Nauczyciele prowadzący: Violetta Juskowiak, Sylwia Oskwarek

CZERWIEC

Kontynuacja realizacji projektu edukacyjnego „SPORT”
Spotkania z ekspertami  z inicjatywy rodziców:

  • „Biegi i piłka nożna” zabawy sportowe na boisku UMK z panem Jakubem Fiszerem
  • „Kolarstwo” spotkanie z panem Łukaszem Doleckim – prezentacja multimedialna
  • „Na stadionie i nie tylko” zabawa dydaktyczna i muzyczno-ruchowa
  • „ To jest mój dom”  nauka piosenki, wycinanie z kolorowego papieru  
  • „ Rodzinne potyczki sportowe” -  zajęcia otwarte dla rodziców.
  • Opracowanie piosenki pt. „ Niech żyją wakacje” metodą dobrego startu
  • „Domki dla figurowych ludzików” Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna, sesja 30

„Kleszcze” rozmowa z dziećmi i prezentacja multimedialna
Akademia eksperymentu:

Pienisty potwór /wulkan/:
Materiały: plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.

Przyjaźń kolorów
Materiały: kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe

Zadanie tygodnia wg planu daltońskiego:

  1. Przyjrzyj się ilustracji: wykonaj czynności wg wskazówek – dziecko nazywa części garderoby: bluzkę, spodnie, skarpety, buty, zakłada samodzielnie części garderoby.
  2. Praca  w parze - Przygotuj potrzebne rekwizyty do zabawy muzyczno-ruchowej – dziecko  reaguje na przerwę w muzyce, naśladuje lot wróbla, wybiera chusty do zabawy, naśladuje szukanie pokarmu przez ptaka.
  3. Ułóż historyjkę obrazkową – dziecko przygląda się obrazkom, wyciąga proste wnioski przyczynowo skutkowe, buduje dłuższe wypowiedzi.


Witajcie wakacje

  1. „Wyjazd Ani i Krzysia” – teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania  I. Salach, zabawy w teatrzyku – opowiadanie twórcze, zabawy rytmiczno-ruchowo - słuchowe.
  2. „Wakacyjne rady” – słuchanie wiersza W. Badalskiej, zabawy gramatyczne  i ortofoniczne, wykonanie z kolorowego papieru łódki - wydzieranka
  3. „Lato czeka” – opowieść ruchowa, opowiadania twórcze dzieci, zabawy rytmiczno – ruchowo - słuchowe.
  4. „Słońce, woda, las już czeka” – malowanie farbami gór, morza, jeziora, lasu (do wyboru) , zestaw zabaw ruchowych .
  5. „W który autobus wsiądziesz?” – zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz, układanie z mozaiki  geometrycznej „Wakacyjny autobus”.
  6. „Dokąd pojedziemy?” – historyjka obrazkowa, zabawy rytmiczno - ruchowo-słuchowe.
  7. „Latem” – słuchanie wiersza I. Salach, rymowanki, wycinanie z kolorowego papieru „Pani Lato”.
  8. „Na morzu” – zabawa dydaktyczna wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej (gra – ściganka) z wykorzystaniem papierowych łódek, zestaw zabaw ruchowych.
  9. „Wakacje, wakacje” – uroczystość z okazji Zakończenia Roku.

 

Maj

SPORT- projekt edukacyjny

Etap I – Rozpoczęcie projektu

  • Przygotowanie siatki wstępnej do projektu z uwzględnieniem celów programowo-dydaktycznych.
  • Sprawdzenie, co dzieci wiedzą o sporcie- w ten sposób powstanie siatka tematyczna przedstawiająca dotychczasową wiedzę dzieci.
  • Co dzieci chcą wiedzieć o sporcie?- powstanie lista pytań, na które dzieci w trakcie kolejnych spotkań chcą uzyskać odpowiedzi.

Etap II – Realizacja projektu

  • dzieci otrzymają zadania do domu: zadać pytania rodzicom, czy uprawiali, uprawiają jakiś sport? Czy chcieliby przyjść do przedszkola i podzielić się z grupą wiedzą i doświadczeniami nt. jakiejś dyscypliny sportowej? wybrać z rodzicami jakąś formę aktywności ruchowej, zrealizować ją, udokumentować fotograficznie i przynieść do przedszkola poszukać z pomocą rodziców lub rodzeństwa wiadomości o sporcie (w czasopismach, Internecie (przygotować obrazki), książkach o tematyce sportowej z ulubionymi bohaterami dzieci

do rodziców: prośba o zorganizowanie w przedszkolu „sportowej biblioteczki” (książki o tematyce sportowej z ulubionymi bohaterami dzieci) zorganizowanie zajęć z elementami wychowania fizycznego poszukiwanie wśród rodziców pasjonatów różnych sportów (zaproszenie do przedszkola)

Planowane wydarzenia:

  1. „Jak wykorzystać przyrodę podczas aktywności fizycznej”- spacer do lasu połączony z zestawem zabaw ruchowych metodą stacyjną „Ścieżka zdrowia”
  2. „Biedronkowa Olimpiada”- wyścigi rzędów z wykorzystaniem przyborów na terenie przedszkolnym
  3. zajęcia przy tablicy interaktywnej – zabawy grafomotoryczne, dydaktyczne, zgadywanki,
  4. projekcja filmu o tematyce sportowej wycieczka na salę sportową wizyty ekspertów ( osoby ćwiczące/trenujące różne dyscypliny sportowe, ratownik WOPR)

Zagadnienia, jakimi zajmować się będziemy w kolejnych dniach realizacji projektu:

  • Co to jest sport? Co to znaczy być wysportowanym? Jakie znamy dyscypliny sportowe? Jakie dyscypliny sportowe chcielibyśmy poznać? Które sporty uprawiamy zimą, a które latem? Jak i gdzie możemy rozpocząć naukę wybranych dyscyplin sportowych? Gdzie możemy szukać informacji o sporcie? Jakie zasady bezpieczeństwa należy zachować podczas uprawiania różnych form aktywności ruchowej? Do kogo, w razie potrzeby, zwrócić się o pomoc?”

Etap III – zakończenie projektu

  • sposób dokumentacji (zdjęcia, notatki, prace dzieci, nagrania)
  • zrobienie wystawki prac
  • zaproszenie rodziców do wspólnych zabaw sportowych na terenie przedszkolnym

Kochanych rodziców mam!

