Nauczyciele prowadzący: Małgorzata Parnicka, Katarzyna Nowicka

KWIECIEŃ

,,NASZ PRZYJACIEL KOTEK”

  1. ,,Kocia rodzina”- oglądanie filmu pt. ,,Przygody Kota Filemona”, zestaw zabaw ruchowych – z elementami Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  2. ,,Kłopot kotka Mruczka” - teatrzyk na podst. opowiadania I. Salach, rysowanie pastelami
  3. ,,Wizyta małego kotka” - słuchanie wiersza I. Salach pt. ,,Idzie kotek”, zabawa inscenizowana do piosenki pt. ,,My jesteśmy kotki dwa”
  4. ,,Pomocnicy kotka Psotka” - zabawa ortofoniczna, zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa
  5. ,,Dywaniki dla figurowych ludzików”- Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna I, sesja 14,  nauka piosenki pt.
  6. ,,Kotek Puszek”
  7. ,,Kocie zabawy” - zabawa tematyczna, zestaw zabaw ruchowych z elementami gimnastyki W. Sherborne
  8. ,,Zabawy wesołej kotki” -  zabawa naśladowcza ,,Co robi kotek?”, lepienie z plasteliny
  9. ,,Kocie rozmowy” - zabawy w dziecięce filozofowanie, zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa
  10. ,,Niespodzianki kotka Mruczka” - opowiadanie nauczycielki z powtarzającym się    rytmem (E. Gruszczyk – Kolczyńska), gra na instrumentach

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

 „Wesołe kotki”- zabawa z elementem czworakowania - krążki
,,Spłoszone wróbelki” – zabawa z elementem podskoku - obręcze
,,Uciekaj mały kotku”- zabawa z elementem toczenia - piłki
,,Myszka i pierścienie” – zabawa paluszkowa
,,Podróż małego kotka” – ćwiczenia artykulatorów
,,Koncert u Kici” – ćwiczenia emisyjne

Zestaw zabaw ruchowych – Ruch Rozwijający W. Sherborne
Zestaw zabaw ruchowych – ,,Kotki” - metoda zadaniowa

Opracowanie piosenki „Wlazł kotek” Metodą Dobrego Startu


,,GDZIE JESTEŚ ZAJĄCZKU?”

  1.  „Wielkanocne zwyczaje – co to takiego?” - rozmowa w kąciku ludowym, zestaw zabaw ruchowych – metoda R. Labana
  2. ,,Przygoda zająca Szaraka”  - historyjka obrazkowa, zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa
  3.  ,,Pisanki, pisanki jajka malowane”  - nauka piosenki pt. „Pisanki, pisanki”, kolaż
  4. ,,Prezenty od zajączka” - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem tablicy interaktywnej,  zestaw zabaw ruchowych – metoda R. Labana
  5. ,,Tęczowa loteria ze słowami”- Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna I, sesja 15,  opowieść ruchowa
  6. ,,Gdybym był zajączkiem wielkanocnym…” – zabawa w dziecięce filozofowanie, zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa
  7. ,,Zabawy z wielkanocnym zajączkiem” - zabawa badawcza, aktywne słuchanie muzyki ,,Polka Triach – triach” – B. Strauss

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

,,Wesołe zajączki” - zabawa z elementem podskoków
,,Kurki” - zabawa orientacyjno - porządkowa
,,Poszukaj zajączka” - zabawa z elementem równowagi
,,Odgłosy łąki” – ćwiczenia artykulatorów
,,Odgłosy wsi” – ćwiczenia słuchowe
,,Uciekające szaraczki” – ćwiczenia

Zestaw zabaw ruchowych ( metoda zadaniowa - szarfy) – na świeżym powietrzu
Zestaw zabaw ruchowych– metoda gimnastyki twórczej R. Labana


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

  • Spacer i w pobliżu przedszkola – obserwacja zwierząt
  • ,,Spotkanie z muzyka etniczną” – 15.04.2019r.
  • ,,Spotkanie z policjantem” – 15.04.2019r.
  • ,,Muzyczne kontrasty” – koncert TOS - 25.04.2019r. 
  • ,,Warsztat wielkanocne” – 04.03.2019r. godz. 14.30
  • ,,Kiermasz wielkanocny” – 11 – 12.03.2019r.
  • Kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach wychowawczych
  • Pomoc rodziców w przygotowanie zajęć, zabaw, wzbogacenie kącików zainteresowań
  • Udział rodziców w głośnym czytaniu

