Zintegrowana Edukacja Twórcza

Zintegrowana Edukacja Twórcza – to program własny opracowany przez Radę Pedagogiczną naszego przedszkola. Jest efektem wielu lat obserwacji rozwoju dziecka. Program integruje wszystkie treści wychowania, uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości każdego wychowanka, eksponuje aktywność i ekspresję twórczą dziecka.

Motywacją do ciągłego wzbogacania programu stały się widoczne efekty w rozwoju wychowanków i absolwentów przedszkola, umożliwiające im osiąganie sukcesów na dalszych szczeblach edukacji. W roku bieżącym program dostosowano do wymogów nowej podstawy programowej. Po uzyskaniu pozytywnej opinii metodyka i spełnieniu wymogów formalnych, na stałe wpisuje się w realizację koncepcji pracy przedszkola.Program eksponuje zabawę jako podstawowa formę aktywności dziecka. Najważniejsze:

  • integracja wszystkich treści programowych i dziedzin działalności dziecka uwzględniającą zasadę indywidualizowania zadań oparta o gruntowe poznanie każdego wychowanka, 
  • zajęcia prowadzone w dowolnych porach dnia w zależności od sytuacji, zainteresowań dzieci, bez określonego limitu czasu,
  • otwartość na propozycje i pomysły dzieci w realizacji programu,
  • planowanie i organizowanie działalności indywidualnej i zespołowej w oparciu o wyobraźnie i fantazję, zmierzającą do uzewnętrzniania własnej ekspresji i aktywności twórczej.

CELE PROGRAMU
Kierunek dążeń pedagogicznych uwzględniają cele programu „Zintegrowana Edukacja Twórcza”. Celem głównym jest kreowanie aktywnego wychowanka, otwartego na ludzi i otaczającą rzeczywistość, jako dynamicznie rozwijającego się podmiotu, z uwzględnieniem jego potrzeb, dążeń, doświadczeń, zainteresowań, uzdolnień i praw.
Cele szczegółowe obejmują:

  • Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych.
  • Przygotowanie dziecka do złożonego procesu komunikowania się, twórczej ekspresji wewnętrznego „ja”.
  • Rozwijanie mowy i kształcenie poprawności językowej.
  • Wzbogacanie wiedzy o świecie, nabywanie umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń poprzez postrzeganie, odkrywanie i przeżywanie w działaniu zainspirowane bezpośrednimi kontaktami z otoczeniem społecznym, przyrodniczym, kulturowym i technicznym.
  • Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zabawie i nauce, dzieciom o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  • Indywidualizowanie oddziaływań wspierających aktywność i zainteresowania dzieci.
  • Promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie postaw prozdrowotnych i nawyków higienicznych.
  • Rozwijanie twórczej aktywności ruchowej.
  • Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
  • Rozwijanie operacyjnego myślenia dzieci, kształtowanie umiejętności schematycznego przedstawiania i przekształcania rzeczywistości za pomocą znaków i symboli matematycznych.
  • Wspieranie działalności indywidualnej i zespołowej w oparciu o wyobraźnię i fantazję dziecka, rozwijanie aktywności twórczej muzycznej, plastycznej, słownej i ruchowej.
  • Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro, prawda, miłość i piękno, wdrażanie do przestrzegania praw i respektowania obowiązków - uczenie rozumnego korzystania z własnych praw, możliwości i przywilejów oraz sumiennego wywiązywania się z własnych obowiązków.
  • Rozwijanie u dzieci poczucia przynależności społecznej, narodowej oraz postawy patriotycznej.
  • Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia, uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania własnych zachowań.
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Osiągnięcie przez dzieci dojrzałości społecznej, emocjonalnej i intelektualnej umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.

Na bazie Zintegrowanej Edukacji Twórczej powstały Programy własne opracowane przez nauczycielki naszego przedszkola:

  • Innowacja pedagogiczna polegająca na wyrabianiu u dzieci z młodszych grup gotowości do podjęcia nauki szkolnej z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu. Od 2002 r. stała się integralną częścią programu Zintegrowana Edukacja Twórcza.

ZADANIA I ZAŁOŻENIA programu- „Rozwijanie gotowości do podjęcia nauki szkolnej z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu”

  • dostosowanie schematu zajęć do możliwości rozwojowych dzieci we wszystkich grupach wiekowych,
  • rozwijanie integracji percepcyjno-motorycznej
  • kształtowanie lateralizacji i orientacji w schemacie własnego ciała,
  • rozwijanie współdziałanie funkcji intelektualnych i instrumentalnych,
  • oddziaływanie na procesy emocjonalne i zachowania społeczne oraz twórczą aktywność,
  • usprawnianie funkcji psychomotorycznych u dzieci o nieharmonijnym rozwoju,
  • samodzielne tworzenie przez dzieci wzorów do piosenek oraz własnych tekstów i muzyki,
  • wspomaganie MDS gimnastyką twórczą K. Orffa, R. Labana, M.A. Kniessów oraz metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne.

  

  • „Podróże w zaczarowany świat muzyki” – czyli jak rozwijać naturalną aktywność twórczą i artystyczną dziecka oraz jego zdolności kierunkowe z wykorzystaniem muzyki.
  • Program profilaktyki zdrowia – wyrabianie u dzieci zachowań i nawyków przyczyniających się do prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
  • „Z uśmiechem witam przedszkola” - Program wspomagania adaptacji dziecka do przedszkola
  • Praca usprawniająco – korekcyjna z dzieckiem leworęcznym
  • „Myślę więc jestem” - filozofia dla dzieci – rozwijanie umiejętności dyskusji, dialogu, wspólnego dociekania
  • Program Wczesnej Profilaktyki Mowy – stymulowanie rozwoju mowy u dzieci młodszych
  • Program stymulowania rozwoju zdolności twórczych dzieci przy pomocy elementów synektyki
  • „Książka moim przyjacielem”- wartościowe spotkania z bohaterami. Moc głośnego czytania.

System wychowawczy przedszkola – wychowanie do wartościSystem wychowawczy przedszkola, uwzględnia normy postępowania, skupione wokół następujących obszarów: pozytywny obraz własnego „ja”, bezpieczeństwo, zdrowie, kultura zachowania, umiejętność współżycia w grupie. Wartości i umiejętności, które rozwijamy w dziecku to m.in.:

  • Radość życia
  • Uczciwość
  • Otwartość uczuć
  • Poczucie odpowiedzialności
  • Akceptacja różnic pomiędzy ludźmi
  • Tolerancję
  • Aktywność twórczą
  • Zdolność do nawiązywania przyjaźni i wierności
  • Umiejętność obserwacji
  • Umiłowanie przyrody, roślin, zwierząt
  • Pomysłowość
  • Zręczność ciała i rąk
  • Znajomość historii własnej rodziny, miasta, regionu, kraju
  • Rozbudzanie zainteresowania sztuką, kulturą sportem
  • Ciekawość wszystkiego i jej zaspokojenie