  1. „Nasi rodzice” - Rozmowa zainspirowana treścią utworu Cz. Kuriata; „
  2. Ile zawodów ma moja mama i mój tata”- piosenka wstępem do opowieści muzyczno- ruchowej „Pomagamy mamie i tacie”
  3. „Czarodziej odcieni” -Klucz do uczenia się MS1 sesja 28; Zestaw zabaw ruchowych met. zadaniową
  4. „Cała łąka dla mamy” - Teatrzyk pacynkowy wstępem do zabaw rytmiczno-tanecznych przy piosence „Trzy serduszka”
  5. „Moja Mama i Mój Tata” -  Tworzenie zdań niedokończonych;
  6. „Portret rodziców”- wyklejanie z plasteliny. „Laurka dla Mamy i Taty” - Praca plastyczna; Zestaw zabaw ruchowych met. R. Labana
  7. „To dla Was kochani Rodzice!” - Uroczystości z okazji święta mamy i taty.
  8. „Głodne misie”  Klucz do uczenia się, MS1 sesja 29; Zestaw Zabaw Ruchowych met. Stacyjną
  9. „Czego życzę swoim rodzicom?” - Opowiadania twórcze; instrumentacja piosenki pt. „Trzy serduszka”

REALIZACJA PROGRAMU ROZWOJU POZNAWCZEGO KLUCZ DO UCZENIA SIĘ

  1. „Ukryj myszkę- scenki”- MS1 sesja 25- dz. Powinny dopasowywać drzwi do odpowiednich kolorów domków, współpracować w parze, podczas zabawy grzecznie zwracać się do kolegi
  2. „Spragnione misie”- MS1 sesja 26- dz. Powinny porządkować obrazki misiów według rozmiarów, przyporządkowywać każdemu misiowi kubek odpowiedniej wielkości
  3. „Dopasowywanie figur”- MS1 sesja 27- dz. Powinny dopasowywać kształty prezentów do Figurkowych Ludzików
  4. „Czarodziej odcieni”-MS1 sesja 28- dz. powinny układać zabawki w różnych odcieniach kolorów spektrum na kartce „ulicy” właściwego koloru
  5. „Głodne misie”, MS1 sesja 29- dz. powinny porządkować obrazki misiów według rozmiarów, prawidłowo przyporządkować każdemu misiowi miskę i łyżkę we właściwym rozmiarze

Współpraca  ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym

  • „Pinokio”- spotkanie z aktorami Teatru Vaska- 11.05.2017r.
  • Spotkanie z muzykami Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej- 16.05.2017r.
  • Kontakty indywidualne i rozmowy z rodzicami Dostarczanie pomocy i materiałów do zabawy
  • Udział rodziców w głośnym czytaniu dzieciom
  • Konsultacje z rodzicami Z
  • abawy sportowe z rodzicami na terenie przedszkolnym Udział rodziców w projekcie „Sport”
  • „To dla Was kochani Rodzice”- Uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty- 24.05.17 godz. 9:45

 

 

 

Kwiecień

Z KWIETNIEM – PLETNIEM NA WESOŁO

  1. „Kolorowa wiosna” – zabawy ruchowo – rytmiczno – taneczno – plastyczne      w oparciu o piosenkę . Słuchanie wiersza I. Wowk „ Kwiecień – plecień”
  2.  „Szukamy wiosny”- Wycieczka do lasu, zestaw zabaw ruchowych  z wykorzystaniem naturalnych przeszkód.  
  3. „Księżniczka kwiatów” – inscenizacja, teatrzyk żywoplanowy z udziałem dzieci wg opowiadania E. Balazs, Wypowiedzi twórcze: Gdybym była księżniczką kwiatów.
  4. „Ciemnoczerwona woda- jasnoczerwona woda”  Klucz do uczenia się MS I sesja 20, zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem piłek.
  5. „Plećmy z Panem Kwietniem” – zabawy rysunkowe do wierszy  J. Beszczyńskiego, zestaw zabaw ruchowych R. Labana.

MOJE MIASTO – TORUŃ

  1. „ Nasze miasto”- rozmowa połączona z redagowaniem gazetki, słuchanie piosenki pt. „ Nad Toruniem”
  2. „ Poznajemy nasze osiedle” wycieczka ulicami osiedla
  3. „Poznajemy swój adres zamieszkania”- teatrzyk sylwet wg opowiadania nauczyciela, nauka piosenki pt. „ Nad Toruniem
  4.  „Ścielenie łóżka” - Klucz do uczenia się MS I sesja 21, zestaw zabaw ruchowych
  5. „ Toruńskie pierniki” inscenizacja legendy Marii Kruger „ O toruńskich piernikach”,  lepienie pierników z masy solnej, zestaw zabaw ruchowych  z elementami m. R. Labana „ Wycieczka na stare miasto”
  6. „Wisła nasza rzeka” zabawa dydaktyczna i manipulacyjno konstrukcyjna „Budujemy miasto”, zestaw zabaw ruchowych na terenie przedszkolnym metoda zadaniowa  
  7. „Nasze osiedle” malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, instrumentacja piosenki „Płynie Wisła płynie”
  8. „Rodziny  figur- Trójkąty, kwadraty i prostokąty” Klucz do uczenia się MS I, sesja 22, zestaw zabaw ruchowych na terenie przedszkolnym metoda zadaniowa.  Opracowanie piosenki pt. „ Ryby” metodą dobrego startu  
  9. „Jutro 22 kwietnia – Dzień Ziemi”  przedszkolne   zabawy   ekologiczne

WIELKANOCNE OBRZĘDY I ZWYCZAJE

  1. „Wielkanoc w naszych domach” - rozmowa połączona z redagowaniem gazetki tematycznej,  nauka piosenki „ Kogucik” lub „ Pisanki”
  2. „Co przyniósł zajączek ?”-  historyjka obrazkowa,  malowanie pisanek z wydmuszek  
  3. „Siejemy rzeżuchę” -rozmowa połączona z działaniem, opowieść muzyczno – ruchowa  „Zajączki i dzieci”
  4. „Kto rozpozna niespodziankę ?”- zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz, zestaw zabaw ruchowych m. zadaniowa.
  5. „ Niegrzeczna Złotowłosa” - Klucz do uczenia się MS 1 sesja 24, zestaw zabaw ruchowych z elem.    Dennisona