Realizacja Koncepcji Planu Daltońskiego

  • Systematyczne utrwalanie poczucia samodzielności, odpowiedzialności i współpracy wśród dzieci. Kształtowanie wiary we własne siły i możliwości, kształtowanie odpowiedzialności za wykonywanie podjętego zadania. Odwoływanie się do kącików, wizualizacji (zaznaczanie swojej obecności na tablicy, strzałki na planie dnia, kropelki na kwiatku z dniem tygodnia, zdjęcia na kalendarzu urodzin).
    Wdrażanie do wykonywania zadań tygodniowych.
    Wprowadzenie tablicy – ,,Bawimy się w parach”

Zadania do wykonania:
,,Nasz przyjaciel kotek” – ćwiczenia grafomotoryczne – łączenie kropek
,,Zabawy kotka” - nawlekanie korali na sznurek według wzoru – 10 korali
,,Gdzie jest mój cień?” - odszukiwanie właściwego cienia zabawek
,,Przyjaciele zajączka” - liczenie i kolorowanie według instrukcji

 

 

 

Marzec

Ziemia – gleba - projekt edukacyjny Czas trwania projektu – 4 tygodnie

Etap I Rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu został ustalony po rozmowach z dziećmi.
  • Spisanie siatki pojęciowej:
  • Co wiemy o Ziemi ?
  • Czego chcemy się dowiedzieć o Ziemi ?

Etap II Realizacja Projektu - szukanie odpowiedzi na pytania.

  • Aktywność badawcza
  • Przygotowanie i realizowanie zajęć we współpracy z ekspertami
  • Prezentacja/film edukacyjny  
  • Spacer 
  • Stworzyć kącik przyrody, Kącik Ziemi
  • Założyć ogródek  
  • Przedstawić zdobytą wiedzę za pomocą prac plastycznych, tańca, piosenek,  

ETAP III Zakończenie projektu

  • Sposób dokumentacji (zdjęcia, prace dzieci)
  • Zrobienie wystawki z prac plastycznych
  • Wyeksponowanie wszystkich materiałów zgromadzonych podczas realizacji projektu 
  • Rozmowa z dziećmi na temat zdobytej wiedzy
  • Zredagowanie działań w postaci małej książeczki
  • Zachęcenie Rodziców do aktywnego uczestnictwa w projekcie

 

Ewaluacja projektu

  • Dzieci wypowiadają się na temat zajęć, co im się podobało co nie. Swoją ocenę wystawiają brawami (mocnymi/ słabymi)

 

  1. Kolory Ziemi rozmowa połączona z obserwacją, zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową  
  2. Piękna nasza Ziemia cała – kolaż, osłuchanie się z piosenką pt. „Czyżyk”
  3. Kto żyje na Ziemi - teatrzyk sylwet  na podstawie wiersza, ,  zestaw zabaw ruchowych 
  4. Zabawa w chowanego - Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna 1, sesja 10, zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  5. Marsz dzieci – opracowanie piosenki MDS, zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  6. Co w ziemi rośnie ?  – spacer do pobliskich ogródków osiedlowych, rysujemy kredą  
  7. Magiczne cuda -  lepienie z gliny zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową, 
  8. Jak powstaje gleba – oglądanie filmu edukacyjnego, zestaw zabaw ruchowych metodą zadaniową
  9. Dżdżownica – na podstawie ilustracji ,” Taniec w deszczu” – zabawy muzyczno-ruchowe
  10. Kolorowe warstwy – zabawy badawcze, tworzenie kompozycji przestrzennych zestaw zabaw ruchowych metodą W. Sherborne, 
  11. Węglowa opowieść - słuchanie opowiadania W. Chotomskiej, „Naturą malowane”-  rysowanie węglem na dużych formatach
  12. Ogrodnik - spotkanie z ekspertem, zestaw zabaw ruchowych W. Sherborne Kącik przyrody – rozmowa połączona z działaniem, zabawy z piosenką
  13. Zakładamy hodowla-cebuli – zabawa badawcza,
  14. zestaw zabaw ruchowych metodą V. Sherbone                                                                               
  15. Niszczenie gleby - zabawy z tablicą interaktywną, maluje farbami wodnymi, zestaw zabaw ruchowych metodą V. Sherbone                                                             
  16. Figurowe ludziki idą spać - Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna 1 sesja 11, zestaw zabaw ruchowych  metodą V. Sherbone
  17. Zakładamy ogródek w przedszkolu - rozmowa połączona z działaniem 
  18. Wiosna  – malowanie do muzyki Vivaldiego, zestaw zabaw ruchowych metodą Orffa
  19. Dary ziemi – zabawa dydaktyczna, śpiewanie piosenek, zestaw zabaw ruchowych metodą Orffa 
  20. Kotki marcowe – słuchanie wiersza J. Kulmowej, wydzieranka  
  21. Wieża zwierząt - Klucz do uczenia się, Matematyka 1 sesja 13, zestaw zabaw ruchowych metodą Orffa

