyciela, poruszać się na przemian raz w jedną raz w drugą stronę w różnych tempach muzyki.
  13. Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa - „Powitanie – Witaj …” - dzieci powinny umieć przywitać się piosenką i jednocześnie gestem z każdym przedszkolakiem.

Przybysze z kosmosu

  1. Czy kosmos to tylko my? – Oglądanie ilustracji przedstawiających przestrzeń kosmiczną, Zabawy konstrukcyjne „Budujemy statek kosmiczny”.
  2. Będziemy lecieć rakietą kosmiczną – Zabawa przy muzyce R. Straussa 2001 A Space Odyssey (według M. Staniek) inspiracją do wykonania przestrzennej pracy technicznej „Rakieta”.
  3. Jesteśmy mieszkańcami Ziemi - słuchanie fragmentów wiersza A. H. Murgrabi „Halo, to mówi Ziemia ,  wyklejanie plasteliną fragmentu kuli ziemskiej.
  4. Czym się różni dzień od nocy? -. Zabawa badawcza
  5. Na niebie pełno świecących gwiazd – improwizacja ruchowa przy piosence Gwiazdka (sł. i muz. K. Przybylska), zestaw zabaw z elementami ruchu.
  • Zabawa ruchowa z elementem biegu „Statki kosmiczne”.
  • Zabawa integracyjna „Globus” - zabawa z wykorzystaniem piłki imitującej kulę ziemską. Dzieci powinny zręcznie podawać do siebie piłkę, łapiąc wypowiedzieć swoje imię;  mieć okazję do zaprezentować się grupie, jak również poznać swoich rówieśników.


Współpraca z rodzicami:

  • Konsultacje pedagogiczne
  • Wymiana informacji o dziecku między nauczycielką a rodzicami.
  • Pomoc rodziców w przygotowaniu zajęć i zabaw z dziećmi.
  • Dostarczanie potrzebnych materiałów do zajęć i zabaw, wzbogacenie kącików zabaw, „skrzyń skarbów”, pomoc rodziców  w gromadzeniu pomocy do zajęć plastycznych.
  • Udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania propozycji zadań tygodniowych w ramach koncepcji planu daltońskiego.
  • Udział rodziców - ekspertów w realizowanym projekcie edukacyjnym „Ptaki”
  • Pomoc rodziców w gromadzeniu ilustracji, obrazków, pomocy na tematy związane z ptakami.
  • Przygotowanie w domu albumu – książeczki „Moi skrzydlaci przyjaciele”.
  • Zachęcenie rodziców do gromadzenia pokarmu dla ptaków.
  • Zachęcanie rodziców do dostarczania artykułów, propozycji gier i zabaw oraz „zdrowych”.
    i pysznych przepisów na stronę internetową przedszkola w ramach „Kącika Pomysłowego Rodzica”.


Współpraca ze środowiskiem:

  • Koncert muzyczny – 27.02.2018
  • Codzienny pobyt na terenie przedszkolnym lub spacer w jego okolicach w ramach obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Zajęcia z logopedą przedszkolnym z zakresu wczesnej profilaktyki mowy.
  • Spacer alejkami osiedla – doskonalenie chodu w parach prawą strona chodnika.
  • Spacer w okolicach przedszkola oraz do lasu – obserwacja ptaków oraz zmian w przyrodzie, nie oddalanie się poza wyznaczony teren.