 

 

Marzec

Każde dziecko jest inne – tematyka z miesiąca lutego

  1. Spotkanie z członkiem Toruńskiej Orkiestry symfonicznej P. Blekiem- zabawy muzyczne inspiracją do malowania pastelami olejnymi
  2. „Królowa Śniegu na Wesoło”- Wyjazd do teatru Zaczarowany Świat
  3. Międzygrupowy Przegląd Piosenki o Zdrowiu- Zaprezentowanie piosenki „Na zielonej łące”; kreślenie na tackach z piaskiem kinetycznym
  4. „Wieża zwierząt 2”- Klucz do uczenia się, MS1 sesja 16; Zestaw zabaw ruchowych met. zadaniową
  5. „Dobry Kolega” -Teatrzyk inspiracją do rozmowy na temat podejmowania dobrych decyzji; Zestaw zabaw ruchowych z elementami W. Sherborne
  6. Poznajemy świat muzyki z naszym patronem
  7. „Czy muzyka może opowiadać?”- Słuchanie fragmentów utworów chopinowskich inspiracją do pracy plastycznej
  8. „Rodziny figur- koła i owale”- Klucz do uczenia się, MS1 sesja 17; zestaw zabaw ruchowych (met. opowieści ruchowej)
  9. „Poznajmy bliżej naszego patrona”
  10. Koncert chopinowski w wykonaniu P. Edyty; zapoznanie z literaturą dotyczącą Fryderyka Chopina.
  11. „Muzyczne bajki”- Oglądanie bajki na tablicy interaktywnej; Zestaw zabaw ruchowych (met. R. Labana- Taniec z chustami)
  12. „Nasze instrumenty”- Wykonanie pracy techniczno-plastycznej; Zestaw zabaw ruchowych

Witaj wiosno!

  1. „Budzi się przyroda, budzi się życie…”- Opowiadanie M. Kownackiej inspiracją do wycieczki w pobliżu przedszkola i do ogródków działkowych w poszukiwaniu wiosny; nauka  piosenki pt. „Wiosenne porządki”
  2. „Powitanie Wiosny z Królową Rzek- Wisłą i muzykami Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej”
  3. „Wiosenne prace w ogrodzie”- Historyjka obrazkowa oraz piosenka inspiracją do zabawy ilustracyjnej pt. „Wiosenne porządki”; lepienie z plasteliny narzędzi ogrodniczych
  4. „Papuga zawsze druga”- Klucz do uczenia się, MS1 sesja 18, Zestaw zabaw ruchowych
  5. „Siejemy, pielęgnujemy, i obserwujemy!”- Zabawa dydaktyczna (met. Gruszczyk- Kolczyńskiej) połączona z porządkowaniem wiosennego kącika przyrody;
  6. Zestaw zabaw ruchowych (met. Opowieści ruchowej)
  7. „Po co zrywać?- Piosnka „Jestem sobie ogrodniczka” inspiracją do rozmowy oraz wykonania pracy plastycznej nt. Wiosenne Kwiaty”
  8. „Choinka”- Klucz do uczenia się, MS1 sesja 19, zestaw zabaw ruchowych z elementami met. Twórczej Kniessów
  9. „Wiosenne zapachy”- Zabawy relaksacyjne przy muzyce (met. R.Labana), wzbogacone wiosennymi zapachami (aromaterapia) inspiracją do pracy plastycznej: malowania pastelami „wiosennych zapachów”
  10. „Pierwszy motylek”- Wiersz Władysława Broniewskiego inspiracją do zabaw matematycznych oraz opowieści ruchowej połączonej z ćwiczeniami ortofonicznymi
  11. „Kto na spacer wyruszy, niech otwiera oczy i uszy!”- Wycieczka do lasu, zabawy badawczo obserwacyjne z wykorzystaniem lup, zestaw zabaw ruchowych

Współpraca z rodzicami:

  • Kontakty indywidualne
  • Dostarczanie pomocy i materiałów do zabawy
  • Udział rodziców w głośnym czytaniu dzieciom
  • Konsultacje z rodzicami
  • Zajęcia otwarte

Współpraca ze środowiskiem:

  • Dnia 7 marca 2017r.  Biedronki wyjeżdżają do teatru Zaczarowany Świat na przedstawienie "Królowa Śniegu na Wesoło". Autokary będą podstawione pod przedszkolem o godz. 8:30. Początek spektaklu godz. 9:00
  • Dnia 8 marca 2017r. o 9:30 odbędzie się Międzygrupowy Przegląd Piosenki o Zdrowiu
  • Dnia 21 marca 2017r. odbędzie się Powitanie Wiosny z Królową Polskich Rzek - Wisłą i muzykami Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Początek o godz. 9:00
  • Wycieczka do lasu
  • Spacer po najbliższej okolicy przedszkola (ogródki działkowe)

 

 

LUTY

ZIMOWE ZABAWY

  1. „Maszerują dzieci”- opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu.
  2. „Zimowy worek z zagadkami”- zabawa dydaktyczna, zagadki słowne i pantomimiczne.
  3. „Figurkowe ludziki idą spać”- Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna  sesja 11; Zestaw Zabaw Ruchowych metodą R. Labana.
  4. „Przygody małych bałwanków”- gra wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej; Zestaw Zabaw Ruchowych metodą Zadaniową; praca plastyczna.
  5. „Na ratunek”- opowiadanie K. Artymowicz inspiracją do zabawy dydaktycznej; Zestaw Zabaw Ruchowych metodą Stacyjną.
  6. „Królowa Śniegu”- teatrzyk z użyciem sylwet na podstawie baśni Andersena inspiracją do zimowych zabaw.
  7. „Tęczowa loteria z obrazkami”- Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 12; Zestaw Zabaw Ruchowych.
  8. „Sanna”- piosenka z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych- tworzenie improwizacji instrumentalnej.
  9. „Nasze układanki” - tworzenie układanek z wybranych obrazków; zabawa ruchowa w formie aerobiku.
  10. „Zimowe porządki”- zabawa dydaktyczna, „Kolorowa ściereczka”– stemplowanie na płótnie.

MLEKO- realizacja tematyki kompleksowej z miesiąca stycznia.