Zabawy poranne i logopedyczne

  • Zabawa słowno-ruchowa – kreślenie dowolnych wzorów palcem w powietrzu
  • Kotki – zabawa ruchowa
  • Cebulka z Buraczkiem – zabawa ruchowa
  • Jakie to zwierzę ? - zabawa naśladowcza 
  • Pająk - zabawy paluszkowe 
  • Wiosenne porządki - zabawy logopedyczne
  • Kle – kle - zabawy dźwiękonaśladowcze

Zestaw zabaw ruchowych:

  • Zestaw zabaw ruchowych metoda zadaniową – dz. powinny rozwijać motorykę dużą, łączyć muzykę z ruchem, kształtować prawidłowa postawę ciała, integrować się w grupie, odczuwać satysfakcje z dobrze wykonanego ćwiczenia
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody W. Sherborne -
    dz. powinny: swobodnie wykonywać postawione przed nim zadania, poznawać własne ciało, wzmacniać pewność siebie, nawiązywać kontakt z partnerem
  • Zestaw zabaw ruchowych z elementami metody K. Orffa dz. powinny doskonalić prawidłową pozycję w biegu, chodzenie, siadzie, współpracować z partnerem

Klucz do uczenia się Matematyka sensoryczna 1 :
Sesja 10, Zabawa w chowanego
Sesja 11, Figurowe ludziki idą spać
Sesja 12, Tęczowa loteria z obrazkami
Sesja 13, Wieża zwierząt
Koncepcja Planu Daltońskiego
Wizualizacja kalendarza urodzin
Wizualizacja tablicy obecności – przyczepienie biedronki przy swoim zdjęciu
Wizualizacja kolorów dnia tygodnia - zaznaczenie kropelką aktualnego dnia tygodnia, każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor
Wprowadzenie do zadań daltońskich

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Kontakty indywidualne
  • Tworzenie kącików tematycznych
  • Angażowanie Rodziców jako ekspertów biorących aktywny udział w projekcie 
  • Spacer do pobliskich ogródków osiedlowych
  • Udział w imprezach przedszkolnych, koncertach muzycznych, przedstawieniach teatralnych według kalendarza imprez
  • Galeria prac plastycznych – na bieżąco w kąciku dla rodziców

 

 

 

LUTY


,,NASZ PRZYJACIEL WRÓBELEK”.

  1. ,,Nasi przyjaciele zza okna”  - wycieczka do pobliskiego lasku
  2. „Malowane Naturą” – malowanie piórkiem, zestaw zabaw ruchowych - metoda zadaniowa - ,,Ptaki”
  3. ,,Gawronek poznaje zimę” - teatrzyk sylwet (opowiadanie H. Zdzitowieckiej), nauka piosenki pt. ,,Lata ptaszek” 
  4. ,,Lata ptaszek po ulicy” – lepienie z plasteliny, zestaw zabaw ruchowych - metoda R. Labana
  5.  ,,Lalki i misie” -  Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna I, sesja 7, gra na instrumentach (B. Straus)
  6. ,,Zabawy z Elemelkiem” - zabawa badawcza z płynami, zestaw zabaw ruchowych – metoda R. Labana
  7. ,,Spotkanie na drzewie”- stemplowanie, zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa - ,,Ptaki”
  8. ,,Elemelek zaprasza do wspólnej zabawy” - zabawa ortofoniczna, zestaw zabaw ruchowych – metoda R. Labana
  9. ,,Szary książę i kolorowa księżniczka”- Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna I, sesja 8, zabawa ilustracyjna

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  • ,,Przelot ptaków”– zabawa z elementem biegu - obręcze
  • ,,Wróbelki” - zabawa z elementem równowagi
  • ,,Sroczka” – zabawa kontaktowo - dotykowa
  • ,,Spłoszone wróbelki” – zabawa z elementem podskoku
  • ,,Zabawy ze słomką” – ćwiczenia oddechowe
  •  ,,Zimowe rymowanki” – ćwiczenia melodyki wypowiedzi

      
Zestaw zabaw ruchowych - (metoda zadaniowa) ,,Ptaki”
Zestaw zabaw ruchowych – elementy metody gimnastyki twórczej R. Labana)

Opracowanie piosenki „Skacząca piłeczka” Metodą Dobrego Start
     


,,TORUŃ – MOJE MIASTO”.

  1. ,,Poznajemy nasze miasto” - rozmowa, zestaw zabaw ruchowych – metoda zadaniowa - woreczki
  2.  ,,Kareta z piernika” - opowiadanie nauczycielki (na podstawie utworu)
  3.  W. Chotomskiej), zestaw zabaw na świeżym powietrzu
  4. ,,Wesoły Flisaczek” - teatrzyk sylwet (,,Legendy toruńskie” – B. Frąchowski), nauka piosenki pt. ,,Toruń pachnie piernikami”
  5. ,,Piernikowe miasto” - rysowanie, zestaw zabaw ruchowych ( metoda zadaniowa – woreczki)
  6. ,,Zabawy z Flisaczkiem” - zabawa dydaktyczna według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, zabawa muzyczno – ruchowa w formie opowieści ruchowej ,,Spacer po Toruniu”

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  • ,,Powódź” - zabawa z elementem wspinania 
  • ,,Flisak i żaby” - zabawa z elementem czworakowania
  • ,,Zoo” – ćwiczenia artykulatorów
  • ,,Leniuszek” – ćwiczenia żuchwy

Zestaw zabaw ruchowych - metoda zadaniowa – woreczki   
Zestaw zabaw ruchowych – na świeżym powietrzu

,,CO TO JEST POWIETRZE?”.

  1. ,,Szukamy powietrza” - zabawy badawcze, zestaw zabaw ruchowych na świeżym powietrzu
  2. ,,Czy powietrze jest czyste?” - wycieczka w pobliżu przedszkola
  3. ,,Smutny i wesoły kominek” - teatrzyk sylwet (na podstawie utworu pt. ,,O kominie, który przestał dymić”), zabawy rytmiczno – ruchowe
  4. ,,Pan dymek” – rysowanie, zestaw zabaw ruchowych – metoda W. Sherborne
  5. ,,Wieże”- Klucz do uczenia się, Matematyka sensoryczna I, sesja 9, zestaw zabaw ruchowych – metoda W. Sherborne

Zabawy ruchowe i logopedyczne:

  • ,,Przejście po kamieniach” - zabawa z elementem równowagi
  • ,,Lustrzane odbicie” - zabawa według R. Labana
  • ,,Tunel” - zabawa z elementem czworakowania
  • ,,Kostka uczuć” - zabawa integracyjna
  • ,,Kto silniejszy” – ćwiczenia usprawniające artykulatory - wargi
  • ,,Gorąca zupa” – ćwiczenia oddechowe
                       
    Zestaw zabaw ruchowych - metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne


PRACA INDYWIDUALNA

  1. rozmowy z dzieckiem w różnych sytuacjach
  2. zabawy integracyjne sprzyjające procesowi asymilacji dziecka w grupie przedszkolnej
  3. zabawy paluszkowe sprzyjające odczuwaniu odprężenia, ciepła, bliskości partnera 
  4. wyrabianie prawidłowych nawyków związanych z czynnościami samoobsługowymi
  5. rozwijanie percepcji wzrokowej – dobieranie w pary takich samych przedmiotów, odszukiwanie przedmiotów, osób na
  6. obrazkach, rozpoznawanie obrazka po opisie słownym
  7. ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie i nazywanie odgłosów, odtwarzanie prostych rytmów, tworzenie własnych
  8. ćwiczenia zmniejszające napięcie mięśniowe np. zamalowywanie całej powierzchni kartki grubym pędzlem, pęczkiem waty.
  9. utrwalenie wierszyków i piosenek
  10. swobodne wypowiedzi dzieci do kwartalnika ,,Przedszkolak”.

KONCEPCJA PLANU DALTOŃSKIEGO:
Wizualizacja kalendarza urodzin
Wizualizacja tablicy obecności – przyczepianie biedronki przy swoim zdjęciu


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

  • Wycieczka do pobliskiego lasku
  • Spacer w pobliżu przedszkola
  • Teatr VASKA ,,Trzy życzenia złotej rybki" - 18 lutego 2019r. o godz. 10:15 
  • Kontakty indywidualne – udzielanie informacji o sukcesach i trudnościach wychowawczych
  • Pomoc rodziców w przygotowanie zajęć i zabaw 
  • Wykonanie zdjęć dzieci przez mamę Maćka