  • „Krowa” – praca plastyczna wykonana metodą Edukacji przez Ruch D. Dziamskiej.
  • „Wieża zwierząt” -Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 13. Zestaw zabaw ruchowych według metody W. Sherborne.
  • „Gdzie jest mleko?”-  Zabawa dydaktyczna;  Zestaw Zabaw Ruchowych metodą Zadaniową.
  • "Bal Trzech Świnek "- spotkanie z aktorami Teatru  Vaśka
  • „Każdy mleko ma! Mam i ja!”- „Na zielonej łące”- osłuchanie i ilustracja ruchowa piosenki.  „Butelki z mlekiem”- praca plastyczna.

KAŻDE DZIECKO JEST INNE

  1. „To jestem ja” -zabawa taneczna przy piosence „Hoki-poki” inspiracją do zabawy dydaktycznej;
  2. Zestaw Zabaw Ruchowych metodą R.Labana- taniec z chustami.
  3. „Dywaniki dla figurkowych ludzików”- Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 14;
  4. Zestaw zabaw ruchowych met. Zadaniową.
  5. "Indianie z Ameryki Północnej"- spotkanie z muzyką etniczną.
  6. „Dzieci z różnych stron świata” - wiersz „Murzynek Bambo” J. Tuwima inspiracją do rozmowy nt. koloru skóry dzieci z różnych kontynentów. „Koledzy z Afryki”- malowanie węglem na kartkach.
  7. „Nasze nastroje” -wiersz  „Jak się zmieniam” D. Jasickiej oraz nauka piosenki „Słoneczko rozchmurz buzię”.
  8. „Jesteśmy różni, ale szczęśliwi razem.” - zabawy integracyjne oraz „Wyprawa na bezludną wyspę”- malowanie pastelami w parach.
  9. „To, co widzę, słyszę czuję”- zabawy z muzyką F. Chopina;  Zestaw Zabaw Ruchowych metodą Zadaniową.

Wizualizacja działań według koncepcji planu daltońskiego:

  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.  
  • Wizualizacja listy obecności „Jestem w przedszkolu”: zaznaczanie breloczkiem z biedronką swojej obecności w przedszkolu na tablicy ze zdjęciami dzieci – mobilizowanie do systematyczności i pamiętaniu o obowiązku.
  • Wizualizacja kalendarza urodzin – dzieci przeanalizują kiedy, kto się urodził: w jakim miesiącu i jakiej porze roku – poszukają kto jeszcze w tym roku niemiał urodzin, rozbudzą więzi grupowe.
  • Tablica zadań- nauczyciel wybiera jedno zadanie w każdym tygodniu, z którym dzieci zapoznają się w poniedziałki. Mogą je zrealizować w wolnym, wybranym przez siebie czasie, po zajęciach, zabawach, które są realizowane z całą grupą. Na wykonanie zadania dziecko ma tydzień czasu. Po ukończeniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielce i zaznacza ukończenie swojego zadania, pracy na tablicy, wybierając odpowiedni magnes.

 

 

Styczeń 2017

SPACER Z PORAMI ROKU

  1.   „ Cztery pory roku” – wiersz H. Zdzitowieckiej inspiracją do zabaw dramowych. „Dokończ rysunek”  - komponowanie w sferze percepcyjnej .
  2. „Bawimy się powietrzem”  - wykonywanie doświadczeń z wykorzystaniem elementów Metody Bon D’epart, zestaw zabaw ruchowych m. zadaniowa
  3. Opracowanie piosenki pt: „ Wlazł kotek na płotek” – metodą dobrego startu
  4. „Szary książę i kolorowa księżniczka” -  Klucz do uczenia się MS 1 sesja 8, zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem naturalnych przeszkód
  5. Wizualizacja kącików zabaw - wspólne uporządkowywanie i dbanie o porządek zgodnie z wcześniej dokonanymi ustaleniami i wykonanymi zdjęciami – zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.

 KTO MIESZKA W TERARIUM ?  Realizacja tematyki kompleksowej z miesiąca grudnia

  • „ Bal w przedszkolu dzisiaj”  - udział dzieci w przedszkolnej zabawie karnawałowej prowadzonej przez aktorów teatru Frajda
  • Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego:
  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności
  • Wizualizacja listy obecności „Jestem w przedszkolu”: dalsze zaznaczanie breloczkiem z biedronką swojej obecności w przedszkolu na tablicy ze zdjęciami dzieci
  • Wizualizacja kalendarza urodzin – dzieci przeanalizują kiedy, kto się urodził: w jakim miesiącu i jakiej porze roku – poszukają kto pierwszy  w nowym roku będzie miał urodziny, rozbudzą więzi grupowe.

 MLEKO  projekt edukacyjny

CELE OPERACYJNE:
Dziecko wie, skąd się bierze mleko.
Dziecko rozpoznaje i nazywa krowę i inne zwierzęta których mleko piją ludzie.
Dziecko wie, że należy pić mleko aby być zdrowym.
Dziecko wie, co jedzą krowy.
Dziecko wie kto dostarcza mleko do sklepów.

Etap I        Rozpoczęcie projektu
Wybór tematu
Siatka tematyczna dotycząca aktualnego zasobu wiedzy     MLEKO
 ( mleko jest białe,  mleko jest do picia,  mleko daje krowa,  mleko kupujemy w sklepie,  mleko jest zdrowe)

Formułowanie listy pytań
Jak mleko trafia do sklepów ?, Jakie zwierzęta dają mleko ?, Jakie czynności wykonuje rolnik, aby wyprodukować mleko?, W jakich produktach jest mleko?
Czy trzeba pić mleko?

II Etap   Aktywność badawcza
Wizyta  eksperta- spotkanie z p.  Renatą Kulaszewską szefową przedszkolnej kuchni
Spotkanie z przedszkolną intendentką p. Małgorzata Jasińską
Zadanie terenowe: dzieci przynoszą książki  o mleku i mlecznych przetworach  ze zdjęciami oraz zwierzętami, które dają mleko. Dzieci mogą samodzielnie wykonać razem z rodzicami albumy na podany temat.

Zastosowanie doświadczeń i wiedzy w praktyce
- kolorowanie obrazków, wykonywanie prac plastycznych, lepienie z piasku kinetycznego:  „Krowa i koza”, „Bańki z mlekiem”. Pokonywanie niechęci do potraw z mlekiem.

Możliwe do realizacji zajęcia w trakcie realizacji projektu:

  1. „ Od trawy do mleka” rozmowa nt. historyjki obrazkowej, słuchanie piosenki pt. „ Czarna krowa w kropki bordo”
  2. „ Wieże” -  Klucz do uczenia MS1 sesja 9, zestaw zabaw ruchowych m. ruchu rozwijającego W. Sherborne
  3.  „ Szklanka mleka na zdrowie” Spotkanie z ekspertem p. Renatą Kulaszewską (rozmowy swobodne nt. znaczenia picia mleka), zabawy rytmiczno – ruchowe połączone z ćw. ortofonicznymi
  4. „ Jakie mleko daje krowa” teatrzyk sylwet w oparciu o tekst I. Salach pt. „ Kolorowe mleko”, zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą Kniessów z użyciem butelek z kaszą
  5. „ Zaczarowana krowa” opowiadanie twórcze dzieci „ Co by było, gdyby krowa dawała kolorowe mleko ?”,   „ Kubek do mleka” praca z masą solną
  6. „ Biały jak...” zabawa w skojarzenia
  7. „Co do czego?” zabawy z tablicą interaktywną

DLA  BABUNI  I  DZIADZIUSIA

  1. „ Moi dziadkowie”  rozmowa w małych zespołach z wykorzystaniem rodzinnych fotografii, nauka piosenki pt. „ Dla babci”,
  2. W domu” zabawa tematyczna, zabawa dydaktyczna  „ Ile-tyle” z elementami metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, zestaw zabaw ruchowych „Bawimy się z babcią i dziadkiem”
  3. Niespodzianka dla dziadka i babci” modelowanie z masy papierowej,  zestaw zabaw ruchowych m .zadaniowa
  4. „ Babcia” nauka wiersza Cz. Janczarskiego, praca z obrazkiem,  „Korale dla babci” rysowanie kolorową kredą na czarnym lub szarym papierze
  5. „ To Dla Was Kochani Dziadkowie” uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka

 

 

Grudzień 2016

W PASTUSIOWEJ KRAINIE  Realizacja tematyki kompleksowej z miesiąca listopada.

  • Słuchanie opowiadania  „Franklin i prezent świąteczny” wprowadzeniem do rozmowy z dziećmi nt. pomagania innym, zapoznania z możliwością przyjścia z pomocą biednym i chorym dzieciom i ich rodzinom  oraz dzielenie się z potrzebującymi w ramach akcji charytatywnej Szlachetna Paczka


KTO MIESZKA W TERARIUM ?

  1. „ Terrarium” - rozmowa połączona z obserwacją, słuchanie piosenki pt. „Piosenka na dzień dobry”
  2.  Badamy i obserwujemy: Zorganizowanie kącika obserwacyjnego- dzieci pomogą przygotować lupy, mikroskop, będą oglądać patyczaki, ich wylinki, jajeczka, spróbują wyciągać proste wnioski.
  3. „ Kłopot Jacka” - teatrzyk kukiełkowy,  zestaw zabaw ruchowych, drama żywy obraz „ Terrarium”
  4. „ Świąteczne nastroje” spotkanie z muzykami TOS - dzieci powinny: słuchać utworów muzycznych o tematyce bożonarodzeniowej, określać ich nastrój, nagrodzić występ muzyków brawami.
  5.  „Tak się zachmurzyło”  opracowanie piosenki metodą dobrego  startu  
  6.  „Patyczak ” - lepienie z plasteliny, zestaw zabaw ruchowych z  elem R. Labana
  7. „ Matrioszka” - Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 5,   zestaw zabaw ruchowych m. zadaniowa


ŚWIĄTECZNE NASTROJE

  1.  ,, Spotkanie z choinką” - rozmowa połączona z ubieraniem choinki, nauka  piosenki pt. ,,Ding Dong”   
  2. Zabawa badawcza do dalszej obserwacji: Dzieci umieszczają w dwóch wazonach gałązki  świerkowe. Do jednego wazonu wlewają wodę, a drugi pozostawiają pusty. Co zaobserwujemy za kilka dni?
  3.  ,,Mikołaj w przedszkolu” - spotkanie z aktorami Teatru  Vaśka
  4.   ,,Wigilijne spotkanie” - 21.12.2016 godz. 10.00 - uroczystość  z udziałem rodziców i zaproszonych gości
  5. ,,Zamieszanie przedświąteczne” -   rozmowa przy ilustracjach, wykonanie ozdób choinkowych   ( łańcuch)
  6. „ Królestwo figur- chusteczka dla figurowych ludzików” - Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna sesja 6, zestaw zabaw ruchowych m. zadaniowa
  7. ,,Zielona panna” - wykonanie pracy plastycznej ,,Wesoła choinka” (badanie właściwości krepy i bibuły), improwizacje słowno – muzyczne
  8. „ List do Mikołaja” -    rysowanie kredkami świecowymi, zabawa dydaktyczna „ Worek Mikołaja”
  9. „Gdybym był Św. Mikołajem  ...”    –   opowiadanie twórcze dzieci  połączone ze  słuchaniem wiersza T. Kubiaka    
  10. „Całą noc padał śnieg”  –    słuchanie utworów Preisnera okazją do zabaw w teatrzyku cieni,
  11. „ Lalki i misie” - Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna sesja 7, zestaw zabaw ruchowych z elem  Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  12. „Świąteczne nastroje” zabawy z tablicą interaktywną.

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego:

  •  Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.  
  • Wizualizacja listy obecności „Jestem w przedszkolu”: zaznaczanie breloczkiem z biedronką swojej obecności w przedszkolu na tablicy ze zdjęciami dzieci – mobilizowanie do systematyczności i pamiętaniu o obowiązku.
  • Wizualizacja kalendarza urodzin – dzieci przeanalizują kiedy, kto się urodził: w jakim miesiącu i jakiej porze roku – poszukają kto jeszcze w tym roku niemiał urodzin, rozbudzą więzi grupowe.

 

Listopad 2016

Dbamy o porządek

  1.  „Pada, Pada deszczyk pada deszczu już za wiele...”  opracowanie piosenki metodą dobrego  startu  
  2. „ Bałagan” - słuchanie wiersza I. Salach, opowieść muzyczno – ruchowa  „ Dzieci i kotki”
  3. „ Do czego służy ?” - teatrzyk kukiełkowy fragmentu opowiadania o krasnalu Hałabale, zestaw zabaw ruchowych
  4. „Ukryj myszkę” - Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 1,  zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem piłek
  5. „ Będę mamie pomagała” - słuchanie piosenki, malowanie farbami plakatowymi nt. dowolny,
  6. „ Lalki i misie” - zabawa dydaktyczna-  układanie kompozycji z  elementów geometrycznych, zestaw zabaw ruchowych z elem. W. Sherborne
  7. Koncert muzyków TOS
  8. „Porządki” - zabawa tematyczna, zestaw zabaw ruchowych
    Smacznie i zdrowo – przygotowanie soku z wykorzystaniem sokowirówki- zajęcia gospodarcze
  9. Chorągiewki  w barwach narodowych-  sklejanie białego i czerwonego papieru


Ptaki- projekt edukacyjny

DZIECKO POZNAJE ZWYCZAJE PTAKÓW JESIENIĄ i ZIMĄ.

CELE OPERACYJNE:

  • Dziecko poznaje nazwy ptaków odlatujących i pozostających na zimę w kraju;
  • Dziecko wie, dlaczego odlatują ptaki.
  • Dziecko zna niektóre zwyczaje ptaków (tworzenie kluczy przy odlotach)
  • Dziecko rozpoznaje i nazywa pospolite ptaki z najbliższego otoczenia.
  • Dziecko wie, że należy dokarmiać ptaki i dlaczego.
  • Dziecko wie, co jedzą ptaki zimą.

Etap I        Rozpoczęcie projektu  - Siatka tematyczna dotycząca aktualnego zasobu wiedzy o ptakach

PTAKI:
- ptaki fruwają i dziobią ziarna
- ptaki śpiewają
- ptaki maja pióra
- ptaki maja dziób i pazury
- ptaki są duże i małe
- ludzie pomagają ptakom

Formułowanie listy pytań:

  • Jakie ptaki przylatują do Polski na zimę ?
  • Jakie ptaki zimują w Polsce ?
  • Jakie ptaki odlatują od nas przed zimą?
  • Co jedzą ptaki( Rodzaje pokarmów dla ptaków)?
  • Gdzie ptaki śpią?
  • Gdzie możemy szukać informacji o ptakach?
  • Czy ptaki chorują?

II Etap   Aktywność badawcza

Możliwe do realizacji zajęcia w trakcie realizacji projektu:

  1. „ Ptaki  jesienią i zimą” - rozmowy przy gazetce tematycznej, improwizacje muzyczno – ruchowe wysnute z treści piosenki pt. „Piosenka o wronie ”
  2. „ Na skwerze” - spacer – rozmowa połączona z obserwacją
  3. „ Dzieci i ptaki” - opowieść muzyczno – ruchowa, lepienie z masy solnej z wykorzystaniem piór nt.  „ Ptaki”
  4. „ Głodny ptaszek” - teatrzyk sylwet na podstawie wiersza I. Salach, zestaw zabaw ruchowych z elementami R. Labana „ Dzieci pomagają ptakom”
  5. „Złap piłkę” -    Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 2,  zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem woreczków
  6. „Lecą gęsi” -    zabawa ilustracyjna przy piosence „Liście spadają”, naklejanie na kartce sylwetek gęsi „Odlot ptaków”
  7. „ Ptasie ślady na piasku” - stemplowanie pieczątkami z  ziemniaka farbami akrylowymi, zastaw zabaw ruchowych na terenie przedszkolnym
  8. „Królestwo figur – figurowe herbatniki dla figurowych ludzików” -   Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 3,  zestaw zabaw ruchowych z elem. K. Orffa
  9. Spotkanie z leśnikiem p. H. Galczewską – dzieci powinny wysłuchać opowieści o życiu ptaków w lesie, jak leśnicy dbają o ptaki, oglądać plansze
  10. „ Malowana muzyka” - słuchanie muzyki, malowanie muzyki – technika „ mokre na mokre”- spotkanie z muzykiem TOS p. K. Blekiem, zestaw zabaw ruchowych metoda zadaniowa
  11.  „ Obserwujemy ptaki”  - spotkanie z zootechnikiem p. Kuziemkowskim,  zestaw zabaw ruchowych
  12. Wizyta u eksperta – wyjście na UMK do muzeum przyrodniczego


W Pastusiowej Krainie

  1.  „W Pastusiowej Krainie” - słuchanie opowiadania pt: „ Pastusie”, zabawa ruchowa przy piosence Akademia Aquafresh
  2. „ Pastusiowe porady” -spotkanie z lekarzem pediatrą p. Bett,  malowanie białą pastą (palcami  i gałgankiem) nt. „Ząb”, zestaw zabaw ruchowych
  3. „ U lekarza dentysty” -   teatrzyk sylwet, zabawa rytmiczno ruchowa do piosenki „Szczotka, pasta”, zabawy ortofoniczne, wyklejanie plasteliną
  4. „Zdrowe zakupy”   - zabawa tematyczna, zestaw zabaw ruchowych R. Labana   z wykorzystaniem chustek
  5. „Ratowanie piskląt” - Klucz do uczenia się, Matematyka Sensoryczna sesja 4,  zestaw zabaw ruchowych z elem. W. Sherborne
  • Realizacja  Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej dla Przedszkolaków Akademia Aquafresh- wprowadzenie dzieci do mycia zębów w przedszkolu, kształtowanie nawyków higieniczno-samoobsługowych

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego

  • Wizualizacja kącików zabaw - wspólne przestrzeganie dbania o wystrój sali – układanie zabawek zgodnie z wykonanymi zdjęciami – zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.
  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.  
  • Wizualizacja listy obecności – zastosowanie plakietek ze zdjęciami dzieci, na specjalnie przygotowanej tablicy do listy obecności dzieci zaraz po przyjściu do sali zawieszają breloczek z biedronką, to pozwoli nauczycielowi i dzieciom szybko sprawdzić ile dzieci jest w przedszkolu, a kogo w danym dniu nie ma.
  • Wprowadzenie tablicy „Pracujemy i bawimy się z…” – dzieci spróbują ustawiać się w pary, bawić się z wskazanym partnerem, nawiązywać relacje z różnymi kolegami.

 

Październik 2016r.

JESIEŃ WOKÓŁ PRZEDSZKOLA

  1. Jesienny bukiet – spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola inspiracją do wykonania naklejanki z liści „Jesienne drzewo”; osłuchanie z piosenką „Ola i liście”
  2. Urządzamy kącik przyrody – rozmowa połączona z ćwiczeniami klasyfikacyjnymi wstępem do zagadek dotykowych „Zaczarowany worek”, zestaw zabaw ruchowych
  3. Chciałabym mieć szal – teatr sylwet na podst. utworu T. Fiutowskiej inspiracją do wykonania pracy plastycznej metodą stemplowania pt. „Szal Pani Jesieni”, zestaw zabaw ruchowych
  4. Jesienne muzykowanie – spotkanie z muzykiem p. K. Blekiem z Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej inspiracją do rozwijania zainteresowań muzycznych, śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
  5. Spadające liście - śpiewanie piosenki „Ola i liście” inspiracją do wykonania pracy plastycznej „Jesienne liście” - (odbijanka z liści),

DARY JESIENI Z SADU I OGRODU

  1. W kolorowym sadzie – ilustracja ruchowa wiersza M. Konopnickiej pt. „Jesienią” inspiracją do ćwiczeń klasyfikacyjnych „Rozpoznajemy drzewa i owoce”, lepienie z masy solnej „Jabłko”
  2. Co powiedziałam? – ćwiczenia słuchowe inspiracją do zabawy dydaktycznej „Gdzie się schowało jabłko ?”, zestaw zabaw ruchowych
  3. Lala w parku - zabawa ortofoniczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi „Listki”. Słuchanie muzyki F. Chopina „Fantazja”.
  4. „Kto ważniejszy?” – opowiadanie D. Szyprowskiej – Sobiesiak ilustrowanego sylwetami (lub naturalnymi okazami), zainspirowane ćwiczeniami spostrzegawczości „Warzywne puzzle”, zestaw zabaw ruchowych
  5. Liczymy owoce - inscenizacja wiersza „Kto powie” M. Czerkawskiej wstępem do zabawy matematycznej,  zestaw zabaw ruchowych


KOT – PROJEKT BADAWCZY

Odniesienie do treści z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Dziecko:

  • wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
    odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).
  • dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
  • śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

Przewidywana realizacja projektu:

Etap pierwszy – wprowadzenie tematu, propozycje zajęć:

  • „Kot” - rozmowa połączona z przygotowaniem nowej siatki pojęć:
    (Co chcielibyśmy wiedzieć nt. kota: - co je, pije, czy lubi się bawić/czym? Czego nie lubi kot? Czy kot mówi? Jak się zaprzyjaźniać z kotem?itd.)
    Co wiemy na jego temat?, szukanie ekspertów)
  • Rozmowa na temat kotów domowych na podstawie doświadczeń dzieci. Opisywanie wyglądu swojego kota, cech charakterystycznych kota domowego i jego zachowania.
  • Kot w poezji i literaturze dla dzieci – słuchanie wierszy o tematyce kociej (np. „„Kotek się bawi” J. Kulmowej, ilustracja ruchowa wiersza „Idzie kotek” I. Salach, zabawa matematyczna na podst. opowiadania „O trzech kotkach” W. Sutiejewa, „Czy wiesz dlaczego? w oparciu o książkę Dlaczego kot mruczy?” - D. Morrisa ) inspiracją do wypowiedzi słownych, nt. własnych doświadczeń, skojarzeń itp.,  poznawanie ciekawostek z życia kotów
  • „Kot w piosence” (np. „Kot jest czysty”, „Kotek Puszek”, „Wlazł kotek na płotek”)
  • zabawy ruchowe: (np. „Kot jest – kota nie ma”, „Kot i myszki” –zabawy orientacyjno – porządkowe, „Przebudzenie kotka” – zabawa ruchowa rozwijająca duże grupy mięśniowe)
  • aktywność plastyczna: np. kolorowanie konturu kredkami świecowymi, naklejanka z gotowych elementów na bazie talerzyków jednorazowych; z odcisków dłoni pomalowanych farbą plakatową

Etap drugi – aktywność badawcza dzieci:

  • „Poznajemy koty” – poznanie różnorodności świata kotów (koty domowe, dzikie); wykorzystanie albumów ze zdjęciami kotów, książek, czasopism
  • Spotkanie z zootechnikiem, p. Tomaszem Kuziemkowskim, tatą Manueli, wdrażanie do zadawania pytań, oczekiwania na swoją kolej, rozbudzanie ciekawości, poszerzanie wiedzy nt. zwierząt, odczuwanie radości z podjętej aktywności

Etap trzeci – zakończenie projektu:

  • Wystawa albumów, fotografii kotów
  • Tworzenie wspólnie z rodzicami krótkich rymowanek - wierszyków o kotach, plakatów wykorzystując artykuły i zdjęcia z gazet (np. nt. zdrowia kota, ulubionych zabawek)
  • Podsumowanie projektu w formie zbioru zdjęć z realizacji, wypowiedzi słownych, „Galeria naszych kotów” - wytwory plastyczne,

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego:  

  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor.
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.
  • Wizualizacja obecności - „Jestem w przedszkolu” - samodzielne zaznaczenie obecności dziecka w przedszkolu poprzez zawieszanie wizytówki z jego zdjęciem we właściwym miejscu

PROPOZYCJA ZAJĘĆ W RÓŻNYCH PORACH DNIA:
•    masażyki z wykorzystaniem utulanek np. jeż, jesienna pora, itp.
•    zabawy badawcze w kąciku przyrody – wzbogacenie kącika o sezonowe warzywa, owoce,
•    organizowanie pomocy do zabaw w przesypywanie, manipulowanie na      różnych materiałach
•    działalność konstrukcyjno-plastyczna na materiale przyrodniczym np. "Fantastyczne stworki"
•    ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem chusteczek higienicznych, listków
•    wyrabianie nawyków zdrowotno-higienicznych
•  w ramach „Klubu Twórczego Przedszkolaka” (projekt edukacyjny S. Oskwarek - rozwijanie zainteresowań i zdolności plastycznych: „Papierowy sad” - wykonanie drzew na bazie rolek od papieru, „Jabłko z szyszki” - malowanie szyszki farbą plakatową)


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM

  • 4.10. 2016r. O godz. 9:00 Teatr Vaśka przedstawienie pt. „Jaś idzie do przedszkola”
  • 6.10.2016r. od godz. 9:00 Akademii Nauki pokaz  "Mały odkrywca"
  • 14.10 od godz. 9:00 spotkanie ze Strażą Miejską - "Co zrobić, aby się nie zgubić".
  • 19.10.2016r. o godz. 9:00 Toruńska Orkiestra Symfoniczna „Muzyczny savoir-vivre”.
  • 26.10.16r. godz. 10.00 „Jestem sobie Przedszkolaczek” - Uroczyste pasowanie na przedszkolaka
  • rozmowy indywidualne z rodzicami
  • spotkanie z zootechnikiem, p. T. Kuziemkowskim w ramach realizacji projektu badawczego
  • zaangażowanie rodziców w realizację projektu badawczego nt. „Kot”  
  • „Internetowy Kącik Pomysłowego Rodzica” - angażowanie rodziców do współtworzenia zakładki z pomysłami na zdrowe przepisy, ciekawe zabawy itp.
  • wymiana informacji o dziecku między nauczycielkami a rodzicami
  • gromadzenie materiałów rysunkowych, potrzebnych do zajęć i zabaw
  • “Poczytaj mi mamo,tato” - udział rodziców w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • spacer po najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji przyrody
  • wywieszanie w kąciku dla rodziców aktualnych zadań wychowawczych, piosenek, wierszyków
  • spacery do ogrodu w okolicy przedszkola – obserwacja drzew owocowych, ogródków warzywnych, ziołowych itp.; wokół przedszkola - zbieranie darów jesieni (jarzębina, żołędzie, kasztany, liście)

 

 

Wrzesien 2016

TU BĘDZIE NAM DOBRZE- POZNAJEMY PRZEDSZKOLE

  1. „Zwiedzamy salę z biedronką Magdą”-  rozmowa połączona z obserwacją  i zabawą, zabawa ruchowa przy piosence pt. „Marsz dzieci”
  2. „Mam trzy latka”- słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej, zestaw zabaw ruchowych
  3. „Jaka to zabawka?” – zabawy ruchowo- głosowo-słuchowe, zabawy   w piaskownicy
  4. „W co się bawić?” – opowiadanie nauczyciela ilustrowane zabawkami, zestaw zabaw ruchowych z elem. metody W. Sherborn
  5. „Przyjęcie dla lalek” zabawa tematyczna, zabawa ilustracyjna do piosenki   pt. „Marsz dzieci”
  6. „Do kogo toczysz piłkę?” zabawa dydaktyczna, zestaw zabaw ruchowych  R. Labana z chustkami
  7. „Kto mieszka w teatrzyku?” rozmowa połączona z przedstawieniem pt. Miś Uszatek idzie do przedszkola”, zestaw zabaw ruchowych
  8. „W moim przedszkolu...” – dziecięce filozofowanie - zdanie niedokończone, zabawa manipulacyjno- konstrukcyjna „Budujemy przedszkole”
  9. „Trzylatku”- słuchanie wiersza I. Salach, malowanie farbami plakatowymi   nt. dowolny
  10. „Hymn przedszkola” – słuchanie utworu  W. Chachuły, zabawa dydaktyczna „Poszukaj pieska”
  11. „W przedszkolu jest wesoło” – rysowanie kredkami świecowymi   nt. dowolny, zestaw zabaw ruchowych
  12. „Gdzie ukryła się biedronka?”- spacer wokół przedszkola, zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego

  • Wizualizacja kącików zabaw - wspólne uporządkowanie i wykonanie zdjęć – zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.

PRZEDSZKOLAK MAŁY, DUŻY WIE DO CZEGO ŁYŻKA SŁUŻY

  1. „Nakrywamy do śniadania” zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz, zestaw zabaw ruchowych z elem. metody R. Labana
  2. „Łyżka i widelec” wiersz T. Sliwiaka inspiracją do rozmowy  nt. przeznaczenia i stosowania sztućców, zestaw zabaw ruchowych
  3. „Nie potrafię”  opowiadanie nauczyciela na podstawie tekstu I. Salach, słuchanie piosenki „Kot jest czysty” ilustrowane pacynką
  4. „Podajemy obiad” zabawy w piaskownicy inspirowane rozmową  i oglądaniem obrazków, zestaw zabaw ruchowych
  5. „W kuchni” – zabawa słuchowa, śpiewanie piosenki pt. „Przedszkolaczek”


SPRZĄTANIE ŚWIATA – POLSKA 2016 - promowanie poszanowania zasobów i efektywnej segregacji 16-18 wrzesień 2016

Wizualizacja działań wg koncepcji planu daltońskiego: wprowadzenie

  • Wizualizacja kolorów dnia – zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
  • Wizualizacja planu dnia - zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności  i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.  


BĘDĘ UWAŻAŁ NA SIEBIE I INNYCH

  1. „Przygoda na ulicy” słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie utworu I. Salach z wykorzystaniem sylwet i ilustracji, zestaw zabaw ruchowych z  elem. metody R. Labana
  2. „Budujemy ulice” – zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem kloców drewnianych, zestaw zabaw ruchowych m. zadaniowa
  3. „Indiańskim krokiem” – zabawa ruchowa do piosenki, malowanie sygnalizatora
  4. „Pojazdy  naszych  ulic” – wyklejanie z gotowych elementów, zestaw zabaw ruchowych m. zadaniowa
  5. „Na ulicy” – zabawa rytmiczno – ruchowa, spacer po najbliższej okolicy
  • Wizualizacja planu dnia - systematyczne zaznaczanie wskazówką realizowanej aktywności- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania, pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym.  
  • Wizualizacja listy obecności – zastosowanie plakietek ze zdjęciami dzieci, na specjalnie przygotowanej tablicy do listy obecności dzieci zaraz po przyjściu do sali zawieszają swoje zdjęcie, to pozwoli nauczycielowi i dzieciom szybko sprawdzić ile dzieci jest w przedszkolu, a kogo w danym dniu nie ma.